Oldskooler
Well-known member
Al die afgunst en verachting hier tegenover elkaar is tenminste puur.Dat is echt de charme van dit forum. Een baken van licht in de zee van bots en fake news. Nog echte mensen, met echte meningen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Al die afgunst en verachting hier tegenover elkaar is tenminste puur.Dat is echt de charme van dit forum. Een baken van licht in de zee van bots en fake news. Nog echte mensen, met echte meningen.
Het is dubbel natuurlijk. In de plaatselijke fb-groep lees ik altijd dezelfde verzuchtingen, mensen die klagen als er weer een huis of winkel tegen de grond gaat voor een appartementsblok. Maar als mensen de kans krijgen hun oud, te renoveren huis te verkopen aan een ontwikkelaar twijfelen ze doorgaans niet.Discotheek Tropicana in Geraardsbergen wordt afgebroken en er komt een woonproject. Het is tekenend voor Vlaanderen hoe beetje bij beetje alle oorden van vertier en sociaal contact tegen de vlakte gaan om er (vaak) zielloze appartementsblokken te zetten waardoor wijken, gehuchten dorpen en steden volledig uitsterven. Hier in de streek kan ik de handelszaken, café's, frituren, restaurants, discotheken en noem maar op niet meer bijhouden die de afgelopen twintig jaar zijn verbouwd of afgebroken. Straten waar je vroeger meerdere bakkers, slager, kruidenier, krantenwinkel, café's etc had. Straten die bruisten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en waar je jaarlijks braderieën had die massa's volk lokten zijn nu compleet verlaten en afhankelijk van de buurt zelfs op het verloederde af. Een slager waar ze amper twintig jaar geleden nog tot buiten stonden aan te schuiven is nu een triestig woonhuis geworden met drie bellen aan de voordeur.
Als je een goed draaiende handelszaak hebt en je vindt wanneer je op pensioen gaat geen overnemer, dan is dat vaak de enige optie inderdaad. Café's die blijven vaak langer leeg staan omdat de eigenaar (meestal een brouwer) altijd nog hoopt een nieuwe uitbater te vinden, maar uiteindelijk gaan ook die voor de bijl.Het is dubbel natuurlijk. In de plaatselijke fb-groep lees ik altijd dezelfde verzuchtingen, mensen die klagen als er weer een huis of winkel tegen de grond gaat voor een appartementsblok. Maar als mensen de kans krijgen hun oud, te renoveren huis te verkopen aan een ontwikkelaar twijfelen ze doorgaans niet.
GefixtEn wie van de jongere generaties wil nog hard werken?
Euh, velen? Kijk naar hoe iedereen met plezier de sociale zekerheid ondergraaft door op zaterdag te flexi-jobben.En wie van de jongere generaties wil nog hard werken in een eigen zaak 6 dagen op 7?
Schoonzus is kok in een horecazaak met meerdere vestigingen en hoor daar toch nog steeds dat personeel vinden een uitdaging is in het weekend.Euh, velen? Kijk naar hoe iedereen met plezier de sociale zekerheid ondergraaft door op zaterdag te flexi-jobben.
Het probleem lijkt me eerder bij de veranderde wereld te liggen. Wie gaat nog de toer doen van allemaal kleine handelszaken terwijl het aanbod groter en goedkoper is in een supermarkt of gewoon online.
En wie van de boomers wil nog afzien van hun royale pensioenrechten, fiscaal voordelige dienstencheques en onbelaste huurinkomsten?Gefixt

Een flexijob op zaterdag zonder verdere verantwoordelijkheid zou ik nu niet vergelijken met een slagerij of bakkerij runnen.Euh, velen? Kijk naar hoe iedereen met plezier de sociale zekerheid ondergraaft door op zaterdag te flexi-jobben.
Het probleem lijkt me eerder bij de veranderde wereld te liggen. Wie gaat nog de toer doen van allemaal kleine handelszaken terwijl het aanbod groter en goedkoper is in een supermarkt of gewoon online.

Ik geloof best dat mensen meer voor work/life balance kiezen, maar waren mensen daar vroeger nu ook gewoon niet te onwetend in? Sommige jobs zijn gewoon niet geweldig hé. Horeca: als jij de zaak niet runt ben je doorgaans slechtbetaald en altijd aan het werk wanneer anderen vrij zijn. Mijn vrouw heeft ook jaren zo gewerkt uiteindelijk: heel je dag eraan tot 22-23u en onder zo'n kleine zelfstandige die je liever uitbuit dan fair te betalen.Schoonzus is kok in een horecazaak met meerdere vestigingen en hoor daar toch nog steeds dat personeel vinden een uitdaging is in het weekend.
In mijn job, apotheek, hetzelfde: personeel vinden is moeilijk. De vacatures zijn enorm en als ik beslis om morgen als zelfstandig vervanger de baan op te gaan, dan kan ik in principe vragen wat ik wil en werken waar ik wil. Wachtdiensten, werken in het weekend, lange en onregelmatige uren. Wie staat daar nog voor te springen?
Zelfde als hierboven hé. Alsof dat 7 op 7 werken ook rendeert? Als niemand naar je winkel komt en de marges zo dun worden dat je jezelf een hongerloon moet uitkeren om 7/7 te werken zou je idioot zijn om dat te blijven doen.Een flexijob op zaterdag zonder verdere verantwoordelijkheid zou ik nu niet vergelijken met een slagerij of bakkerij runnen.
Weet je wie dat wel nog doet, 7 op 7 zelfs? Turken, die starten nog echte handelszaken.
Die staan ook soms met 5 in een lege pita zaak of verkopen een groot wit brood aan 1€50 of zo, dan kan dat bijna niet anders dan dat ofwel een groot deel in het zwart gebeurt of dat er ook nog wel andere niet halal zaken gebeuren.Fuck kerel, nu mis ik mijn grootouders weer wat neiger. De sfeer van in hun oud huisje met zo'n koterij en een koereke achteraan. De eenvoudige tafel met een plastic tafellaken erover. Ne muur zoals op 23:15 die dik, maar niet recht bezet was er waar ergens wel een krak in de verf zat met een beschilderde maar even ruw uitziende plank voor de bloempotten ... Alles was zo meer rudimentair, niet gepolijst. Simpele, maar tevens beetje wankel uitziende tafeltjes en kastjes. Childhood memories.Er heeft een tijdlang op youtube het tijdsdocument "ge kent de weg en de taal" gestaan, over het dorpsleven in Wannegem, Balen & Opdorp, anno 1976. Als je dan zien hoe hard het land veranderd is op 50 jaar... Helaas weggehaald, maar er zijn nog verknipte fragmenten.
Jef Cornelis heeft zo het gehele leven van de jaren '70 & '80 vastgelegd, het is verbazingwekkend hoe weinig er soms veranderd is tegenover vandaag van fysiek uitzicht, maar hoe de atmosfeer diametraal tegenovergesteld is tegenover nu.
Het huiske: een plank met een gat in...tgohm ik hoorde mijn vader, die nu 86jaar is, er ook over klagen hoe supermarkten kleine winkels uit de markt concurreerden. Maar we gingen dan zelf ook wel elke zaterdag naar de GB. Ik denk dat we dat allemaal voor een stuk zelf in de hand hebben gewerkt. We hebben voor een groot deel voor gemak, goedkope prijzen en groot aanbod gekozen en dat zijn zaken waar de kleinhandel niet echt een antwoord op had/heeft (wat ook logisch is).
Ne goeie bakker en ne goeie slager gaat meestal nog wel goed te doen hebben, maar dat is hard werken. Midden in de nacht opstaan om uw brood beginnen te bakken en uw partner die dan 8 u later in de winkel begint, waardoor ge elkaar enkel in de bakkerij ziet? 't is toch ook een apart leven. Bij de beenhouwer weet ik niet of dat zo gesplitst is, waarschijnlijk wat minder. Anyway, ge moet het echt wel graag doen om dat vol te houden.
Ik denk dat het ook vroeger meer in de familie bleef? De kinderen moesten meehelpen in de zaak, leerden zo de kneepjes van het vak en er was dan altijd wel ene die het verder zette.
Voor het uitgaansleven dat verandert: ik denk dat de generatie van mijn ouders ook wel gezaagd hebben over de opkomst van discotheken en de teloorgang van 'uw lief leren kennen op de kermis' (wat ook niet meer de kermis is van vandaag). Ge moet maar eens naar "Wij heren van Zichem zien, hoe anders het leven toen was. Het verdwijnen van het volkse van kermissen toen was eigenlijk een groter verlies dan het verdwijnen van discotheken nu.
Dat de Turken 7 op 7 open zijn als kleine winkel zegt al genoeg hoe neig dat ze de wetgeving volgenDie staan ook soms met 5 in een lege pita zaak of verkopen een groot wit brood aan 1€50 of zo, dan kan dat bijna niet anders dan dat ofwel een groot deel in het zwart gebeurt of dat er ook nog wel andere niet halal zaken gebeuren.
Fuck kerel, nu mis ik mijn grootouders weer wat neiger. De sfeer van in hun oud huisje met zo'n koterij en een koereke achteraan. De eenvoudige tafel met een plastic tafellaken erover. Ne muur zoals op 23:15 die dik, maar niet recht bezet was er waar ergens wel een krak in de verf zat met een beschilderde maar even ruw uitziende plank voor de bloempotten ... Alles was zo meer rudimentair, niet gepolijst. Simpele, maar tevens beetje wankel uitziende tafeltjes en kastjes. Childhood memories.
OMG 1 van de eerste discotheken in de buurt waar ik ging wonende te liedekerke.Discotheek Tropicana in Geraardsbergen wordt afgebroken en er komt een woonproject. Het is tekenend voor Vlaanderen hoe beetje bij beetje alle oorden van vertier en sociaal contact tegen de vlakte gaan om er (vaak) zielloze appartementsblokken te zetten waardoor wijken, gehuchten dorpen en steden volledig uitsterven. Hier in de streek kan ik de handelszaken, café's, frituren, restaurants, discotheken en noem maar op niet meer bijhouden die de afgelopen twintig jaar zijn verbouwd of afgebroken. Straten waar je vroeger meerdere bakkers, slager, kruidenier, krantenwinkel, café's etc had. Straten die bruisten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en waar je jaarlijks braderieën had die massa's volk lokten zijn nu compleet verlaten en afhankelijk van de buurt zelfs op het verloederde af. Een slager waar ze amper twintig jaar geleden nog tot buiten stonden aan te schuiven is nu een triestig woonhuis geworden met drie bellen aan de voordeur.