Vlaamse overheid stopt met vaste benoemingen

1) Omdat je als statutair ambtenaar niets te vrezen hebt om veelvuldig ziek te zijn. In de privé zullen ze je na verloop van tijd buitenwerken.
...
En als iemand werkelijk en rechtmatig veelvuldig ziek is, is dat 'buitenwerken' dan niet problematisch in de privé?

Ik dacht een nuttige post te lezen in deze thread maar in plaats daarvan is het de zoveelste kappen op de ambetantenaren post. Tweede zin en het gaat al over een geval dat men kent die profiteert. Moet ik nu ook in elke zulke thread komen posten over alle ambtenaren die wel uitstekend werk leveren en die in hun leven geen dag ziek hebben gemeld?
Dat je slechte ervaringen hebt kan ik begrijpen hoor. Ik heb dat ook. Maar bij sommigen zit dat anti ambtenaren sentiment er zo diep ingebakken en weet ik dat je daarvan nooit een goed woord moet horen. Als je zo bent, ook cava hoor. Maar het wordt op den duur echt eentonig en erg verziekend om in alle threads erover dan weer maar eens over het grote profitariaat van persoon X en Y van in 't straat te lezen.

Ondertussen zijn we bij de semantische discussie over het woord 'lopen' bezig. Jongens toch.

Ik vind het serieus met de haren getrokken dat vast benoemd worden (iets dat je lang op voorhand weet) en bekkeninstabiliteit (een acuut probleem tijdens de zwangerschap) hier gelinkt zouden zijn. Anders zat ze gewoon thuis op ziekenkas als contractueel hoor.

De gelegenheid creëert de dief natuurlijk.

Was dat allemaal gepland? Ik mag hopen van niet. Maar geef toe: als je weet dat er niemand je iets kan maken en je voelt iets, hoe klein ook, dan wordt het toch al snel verleidelijk om u thuis te laten schrijven hé? Slechts één handtekening verwijderd.

Dus we moeten niet in zwart/wit-denken vervallen. De vele rechtgeaarde statutairen zullen er kunnen aan weerstaan. Echter, een ander significant gedeelte zal in meerdere of mindere mate er altijd wel eens gebruik van maken om het in hun voordeel te plooien. Of ken je "de mens" nu nog niet? Als het systeem uitnodigt om er misbruik van te maken, zal je netto altijd meer profitariaat hebben dan zonder. Dat kan toch niemand ontkennen?

Echt man, sommigen zouden hier elke scheet toewijzen aan profitariaat.

Probeer mij niets wijs te maken. Ik heb zelf als statutair ambtenaar bij de Vlaamse Overheid gewerkt en heb er mijn ontslag ingediend onder andere omwille van het profitariaat (weliswaar een minderheid, maar toch significant en open en bloot). Een statutair ambtenaar die ontslag gaf, dat hadden ze nog niet veel meegemaakt aan hun procedures te zien. Zo ontdekten ze dat ik eerst nog halsoverkop mijn eed moest zweren en kon daarna pas mijn ontslag geven. :')

Weet je hoe ze het contingent aan 666 ziektedagen ook soms noemen bij de overheid? "Extra verlof". Of bij de oudere generatie "vervroegd pensioen".
En dan nog waren sommige statutairen inventief genoeg om ook na 666 ziektedagen (!) aan lage rugpijn (uiteraard), nog steeds thuis te kunnen zitten met volledig behoud van loon.

Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn we bij de semantische discussie over het woord 'lopen' bezig. Jongens toch.
Klopt...

@mac-bc bedoelt dat vastbenoemden een lager risico hebben om gesanctioneerd te worden en lopen er volgens hem vaker dan gemiddeld de kantjes af. Concreet vb dat hij aanhaalt is een anekdote, essentie staat in zin hiervoor.

Extra argumentatie/verduidelijking van @mac-bc had wel welkom geweest. :p

Laatst bewerkt:
Ik zou dat toch niet te snel als conclusie trekken hoor, ik heb het al eerder gepost - er zijn best wat functies, ook technische, waar je bij de overheid een heel mooi loon kan hebben, equivalent of beter dan in de privé. Kijk naar instructeur bij VDAB bijvoorbeeld. Hoeveel metsers hebben als werknemer een loon van 5000 € aangevuld met een reeks voordelen - ik ken er alvast 1 die dat heeft bij de overheid.

Ik heb het dan ook over de technische functies waar er effectief competitie is met de private sector (wegen en verkeer, vlaams bouwbedrijf, ...). Niet waar je in competitie gaat met de leerkrachtensector waar het alternatief beperkter is. Al wil ik het eigenlijk nog wel zien wanneer je een vaste benoeming kan krijgen als leerkracht en het bij de VDAB niet meer het geval is.
Al moet ik wel eerlijk zijn dat het feit dat dit volwassenonderwijs is, wel eens een differentiator kan zijn omdat je niet moet werken met "apen van jung"

En dat is dan nog zonder het optrekken van de lonen zoals gesteld wordt, en ook vaak gehoorde pro argumenten als werkdruk, makkelijk en veel verlof, vaste loonsopslag, ... zullen wellicht blijven. En wat als men het pensioen zal compenseren door een deftige groepsverzekering van 5% ofzo?
Dat heeft men de federale ambtenaren ook al 20 jaar geleden beloofd. Dat de verloning zou aangepast worden, dat het eindejaarsgeld / vakantiegeld een volwaardig eindejaarsgeld gaat zijn. Ondertussen gaan we mogelijks enkel de maaltijdcheques krijgen in 2024, misschien.

Dus ik zou er persoonlijk niet te hard op hopen. daarnaast, zie verder.

Akkoord dat bepaalde profielen beter in de privé zullen verdienen - maar er is zeker en vast een groep die beter af is bij de overheid. Startlonen bij onze overheden behoren tot de hoogste in het land, die gaan dus nog hoger worden - het enige argument dat meestal een spelbreker kan zijn is een wagen, maar de overheden zijn stelselmatig toch best aardige extralegale voordelen aan het implementeren zoals thuiswerk, MC, EcoC, groepsverzekeringen, vergoeding internet, laptop, gsm, fietsvergoeding, gratis openbaar vervoer, km -vergoeding, ....

Er is onlangs nog maar een post geweest van iemand die ter waarde van +/-1000€ aan extralegale voordelen had. Gewoon door de volledige trukendoos open te gooien. En ik zie het ook gewoon meer en meer voorvallen, zelfs met mensen die 2000 - 3000€ bruto verdienen... dan mag je nog een mooi hoog bruto startloon bieden... dan draai je nog gewoon break even.
De overheid gebruikt tegenwoordig, wat ze voor mijn part per direct mogen afschaffen, extralegale voordelen. Maar er zijn toch nog serieuze verschillen. Thuiswerkvergoeding is 50€ forfait bij ons, wat mooi is dat geef ik grif toe, maar die 50€ is internet, telefonie en thuiswerkvergoeding in 1 gerold. Bij de private sector KAN, en gebeurt dat ook, dit gaan tot >200€ nettovergoeding. Daar mag je al redelijk wat bruto extra voor geven (ook al is dit een broekzak - vestzak procedure voor een overheid)

Het grootste probleem dat ik eigenlijk zie is het doorgroeikarakter in de verloning. Maar na verificatie lijkt die problematiek zich bij de vlaamse overheid niet te stellen. Daar heeft men ook een doorgroeitraject in schaalanciënniteit voorzien (zie art. VII.12 - https://www.vlaanderen.be/vlaams-pe...-de-bepaling-van-het-salaris-tegen-100percent). Bij de federale overheid is dat bij mijn weten echter niet het geval. Een niet statutair kan een goed startloon hebben maar zijn eindloon is daar enkel bepaald door de anciënniteitsfactor.

Wat dan toch een verschil kan opleveren van een 1500 - 2500€ bruto einde carrière. Niet onaardige som.

Simpel, ze smijten die in de hogere schalen. Dat gebeurt nu al. :p

Ik weet niet welke vrijheid er is om te schuiven in de graadanciënniteit. Federaal is die er niet. Daar start je in Nax1 of NBx1. De tussenschalen binnen de graad zoals NA12, NA13, NA14, NA15 of zelfs NA16 kun je niet verkrijgen bij het startmoment. Ook al heb je vb al 20 jaar expliciete ervaring.

Maar ja ik heb dat ook al sneller zien voorbijkomen (al is die variabliteit toch nog wel beperkt). Al heeft dat federaal wel een angeltje. Zoals al hoger gesteld.

Ze praten daar al jaren over. Ondertussen bleven ze gretig vaste benoemingen uitdelen.
Ik had verstaan dat men het nu effectief besloten hadden.

Sowieso ga je een piek zien tot op het moment dat het effectief ingevoerd wordt. Lijkt mij ook nog redelijk voor de hand liggend.

Zo ook iemand uit onze nabije omgeving. Kreeg eind vorig jaar haar vaste benoeming. Was zwanger. Had ze plots wel niet extreem veel last van "bekkeninstabiliteit" zeker? Hintte al eerder op "hopelijk krijg ik thuisgeschreven van de dokter", want uiteraard kon ze haar bureaujob niet meer uitoefenen...
Twee weken later: thuisgeschreven voor de rest van de zwangerschap.
Eén dag later: heel de dag op zwier naar de Ikea om de kinderkamer in te richten. 🤡
Georganiseerd profitariaat, volledig betaald door de mensen in de privé-sector.
Ik vind dat kort door de bocht.

Al zou je de vraag kunnen stellen of het verantwoord is van die dame om heel de dag op de zwier te gaan naar de IKEA indien er effectief een gezondheidstechnische reden is voor haar en haar kind haar gezondheid om thuis geschreven te worden.

Nu ja, wij weten natuurlijk wel niet de omstandigheden en hoe ze daar de rest van de week van spijt heeft. Overcompensatie is een ding spijtig genoeg.

Daarnaast lijkt het mij gewoon evident dat die persoon exact hetzelfde zou doen in de privé sector. Of die nu benoemd of niet benoemd zou zijn.

1) Omdat je als statutair ambtenaar niets te vrezen hebt om veelvuldig ziek te zijn. In de privé zullen ze je na verloop van tijd buitenwerken.
2) Omdat je als statutair ambtenaar voltijds doorbetaald wordt, terwijl je in de privé na verloop van tijd terugvalt op ziekte-uitkering.

In de private sector heb je elke keer je ziek wordt, 20 - 26 dagen voordat je aan de 60% terecht komt van uw loon. Daarvoor betaalt de private werkgever u volledig uit.

In de publieke sector heb je 20 - 26 dagen per jaar (ik dacht 20, maar ik moet het exacte document opzoeken om zeker te zijn) die bij niet gebruik overgeheveld kunnen worden. Dit geldt echter enkel voor statutairen bij mijn weten. Toch federaal.
Indien je die gebruikt, dan zijn ze op en val je daarna op 60% defacto.

Aangezien die persoon pas statutair is, zie ik niet hoe ze er meer heeft dan 20 - 26. Waardoor ze dan ook exact hetzelfde voordeel heeft als de private sector. Allez er zijn 2 caveats. De 60% in de private sector wordt afgetopt op een maximum brutoloon. In de publieke sector wordt die niet afgetopt, en is het gewoon 60% ongeacht van wat uw brutoloon is. In de private sector kun je bij wijze van spreken keer na keer na keer na keer na keer opnieuw uitvallen met gegronde reden en dus uw teller ook telkenmale resetten. Als het maar gerechtvaardigd is. Bij de overheid zijn het die dagen en dat was het. En als je ze opspaart diegene die je niet gebruikt hebt, dan kan je die gebruiken als je eens iets zwaars effectief aan de hand hebt. (vind ik nu ook niet noodzakelijk een verkeerd principe).

Het principe van dit is verlof, dat is er ondertussen wel uit. Ook die hoge aantallen heeft men er ondertussen uitgefilterd via wetgeving. En is dus achterhaald.

Maar zo een enorm groot verschil maakt dat voor haar specifiek geval mijn inzien toch ook weer niet.

Laatst bewerkt:
Ik werk al meer dan 11 jaar bij Justitie, vastbenoemd.
Maar de laatste tijd begin ik ook te denken dat ze de vaste benoeming mogen afschaffen, of op z'n minst meer serieuze straffen mogen uitdelen voor degene die de kantjes eraf lopen.
Een paar voorbeelden:

- Een collega is al sinds januari ziek en toch zie ik elke dag posts van hem verschijnen waarin hij naar de basic fit gaat en in het weekend verschillende feestjes bezoekt. Er kan niks aan gedaan worden want er is een ziektebriefje. En ik weet niet of de directie gegevens van sociale media mag gebruiken voor eventuele berispingen.

- Een andere collega is lid van de vakbond en pakt elke week syndicaal verlof. Meestal op dagen dat er volk te kort is zodat hij kan klagen in Brussel dat er geen volk is. Ook pakt hij elke week een paar dagen familiaal/omstandigheidsverlof. Blijkbaar hebben wij een systeem waarin we recht hebben op 4 dagen betaald familiaal verlof en 45 dagen onbetaald familiaal verlof. Dus hij is al die dagen aan het opnemen terwijl hij dan gaat flexi-jobben. Er kan niets aan gedaan worden.

Dit zijn maar een paar vvoorbeelden. Dus op dat vlak is een vaste benoeming een dikke merde want de directie kan hier niks aan doen.

Ik weet niet welke vrijheid er is om te schuiven in de graadanciënniteit. Federaal is die er niet. Daar start je in Nax1 of NBx1. De tussenschalen binnen de graad zoals NA12, NA13, NA14, NA15 of zelfs NA16 kun je niet verkrijgen bij het startmoment. Ook al heb je vb al 20 jaar expliciete ervaring.

Maar ja ik heb dat ook al sneller zien voorbijkomen. Al heeft dat federaal wel een angeltje. Zoals al hoger gesteld.

Er worden al NA2's aangenomen voor mensen met enkel een middelbaar diploma. (IT'ers met ervaring bijvoorbeeld).
Dus als men ziet dat er minder technisch personeel afkomt door het verdwijnen van de vaste benoeming, is de overheid nog meer genoodzaakt om rechtstreeks in hogere klasses aan te werven ofwel via externe partners waar men dan wel extralegale voordelen kan geven.

Om over dat voorbeeldje van Mac-bc te hebben: Dat zou kunnen dat die gewacht heeft op haar vaste benoeming voordat ze op ziekteverlof trok omdat anders je benoeming uitgesteld kon worden wegens langdurige afwezigheid. Maar anders is er geen reden om te wachten op "vaste benoeming". Je hebt een doktersattest en je hebt altijd risico op bezoek van een controlearts.

lopen
je te voet voortbewegen door stappen te nemen vb: er lopen twee mannen voorbij
Yep, in de context van lopen als wandelen spreekt men héél vaak over het nut om kleine pasjes vs grote stappen te nemen. En natuurlijk is muiswerk.nl de beste link om een goeie beschrijving te hebben van woordenschat.

Kerel, lees eens iets over bekkenbodeminstabiliteit: wandelen (en vooral afwisseling) wordt aangeraden, lang lopen niet. Het is duidelijk wat er bedoeld wordt.

Maar de laatste tijd begin ik ook te denken dat ze de vaste benoeming mogen afschaffen, of op z'n minst meer serieuze straffen mogen uitdelen voor degene die de kantjes eraf lopen.
Een paar voorbeelden:

- Een collega is al sinds januari ziek en toch zie ik elke dag posts van hem verschijnen waarin hij naar de basic fit gaat en in het weekend verschillende feestjes bezoekt. Er kan niks aan gedaan worden want er is een ziektebriefje. En ik weet niet of de directie gegevens van sociale media mag gebruiken voor eventuele berispingen.

- Een andere collega is lid van de vakbond en pakt elke week syndicaal verlof. Meestal op dagen dat er volk te kort is zodat hij kan klagen in Brussel dat er geen volk is. Ook pakt hij elke week een paar dagen familiaal/omstandigheidsverlof. Blijkbaar hebben wij een systeem waarin we recht hebben op 4 dagen betaald familiaal verlof en 45 dagen onbetaald familiaal verlof. Dus hij is al die dagen aan het opnemen terwijl hij dan gaat flexi-jobben. Er kan niets aan gedaan worden.

Dit zijn maar een paar vvoorbeelden. Dus op dat vlak is een vaste benoeming een dikke merde want de directie kan hier niks aan doen.

Dat is omdat je directie geen goesting heeft om erachter te zitten.

Situatie 1) Controle-arts sturen.

Situatie 2) Flexi-jobben => dan moet hij een cumul aanvraag hebben? Indien niet, dan is het simpel en kan je hem direct buitensmijten.

Een paar voorbeelden:

Dat eerste geval: als je een burn-out hebt (als je van januari ziek bent zal het dat toch wel zijn?) wil dat niet zeggen dat je de hele dag thuis moet blijven. Fitness en feestjes kunnen dan toch perfect?

Ziek zijn wil niet zeggen dat je niet naar de basic fit mag of verschillende feestjes mag bezoeken hé?
Ik was ook ziek. En mij hebben ze naar de fitness gestuurd in kader van mijn revalidatie. Al was dat niet de basic fitness maar die van het ziekenhuis. Al was dat mijn eigen keuze omdat ik liever de begeleiding vanuit het ziekenhuis wenste.

Sowieso kan uw werkgever een controlearts sturen. En dat gebeurt ook. Ik heb mijn collega's toch al horen zeggen dat op de keer dat zij eens ziek waren er een controlearts was langs geweest.

Dus dat lijkt mij gewoon verkeerd van u.

Flexi jobben afschaffen. Zodanig dat hij niet meer loon heeft door dit te doen dan zijn normale job volwaardig uit te voeren.
Daarnaast mag je enkel dit erbij doen als je een aanvraag hebt goedgekeurd gekregen om te cumuleren. Anders officieel laten vast stellen. En buiten kegelen of waarschuwing geven. En volgende keer buiten kegelen indien het geval.

Er worden al NA2's aangenomen voor mensen met enkel een middelbaar diploma. (IT'ers met ervaring bijvoorbeeld).
Dus als men ziet dat er minder technisch personeel afkomt door het verdwijnen van de vaste benoeming, is de overheid nog meer genoodzaakt om rechtstreeks in hogere klasses aan te werven ofwel via externe partners waar men dan wel extralegale voordelen kan geven.

Kan zijn, al moet ik eerlijk zijn dat ik het nog niet veel heb zien passeren.
Maar ja je gaat meer e-gov consultants zien.

Maar voor de politici is dat geen probleem want dat zijn geen ambtenaren. Of dat een goede ontwikkeling is... daar heb ik mijn twijfels over om eerlijk te zijn...

Om over dat voorbeeldje van Mac-bc te hebben: Dat zou kunnen dat die gewacht heeft op haar vaste benoeming voordat ze op ziekteverlof trok omdat anders je benoeming uitgesteld kon worden wegens langdurige afwezigheid. Maar anders is er geen reden om te wachten op "vaste benoeming". Je hebt een doktersattest en je hebt altijd risico op bezoek van een controlearts.
ja, maar dan is het natuurlijk niet gelieerd aan het voordeel van de vaste benoeming. Dan draait het gewoon rond het feit dat ze op haar tanden beet om niet uit te vallen, wat ze in de private sector wel zou gedaan hebben, om haar vaste benoeming veilig te stellen.

Wat dan tegenstrijdig is aan de initiële aanname van profitariaat. Dus dat ze dat deed om te profiteren.

Of gewacht heeft om zwanger te worden tot ze de zekerheid had van benoemd te zijn.
Ken zo nog collega's in het onderwijs, die pas bij een vast benoeming durven zwanger worden.
Triestig dat dat als profitariaat gezien wordt, terwijl het een symptoom is van de onzekerheid waarmee nog niet benoemden, met een tijdelijk contract worstelen: als je je zwangerschap uitstelt met alle gevolgen van dien omdat je tot dat geen zekerheid over inkomsten of een job ...

Dat is omdat je directie geen goesting heeft om erachter te zitten.

Situatie 1) Controle-arts sturen.

Situatie 2) Flexi-jobben => dan moet hij een cumul aanvraag hebben? Indien niet, dan is het simpel en kan je hem direct buitensmijten
1) Controle-arts helpt enkel als de patiënt eerlijk is, of bij fraude niet tegen de persoonlijke confrontatie kan als ie gechallenged wordt of niet al te snugger is.
2) cumulaanvragen zijn niet verplicht, da's enkel een soort optioneel voorafgaand akkoord zodat er later zeker geen problemen zijn.

Laatst bewerkt:
Ziek zijn wil niet zeggen dat je niet naar de basic fit mag of verschillende feestjes mag bezoeken hé?
Ik was ook ziek. En mij hebben ze naar de fitness gestuurd in kader van mijn revalidatie. Al was dat niet de basic fitness maar die van het ziekenhuis. Al was dat mijn eigen keuze omdat ik liever de begeleiding vanuit het ziekenhuis wenste.

Sowieso kan uw werkgever een controlearts sturen. En dat gebeurt ook. Ik heb mijn collega's toch al horen zeggen dat op de keer dat zij eens ziek waren er een controlearts was langs geweest.

Dus dat lijkt mij gewoon verkeerd van u.
Ik ga er vanuit dat de directie al controle-artsen heeft gestuurd.
Tis gewoon frustreren dat de collega bij ons ingepland staat bij "ziekte" maar dat je elke dag zo'n posts voorbij ziet komen.
Als je wilt dat andere collega's geen degou van u krijgen post je zo'n zaken toch niet. Dat zou ik doen. Want dan krijg je, of ik toch, een verkeerd beeld van de collega.

Of gewacht heeft om zwanger te worden tot ze de zekerheid had van benoemd te zijn.
Ken zo nog collega's in het onderwijs, die pas bij een vast benoeming durven zwanger worden.
Triestig dat dat als profitariaat gezien wordt, terwijl het een symptoom is van de onzekerheid waarmee nog niet benoemden, met een tijdelijk contract worstelen: als je je zwangerschap uitstelt met alle gevolgen van dien omdat je tot dat geen zekerheid over inkomsten of een job ...
Terwijl dat ik dit ook triestig vind, is dit toch ook niet enkel eigen aan het onderwijs/ambtenarij?
Dit is toch een evolutie die al langer aan de gang is, dat meer en meer mensen wachten op bepaalde zekerheden alvorens aan kinderen te beginnen. Dit gaande van financiële zekerheid, jobzekerheid, huisvesting, ... En dit ook in de privé.

Terwijl dat ik dit ook triestig vind, is dit toch ook niet enkel eigen aan het onderwijs/ambtenarij?
Dit is toch een evolutie die al langer aan de gang is, dat meer en meer mensen wachten op bepaalde zekerheden alvorens aan kinderen te beginnen. Dit gaande van financiële zekerheid, jobzekerheid, huisvesting, ... En dit ook in de privé.
Klopt, maar op BG wordt daar blijkbaar vanuit het referentiekader van meteen contracten van onbepaalde duur naar gekeken.
Geldt natuurlijk niet exclusief voor onderwijs maar ook voor anderen die werken met cotnracten bepaalde duur.
In dit topic gaat het echter over de vaste benoeming en mensen die "plots" zwanger worden als ze vast benoemd zijn, de profiteurs!! Daar wilde ik tegenin gaan.

Tis gewoon frustreren dat de collega bij ons ingepland staat bij "ziekte" maar dat je elke dag zo'n posts voorbij ziet komen.
Als je wilt dat andere collega's geen degou van u krijgen post je zo'n zaken toch niet. Dat zou ik doen. Want dan krijg je, of ik toch, een verkeerd beeld van de collega.

Ligt het probleem dan bij de vaste benoeming of bij jouw nauwe kijk op het woordje 'ziekte' en de gevoelens die dit alles bij jou oproept...?

Als de controle artsen stellen dat hij niet ziek is. Dan is hij niet ziek. En zolang er op zijn papiertje niet staat dat hij niet buiten mag komen. Mag hij dan ook gaan fitnessen of gaan feestjes vieren.

Ziek wil enkel zeggen niet capabel om zijn werktaak te vervullen. Al bestaat er bij mijn weten niet iets waarbij je kan zeggen van kijk je bent 50% ziek. Dus kom voor 50% van dagen werken en de andere 50% mag je uitzieken. Waardoor het dan ook een binair gegeven is.

Dat het niet slim is omdat het bepaalde vooroordelen geeft, dat is evident. Maar ziek wil niet zeggen te dood om pap te zeggen.

1) Controle-arts helpt enkel als de patiënt eerlijk is, of bij fraude niet tegen de persoonlijke confrontatie kan als ie gechallenged wordt of niet al te snugger is.
2) cumulaanvragen zijn niet verplicht, da's enkel een soort optioneel voorafgaand akkoord zodat er later zeker geen problemen zijn.

Naar mijn weten:

Cumulaanvraag is altijd verplicht.
Een vraag tot advies belangenconflict is niet verplicht.

Zijn twee verschillende zaken maar een cumulaanvraag kan wel een advies belangenconflict met zich meebrengen.

Naar mijn weten:

Cumulaanvraag is altijd verplicht.
Een vraag tot advies belangenconflict is niet verplicht.

Zijn twee verschillende zaken maar een cumulaanvraag kan wel een advies belangenconflict met zich meebrengen.
Dit is de website van de Vlaamse overheid. https://www.vlaanderen.be/intern/bijberoep-en-andere-activiteiten-cumulatie

Een formele aanvraag lijkt enkel verplicht als het iets is dat tijdens de diensturen gebeurt, ik vermoed dat het voor de federale overheid gelijkaardig zal zijn.

Terug
Bovenaan