Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Even terugkeren op die nonstick discussie : Wij hebben bij onze verhuis, 9 jaar geleden, gekeken naar wat beter kookgerei. Op aanraden van de uitbater van Doen! in Gent, die ook totaal geen fan was Greenpan en consorten, bovenstaande Woll Nowo Titanium (yeah baby!!) gekocht. Waan-zinnig goede pan.

Echt non-stick, dus perfect om omelet in te maken etc. Maar je mag er als eens met metaal in schrapen, hij kan in de oven, noem maar op. Hij is niet meer als nieuw na 9 jaar, maar nul komma nul echt verweer.

Geen idee hoe die coating ineen zit, zal wel geen pure titanium zijn, maar als ge de centen hebt : dikke aanrader.
Ziet er leuk uit, niet te duur ook.

Zelf gebruiken wij sinds langere tijd braadpannen van gietijzer of carbon steel.
We hebben een grotere, hogere gietijzeren van STUR, een "licht gietijzeren" van Skottsberg en een carbon steel van De Buyer.
Na inbranden werkt dit perfect als non-stick. En ook proper maken werkt zeer goed. Alleen niet vergeten in te smeren met olie bij wegzetten.
Recent de STUR opnieuw onder handen genomen. Na enkele jaren intensief gebruik, merkte je toch dat de non-stick minder begon te worden. Even volledig proper maken (o.a. met zout en een aardappel), inbranden en we kunnen waarschijnlijk weer een aantal jaartjes verder.

Ik bak mijn eitjes al jaren in een goedkope RVS pan.
Pan voorverwarmen, druppeltestje(Leidenfrost), Beetje arrachide olie, beetje boter, temperatuur wat lager en bakken maar. Eitje zweeft in de pan. Appeltje-eitje.

28 cm RVS pan van Cristal gekocht, want van Demeyere hadden ze enkel de dure 7-laags. Deze is 5-laags, met wat lagere rand wat de verdamping ten goede komt. Zeer benieuwd om die in actie te zien. Dus ik moet op jacht naar een goeie ribeye.

Onze deksels van onze kookpotten vertonen, na jarenlang gebruik + door de vaatwas, roest aan de handvaten (van zowel deksels als pot) en zijn dus aan vervanging toe. Iemand tips voor deftige kookpotten voor gasvuur en vaatwas?

Kookpotten (om te koken dus, niet braden/bakken) maken echt geen hol uit.

Gewoon basics zoeken, evt op looks selecteren. Je hebt niets aan 7-ply dikke bodems als het is om een pot water te koken. Integendeel, het duurt zelfs langer.

Voor pannen is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Als je moeite wil doen bij het voorverwarmen maar wel vaatwas wil gebruiken: inox.

Wil je nergens moeite voor doen, maar vind je de perfecte korst niet het allerbelangrijkste? Keramisch

Wil je veel moeite doen bij het koken en de nazorg voor lief nemen in ruil voor de perfecte pan? Plaatstaal (Debuyer)

Demeyere heeft regelmatig korting op sets. Ik gebruik al jarenlang kookpotten van Qdesign en ben daar wel tevreden van. Ben nu vooral mijn pannen aan het wisselen, na jarenlang goedkope antisticks te kopen in Ikea.

Ik las ergens ook de tip van goedkope RVS wokpannen in de Chinese supermarkt. Ga daar eens kijken in plaats van 200 euro te betalen aan eentje van Demeyere.

Recent in huis gehaald:

Keramische koekenpan van Demeyere 28 cm
Keramische wokpan van Demeyere 28 cm
RVS bakpan van Cristel (Frans merk) 28 cm
Gietijzeren pan van Lodge 26 cm

Die eerste twee zijn mijn standaardpannen geworden en ik ben daar heel tevreden van. Wast enorm makkelijk af en het voedsel kleeft daar nooit in, het glijdt rond als Disney on Ice.

De gietijzeren pan en RVS pan is wat meer zoeken hoe je ze correct moet gebruiken. Belangrijk is dat je ze eerst laat voorverwarmen en dan pas gebruikt. Te vroeg geeft plakgevaar. Ook wat letten op de olie of boter die je gebruikt. Gietijzer wast gemakkelijk af met wat water en een borstel. RVS is een uitdaging. Bakpoeder & azijn helpt of bakpoeder en water en 20 minuten koken. Recent na het bakken van de warkenswangen heb ik de pan gedeglaceerd met Chimay en dat werkte ook wel goed om alle aanbaksels los te krijgen.

Gewoon basics zoeken, evt op looks selecteren. Je hebt niets aan 7-ply dikke bodems als het is om een pot water te koken. Integendeel, het duurt zelfs langer.

Voor pannen is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Als je moeite wil doen bij het voorverwarmen maar wel vaatwas wil gebruiken: inox.

Wil je nergens moeite voor doen, maar vind je de perfecte korst niet het allerbelangrijkste? Keramisch

Wil je veel moeite doen bij het koken en de nazorg voor lief nemen in ruil voor de perfecte pan? Plaatstaal (Debuyer)
Potten: Hangt er vanaf waar je op kookt. Als je op gas kookt, heb je met zo'n dunne goedkope pot al heel snel vooral een kromme pot.
Soms is een dunne beter, maar ik heb meestal liever een dikke pot die zijn warmte houdt en niet te veel schommelt voor als ik stoofpotten en curry's maak. Maar om daar nu Demeyere voor te gaan koken is uiteraard het andere uiterste. Ikea heeft heel goeie potten en slechte. Ze hebben er een tijdje gehad die echt zwaar en dik waren, ideaal voor mij.

Pannen: Ik zweer bij Debuyer. Heb ze nu al pakweg 7j en ze zijn nog zoals ik ze nieuw kocht. Onbehandeld staal dus natuurlijk, ecologisch en volledig recycleerbaar. Er wordt vaak overdreven hoeveel werk je hebt aan dat inbranden. Op 1 dag is dat gepiept en het meeste van de tijd kruipt in het afkoelen, waar je niet bij hoeft te blijven. Eens je de laag hebt, ben je gesteld en is het amper nog werk. Soms na heel twijfelachtige dingen, bak ik er wat zout in. En als iets de laag heeft aangetast, is het gewoon erafhalen en opnieuw. Gewoon vernieuwbare tefal dus eigenlijk. Enige nadeel kan zijn dat ze loodzwaar zijn.

Potten: Hangt er vanaf waar je op kookt. Als je op gas kookt, heb je met zo'n dunne goedkope pot al heel snel vooral een kromme pot.
Soms is een dunne beter, maar ik heb meestal liever een dikke pot die zijn warmte houdt en niet te veel schommelt voor als ik stoofpotten en curry's maak. Maar om daar nu Demeyere voor te gaan koken is uiteraard het andere uiterste. Ikea heeft heel goeie potten en slechte. Ze hebben er een tijdje gehad die echt zwaar en dik waren, ideaal voor mij.

Pannen: Ik zweer bij Debuyer. Heb ze nu al pakweg 7j en ze zijn nog zoals ik ze nieuw kocht. Onbehandeld staal dus natuurlijk, ecologisch en volledig recycleerbaar. Er wordt vaak overdreven hoeveel werk je hebt aan dat inbranden. Op 1 dag is dat gepiept en het meeste van de tijd kruipt in het afkoelen, waar je niet bij hoeft te blijven. Eens je de laag hebt, ben je gesteld en is het amper nog werk. Soms na heel twijfelachtige dingen, bak ik er wat zout in. En als iets de laag heeft aangetast, is het gewoon erafhalen en opnieuw. Gewoon vernieuwbare tefal dus eigenlijk. Enige nadeel kan zijn dat ze loodzwaar zijn.
Voor stoofpotten gebruik ik een geëmmaileerde gietijzeren pot van Le Creuset. Die zet ik meestal in de oven voor langdurig stoven zodat de warmte van overal komt in plaats van enkel onderaan.

sowieso is de eerste de enige waarmee je alles kan doen.

Maar dan ga je je best moeten doen (zie mijn vorige post)

Is voor cadeau voor 70+er , pannen zijn na 25+ jaar eens aan vervanging toe.
Puur om te doen wat het moet doen, niet voor een liefhebber van het koken.

Ben deze aan het bekijken omdat ze wel graag Jamie Oliver ziet en vind de handvaten mooi 🤣
Maar de ene review zegt dat de handvaten van die zilveren te vlug warm worden, met die andere met die "kringen" op geen ervaring...

Ben eens aan het kijken op Debuyer maar ben niet zo'n fan van de looks.

Niemand ervaring met hexclad pannen of de gelijkaardige concurrenten?
Heb nu al een tijdje die pannen van onyx coockware in gebruik en tot nu toe weinig te klagen .
Kuisen gemakkelijk uit ook al is er wat aanbaksel in de pan .
Heb er al in geroerd gehad met een klopper van metaal en was geen probleem , niks aan de pan te zien .
Wel pan laten opwarmen voor je echt begint te bakken en ik bak nu toch terug op een hoger vuur maar wel meestal met gebruik van vetstof .(olie of goeieboter )
Heb ze nog niet in de oven gestoken maar dat deed ik vroeger ook al niet , daar heb ik een ovenschaal voor .
Ze warmen wel goed op maar koelen ook vrij snel af vind ik persoonlijk

Heb juist nog een kleine pan (24 cm en terug een middelgrote pan (28 cm ) bijgekocht met deksel . (Was black friday aanbieding )

Hangt er idd wat vanaf - ik heb hier een mix van potten en pannen en voor mosselen is een goedkope pot nog het beste, maar voor aardappelen te koken stel ik wel vast dat deze koken op stand 2 bij een pot van Demeyere (7 ply) en koken op stand 7 bij de goedkope pot - best een stevig verschil en beiden zijn gelijk van formaat.

Ook een probleempje dat ik heb met 2 goedkopere pannen: in de bodem komt water wanneer ik deze in de vaatwasser plaats bvb.

Ik heb uiteindelijk 2 kookpotten van Demeyere aangekocht.

Wel serieus prijskaartje en ben benieuwd of ik een verschil merk met de voorgaande.

Kan er mij iemand zeggen welke pureeknijper ik hier best koop?

De laatste keer duurde het veel te lang met zo’n bolzeef en ik heb me laten vertellen dat het niet makkelijker is met een passe-vite
Gewoon een stamper.
Zo een knijper lijkt me weeral een vervelend toestel om af te wassen en te bedienen. En ook onhandig om eerst aardappelen erin te moeten doen.
Aardappelen gekookt, afgieten, stampen in de pot. Simpel. Waarom ingewikkeld maken?

Terug
Bovenaan