Ik kreeg de buggy van mijn zoontje niet in de koffer van die 320e. En die 250kg extra voel je goed als je de brandstof versie gereden hebt.Ik rij zelf met een 320e touring en wil hier toch ook mijn ervaring mee geven:
- Zelfs met de extra kilos blijft dit voor mij een zeer aangename wagen om mee te rijden. Altijd comfortabel en sportief als het kan.
- Je verliest inderdaad kofferruimte, maar het is enkel in de hoogte (en niet zoals bij Benz, de helft van de kofferruimte). Met een Touring heb ik nog nooit een tekort aan kofferruimte gehad (en reizen met 4 met de auto is geen uitzondering).
- Het klopt dat je inderdaad op een andere manier moet anticiperen bij bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre komende van een heel lage snelheid. Maar even de hendel naar links trekken, en het is zo gebeurd. Eenmaal op snelheid echter, verloopt een inhaalmanoeuvre wel heel vlot. Tenslotte heb je 209 pk ter beschikking, ten opzichte van EV's lijkt dat weinig, maar dit is meer dan voldoende voor ons Vlaams verkeer.
- 11l heb ik nog nooit gehaald - 7l/100km is bij mij het gemiddelde - ik kan dus tot 500km rijden op 1 tank, en niet de 300 waarvan jij spreekt.
- 30-40km is inderdaad te weinig, maar dat hangt af van uw verbruikersprofiel. Ik heb vorig jaar ongeveer 25000km gereden en bijna exact de helft daarvan heb ik elektrisch gereden. Maar ik beken wel dat ik hiervoor het perfecte profiel heb: veel korte afstanden, veel thuis werken en een laadkabel die klaar hangt op mijn oprit (waardoor ik dus elke dag laad - soms zelfs meermaals).
- Het is inderdaad complexer en duurder en logisch gezien meer kans op (duurdere) defecten. Maar 4 jaar terug en met de huidige fiscale regelgeving was dit voor mij de beste keuze. Maar los daarvan gaat deze stelling op voor elke PHEV.
Ik geloof dat ik tijdens mij testrit zelfs aan 13l zat eens de batterij leeg was. Maar ik was hem wel stevig aan de tand aan het voelen. Maar zelfs in sportmodus lag mijn verbruik al vrij hoog toen de batterij nog bij sprong.
Hier iemand die een maand op brandstof heeft gereden zonder te laden. Die haalt gemiddeld 11l/100km en 27% van zijn afstand is toch op batterij voor regenerative braking:
1-Month Review: BMW 320E Hybrid vs. Gas Only - Real-Life Consumption Report
1-Month Review: BMW 320E Hybrid vs. Gas Only - Real-Life Consumption Report
g20.bimmerpost.com
Ik heb destijds nog wat andere reviews opgezocht en die zaten ook in die buurt.