Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Als je het niet erg vindt om zorg te dragen voor je gerief zou ik twee plaatstalen koekenpannen (zo heet dat dus echt) van De Buyer kopen. 1 in 24/26cm en 1 in 28cm (afhankelijk van je gezinsgrootte).

Die zijn niet duur, gaan een leven lang mee, kan je waanzinnig goed in searen, kunnen in de oven en wanneer goed ingebrand maak je er ook zonder moeite pannenkoeken in.

In RVS kan dat ook, maar dat moet je techniek al wat beter zijn :)

Voor potten waarin je vooral groeten/rijst/aardappelen kookt… maakt het nauwelijks uit. Pak een kleine en een grote die je makkelijk kan afwassen. Ik heb er 1 van Demeyere en 1 van een brolmerk en dat doet net hetzelfde: op hoge temperatuur water herbergen.

Voor een echte braadpan is een Staub of Le Creuset natuurlijk top, maar eigenlijk zit er imho weinig verschil in geëmailleerd gietijzer. Ok, de Brabantiapotten die ik 20j geleden met een spaarkaart uit de Carrefour heb gekocht ga ik wellicht niet doorgeven aan mijn kleinkinderen, maar functioneel doen ze dat prima. Ze zijn gewoon niet zo mooi.

Als je het niet erg vindt om zorg te dragen voor je gerief zou ik twee plaatstalen koekenpannen (zo heet dat dus echt) van De Buyer kopen. 1 in 24/26cm en 1 in 28cm (afhankelijk van je gezinsgrootte).

Die zijn niet duur, gaan een leven lang mee, kan je waanzinnig goed in searen, kunnen in de oven en wanneer goed ingebrand maak je er ook zonder moeite pannenkoeken in.

In RVS kan dat ook, maar dat moet je techniek al wat beter zijn :)

Voor potten waarin je vooral groeten/rijst/aardappelen kookt… maakt het nauwelijks uit. Pak een kleine en een grote die je makkelijk kan afwassen. Ik heb er 1 van Demeyere en 1 van een brolmerk en dat doet net hetzelfde: op hoge temperatuur water herbergen.

Voor een echte braadpan is een Staub of Le Creuset natuurlijk top, maar eigenlijk zit er imho weinig verschil in geëmailleerd gietijzer. Ok, de Brabantiapotten die ik 20j geleden met een spaarkaart uit de Carrefour heb gekocht ga ik wellicht niet doorgeven aan mijn kleinkinderen, maar functioneel doen ze dat prima. Ze zijn gewoon niet zo mooi.
Ik kan eigenlijk geen beter advies geven! Ik werk enkel met gietijzeren pannen vs plaatstaal maar is voor mij dezelfde mindset, zaken die de volgende drie generatie nog kunnen meegaan. Net zoals poeperman zal ik nooit begrijpen dat je potten van een duurder merk koopt, ik merk daar 0,0 verschil in of ik kook met een Ikea pot of een Demeyere die we hebben gekregen toen ik alleen ging wonen.

Toch wel merkbaar verschil in kwaliteit hoor.
Voorbeeld, handvaten die loslaten bij de goedkope potten.
Beter investeren in goed keukengerei, dat gebruik je namelijk elke dag.

Toch wel merkbaar verschil in kwaliteit hoor.
Voorbeeld, handvaten die loslaten bij de goedkope potten.
Beter investeren in goed keukengerei, dat gebruik je namelijk elke dag.
Maja het punt is wel (voor mij) dat als je dan moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, je het beter in deftige pannen steekt dan kookpotten, want daar zijn de verschillen echt wel merkbaar hoor.

Wat die Debuyere of andere plaatstalen pannen betreft, ik ben nu ook eens aan het kijken voor zo eentje, maar ook om er oa. omeletten enzo in te maken. Hoe zit dat nu echt met dat seasoning / inbranden? Als je YouTube moet geloven ben je meer dan een jaar bezig om die deftig nonstick te krijgen. Lijkt me toch overdreven? Wat zeggen de ervaringsdeskundigen hier?

Er zijn er die daar echt een kunst van maken, en tot de puntjes uitvoeren, ja, maar dat moet niet. Makkelijkste is ze goed heet laten worden, druppeltje arachide erin en uitwrijven met keukenpapier. Ff bijna blauwstoken en laten afkoelen. En opnieuw. En opnieuw. Of omgekeerd id oven, lukt ook prima.

Mijn eerste plaatstalen pannetje is er eentje van Lacor, in die tijd had ik nog nooit van inbranden gehoord. Ik ben daar gewoon mee beginnen koken, zelfs afwassen met Dreft in ‘t begin. Maar stelselmatig begon die patine zich toch te vormen, en nu is dat echt bijna een non-stick pan (als je voldoende tijd neemt voor ze op te warmen tenminste).

‘t Ziet er natuurlijk wel wat minder clean uit 😇
IMG_3074.jpeg

Ben ook op zoek naar wat nieuw kookgerief. We hebben een jaar geleden geïnvesteerd in Demeyere potten en pannen. Op zich relatief tevreden van, met uitzondering van de antikleefplannen ... Ik was nu eens aan het kijken naar een keramische Greenpan. Zou iemand die aanraden of betere alternatieven?

Daarnaast ben ik ook aan het kijken naar een deftige messenset. Wie tips heeft, ook zeker welkom :)

Wat die Debuyere of andere plaatstalen pannen betreft, ik ben nu ook eens aan het kijken voor zo eentje, maar ook om er oa. omeletten enzo in te maken. Hoe zit dat nu echt met dat seasoning / inbranden? Als je YouTube moet geloven ben je meer dan een jaar bezig om die deftig nonstick te krijgen. Lijkt me toch overdreven? Wat zeggen de ervaringsdeskundigen hier?
Met mijn wokpan en inductievuur is dat tbh een ramp. Contactoppervlak is sowieso al erg klein door de vorm van de wok. De aard van wokken is dat je het goed heet laat worden om te bakken, dus voordat ik patine heb opgebouwd heb ik sowieso al eens een keer last van aangekoekte resten in de hoek tussen vlak en hellend gedeelte (zeker als ei een ingredient is), die dan weer moeilijk te verwijderen zijn zonder stevig te schrobben. Die de patine dan weer deels verwijderen en minder glad maken. Bovendien gebruik je een wok doorgaans ook voor gerechten waar je zure ingredienten aan toevoegt. Tomaten. citroensap, rijstazijn, tamarinde... En daar kan zo'n inbrandingslaag weeral niet goed tegen.

Volgende wok die ik koop is gewoon RVS zonder anti-aanbaklaag. Professionele koks gebruiken dat ook zonder probleem. Als er door omstandigheden dan toch eens iets aankoekt, dan schrob je het gewoon af zonder je weer zorgen te moeten maken.

Ben ook op zoek naar wat nieuw kookgerief. We hebben een jaar geleden geïnvesteerd in Demeyere potten en pannen. Op zich relatief tevreden van, met uitzondering van de antikleefplannen ... Ik was nu eens aan het kijken naar een keramische Greenpan. Zou iemand die aanraden of betere alternatieven?

Daarnaast ben ik ook aan het kijken naar een deftige messenset. Wie tips heeft, ook zeker welkom :)
Wat ik hierboven schreef heeft me zodanig ontmoedigd dat ik voor een braadpan toch geopteerd heb voor eentje met keramische antiaanbaklaag. Eentje van Jeroen Meus (D&L), gewoon omdat ze die hadden in de lokale elektrowinkel. Werkt uitstekend, maar het bewijs van kwaliteit is de antiaanbaklaag testen na lange tijd intensief gebruik. So far so good: Een spiegelei danst er gewoon op. maar ik heb hem nog maar een maand of 4.

Messensets: forget about it. Altijd overpriced en lagere kwaliteit.
Wil je een stoer, leuk koksmes: Ga dan naar een messenwinkel en zie wat goed in je hand ligt. De verschillen in kwaliteit tussen de goeie merken is klein. Belangrijkste verschil is handvat en en goede greep. Wil je gewoon een goed kwaliteitsmes zonder veel blabla dat sobere professionaliteit uitstraalt: Wüsthof. Vind je dat de looks er helemaal niet toedoen: Victorinox. Voor de rest van je messen (je hebt echt alleen maar een koksmes, schilmes en een broodmes nodig) koop je ook gewoon victorinox. Da's perfecte prijs-kwaliteit. Of we gaan toch niet gaan beweren dat de looks van een pattatenmes ertoe doen?

Laatst bewerkt:
Was al aan het tijdje aan het denken om een Staub van 28 cm te kopen en vanochtend de knoop doorgehakt (o.a. dankzij de adrenalinerush die het gooien van m'n eerste 180 me gegeven had :D). Op amazon.de / nl stond ie in m'n favoriete kleur te koop aan een scherpe prijs. Hij komt morgen toe 🥳

813nNYF22PL._AC_SL1500_.jpg

Was al aan het tijdje aan het denken om een Staub van 28 cm te kopen en vanochtend de knoop doorgehakt (o.a. dankzij de adrenalinerush die het gooien van m'n eerste 180 me gegeven had :D). Op amazon.de / nl stond ie in m'n favoriete kleur te koop aan een scherpe prijs. Hij komt morgen toe 🥳

Nice, wat ga je er zoal in maken?

Ondertussen zijn we hier toch gezwicht voor een kleintje!

Eigenlijk valt dat echt goed mee. Nog geen problemen gehad. Het advies "Just cook with it" lijkt me wel van toepassing. Nu goed, ik denk dat de beste truc/tip om dat carbonstaal nonstick te krijgen eigenlijk gewoon boter gebruiken is :-p

Hier een tijdje terug 3 'Demeyere Proline 7' pannen gekocht.
Nooit gedacht dat ik ooit zoveel geld ging besteden aan wat pannen, maar wel heel tevreden van!

Maja het punt is wel (voor mij) dat als je dan moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, je het beter in deftige pannen steekt dan kookpotten, want daar zijn de verschillen echt wel merkbaar hoor.

Volledig mee eens hoor, hier ook gedaan. De goedkope anti-aanbaklaag pannen de deur uit en een Demeyere RVS gekocht. De kleinere versie komt er zeker ook nog aan, voorlopig genoeg met 1 pan. Echt hemels om in te bakken en om te onderhouden.

Op veepee staat er tot morgenochtend 5u nog acties voor de messen van wusthof.
Zonet het klassiek keuken mes van 16cm gekocht voor 42.99€ (ipv 99)en nog wat kleinere groenten/patatten mesjes gekocht.

Heel veel geluk gehad (en in de gaten gehouden).
Gisterenavond 2 rvs Demeyere Athena pannen gaan kopen (24 en 28cm). Iemand verkocht ze op 2dehands voor €25/stuk. Geen geld natuurlijk.
Ze zien er nog als nieuw uit 😍.

Vandaag toch al een eerste eitje (aan)gebakken. Het 2e ging gelukkig zonder problemen.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 24
Heel veel geluk gehad (en in de gaten gehouden).
Gisterenavond 2 rvs Demeyere Athena pannen gaan kopen (24 en 28cm). Iemand verkocht ze op 2dehands voor €25/stuk. Geen geld natuurlijk.
Ze zien er nog als nieuw uit 😍.

Vandaag toch al een eerste eitje (aan)gebakken. Het 2e ging gelukkig zonder problemen.
Dat is een zeer mooie prijs voor Demeyerepannen!

Bij gebruik van de rvs pannen toch iets te hoge stand gebruikt en is er olie in gebakken.
Na veel schrobben, azijn, baking soda en all te gebruiken is het meeste weg.
2 vragen:
1. welke middelen gebruiken jullie? (bvb barkeepers friend ofzo)
2. kan dat kwaad voor andere gerechten? Zou het op die plaatsen makkelijker kunnen aanbakken ofzo?

Kitchenaid keukenrobot gekregen, mijn moeder had zelf eentje gewonnen. Vanmiddag er dan deeg mee gemaakt voor een focacciabrood. Handig dingetje.

Bij gebruik van de rvs pannen toch iets te hoge stand gebruikt en is er olie in gebakken.
Na veel schrobben, azijn, baking soda en all te gebruiken is het meeste weg.
2 vragen:
1. welke middelen gebruiken jullie? (bvb barkeepers friend ofzo)
2. kan dat kwaad voor andere gerechten? Zou het op die plaatsen makkelijker kunnen aanbakken ofzo?
Is dat inbakken net niet de bedoeling?

Terug
Bovenaan