Welke wagen heb jij? Post your pics!

De markt "mensen die 60-100k aan een 2e hands EV willen geven" is eigenlijk enkel de zelfstandigen. Dat is dezelfde markt die die auto's ook nieuw hebben gekocht.
Ja klopt wel. Maar het lijkt mij vooral de groep te zijn die niet het budget, of de wens om dat budget eraan te geven, heeft om een nieuwe porsche te kopen.

En het feit dat Europa en fabrikanten plots allemaal niet meer zo zeker zijn over de EV-toekomst, véél goedkopere merken die ook met goeie auto's uitkomen, de (deels terechte) perceptie dat Porsche-onderhoud duur is,
Ik ging er altijd vanuit dat rijden met een porsche ook voor een stuk zit in het feit dat je een porsche hebt? Dus dat embleempje dat erop staat. Uiteindelijk zijn er altijd al een pak andere deftige auto's geweest.

Het is nog altijd iets anders dan een KIA, BMW of een audi. Denk ik dan toch.
Ik ben niet zo'n autokenner :p. Ik heb gekeken naar de porsche. Maar 5 - 10k extra spenderen aan iets leuks boven iets utilitairs dat kan en wil ik er nog aan geven (zeker als ik er een functionele draai aan kan geven -> zie die laadcurve !!!! :p). Als zo'n taycan was mogelijk geweest van 2021 rond de 40 - 45k had ik het overwogen. Al zit ik wel een beetje met het groene monster dat potentieel kan opdoemen hierbij. Voor veel mensen is een porsche toch nog altijd iets...

Al acht ik wel dat binnen dit en een paar jaar elektrische wagens met de vermogens van een KIA ev6 GT of een IONIQ5 N of hell zelfs Tesla performance niet langer vrijgesteld zijn van een laag tot niet bestaande BIV alsook VB. Waardoor ik denk dat als je effectief wil rijden met zoveel power onder uw achterste dat nu mogelijks nog het beste moment is.

Al acht ik wel dat binnen dit en een paar jaar elektrische wagens met de vermogens van een KIA ev6 GT of een IONIQ5 N of hell zelfs Tesla performance niet langer vrijgesteld zijn van een laag tot niet bestaande BIV alsook VB. Waardoor ik denk dat als je effectief wil rijden met zoveel power onder uw achterste dat nu mogelijks nog het beste moment is
Dat is één van de redenen waarom ik de aankoop nu aan het overwegen ben.

Heb je dat nodig? Neen, maar het blijft toch plezant om is goed door te rijden als de situatie/omgeving het toelaat. 😊

Al acht ik wel dat binnen dit en een paar jaar elektrische wagens met de vermogens van een KIA ev6 GT of een IONIQ5 N of hell zelfs Tesla performance niet langer vrijgesteld zijn van een laag tot niet bestaande BIV alsook VB. Waardoor ik denk dat als je effectief wil rijden met zoveel power onder uw achterste dat nu mogelijks nog het beste moment is.

Volgend jaar dus

Staan ook veel facelifts dus nieuwe/stock wagens tussen. Kijk maar gwn op de website
Misschien moeten ze hun prijzen ook eens normaliseren

Tijdje terug in Paal geweest. Verkoper daar zei dat de verkoop van de Macan ev enorm hard gaat.
Ik snap echt niet goed waarom je die nu zou kopen (zowel Macan als nieuwe Taycan) als er zo'n enorm aanbod is aan 2e hands met amper km's.
Dat moet toch echt zijn als waardeverlies u niks doet.

Ik ging er altijd vanuit dat rijden met een porsche ook voor een stuk zit in het feit dat je een porsche hebt? Dus dat embleempje dat erop staat. Uiteindelijk zijn er altijd al een pak andere deftige auto's geweest.

Het is nog altijd iets anders dan een KIA, BMW of een audi. Denk ik dan toch.
Ik ben zelf geen merkenpurist maar dat zal ongetwijfeld meespelen (zelfs onbewust). Maar, na de testrit met Taycan moet ik wel zeggen dat ik echt verrast was door hoe goed die stuurt. BMW staat ook bekend als duur, kwalitatief, goed sturend merk, maar komt imo echt nog niet in de buurt.

Bij de ICE's is het een wat ander verhaal omdat er in dezelfde prijsklasse weinig alternatieven zijn. Alles dat in de buurt komt, kost een veelvoud qua taks.

Volgend jaar dus

Ja, maar de impact gaat nog niet op kruissnelheid zijn. En voor hetzelfde geld voorzien ze toch nog een overgangsregime ook voor de inning van de BIV. Om die markt niet volledig kopje onder te duwen.
Maar had gelezen dat het was uitgesteld. Al had ik mijn wagen gekocht om zeer zeker nog binnen die vrijstelling te blijven. Al heb ik mijn twijfels dat die 100% vrijstelling levenslang effectief gaat gelden. Maar we zien wel :p. Indien niet, mogelijks een premie zoals toen ze de terugdraaiende teller afschafte :p. Is nog altijd beter dan niets...

Ik snap echt niet goed waarom je die nu zou kopen (zowel Macan als nieuwe Taycan) als er zo'n enorm aanbod is aan 2e hands met amper km's.

Ik ook niet. Aan de andere kant zijn er altijd mensen die een nieuwe wagen kopen. Ipv te kijken bij 2de hands. Ik hoor nog meerdere mensen zeggen, 2de hands kopen is de miserie van anderen overkopen.
Waar mijn antwoord was, je hebt garantie. Bij sommige zelfs nog redelijk lang. Iemand anders slikt de depreciatie die vlot 15 - 40% als het niet meer is kan zijn. Met een stuk van die depreciatie heb ik wel wat marge om eventuele kosten op te vangen. Als die er toch nog zouden zijn die buiten de garantie vallen.

Maar iedereen heeft nu eenmaal zijn voorkeur. Ik heb niet noodzakelijk een probleem met 2de hands. Zeker niet met consumptiegoederen.

Ik koop ook altijd (heel) jonge tweedehands met garantie van het merk. Bijv. BMW doet 2 keer per jaar een actie met 4j. garantie op hun Premium Selection. Daar kun je niet mee missen toch.
Meeste merken kun je ook garantieverlenging bijkopen tegen schappelijke prijzen (toch in verhouding met wat het u zou kosten als er iets serieus mis gaat).
Garantie van een steenwegmarchand is mooi op papier maar in de praktijk meestal niet veel waard.

Ik koop ook altijd (heel) jonge tweedehands met garantie van het merk. Bijv. BMW doet 2 keer per jaar een actie met 4j. garantie op hun Premium Selection. Daar kun je niet mee missen toch.
Meeste merken kun je ook garantieverlenging bijkopen tegen schappelijke prijzen (toch in verhouding met wat het u zou kosten als er iets serieus mis gaat).
Garantie van een steenwegmarchand is mooi op papier maar in de praktijk meestal niet veel waard.
Die 4 jaar is 2 jaar meer dan op hun nieuwe wagens ...

Taycan idd. die vind je en masse maar van de e-Macan staan er nog niet zo veel behalve pre-geconfigureerde en demo's waar je moet wachten tot ze 15k km hebben vooraleer beschikbaar.

(edit zegt in Duitsland wel meer)

Is het specifiek bij die Taycan niet vooral dat die nieuwe versie technisch wel echt superieur is aan de eerste? Daar waren ook nog best veel kinderziektes, en de range verschillen zijn significant (+35%). Het is niet dat een nieuwe nu gewoon de 0km variant is van alle 2de handse modellen die significant in prijs gedaald zijn. Het zijn ook technisch best andere voertuigen, met toch wel wat redenen om de nieuwe variant te willen...

Daarenboven zit je bij Porsche toch ook wel een beetje in de doelgroep van mensen die een zekere terughoudendheid (en soms zelfs dedain) hebben voor 2dehands wagens. Elke Porsche eigenaar in mijn directe omgeving koopt zn auto altijd nieuw, want ze willen hem helemaal naar hun eigen smaak configureren en hebben financieel ook voldoende slagkracht om te zeggen "dan betaal ik wel x euro meer, maar dan is m wel naar mijn smaak en helemaal nieuw". Daar zit weinig ratio achter.

Is het specifiek bij die Taycan niet vooral dat die nieuwe versie technisch wel echt superieur is aan de eerste? Daar waren ook nog best veel kinderziektes, en de range verschillen zijn significant (+35%). Het is niet dat een nieuwe nu gewoon de 0km variant is van alle 2de handse modellen die significant in prijs gedaald zijn. Het zijn ook technisch best andere voertuigen, met toch wel wat redenen om de nieuwe variant te willen...

Daarenboven zit je bij Porsche toch ook wel een beetje in de doelgroep van mensen die een zekere terughoudendheid (en soms zelfs dedain) hebben voor 2dehands wagens. Elke Porsche eigenaar in mijn directe omgeving koopt zn auto altijd nieuw, want ze willen hem helemaal naar hun eigen smaak configureren en hebben financieel ook voldoende slagkracht om te zeggen "dan betaal ik wel x euro meer, maar dan is m wel naar mijn smaak en helemaal nieuw". Daar zit weinig ratio achter.
Er zijn wat technische verschillen in de aandrijflijn, en de ophanging.
Maar voor het overgrote deel van de bevolking was de range van een Taycan (met performance batterij) ook voldoende. En zowel interieur als exterieur zijn quasi identiek.

En ja, het typische publiek bij Porsche heeft "geld genoeg", maar ik ken persoonlijk niemand die 250k uitgeeft als je dezelfde auto voor 100k kan kopen maar dan met 35% minder range. Ook de "uitrusten naar eigen smaak" is heel relatief aangezien 90% gewoon alles in het zwart hebben.

En ja, het typische publiek bij Porsche heeft "geld genoeg", maar ik ken persoonlijk niemand die 250k uitgeeft als je dezelfde auto voor 100k kan kopen maar dan met 35% minder range. Ook de "uitrusten naar eigen smaak" is heel relatief aangezien 90% gewoon alles in het zwart hebben.

Ik heb een marketing idee voor Porsche : Voorzie een ik kocht hem nieuw gravering waar in de verkoop en het recht op verder onderhoud staat dat die moet weggewerkt worden zodra de eerste verkoper die verkoopt.

150k extra winst woot. En anders recycleer je die en maak je de volgende nieuwe :p.

BMW gecontacteerd voor de M5 dan te testen, nog steeds geen antwoord.

Ze mogen wel wat gemotiveerder zijn als ze eentje willen verkopen.

Vandaag de auto gaan halen. Eerste keer dat vrouw en dochter hem zagen.
Reactie vrouw: "is dat dezelfde als de vorige??"
Reactie dochter: "Wow, felle lichten. Ik vind hem praaaaachtig"

Terug
Bovenaan