Welke verzekeringen raad jij aan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Welke verzekeringen heb je zelf?

• Totaal aantal stemmers
    236
Beter opletten volgende keer als je onderhandelt over uw brandverzekering? :tongue:

Als je verzekert op basis van het aantal kamers dan dekt dit in principe de wederopbouw van een huis met dezelfde indeling.
En een huis van de jaren 50 wordt niet verwacht heropgebouwd te worden aan de normen van een huis van de jaren 50. ;)

Als uw aantal kamers vermindert dan kan je volgens mij wel een herziening vragen en betaal je mogelijks minder in de toekomst.

Meestal niet nodig en onterecht om u zo vaak zo verongelijkt te voelen... :)
Voilà. Een brandverzekering dat een plaatsenstelsel volgt heeft overschrijding van verzekerde kapitalen, afschaffing van evenredigheidsregel en bovendien ben je steeds in heropbouwwaarde verzekert (weliswaar aan huidige bouwnormen), waardoor je verzekering niet aangepast moet worden indien je alles vernieuwt. Enkel meer of minder ruimtes zijn belangrijk om je brandpolis te laten aanpassen.

En idd, het is de verzekering dus ze zullen me wel in't zak hebben gezet...

Ik heb via de werkgever Dkv Plan Horizon (dit bestaat niet meer dacht ik, maar bestaande contracten worden behouden).
Als ik ooit individueel overstap naar Dkv (pensioen of verandering van werkgever), dan mag Dkv mij niet weigeren.
De maandelijkse premie is dan deze van de leeftijd waarop ik ben vastgeklikt (34 jaar) en niet de huidige leeftijd.

Er staat wel in kleine letters bij dat ik minstens 10 jaar in dienst moet blijven bij de huidige werkgever of dat dit plan vervalt / ongeldig is.
Ik ben echter recent 10 jaar in dienst.

Voilà. Een brandverzekering dat een plaatsenstelsel volgt heeft overschrijding van verzekerde kapitalen, afschaffing van evenredigheidsregel en bovendien ben je steeds in heropbouwwaarde verzekert (weliswaar aan huidige bouwnormen), waardoor je verzekering niet aangepast moet worden indien je alles vernieuwt. Enkel meer of minder ruimtes zijn belangrijk om je brandpolis te laten aanpassen.

En idd, het is de verzekering dus ze zullen me wel in't zak hebben gezet...

Ah zo, ik heb even de tijd genomen om de polis erbij te nemen. Het bedrag die werd geplakt op het onderdeel "Gebouw" is momenteel zwaar onderschat omwille van onze grondige renovatie.

En even verder zie ik daar op een bepaald moment inderdaad het volgende staan:
Het verzekerde bedrag "Gebouw" stemt overeen met minimum de waarde bekomen aan de hand van het evaluatierooster "Plaatsenstelsel". In geval van gedeeltelijke of totale schade is de evenredigheidsregel door ontoereikendheid van het verzekerde bedrag "Gebouw" niet van toepassing. In geval van totale schade vergoeden wij de totale wederopbouwwaarde van het gebouw, zelfs wanneer deze het verzekerde bedrag "Gebouw" overschrijdt.

M.a.w. ik heb er geen enkele baat bij om het verzekerde bedrag die werd gekleefd op "Gebouw" te verhogen (zolang het aantal kamers etc. overeenstemt met de realiteit)?

Ik heb via de werkgever Dkv Plan Horizon (dit bestaat niet meer dacht ik, maar bestaande contracten worden behouden).
Als ik ooit individueel overstap naar Dkv (pensioen of verandering van werkgever), dan mag Dkv mij niet weigeren.
De maandelijkse premie is dan deze van de leeftijd waarop ik ben vastgeklikt (34 jaar) en niet de huidige leeftijd.

Er staat wel in kleine letters bij dat ik minstens 10 jaar in dienst moet blijven bij de huidige werkgever of dat dit plan vervalt / ongeldig is.
Ik ben echter recent 10 jaar in dienst.

Perfect! Je zou sowieso te allen tijde bij DKV een individueel contract kunnen aangaan zonder uitsluitingen of dergelijke gezien je 2+ jaar aangesloten was tot het collectief plan (wettelijke bepaling), echter heb je met de Plan Horizon ook de bevriezing van je leeftijd van destijds, zeer mooi meegenomen dus.

Ah zo, ik heb even de tijd genomen om de polis erbij te nemen. Het bedrag die werd geplakt op het onderdeel "Gebouw" is momenteel zwaar onderschat omwille van onze grondige renovatie.

En even verder zie ik daar op een bepaald moment inderdaad het volgende staan:

M.a.w. ik heb er geen enkele baat bij om het verzekerde bedrag die werd gekleefd op "Gebouw" te verhogen (zolang het aantal kamers etc. overeenstemt met de realiteit)?
Klopt, het verzekerde kapitaal gebouw dat je ziet op de polis is een bedrag dat de verzekeraar helaas MOET vermelden op een contract (ik vermoed vanwege solvency 2 om te kijken of de verzekeraars hun risico-analyses van potentiële uitgaven netjes kunnen becijferen), echter heeft dit kapitaal voor ons als consument geen enkele meerwaarde gezien de verzekeraar ook 2x of zelfs 3x dit kapitaal zal uitkeren indien blijkt dat zo'n uitgave nodig is om je huis in dezelfde indeling herop te bouwen aan hedendaags comfort/standaard.

Weet iemand of er Belgische verzekeraars zijn waarbij je verzekerd kan blijven, ook als uw domicilie wijzigt naar een ander EU land?

Autoverzekering waarschijnlijk niet maar misschien BA privé (familiale), reisbijstand, hospitalisatie...?

Heb mij altijd afgevraagd of hospitalisatieverzekering bij een maatschappij zoveel meerwaarde biedt tov de basis?

Heb daar ooit jaren geleden eens een reportage over gezien en wat bij mij is blijven hangen is dat je vooral betaalt om alleen op een kamer te mogen liggen.

Heb mij altijd afgevraagd of hospitalisatieverzekering bij een maatschappij zoveel meerwaarde biedt tov de basis?

Heb daar ooit jaren geleden eens een reportage over gezien en wat bij mij is blijven hangen is dat je vooral betaalt om alleen op een kamer te mogen liggen.
Voor hetzelfde geld - één
Heb je een hospitalisatieverzekering nodig?

Hier hospitalisatieverzekering via het werk. Toch wel al meerdere keren van pas gekomen, bij de bevalling van mijn zoontjes bijvoorbeeld (2x een keizersnede). Luxekamer genomen en het kostte ons maar een handvol euro's, terwijl de totale afrekening volgens mij wel zo'n 2200-2500(?) euro bedroeg toen.

Ik weet niet hoe frequent ze dat nog doen, maar mij lijkt het toch echt niet leuk om een kamer te delen na een bevalling (zeker niet als je daar ook nog eens 4-5 dagen moet blijven na een keizersnede)

Voor het overige:
- Brandverzekering
- Familiale verzekering (mij ooit aangeraden door een docent in avondonderwijs (die ook advocaat familiaal recht was) om altijd te nemen zodra je kinderen hebt)
- Schuldsaldo-verzekering
- Bedrijfswagen, dus alle verzekeringen daaromtrent via werkgever
- Groepsverzekering via werk
- Verzekering gewaarborgd inkomen via werk

Tandverzekering voor de kinderen, is iets waar ik misschien wel eens moet over nadenken...

Annulatieverzekering neem ik eigenlijk nooit.

Weet iemand of er Belgische verzekeraars zijn waarbij je verzekerd kan blijven, ook als uw domicilie wijzigt naar een ander EU land?

Autoverzekering waarschijnlijk niet maar misschien BA privé (familiale), reisbijstand, hospitalisatie...?
We krijgen af en toe deze vraag, in theorie is het mogelijk gezien er vanuit België verzekeringen verkocht mogen worden in andere EU landen, in de praktijk wordt dat niet gedaan. Zelfs indien je verzekeraar (bvb. AXA) ook actief is in het land waar je heen gaat, kan je niet via jouw Belgische makelaar AXA polissen hebben die ook in het buitenland gelden. In de praktijk te ingewikkeld met lokale wetgeving, geen communicatie tussen de internationale entiteiten van dezelfde verzekeraar, etc...

Één van de weinig uitzonderingen zijn als je een buitenverblijf hebt in het buitenland en je wilt deze via België verzekeren, gaat dat wel.

Wat bedoel je precies met de basis? Enkel de wettelijke dekking, basis hospitalisatieverzekering via ziekenfonds, ...?

We krijgen af en toe deze vraag, in theorie is het mogelijk gezien er vanuit België verzekeringen verkocht mogen worden in andere EU landen, in de praktijk wordt dat niet gedaan. Zelfs indien je verzekeraar (bvb. AXA) ook actief is in het land waar je heen gaat, kan je niet via jouw Belgische makelaar AXA polissen hebben die ook in het buitenland gelden. In de praktijk te ingewikkeld met lokale wetgeving, geen communicatie tussen de internationale entiteiten van dezelfde verzekeraar, etc...

Één van de weinig uitzonderingen zijn als je een buitenverblijf hebt in het buitenland en je wilt deze via België verzekeren, gaat dat wel.

Wat bedoel je precies met de basis? Enkel de wettelijke dekking, basis hospitalisatieverzekering via ziekenfonds, ...?
Ja idd, enfin zo had ik 't altijd verstaan. Dat je eigenlijk vooral voor luxe betaalt.

Nog een reden dat sommigen niet beseffen hoe goed het hier is voor consumenten :)

In het buitenland zit bv. meestal een limiet op de schade BA autoverzekering. Dat bestaat in België gewoon niet.
Je zal maar tegen een oldtimer Ferrari botsen of in een winkelpand rijden of zoiets, en je bent failliet.
Tevens geen beperking tot 35k bij bv dronken rijden (is zo in belgië dacht ik) . In het buitenland is het gewoon de volle schade terugbetalen.

Ook een privé ziekteverzekering is niet gemakkelijk.
Beperking tot 30k? Jah, en als je kanker krijgt (waarvoor neem je anders verzekering, niet vr de 200 euro bezoekjes aan tandarts) sta je daar dus weer te blinken, want in het buitenland wordt dat snel 100k+.

Leve België... (als gewone consument en burger dan toch).

Voor particuliere verzekeringen is België toch wel bij de duurste van Europa. Qua serviceniveau kan ik het natuurlijk niet zo vergelijken maar ik vermoed dat de wettelijke limieten in het buitenland ook wel afdoend zijn voor BA Motor. In mijn vorige functie werkte ik soms met een Duitse verzekeraar die Belgische auto's kon verzekeren (BA verzekerd in Duitsland, Omnium via Lloyd's). Zelfs zonder commissie en met de maximale korting bij een klassieke Belgische verzekeraar kwam ik soms niet aan de lage premies die zij schreven niettegenstaande dat het qua service geen vette was maar dat had ook te maken met het feit dat die claims dan vanuit Duitsland geregeld werden.

Ben niet zeker dat dit on topic is, maar we hebben waterschade binnen door insijpeling via het dak. Mijn brandverzekering(nn) biedt herstelling in Natura aan, of anders moet ik eigen aannemer zoeken. Heeft iemand ervaring met aannemers via de verzekeraars of zijn deze te mijden?

Ben niet zeker dat dit on topic is, maar we hebben waterschade binnen door insijpeling via het dak. Mijn brandverzekering(nn) biedt herstelling in Natura aan, of anders moet ik eigen aannemer zoeken. Heeft iemand ervaring met aannemers via de verzekeraars of zijn deze te mijden?
Toevallig AG Insurance? Is een relatief nieuw iets, herstelling in natura, of wordt nu pas echt gepusht. Op zich werken ze met een lijst van aannemers waar er jaarlijks met de borstel wordt doorgegaan vanwege service ondermaats. Toen een jaar of 2 geleden dit systeem gecreëerd werd waren er veel baggeraannemers en had je vaak dat er 2-3x iemand moest langskomen om de herstelling in natura naar behoren uit te voeren.

Ik vermoed dat de lijst van aannemers ondertussen serieus uitgemest zal zijn en de kwaliteit naar behoren zal zijn. Ook heb je bij een herstelling in natura allicht dat je vrijstelling weg valt, ook meegenomen.

Toevallig AG Insurance? Is een relatief nieuw iets, herstelling in natura, of wordt nu pas echt gepusht. Op zich werken ze met een lijst van aannemers waar er jaarlijks met de borstel wordt doorgegaan vanwege service ondermaats. Toen een jaar of 2 geleden dit systeem gecreëerd werd waren er veel baggeraannemers en had je vaak dat er 2-3x iemand moest langskomen om de herstelling in natura naar behoren uit te voeren.

Ik vermoed dat de lijst van aannemers ondertussen serieus uitgemest zal zijn en de kwaliteit naar behoren zal zijn. Ook heb je bij een herstelling in natura allicht dat je vrijstelling weg valt, ook meegenomen.
Ik dacht dat NN Verzekeringen of Belfius dit ook mogelijk maakt, bij een van de 2 toch recent daarover iets gehoord, maar durf nu niet meer zeggen welke.

Iemand ervaring met Allianz?

M'n verzekeringsmakelaar wist mij te vertellen dat tandverzekeringen in België op niet veel trekken. In Nederland zou dat goed op punt staan, hier niet. Altijd miserie en discussie blijkbaar.

Ik dacht dat NN Verzekeringen of Belfius dit ook mogelijk maakt, bij een van de 2 toch recent daarover iets gehoord, maar durf nu niet meer zeggen welke.
Baloise Insurance en Ethias ook, ze beginnen er allemaal een beetje op te springen. Ergens logisch, geen dik overdreven bestekken, je kiest zelf met welke (goedkope) vakmannen je werkt.
Iemand ervaring met Allianz?

M'n verzekeringsmakelaar wist mij te vertellen dat tandverzekeringen in België op niet veel trekken. In Nederland zou dat goed op punt staan, hier niet. Altijd miserie en discussie blijkbaar.
Hangt er vanaf wat je ervan verwacht. Er zijn ondertussen genoeg verzekeraars die Tandzorgdekkingen aanbieden, DKV en Allianz (Allianz dacht ik enkel in combinatie met dekking ambulante kosten en ook enkel voor firma's/zelfstandigen) en een hele resem ziekenfondsen. Natuurlijk moet je wel rekening houden met wachttijden, gradueel stijgende dekkingslimieten e.d., het is nu niet zo gemakkelijk dat je weet dat je zoon/dochter over een jaar een brug moet nemen, je nu even een tandverzekering kan afsluiten en de verzekeraar 100% (of zelfs 80%) van die brug zal vergoeden.

Vergelijking met NL zal allicht helemaal krom zijn gezien ze in NL wel een serieus stukje meer betalen dan wij (ziekteverzekering/hospi/tandverzekering opgeteld).

Bij de geboorte van onze 2 kinderen heb ik de afrekening gezien en hoeveel de hospitalisatie daarvan betaalde, was toch echt niet mis.
Tijd terug zelf een ingreep laten doen en ook daar zelfde verhaal (en ik lag dan nog op een tweepersoonskamer).

Uit ervaring dus heb je die hospitalisatieverzekering niet enkel voor de luxe.

Bij de geboorte van onze 2 kinderen heb ik de afrekening gezien en hoeveel de hospitalisatie daarvan betaalde, was toch echt niet mis.
Tijd terug zelf een ingreep laten doen en ook daar zelfde verhaal (en ik lag dan nog op een tweepersoonskamer).

Uit ervaring dus heb je die hospitalisatieverzekering niet enkel voor de luxe.
Ik heb andere ervaringen.
Zowel bij mezelf als bij familie was de eigen bijdrage pietluttig.

Wel tweepersoonskamer.

Terug
Bovenaan