Voltijds werken en studeren

Stinkbakkes

Well-known member
Graag zou ik aan de opleiding Bachelor Organisatie en Management willen combineren met m'n voltijdse job. Ik zou dit semester kunnen beginnen met 20 studiepunten. Iemand een idee of dit haalbaar is?

Graag zou ik aan de opleiding Bachelor Organisatie en Management willen combineren met m'n voltijdse job. Ik zou dit semester kunnen beginnen met 20 studiepunten. Iemand een idee of dit haalbaar is?
Dat is haalbaar, afhankelijk wat je er wil voor opofferen. Er zijn er genoeg die een voltijdse job combineren met voltijdse studies. 20 studiepunten lukt dan ook wel nog ;).

Ik werk voltijds en studeer aan de KUL in een STEM richting met ongeveer 24 studiepunten per jaar. Ik wil het beeld dat bijvoorbeeld @JPV hier schetst toch wat uitdiepen.

Vooraleerst zal je je statuut van werkstudent moeten aanvragen. Dat moet je jaarlijks vernieuwen. De aanvraag is eenvoudig en een attest van je werkgever is al voldoende. Dat statuut geeft je bepaalde bijkomende faciliteiten boven die van een modeltrajectstudent. Je krijgt zo het recht om minder dan een halftijds programma op te nemen (dus minder dan 30 studiepunten).

Maar daar houdt het dan ook een beetje op... Zo heb je bijvoorbeeld in theorie recht op het kiezen van een andere examendatum indien je die dag moet werken. Maar dan moeten er natuurlijk wel meerdere examendata zijn. Als een vak dus maar één examendatum heeft in een semester dan ben je toch verplicht om deel te nemen op die dag. Bovendien ziet de universiteit professionele verplichtingen op die dag niet als een reden tot wettige afwezigheid. Je zal dus op je werk educatief verlof moeten aanvragen. Iets wat in mijn branche geen evidentie is.

Het statuut zelf zet op zich geen bijkomende mechanismen in werking. Het is dus aan jou om elk semester, voor elk vak, elke professor/assistent(en) te contacteren om hen op de hoogte te stellen van je statuut. Veel vakken hebben naast de hoorcolleges ook nog (verplichte) oefenzittingen of tussentijdse toetsen. Je moet dat dus allemaal kunnen inpassen in je werkschema en waar dat niet lukt moet je onderhandelen met professors en assistenten om daar tot een oplossing te komen. Sommigen zijn daar zeer flexibel in, anderen doen moeilijker.

Bij sommige vakken heb je tussentijdse evaluaties in de vorm van groepswerken. Je zal daar dan moeten samenwerken met een student uit het modeltraject. Die heeft natuurlijk zijn eigen studieschema en een hele boel andere vakken die hij moet beheren. Je hebt daarin dan ook de verantwoordelijkheid dat de inzet die jij al dan niet kan doen voor dat groepswerk ook de punten van die andere student kan beïnvloeden. Ik heb daar vorig jaar in overleg met een professor een mouw aan gepast door een groepswerk individueel te doen omdat ik wist dat het dat semester moeilijk ging worden in combinatie met het werk. Maar je kan proffen hebben die daar gewoon njet op zeggen.

Het moeilijkste voor mij is om elk semester gewoon bij te blijven. Drukke twee weken op het werk? Ondertussen zit het vak ook twee hoorcolleges en oefenzittingen verder. Het is gemakkelijk om achterop te geraken. Tegenwoordig is dat voor hoorcolleges minder een probleem omdat die bijna overal gestream'd worden. Maar oefenzittingen is een ander verhaal. In mijn richting zijn oefenzittingen eigenlijk ook gewoon lesmomenten waar de assistent een stuk dieper ingaat op wat er die week in het hoorcollege werd gezien. Je kan achteraf dan wel de slides bekijken op Toledo. Maar daarin staan dan vaak maar cryptische samenvattingen of geen of halve oplossingen.

Als je een gezin hebt kan de studie ook op hen wegen. Je zal tijdens de kerstperiode bijvoorbeeld echt wel in de boeken moeten zitten. Ik ben dan al wat ouder en mijn middelbare schooldagen liggen al anderhalf decennium achter me. Voor iemand die zo lang niet op de schoolbanken heeft gezeten is een vak van zes punten wel een stevige boterham. Laat staan twee of drie op een semester.

Ik werk voltijds en studeer aan de KUL in een STEM richting met ongeveer 24 studiepunten per jaar. Ik wil het beeld dat bijvoorbeeld @JPV hier schetst toch wat uitdiepen.
klopt wat je zegt hoor, met een gezin is het zeker niet evident. Maar het hangt allemaal af van wat je wil opofferen. Dat gaat van wettelijk verlof die je gebruikt voor examens (want idd, die flexibiliteit is beperkt) tot gewoon even niet werken.

Ik heb van m'n 23ste tot m'n 26ste voltijdse job gecombineerd met voltijdse studies (allez, 2 jaar 60 studiepunten en dan nog 30 studiepunten het laatste jaar denk ik). Dat ging, omdat ik mijn studie én job op elkaar afstemde: ik koos bewust voor een lagere richting dan ik aankon (was dan ook een extra diploma, niet basisdiploma), koos ook voor een job waarbij ik mijn stage kon doen op het werk en heb even haalbare 12-uurs shiften gedaan om en voltijds inkomen te hebben (ok, voetbal bekijken als job is redelijk zeldzaam :p).

Als ik nu werkstudent aan de unief ofzo zou willen worden, zou dat door gezin en afstand (Ieper-Brussel/Gent/...) niet lukken, zelfs al zijn er "maar" 2 contactmomenten per jaar. En in Kortrijk zijn er niet zoveel interessante richtingen.

Ik studeer momenteel ook in een STEMrichting (niet dat dat een verschil maakt) tijdens een voltijdse job.
Wat mij betreft hangt quasi alles af van de organisatie van je richting en haar vakken.

Ik heb bijvoorbeeld geen enkele les voor 16u laat staan de examens aangezien ze zich via een speciaal programma volledig aanpassen aan het grote aantal werkstudenten in de richting. Dat er veel opnames zijn en lessen op zaterdag is uiteraard een grote hulp.

Maar...

Dankzij die opnames maakt het op zich weinig uit wanneer de lessen plaatsvinden. Het zwaarste voor mij, is het groot aantal projecten/taken dat we moeten maken doorheen het jaar. Ik heb het afgelopen semester 18studiepunten (3vakken) opgenomen en één project had mij echt danig veel tijd en energie gekost dat ik eerlijkheidshalve moet bekennen dat zelfs die 18studiepunten te veel was. Het was niet meer zo aangenaam voor mijn vriendin op bepaalde momenten. Dan is het eindelijk weekend en dan zat de Niklas weer achter zijne laptop heel de zaterdag!

Mijn raad: bekijk zeker goed de ECTS fiches , en hoor eventueel bij oudstudenten ofzo naar hoe je bepaalde vakken mag inschatten. 20studiepunten met enkel een schriftelijk examen in januari is niet hetzelfde als 20studiepunten met taken/projecten door het jaar en een klein examen in januari. Ook al is het theoretisch aantal studie-uren dezelfde.

Ik werk en studeer geneeskunde, beiden voltijds. Mits goede planning mogelijk, maar je offert wel een hoop vrije tijd op.
Corona heeft omwille van de les-opnames mijn situatie een pak makkelijker gemaakt.
Enkele tips:
- Zoals hierboven vermeld, vraag zeker VOV aan
- Probeer notities vast te krijgen van (oud-)studenten. Ik had aan het begin van mijn bachelor alle cursussen van iemand anders overgekocht
- Vraag bij de programmabegeleider na hoeveel verplichte lessen je hebt voor elk vak, dit maakt plannen op voorhand meteen makkelijker (ook naar jouw werkgever toe) en weet je meteen hoeveel dagen "vakantie" je hiervoor moet voorzien
- Ik heb niet genoeg vakantie voor een blok dus lessen bijhouden tijdens het jaar is wel key

Ik werk en studeer geneeskunde, beiden voltijds. Mits goede planning mogelijk, maar je offert wel een hoop vrije tijd op.
Corona heeft omwille van de les-opnames mijn situatie een pak makkelijker gemaakt.
Enkele tips:
- Zoals hierboven vermeld, vraag zeker VOV aan
- Probeer notities vast te krijgen van (oud-)studenten. Ik had aan het begin van mijn bachelor alle cursussen van iemand anders overgekocht
- Vraag bij de programmabegeleider na hoeveel verplichte lessen je hebt voor elk vak, dit maakt plannen op voorhand meteen makkelijker (ook naar jouw werkgever toe) en weet je meteen hoeveel dagen "vakantie" je hiervoor moet voorzien
- Ik heb niet genoeg vakantie voor een blok dus lessen bijhouden tijdens het jaar is wel key
Thanks voor de tips!

Alles is mogelijk! Zonder VOV extra bachelor (EHB T.Informatica) op 4 jaar behaald, nu bezig met een Master (Open Universiteit Business Processes Mgmt & IT). Je weekends zal maar uit max 1 dag bestaan. Als je de opleiding ziet als je hobby, dan is het echt goed te doen.

Alles is mogelijk! Zonder VOV extra bachelor (EHB T.Informatica) op 4 jaar behaald, nu bezig met een Master (Open Universiteit Business Processes Mgmt & IT). Je weekends zal maar uit max 1 dag bestaan. Als je de opleiding ziet als je hobby, dan is het echt goed te doen.
Idd, ik zie het ook als een hobby👍

Eerste semester succesvol afgerond in afstandsonderwijs aan Vives. Belangrijk is van uw week gestructureerd in te delen en de discipline hebben om er zo weinig mogelijk van af te wijken. Voorbeeld van mezelf: maandag + dinsdag studeer ik steevast tot 22u en zondagmorgen begin ik om 7u tot ergens in de namiddag.

De eerste keer examen in de aula gaf wel wat moed om daar 100+ medestudenten afstandsonderwijs te zien opdagen, zo besef je dat je bijlange niet de enige zot bent :p ... het scheelt wel als je een kinderloze mens bent met een stuk meer dan het minimum wettelijke aan verlof.

Het hangt er uiteraard van af welke opleiding je volgt. Is dat een dagopleiding of avondopleiding? Ikzelf werk voltijds en doe een master aan de VUB, maar da's een master specifiek gericht op werkstudenten. Ik neem dit jaar 27 studiepunten op, en heb met de examens in januari 1 week van mijn eigen verlof opgenomen en 2 weken betaald educatief verlof. (en ben geslaagd)

Bij ons is het een week on-campus en een week online. Voor recht te hebben op BEV/VOV heb je wel handtekeningen nodig die bewijzen dat je aanwezig bent in de lessen indien fysiek op campus. Ik werk in Brussel dus da's haalbaar op de VUB, maar sommigen kunnen dat niet combineren met hun werk. Het is kwestie van goed te plannen en het is een serieuze onderneming waarbij heel wat avonden en weekends naar het studeren gaan. Maar als je gemotiveerd bent kan dat in principe wel lukken.

Idd, ik zie het ook als een hobby
Het hangt er uiteraard van af welke opleiding je volgt. Is dat een dagopleiding of avondopleiding? Ikzelf werk voltijds en doe een master aan de VUB, maar da's een master specifiek gericht op werkstudenten. Ik neem dit jaar 27 studiepunten op, en heb met de examens in januari 1 week van mijn eigen verlof opgenomen en 2 weken betaald educatief verlof. (en ben geslaagd)

Bij ons is het een week on-campus en een week online. Voor recht te hebben op BEV/VOV heb je wel handtekeningen nodig die bewijzen dat je aanwezig bent in de lessen indien fysiek op campus. Ik werk in Brussel dus da's haalbaar op de VUB, maar sommigen kunnen dat niet combineren met hun werk. Het is kwestie van goed te plannen en het is een serieuze onderneming waarbij heel wat avonden en weekends naar het studeren gaan. Maar als je gemotiveerd bent kan dat in principe wel lukken.
Ik werk in Brussel en zal 1 a 2 keer per week naar Gent moeten gaan voor de contactmomenten (afstandsonderwijs). Ik heb 35 vakantiedagen en met educatief verlof zou ik aan zo'n 40 dagen kunnen bekomen...super dat je geslaagd ben. De 2 weken educatief verlof zullen je zeker goed geholpen hebben

Ik denk dat de STEM-factor ook wel de zaken zwaarder maakt. Vaak heb je dan toch meer praktische zaken gekoppelde aan de hoorcollege's: werkcollege's, oefeningensessies, labo, ...

Het is niet echt een geheim dat de richtingen die onder wetenschappen of toegepaste wetenschappen vallen meestal een zeer gevuld uurrooster hebben hierdoor. Dus ik kan wel begrijpen dat het geen sinecure is.

Ik heb vorig academiejaar het vak overheidsmanagement (4 studiepunten) uit de richting pol & soc gevolgd. Dankzij corona werden de lessen vervangen door wekelijkse video's van ongeveer 30 minuten (ipv 2 uur hoorcollege). Die filmpjes heb ik op 1,5x snelheid bekeken gedurende het semester (20 minuten per week), aangevuld door een snelle lezing van het hoofdstuk in het handboek (maximaal 1 uur per week). Dat doe je bij wijze van spreken op de wc.

Het examen (3u) was op een zaterdag, en ik heb de donderdag en vrijdag voordien verlof genomen en 2 dagen stevig geblokt, 24 uur volledige focus op die 486 bladzijden cursustekst. In totaal was dat dus een tijdsinvestering van ongeveer 15 uur gedurende het semester en 27 uur voor de "blok" en het examen. Ik vreesde dat ik er niet zou komen met die inspanning... tot ik het examen voor me zag liggen. Resultaat: 17/20.

Toen besefte ik wel dat er tussen mijn basisopleiding handelsingenieur en de vakken van pol & soc een niveauverschilletje zit :p.
Als heel die opleiding bestaat uit dit soort vakken, is zo'n opleiding pol & soc echt gemakkelijk te doen naast je werk, zéker dankzij corona en het afstandsonderwijs. Misschien een aanrader voor de mensen die met een bachelor bij de overheid werken en een willekeurig masterdiploma nodig hebben om een functie op A-niveau te doen.

Als je voltijds overdag werkt (ik ga 3/5 werken) en een opleiding volgt in afstandsonderwijs, dan ben je geen jobstudent maar werkstudent toch? Ik ben zelf een beetje aan het twijfelen.
Ik ben afgestudeerd en ik ga een bijkomende opleiding volgen in afstandsonderwijs (ik zal +- 30 sp opnemen voor dit jaar). Maar ik had gelezen dat je nog tot 30 september als jobstudent kunt werken.

Iemand die hierover meer weet? Ik heb de bevoegde instanties (RSZ, ...) gecontacteerd maar kon geen antwoord op mijn vraag krijgen...

Ik ben nu al twee jaar werkstudent en ben er nu bijna mee klaar. Ik werk voltijds en doe 30 stp per jaar. Moeilijkste is vooral het praktische van verplichte aanwezigheid. Corona en de lesopnames was een gouden cadeau maar ik heb het gevoel dat de proffen daar nu op het terugkeren zijn en terug fysieke aanwezigheid willen. Dat zou een streep door mijn rekening zijn.

Ik had veel taken en groepswerken, dan probeer ik 's avonds met de normale studenten af te spreken, indien mogelijk online. De stof hield ik niet goed bij in het jaar, maar tegen de examens ging ik wel in "blokmodus" waarbij ik me enkel nog focus op werk en studie en dan alle opnames na elkaar bekijk om zo de cursus uit te werken. Vaak op 1,5x of indien mogelijk op 2x snelheid, wat ook tijd bespaart, en aandachtig luisteren en noteren is ook een vorm van studie, zo won ik twee keer. Dit jaar geen herexamens dus dat lukt wel. Maar ik zal wel blij zijn als ik er mee klaar ben. Het neemt toch een deel van je leven in.

Als je voltijds overdag werkt (ik ga 3/5 werken) en een opleiding volgt in afstandsonderwijs, dan ben je geen jobstudent maar werkstudent toch? Ik ben zelf een beetje aan het twijfelen.
Ik ben afgestudeerd en ik ga een bijkomende opleiding volgen in afstandsonderwijs (ik zal +- 30 sp opnemen voor dit jaar). Maar ik had gelezen dat je nog tot 30 september als jobstudent kunt werken.

Iemand die hierover meer weet? Ik heb de bevoegde instanties (RSZ, ...) gecontacteerd maar kon geen antwoord op mijn vraag krijgen...
Sinds wanneer werk je, heb je contactmomenten en wat is je leeftijd?

Terug
Bovenaan