Welke game heb je net gespeeld? - geen spoilers!

Dragon quest 1+2 2D-HD remake (ik hoop oprecht dat Squenix minder omslachtige namen gebruikt in de toekomst)

Grote Dragon quest fan, begonnen met 8 op de ps2. De HD-remake van 3 heb ik enorm van genoten mede dankzij de (toen frisse) artstyle en het leuke job-systeem waar je echt belachelijk sterke party-members mee kon creëeren.

1, 2 en 3 vormen een trilogie en delen een wereld dus je komt regelmatig dezelfde stijl van omgeving tegen in deze games. Dit vormt eigenlijk al een pijnpuntje. De games zien er nog steeds prachtig uit, maar als je al 40-60 uur in DQ3 gespendeerd hebt, dan voelen de werelden van 1 en 2 vaak heel gelijkaardig aan. Beide games zijn nog steeds in staat om een paar memorabele locaties en bossfights te presenteren, maar de bergen, bossen en meren lijken zo vaak op elkaar... Ik ben blij dat ze voor de remake van 7 een heel andere artstyle gekozen hebben en hopelijk switchen ze ook andere toekomstige remakes nog een beetje in stijl.

De soundtrack biedt veel prachtige, herinneringswaardige melodiën, maar ik mis wel een beetje de hoeveelheid tracks die je ziet in modernere (J)RPG's. De soundtrack van 2 biedt in mijn oren ook leukere nummers dan in DQ1, maar smaken kunnen verschillen op dat vlak.

Mijn grootste probleem schuilt met de balancering in DQ1. In de og-game was het altijd 1 op 1 en het arseneel van wapens/vaardigheden/spreuken van uw character en de vaardigheden van de vijanden waren hier ook op afgestemd. In de remake krijg je meer tools ter beschikking voor de grotere hoeveelheden vijanden die je per battle moet bevechten, maar dit leidt alsnog vaak tot frustratie.

Paralyse/sleep/spells-blocked... er zijn tal van manieren waarop vijanden u kunnen "vastzetten" en je hebt geen ander party-member dat je kan redden op zo een moment... Dus je moet hopen dat je overleeft tot de status-effect voorbij is en God verbiedt dat de vijand dergelijke status-effects graag spamt op je... Aan de andere kant is het spel constant aan het auto-saven, dus er is nooit echte dreiging, maar wel frustratie.. De encounter-rate in deze rpg's ligt trouwens vrij hoog, dus je kan het moeilijk vermijden. DQ1 voelt hierdoor nodeloos uitgerokken, de extra verhaalcontent is zeer basic, dus het voelt meer aan als vulling dan iets anders.

DQ2 daarentegen heeft me zeer tevreden gesteld: het kan niet genoeg benadrukt hoe belangrijk het is in deze game om interessante partymembers te hebben. Een simpel "save the world"-verhaal kan goed gedragen worden door likeable partymembers die hun eigen toon toevoegen aan het verhaal. De plot is hier al beduidend "complexer" dan in DQ1 en is interessanter om te volgen. Het is mijlen ver verwijderd van hoe diepgaand andere JRPG's hun verhaal vaak zijn, maar die simpliciteit is juist een fijne aanwisseling soms.

Battles zijn veel leuker omdat je een full party hebt om strategisch mee te werken en ze hebben elk hun uitgesproken voor- en nadelen. Het irriteert me wel dat de default hero, puur een melee fighter is. In latere games is deze beduidend veelzijdiger met magie en status-effects. Daarbuiten denk ik ook dat ik random encounters beu geraak stillaan... In deze games is het echt veel... de weg kwijt zijn in een dungeon of teruggaan voor een gemiste chest... Doe nog maar eens 5 encounters erbij :sop:

Ik sluit me grotendeels aan bij FreakyJP zijn review. Voor de prijs die Squenix vraagt, verwacht ik wel 1 en 2 te hebben en het is mooi om gewoon de volledige trilogie te hebben nu. Als je echter beide games appart had uitgebracht met een lager prijskaartje... DQ1 voor €25, DQ2 voor €35, dan zou ik misschien een 7.5 aan DQ1 geven en DQ2 een 8.5. Nu ligt mijn score voor het totaalpakketje er pal tussen: 8/10.

Heb me toch even terug aan mijn tweede playthrough van Red Dead Redemption II gezet. Laatste keer dat ik het speelde is toch alweer een half jaar geleden. Toen was ik tot Horseshoe Overlook geraakt en was ik beginnen jagen, schatten en dinosaurusbotten beginnen zoeken om het verlaten van het prachtige kamp uit te stellen. Heb net de dronken missie in Valentine gespeeld. Echt zalig. Eventjes neem je die controller wat steviger vast, omdat je een gevecht voelt komen, en dan begrijp je dat je bezig bent aan een zotte zatte avond.

Toch een van mijn favo games ooit. Denk dat ik dit weer een tijdje wat ga verder spelen.

Afgelopen weken via Android emulator Pokémon Red opnieuw gespeeld. Op Pokémon Go na nooit andere gens gespeeld dan de eerste, en wou nu dat de kinderen ook interesse tonen in de franchise eindelijk eens alle gens spelen om vertrouwd te geraken met alle pokemonnekes op de kaartjes.

Bon, ~50 uur in-game tijd en alle 124 mogelijke Pokémon gevangen/geëvolueerd die mogelijk zijn zonder trades of cheats. Toch beetje het meest spijtige aan de oudere games, dat je nooit alle mons kan hebben als je niet kan traden.

Even een break, over enkele dagen van start gaan met de Crystal. Wordt een compleet nieuwe ervaring.

Toch beetje het meest spijtige aan de oudere games, dat je nooit alle mons kan hebben als je niet kan traden.
Dat is volgens mij bij de nieuwe ook zo hoor. Heel de reden dat er minstens twee versies zijn iedere gen.

Have fun met Crystal in ieder geval!
Ik heb zonet Silver nog eens uitgespeeld, korter dan ik me kon herinneren en heb wel ongeveer alles gedaan buiten Red in Mt. Silver heb ik niet verslaan (dat was net iets te veel grinden).
Nu bezig met Ruby.

Mario & Luigi Brothership uitgespeeld, toch weer een toppertje. Echt een fan van de reeks, beetje onderschat lijkt me? Begin is lange tijd iets te makkelijk maar tegen de eindbaas letterlijk overleefd met 1 hp dus was wel nog uitdagend genoeg. Humor was ook goed te smaken.

Maar de nieuwe games zijn toch op de Switch? Moet je daar dan ook traden met een vriend?
Nee, daar kan je ruilen met het wereldwijde web, dacht ik. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel actieve spelers er nog zijn, maar gezien de Switch 2 update vermoed ik dat er voor Scarlet & Violet zeker nog een player base is. Sword & Shield geen idee.

Gears of war reloaded in co-op. Nooit gears gespeeld. Het is wel fijn met een kameraad, maar de cover-based shooting, bewegen als een wandelende koelkast door geruïneerde steden doet weinig voor mij. Op men eentje had ik het waarschijnlijk al opgegeven na een uur of twee. Vele mensen zeggen online dat ze hopen voor Gears 2 remastered, maar is deze echt zoveel beter? Wapens voelen buiten 1/2 uitzonderingen weinig uniek aan.

Ik bedenk me gewoon regelmatig dat als je samen couch co-op een 3d person shooter wilt spelen met iemand, je veel beter af bent met RE5. (ongeacht de controls die in mijn ogen minder goed verouderd zijn dan Gears)

de cover-based shooting, bewegen als een wandelende koelkast door geruïneerde steden doet weinig voor mij.
Yeah dat veranderd zogoed als niet over de hele serie. Gears 2 is qua campaign zeker slechter, echt tenenkrullend schtom, maar je kan de filmpjes wel skippen. Waar @MicVlaD niets van moest weten want die had een grote crush voor Dom. Of hoorde mij graag schuimbekke. Één van de twee.

Horde mode en versus online waren wel een grote verbetering.. but still, more of the same. Moet je wel voor zijn.

Og campaign kom ik om de zoveel jaar wel naar terug. Destijds de reden voor mijn 360 aan te kopen. Maar een meesterwerk zou ik het zeker niet noemen. De cover based gameplay wel enorm veel plezier aan beleefd. Dat pop en stop ritme blijft wel leuk voor mij.

RE5 beter.. al lang geleden maar uiteindelijk nooit opnieuw gespeeld, zelfs de dlc niet. Zal wel de volgende remake worden zeker? :p

Yeah dat veranderd zogoed als niet over de hele serie. Gears 2 is qua campaign zeker slechter, echt tenenkrullend schtom, maar je kan de filmpjes wel skippen. Waar @MicVlaD niets van moest weten want die had een grote crush voor Dom. Of hoorde mij graag schuimbekke. Één van de twee.

Horde mode en versus online waren wel een grote verbetering.. but still, more of the same. Moet je wel voor zijn.

Og campaign kom ik om de zoveel jaar wel naar terug. Destijds de reden voor mijn 360 aan te kopen. Maar een meesterwerk zou ik het zeker niet noemen. De cover based gameplay wel enorm veel plezier aan beleefd. Dat pop en stop ritme blijft wel leuk voor mij.

RE5 beter.. al lang geleden maar uiteindelijk nooit opnieuw gespeeld, zelfs de dlc niet. Zal wel de volgende remake worden zeker? :p
Kvind de Michael Bay-achtige dialogen nog wel geinig ook al onderbreken ze te vaak de gameplay. Ik ben nu wel benieuwd hoe Dom het wordt in gears 2... Misschien als men kameraad me overtuigt dat we die ook spelen eens de remaster aangekondigd/uit is.

Ik kan wel begrijpen waarom die cover-based shooting voor mensen leuk is. Uit diezelfde tijd verkies ik dan meer dan een shooter zoals Resistance waar vijanden u agressief opzoeken bij elke encounter.

RE5 remake: zou Capcom de ballen hebben om de speerwerpers er terug in te zetten? De mensen die uit hun hutjes komen en"WULULULULU!" roepen alvorens ze u tackelen. :D

Heb me toch even terug aan mijn tweede playthrough van Red Dead Redemption II gezet. Laatste keer dat ik het speelde is toch alweer een half jaar geleden. Toen was ik tot Horseshoe Overlook geraakt en was ik beginnen jagen, schatten en dinosaurusbotten beginnen zoeken om het verlaten van het prachtige kamp uit te stellen. Heb net de dronken missie in Valentine gespeeld. Echt zalig. Eventjes neem je die controller wat steviger vast, omdat je een gevecht voelt komen, en dan begrijp je dat je bezig bent aan een zotte zatte avond.

Toch een van mijn favo games ooit. Denk dat ik dit weer een tijdje wat ga verder spelen.
Komt die nu niet naar Playstation plus met een gratis PS5 update voor wie hem heeft? Kriebelt eerlijk gezegd ook wel weer op die dan nog eens terug op te nemen.

Komt die nu niet naar Playstation plus met een gratis PS5 update voor wie hem heeft? Kriebelt eerlijk gezegd ook wel weer op die dan nog eens terug op te nemen.
Oh dat zou mooi zijn. Ik speel de PS4-versie, maar heb een PS5. En zo ziet hij er al geweldig uit.

Ben nu ook Deadwood aan het herbekijken, dus dat bevordert allemaal de algemene Old West-sfeer waarin ik vertoef. Toch echt een geniale wereld. Je moet er wel tijd voor hebben, want af en toe even een uurtje, dat werkt minder goed.

Terug
Bovenaan