tgohm ik hoorde mijn vader, die nu 86jaar is, er ook over klagen hoe supermarkten kleine winkels uit de markt concurreerden. Maar we gingen dan zelf ook wel elke zaterdag naar de GB. Ik denk dat we dat allemaal voor een stuk zelf in de hand hebben gewerkt. We hebben voor een groot deel voor gemak, goedkope prijzen en groot aanbod gekozen en dat zijn zaken waar de kleinhandel niet echt een antwoord op had/heeft (wat ook logisch is).
Ne goeie bakker en ne goeie slager gaat meestal nog wel goed te doen hebben, maar dat is hard werken. Midden in de nacht opstaan om uw brood beginnen te bakken en uw partner die dan 8 u later in de winkel begint, waardoor ge elkaar enkel in de bakkerij ziet? 't is toch ook een apart leven. Bij de beenhouwer weet ik niet of dat zo gesplitst is, waarschijnlijk wat minder. Anyway, ge moet het echt wel graag doen om dat vol te houden.
Ik denk dat het ook vroeger meer in de familie bleef? De kinderen moesten meehelpen in de zaak, leerden zo de kneepjes van het vak en er was dan altijd wel ene die het verder zette.
Voor het uitgaansleven dat verandert: ik denk dat de generatie van mijn ouders ook wel gezaagd hebben over de opkomst van discotheken en de teloorgang van 'uw lief leren kennen op de kermis' (wat ook niet meer de kermis is van vandaag). Ge moet maar eens naar "Wij heren van Zichem zien, hoe anders het leven toen was. Het verdwijnen van het volkse van kermissen toen was eigenlijk een groter verlies dan het verdwijnen van discotheken nu.
Dat de Turken 7 op 7 open zijn als kleine winkel zegt al genoeg hoe neig dat ze de wetgeving volgen

Die staan ook soms met 5 in een lege pita zaak of verkopen een groot wit brood aan 1€50 of zo, dan kan dat bijna niet anders dan dat ofwel een groot deel in het zwart gebeurt of dat er ook nog wel andere niet halal zaken gebeuren.
Fuck kerel, nu mis ik mijn grootouders weer wat neiger. De sfeer van in hun oud huisje met zo'n koterij en een koereke achteraan. De eenvoudige tafel met een plastic tafellaken erover. Ne muur zoals op 23:15 die dik, maar niet recht bezet was er waar ergens wel een krak in de verf zat met een beschilderde maar even ruw uitziende plank voor de bloempotten ... Alles was zo meer rudimentair, niet gepolijst. Simpele, maar tevens beetje wankel uitziende tafeltjes en kastjes. Childhood memories.