welk verwarmingssysteem

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
We zijn bezig met de renovatie van een vrij groot, oud huis. Een deel van het huis wordt afgebroken en vervangen door een nieuw stuk. Het overige deel blijft behouden, maar krijgt binnenisolatie, nieuwe technieken en een mooie afwerking.

We twijfelen nog over de beste manier om het huis te verwarmen. Wat we wél zeker weten:
  • We willen vloerverwarming op het gelijkvloers.
  • Op de eerste verdieping en op zolder hebben we liever klassieke radiatoren.
  • We willen ook zonnepanelen plaatsen.
De oude mazoutketel is inmiddels verwijderd en de mazouttank is buiten werking gesteld.

We zitten nu met de vraag: wat is de beste vervanging voor ons verwarmingssysteem? En hoe maken we die keuze?

Mogelijkheden waar we aan denken:

1. Warmtepomp​

• Welk type warmtepomp is geschikt?
  • Wat zijn de installatiekosten?
  • Moeten we extra zonnepanelen voorzien?
  • Is er overlast door geluid of uitzicht?

2. Gasketel (tijdelijke oplossing)​

• Is het haalbaar om nu een gasketel te plaatsen voor de komende 10 à 15 jaar?
  • Kan deze installatie voorbereid worden zodat later eenvoudig een warmtepomp kan worden aangesloten?

We willen ook weten welke kosten we mogen verwachten, afhankelijk van de keuze:

Voor gas:​

• Aansluitingskosten (momenteel veel duurder, er ligt nog geen aansluiting in huis, wel in de straat).
  • Kost van een gasketel.
  • Waarschijnlijk geen recht op subsidies.

Voor warmtepomp:​

• Kost van de warmtepomp zelf.
  • Mogelijk nood aan extra zonnepanelen.
  • Mogelijke subsidies?

We houden ook rekening met toekomstige energieprijzen (gas vs. elektriciteit) en met esthetische of praktische zaken, zoals het geluid en uitzicht van een buitenunit.

We staan open voor advies of ervaringen van anderen: hoe hebben jullie deze keuze gemaakt? Wat zouden jullie aanraden in onze situatie?

Warmtepomp en klassieke radiatoren zijn allesinds al geen goede combinatie.

Zet airco’s op de slaapkamer die kunnen verwarmen en koelen. En een L/W warmtepomp beneden. Das wat ik zou doen.

gasaansluiting aanvragen kan je een offerte voor opvragen bij fluvius (dacht zomaar uit het hoofd in 2016 met extra kosten) 500ish €
ketel was dan een 4000€ + installatie
alles voorbereid voor een warmtepomp (lage temp radiatoren ed boven geplaatst)

voor u warmtepomp, is u elektriciteitsaansluiting zwaar genoeg?

Huidige prijs voor lichtste gasaansluiting is 1770,64 in 2025 (zie https://www.fluvius.be/nl/publicatie/aansluittarieven-aardgas).
In 2016 was dat maar 250 euro vlaktarief. Dit was het geval tot enkele jaren geleden.

Wat die "extra kosten" juist zouden zijn, lijken mij toch gewoon straightforward in een prijsofferte voor een hele installatie inbegrepen te zijn... (inclusief keuring, binnenleidingen). Rookgasafvoer zou nog eentje zijn die bij de dakwerker betaald wordt.

Ik volg MorGo wel.
De vloerverwarming vraagt om een lucht-water WP en boven verwarm je bijna nooit maar de luxe van airco gaat daar wel van pas komen. Dus boven een multisplit lucht-lucht met misschien nog een binnenunit in de leefruimte puur voor koeling. Natuurlijk in combinatie met zonnepanelen.
Moest je nog geen EPC E of F hebben, laat deze even opmaken nu de woning zonder verwarming op z'n slechtst is. Dan krijg je nadien enkele duizenden euro's EPC-labelpremie.

Hier was het nu geen renovatie, maar een nieuwbouw. Dus keuze liggen dan wel wat anders.

Wij hebben verwarmen/koeling samen gezien. Uiteindelijk is met onze wensen en eisen het verdict een L/W warmtepomp geworden

In de badkamer wilde we ook graag vloerverwarming en deze bevind zich op het eerste verdiep. We zaten daar dan toch met de opbouwhoogte en hebben we gekozen om de vloerverwarming op het 1ste verdiep door te trekken. De meerprijs was dan toch niet zo hoog.
In de praktijk staat bij ons de kringen boven in de winter een krakje open (buiten de badkamer, die staat volledig open), om de kilte uit de vloer te halen en we vinden dat ook 1 van de aangenaamste warmte. Zou nog durven zeggen het meest aangename.
In een goed geïsoleerde woning is het toch niet goed mogelijk om temperatuur schommelingen te krijgen. Je kunt niet verwachten om in de winter de thermostaat in de slaapkamer op 21°C zetten en als je wilt gaan slapen op 19°C zetten, uw woning verliest zijn energie veel te traag. Je gaat dan toch moeten werken met uw ramen open te om zoals een slecht geïsoleerde woning zijn energie kwijt te spelen. In de praktijk streven wij hier dan ook vooral naar stabiele temperaturen, afhankelijk van de ruimte wordt dan de temperatuur bepaald. Zo zal de slaapkamer wel frisser zijn, dan de leefruimte.
Bij een renovatie, waarbij we de chape niet zouden moeten uitbreken, zou ik misschien wel gekozen hebben voor L/L warmtepomp boven. Omdat de meerprijs van vloerverwarming dan wel meer doorweegt.

Werken met 2 verschillende aanvoertemperaturen wilde ik wel vermijden. Zorgt voor meer complexere en inefficiënter installatie.

De warmtepomp had bij ons geen invloed op de aantal zonnepanelen. Hadden sowieso een digitale meter..

Naar geluid en uitzicht hebben wij (en de buren) geen last. De buitenunit staat uit het zicht, dus wij zien die niet en bijgevolg horen wij die niet. In onze tuin hebben wij dat een plaatsje gegeven. Net zoals andere zaken waar ik niet graag op zie in de tuin is dat allemaal weggestoken. Ik wou de unit niet op het dak zetten of vastmaken aan de gevel, deze wou ik liefst vrijstaand wegzetten. Hangt uiteraard van uw indeling/grond af.

Hier heb ik een Excel gemaakt in de tijd toen we aan het kiezen waren. (Prijzen 2022)
Onze keuzes ging tussen:
-L/W warmtepomp met actieve koeling
-Gasketel met airco's
-G/W warmtepomp met passieve koeling.
(Uiteindelijk is het de offerte geworden met de L/W warmtepomp mono.)

Naamloos.jpg

Onze renovatie klinkt relatief soortgelijk en wij zijn uiteindelijk (eind 2023) bij een hybride systeem aanbeland (combinatie warmtepomp en een gasketel). De warmtepomp trekt +/- 75% van de verwarmingsvraag, de gasketel warmt bij op koude dagen en/of in de ochtend/avond wanneer het kouder is.
Wij hebben vloerverwarming (nieuwe deel) gecombineerd met ventilo convectoren (soort van radiatoren die efficiënter zouden verwarmen op lagere temperatuur).
Tot nu toe wel tevreden van het systeem alsook de kosten. Zo zal de gasketel bij echt koude temperaturen veel efficiënter werken als de warmtepomp (wanneer enkel een warmtepomp) en omgekeerd bij matig koude temperaturen.
Ik zou de analyse laten maken door uw architect samen met uw technieker.
Staar u alleszins niet blind op de noodzaak voor "extra" zonnepanelen bij een warmtepomp, die stookt vooral wanneer er minder zon is.

Thanks hier kan ik zeker wat mee! Het is een totaalrenovatie, dus alles wordt gestript (of is het al). Nu met de oorlog in Iran lijkt WP weer meer voordeel te gaan hebben.

Thanks hier kan ik zeker wat mee! Het is een totaalrenovatie, dus alles wordt gestript (of is het al). Nu met de oorlog in Iran lijkt WP weer meer voordeel te gaan hebben.

Jij ziet iets wat ik niet zie...
Eind july/begin augustus was er een soortgelijke stijging als we nu zien, en verwarmen op gas was toch niet duurder. Een CV gasketel gaat 15-20 jaar mee, niet een aantal weken. Dus op wat bommen gooien mag je je niet baseren, zeker gezien de gas- en elektriciteitsprijs redelijk gekoppeld zijn in België.

Terug
Bovenaan