Vlaamse overheid stopt met vaste benoemingen

Ik ben toch ook niet van plan om tot mijn 67ste te werken. (Sterker nog: 99% van BG gaat nooit tot die leeftijd werken. Wedden ??)
Maar dat is niet hetzelfde als effectief een prepensioen of een pensioen trekken. Dat is niet hetzelfde he ;)

En dat is een andere discussie / topic. :D
Sterker nog, een groot deel van België gaat niet tot die leeftijd werken. Net zoals het een minderheid is die tot 65 werkte. Het doel is mensen 2j langer te laten werken.

1) dan is zijn vriendin degene die foefelt. En moet hij ageren tegen zijn vriendin en niet tegen het statuut dat die mogelijkheid geeft.
2) als het niet op de papieren staat, dan is het niet wegens een simpele burn-out zoals zijn insinuaties zijn
3) Re-integratie is iets waar zeer hard op ingezet wordt. Medisch pensioen is echt het allerlaatste der allerlaatste wat ze doen. En om eerlijk te zijn dan ben ik liever aan het werk dan zo'n ziekte te hebben en op medisch pensioen gezet te worden... de uitzondering daar gelaten.
De laatste die ze vorige maand pensioneerde was 41 jaar. Ik ga niet in detail treden over het medische aspect maar het was psychologisch.

Na een jaar verplicht het statuut haar om ze te pensioeneren. Ze kan daar niets aan doen. Dit staat los van reintegratietrajecten. Mijn vriendin is geen ambtenaar eh. Ze walgt zelf van die situaties.

Het is dan altijd leuk om te zien dat ze dan een half jaar later vragen of ze naar portugal mogen verhuizen.

De laatste die ze vorige maand pensioneerde was 41 jaar. Ik ga niet in detail treden over het medische aspect maar het was psychologisch.

Na een jaar verplicht het statuut haar om ze te pensioeneren. Ze kan daar niets aan doen. Dit staat los van reintegratietrajecten. Mijn vriendin is geen ambtenaar eh. Ze walgt zelf van die situaties.

Het is dan altijd leuk om te zien dat ze dan een half jaar later vragen of ze naar portugal mogen verhuizen.

< leeftijd van 63 jaar --> 666 kalenderdagen ziekteverlof
>= 63 jaar --> 365 kalenderdagen ziekteverlof (dus inderdaad een jaar in dit geval)

Die 41 jarige moet dus > 666 kalenderdagen afwezig geweest zijn. Een jaar kan in dat geval niet. Maar goed dat is naast de kwestie.

Ze gaan het dus afschaffen tegen 2028. Want ik geloof je wel: Er zal wel misbruik gemaakt worden van dit systeem.

Mijn vriendin zet zowat elke week een ambtenaar op medisch pensioen wegens langdurige ziekte (meer dan 1 jaar). Meest voorkomende reden: burn out.

40 jarigen die nooit meer moeten gaan werken en een pensioen trekken van 1400 a 1500 euro. Wat zowat hetzelfde is als in de prive tot u 67 werken.

Dat statuut moet zo snel mogelijk weg.

Wel, als jouw vriendin dat werkelijk wekelijks als job doet, dan zou je gegeven haar job mogen weten dat dat permanente medische pensioen hervormd is op het einde van de afgelopen regeerperiode, en dat alle pensioneringen vanaf nu tijdelijk zijn, en er vanaf 2028 een geheel ander statuut qua medisch pensioen van vastbenoemde ambtenaren, dat per definitie tijdelijk is en meer vergelijkbaar met de privé.

Ook eerlijkheid zou je sieren wat die bedragen betreft, dat is heus geen win-for-life, dat is eerder een vrij laag bedrag voor "jonge" ambtenaren (lees ambtenaren met weinig anciënniteit) en die zouden effectief beter af zijn met een systeem vergelijkbaar met invaliditeit in de private sector... er zitten bovendien ook genoeg tragische gevallen (geweld tegen politie/cipiers) tussen, maar inderdaad ook ouderen met "beperkte" klachten voor wie het een soort van pre-pensioen is met nauwelijks verschil van 't echte, dat laatste mag je oneerlijk vinden. Regelmatig zit je daar echter ook met het probleem dat hun werkgever (vaak het onderwijs) gewoon geen andere geschikte job voor die mensen heeft natuurlijk...

Ik zou eventueel ook overwegen om in zo'n situatie naar Portugal te verhuizen waar de cost of living lager is voor hetzelfde "inkomen"/pensioen en waar de zon wat meer schijnt.

1) dan is zijn vriendin degene die foefelt. En moet hij ageren tegen zijn vriendin en niet tegen het statuut dat die mogelijkheid geeft.
2) als het niet op de papieren staat, dan is het niet wegens een simpele burn-out zoals zijn insinuaties zijn
3) Re-integratie is iets waar zeer hard op ingezet wordt. Medisch pensioen is echt het allerlaatste der allerlaatste wat ze doen. En om eerlijk te zijn dan ben ik liever aan het werk dan zo'n ziekte te hebben en op medisch pensioen gezet te worden... de uitzondering daar gelaten.

Ik vind het gewoon ook abject oneerlijk om het op het statuut te steken. Het is namelijk niet het statuut dat hier problematisch is, het is het controlesysteem erachter als het onoordeelkundig wordt gegeven. En indien het correct wordt gegeven... dan zie ik het probleem niet. Of ga jij echt een zodanig ontwrichtende ziekte willen hebben om wat 1400 - 1500€ te hebben en bij wijze van spreken overmorgen de pijp aan Maarten te geven ?

Er lijken mij leukere zaken in het leven dan om daarop willen in te zetten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat zo'n bedrag nu ook niet zo een echte cadeau is. Op uw 60+ kan ik nog begrijpen dat er mensen zijn die aan gammification proberen te doen om dat proberen binnen te halen om zo een prepensioen te kunnen hebben. Maar dan nog zal men eerder proberen om u toch terug aan het werk te krijgen, desnoods in een andere omgeving of zelfs deeltijds. Voordat men de beslissing neemt om u op medisch pensioen te zetten.
En opnieuw voor enkel een "simpele" burn - out zetten ze u niet op medisch pensioen.

Burn-out zal inderdaad niet snel de officiële diagnose zijn, maar psychologische oorzaken maken een zéér groot deel van de medische pensioneringen uit, je kan je daar terecht vragen bij stellen, maar zoals je zelf aanhaalt: de vorige regering heeft stevig ingezet op re-integratie en ik zie de komende regering die meer mensen aan de slag wilt, dat niet anders doen.

Het statuut is niet zozeer problematisch voor federale of regionale ambtenaren, waar men binnen een andere administratie nog wel een andere job kan vinden, het is eerder problematisch voor leerkrachten, waar éénmaal die niet meer capabel zijn om nog les te geven (een ex-collega van mij kon dat niet meer nadat die zelf een kind verloren had) het niet evident is om die een andere job aan te bieden, het aantal (ironisch genoeg begeerde [wat ik nooit niet gesnapt heb]) plekjes op het secretariaat is beperkt, ... je zou al bijna de leerkracht z'n vaste benoeming moeten kunnen overhevelen naar de Vlaamse of Waalse/franstalige overheid.

Hmm nuance. Het zijn federale ambtenaren. Ik zie vaak verwijzing naar vlaanderen.
Neen...

Bij de federale overheid is het ziektedagen.
Ben je nog altijd ziek, maar heb je geen ziektedagen meer over dan val je op het principe van de ziekenkas. Al noemt men dat hier disponibiliteit.

Disponibel of ter beschikking. In afwachting dat je het werk terug kan hervatten of een reïntegratietraject kan opstarten. https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...wezigheden/ziekte-en-ongeval/re-integratie-na

Je kan NIET zelf een aanvraag inrichten tot medische pensionering. (https://www.health.belgium.be/nl/medex/overheidspersoneel/vervroegde-pensioneringen) Het is ook niet dat medische pensionering defacto standaard is als je in disponibiliteit viel. (allez klopt niet 100%, boven de 60 jaar is er wel ergens een link, maar normaliter dacht ik wel dat men dit ook had hervormd : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...-met-verplicht-medisch-pensioen-voor-zieke-a/)
En je kan dat wel een beetje zelf doen, aangezien ik het heb gedaan (omdat erkenning erge ziekte hetzelfde aanvraagdocument is, wegens zie later) maar dat zelf doen slaat dan op het feit dat je uw werkgever zijn HR dienst achter zijn veren moet zitten om dat aan te vragen.

Men wil juist meer inzetten op die reïntegratie trajecten, juist onder de noemer van om mensen werkbaar werk te geven.

Medische pensionering is dus expliciet op vraag van de werkgever. Dus de FOD. Bij medex zal men u eerder proberen te sturen richting dit type van herintegratie. Al zal men natuurlijk wel afwegen of dit de moeite waard is als het herval te groot is. Aangezien het nu eenmaal een afweging is tussen vervroegd te herstarten en te veel hooi op de vork te nemen of te krijgen en er terug direct onderdoor gaan.

MAAR DAN NOG. Er zitten artsen achter al die beslissingen. Het is niet den Jos die Birgit van achter de hoek goed kent omdat die op haar 40ste wil stoppen met werken terwijl ze toch nog een bepaald bedragje uitgekeerd krijgt en zo de luxe madam kan uithangen in Portugal.
En om eerlijk te zijn, de redenering die zat achter dat medisch pensioen te verplichten was een puur budgetaire reden. Een medisch pensioen is goedkoper voor de overheid dan die persoon oneindig lang in disponibiliteit te laten(want die is toch niet toeleidbaar meer tot werk binnen de overheid). Door u een peulschil te geven. (dit is de zie later verwijzing van hoger). En geeft dit de entiteit ook terug de mogelijkheid om iemand aan te werven, wat zolang je in dat ziektetraject of herintegratietraject zit een potentiële vacature inneemt. Dus verschil belangen algemene overheid en overheidsentiteit.

Daarnaast wordt psychologie tegenwoordig ook gezien als een ziekte, zowel in de private als de publieke sector. Dat is een keuze waar we als maatschappij dan ook de gevolgen van moeten dragen. Ipv zoals vroeger te zeggen hier een shot onder uw kont, stel u niet aan en doe gewoon door. Met alle potentiële gevolgen van die die hier mogelijks mee van toepassing kunnen zijn om een psychologische ziekte niet te behandelen.
Ik ben geen arts, en mijn buikgevoel zegt ook in zeer veel gevallen stel u niet aan, bijt op uw tanden en zet gewoon door... maar ik ben geen arts noch een psycholoog. Ik heb er ook niet voor gestudeerd. Dus moet ik maar accepteren dat mijn buikgevoel onjuist is en vertrouwen hebben op de mensen die dit als job hebben.

Laatst bewerkt:
Ik kan natuurlijk niet in detail gaan over de casussen. Het klopt dat de werkgever dit beslist. Het zijn vaak mensen die er al jaren lang de randjes aflopen en dan ziet de werkgever zijn kans om die buiten te krijgen.

Wat betreft controle artsen. Het tekort is gigantisch en er vallen er behoorlijk wat door de mazen van het net.

En ja, er zijn er al gepensioneerd omdat ze langer dan een jaar op burnout staan.

Maar ik denk los van het profitariaat of de mogelijke excessen, dat dergelijk statuut niet meer van deze tijd is. Tenzij het over zeer specifieke zaken gaat waar de bescherming van belang is. Ik denk bv aan een politie agent.

Gewoon concurentieel loon betalen incl de nodige vergoedingen en voordelen. Als je ziet wat voor constructies ze soms maken voor bepaalde profielen bij de overheid. Aparte vzws oprichten a la smals om toch maar profielen aan te trekken.

Het klopt dat de werkgever dit beslist. Het zijn vaak mensen die er al jaren lang de randjes aflopen en dan ziet de werkgever zijn kans om die buiten te krijgen.
Dus verkeerd gebruik van de tool. Door iedereen in het geheel. En dus niets te maken met de reden voor het systeem. Of nog anders gezegd, we gooien de baby weg met het badwater. Lijkt mij niet correct.

Wat betreft controle artsen. Het tekort is gigantisch en er vallen er behoorlijk wat door de mazen van het net.
NVT voor de casus van het medisch pensioen waar het over ging, aangezien iedereen die zo'n medische pensioen ondergaat gecontroleerd zal worden. Het tekort waar je over spreekt is in betrekking tot de controle van ziekteverzuim. In deze procedure zal altijd de analyse van het medisch gegeven van het subject vanuit de wetenschap benaderd worden.

En ja, er zijn er al gepensioneerd omdat ze langer dan een jaar op burnout staan.

Maar dat is iets HELEMAAL anders dan zeggen dat men defacto op pensioen gesteld wordt wegens 1j burn-out. Om nog te zwijgen over het feit dat je er had aan toegevoegd dat het 40 jarigen zijn...

Om het te doen overkomen dat het allemaal zo gemakkelijk is. Waar het gewoon zodanig voor de hand liggend is dat dergelijke statements er komen puur en alleen voor een andere reden. En de reden segway je dan ook perfect in de discussie. Ergo het statuut.
Het heeft geen bal te maken met de realiteit, dat is zoals die uitdrukkingen over luie ambtenaren. Frauderende zelfstandigen en weet ik veel wat nog allemaal...

Maar ik denk los van het profitariaat of de mogelijke excessen, dat dergelijk statuut niet meer van deze tijd is. Tenzij het over zeer specifieke zaken gaat waar de bescherming van belang is. Ik denk bv aan een politie agent.
Ik zie echt niet in waarom zo'n statuut niet meer van deze tijd is.
Men vergeet echter altijd dat het statuut is wat het is. Het meest flexibele arbeidscontract dat er bestaat waarvoor dan ook bepaalde garanties voorzien zijn. Dit statuut laat perfect toe om van vandaag op morgen een reductie van de loonmassa van AL de statutaire ambtenaren met 20% (er staat hier geen limiet op) te reduceren met 1 pennetrek. Iets wat je met de arbeidscontracten in andere omgevingen onmogelijk kan doen. Zonder dat de vakbonden dit ook maar effectief kunnen blokkeren. Ze kunnen zagen en staken en klagen. Maar als ambtenaar BEN je wel gehouden om dit te ondergaan en uw werk gewoon voor de rest correct uit te voeren.
Als je vb dan de flauwe plezante wil uithangen door te zeggen awel ik word maar betaald voor 4/5de dus ik werk ook maar 4/5de dan valt dit onder de redenen voor geldig ontslag.

Daarnaast moeten we gewoon eerlijk zijn. Zo'n statuut is ook een manier om mensen aan te trekken tot de job zonder dat je excessieve lonen moet geven. En ik ben gewoon voorstander van het principe dat als iets als essentieel geacht wordt voor het functioneren van de overheid dat je daar liefst een bepaalde stabiliteit in wil hebben. Voor mij is dat namelijk 1 van de grootste aantrekkingskrachten. Als het goed gaat dan verdien ik wat minder. Als het slecht gaat dan heb ik nog altijd een job waardoor ik kan plannen. Met daarnaast de garantie dat ik niet mijn job verlies omdat ik een verantwoordelijke eens tegen de haren instrijk of...
Maar je moet dat dan ook wel enkel doen voor zaken die gewoon essentieel zijn in het functioneren van de overheid. Zaken die als iets mis gaat dat je wilt dat dit blijft doordraaien. Naast het feit dat je ook niet wil dat je hier afhankelijk wordt van dure consultants die als er ergens anders een betere opportuniteit krijgt dat die het schip verlaten en je met de gebakken peren zit.
Dus dat pure korte termijn denken... tot ze 20 jaar later ineens tot de vaststelling komen dat men al die kennis geexternaliseerd heeft en belangrijker men gewoon geen mensen meer vindt die dat nog willen doen in loondienst. Want allez ja het is lucratiever om het als freelancer te doen.

Gewoon concurentieel loon betalen incl de nodige vergoedingen en voordelen. Als je ziet wat voor constructies ze soms maken voor bepaalde profielen bij de overheid. Aparte vzws oprichten a la smals om toch maar profielen aan te trekken.

Men heeft die constructies gemaakt omdat bepaalde mensen niet meer overtuigd krijgt van de in die tak te werken voor dat statuut. Maar elke persoon van die tak die WEL werkt binnen dat statuut is natuurlijk wel een kostprijsbesparing dan die persoon een concurrentieel loon te betalen inclusief de nodige vergoedingen en voordelen.

Al ben ik sowieso al tegen het geven van vergoedingen en voordelen. Gewoon bruto loon. KISS.

Terug
Bovenaan