Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar, die hebben allemaal nog iets gelijk he. Die motoren leveren extreem veel PK in lichtgewicht auto's.Inderdaad! De meeste high performance atmosferische motoren maken trouwens +8000rpm en meer.
Enkele voorbeelden :
![]()
Top 7 highest revving production cars on sale right now
From an Aston Martin Valkyrie to a pair of crazy GMA hypercars, the car world still cares for petrolheads out therewww.evoindia.com
De GMA T.50 @ 12100rpm zelfs
De Type R motoren van Honda zijn gewoon een knap staaltje techniek, de K20, F20C, B16B,...
Het gaat niet over pk's hé, iedereen kan een grote turbo installeren op een motor en 1000pk halen maar dat gaat niet plezant rijden behalve voor de mensen die graag dragraces doen. Mijne honda Civic indertijd had 125pk met een red line van iets boven de 7000rpm, ik vond dat leuker dan mijn Megane RS met 265pk die een red line heeft aan 6000rpm.Maar, die hebben allemaal nog iets gelijk he. Die motoren leveren extreem veel PK in lichtgewicht auto's.
Een FK8 is 320pk op 1400kg. Dat is beide niet slecht, maar een A45S levert dan bvb 425PK op 1500kg op een 7200rpm red line motor. Een hoogtoerige motor kan goed zijn, maar is dat niet perse.
Moest dat er weer bij1) een type r is een goed ontworpen (maar lelijke) auto

Reed jij gisteren rond 15u op de e34 Antwerpen -> Eindhoven?
Of leek er toch wreed hard op (voor een niet-kenner).Het gaat niet over pk's hé, iedereen kan een grote turbo installeren op een motor en 1000pk halen maar dat gaat niet plezant rijden behalve voor de mensen die graag dragraces doen. Mijne honda Civic indertijd had 125pk met een red line van iets boven de 7000rpm, ik vond dat leuker dan mijn Megane RS met 265pk die een red line heeft aan 6000rpm.

)Zoals ik al zei heb ik het niet over de theoretische cijfertjes maar op het gevoel en de ervaring. Porsche kent er niks van aangezien ze in een standaard 911 Carrera een turbomotor steken en in een GT3 een atmosferische...Atmosferische blokken allemaal goed en wel, maar het wordt pas leuk en interessant als daar 500cc slagvolume is en er 8 cilinders lopen te ploffen. En natuurlijk dat de stroke ratio klein is.
Een atmosferische 4 pitter is leuk in de nostalgie, maar een huidige turbomotor is op elk vlak de betere.
Akkoord, maar de Honda's waar we hier over spreken leveren ook zeer veel pk's voor de cilinderinhoud die ze maar hebben.Maar, die hebben allemaal nog iets gelijk he. Die motoren leveren extreem veel PK in lichtgewicht auto's.
Een FK8 is 320pk op 1400kg. Dat is beide niet slecht, maar een A45S levert dan bvb 425PK op 1500kg op een 7200rpm red line motor. Een hoogtoerige motor kan goed zijn, maar is dat niet perse.
Dat is appelen met peren vergelijken. We spreken hier nog altijd over hatchbacks en midsized auto's en geen grote Amerikaanse muscle cars of sportwagens.Atmosferische blokken allemaal goed en wel, maar het wordt pas leuk en interessant als daar 500cc slagvolume is en er 8 cilinders lopen te ploffen. En natuurlijk dat de stroke ratio klein is.
Een atmosferische 4 pitter is leuk in de nostalgie, maar een huidige turbomotor is op elk vlak de betere.
Maar in een GT2 een turboZoals ik al zei heb ik het niet over de theoretische cijfertjes maar op het gevoel en de ervaring. Porsche kent er niks van aangezien ze in een standaard 911 Carrera een turbomotor steken en in een GT3 een atmosferische...

En dat lag aan de redline of aan iets anders?
Atmosferische blokken allemaal goed en wel, maar het wordt pas leuk en interessant als daar 500cc slagvolume is en er 8 cilinders lopen te ploffen. En natuurlijk dat de stroke ratio klein is.
(maar nog steeds met vtec voor de Type R).

Hier sla je de bal echt mis. Zo clueless.
Als we u filosofie volgen dan moeten we ook zeggen da EV beter is. Meer koppel, ni schakelen, instant koppel over hele powerband, etc.
Rij maar is met een atmosferische k20 of zo een 2 liter NORD twincam blok dat ze veel in alfas steken. Toyota hun 2ZZ blok met VVTI die ze in de lotus elise s2 hadden zitten is ook een meesterwerk.
Denk dat je teveel naar Amerikaanse youtubers hebt zitten kijken.

En net dat stukje moet je quotenNiet voor het één of ander maar elke BMW die je nu kan kopen, zelfs een 118i heeft VANOS
Vanaf 4 cilinders krijg je dan nog eens valvetronic erbij.
Een turbomotor heeft dat ook. Maar het heeft een reden, buiten uitstoot, dat turbomotoren zo populair zijn.
Toch zeker bij wagens waar je niet op een circuit steeds in de ideale powerband kan rijden.
Maar zelfs dan nog.
Als ik denk aan indrukwekkende turbomotoren dan denk ik aan de G16 van Toyota in morizo spec. Een 1600 driecilinder met 400Nm en 300pk. Indrukwekkend.
Of de 3,7l uit de 992 turbo s.

Vanos is een variant en aangepaste evolutie van Vtec. Fact of the matter is wel: vtec is efficiënter. Vanos is beter te finetunen zonder de agressieve ‘vtec kicks in’-duw maar is ook weldegelijk minder betrouwbaar. Vlotter voor gewoon verkeer maar minder betrouwbaar is in mijn boekske althans niet beter.Niet voor het één of ander maar elke BMW die je nu kan kopen, zelfs een 118i heeft VANOS
Vanaf 4 cilinders krijg je dan nog eens valvetronic erbij.
Dus goed VTEC is leuk omdat het een flitsende bijklank heeft en materiaal was in menig meme. Maar motortechnologie is wel een pak geëvalueerd sinds de introductie van VTEC in 1983.
En VANOS is een technologisch hoogstaander systeem dan VTEC overigens.
Het was dan ook een beetje een hyperbool natuurlijk
Een atmosferisch blok heeft zeker zijn sterke punten. Maar ook zijn minder sterke punten.
Het heeft zijn charme, maar ook zijn breekpunten.
Een turbomotor heeft dat ook. Maar het heeft een reden, buiten uitstoot, dat turbomotoren zo populair zijn.
Toch zeker bij wagens waar je niet op een circuit steeds in de ideale powerband kan rijden.
Maar zelfs dan nog.
Als ik denk aan indrukwekkende turbomotoren dan denk ik aan de G16 van Toyota in morizo spec. Een 1600 driecilinder met 400Nm en 300pk. Indrukwekkend.
Of de 3,7l uit de 992 turbo s.