Werken bij (petro)chemische bedrijven

Snelroterend zal idd een mooie aanpassing zijn, in mijn ogen nog steeds het beste (minst belastende) shift systeem.
Ook lease wagen (cafetaria plan=lease wagen, gsm, laptop, tablet,...) is bij basf er. Werk met hopen, dus beginnen zal je er snel kunnen 👍

Dus tot op heden hebben we snelroterend en leasewagen in nippon, lanxess en basf.
let op bij Nippon wel alleen elektrisch, en niet bepaald het beste bedrijf om in te werken.
Borealis heeft ook leasewagens via cafetariaplan.

Ik raad dat wel tenzeerste af voor nieuwe werknemers, je wordt letterlijk gegijzeld met zo'n leasewagen. Vroegtijdig uitstappen (als je bv van werk wilt veranderen) concludeert in twee zaken 1) zware boete betalen 2) de wagen overkopen.

Als je dan ziet dat al die jonge gasten rondrijden met chiquere wagens dan de directeur...

Omdat wij hier (nog steeds) bezig zijn met CAO onderhandelingen zou het wel interessant zijn om wat cafetariaplannen te kunnen inkijken.
Zouden jullie het zien zitten om wat toelichting te geven van jullie CAO/cafetariaplan? eventueel via PM.

let op bij Nippon wel alleen elektrisch, en niet bepaald het beste bedrijf om in te werken.

Ik raad dat wel tenzeerste af voor nieuwe werknemers, je wordt letterlijk gegijzeld met zo'n leasewagen. Vroegtijdig uitstappen (als je bv van werk wilt veranderen) concludeert in twee zaken 1) zware boete betalen 2) de wagen overkopen.

Als je dan ziet dat al die jonge gasten rondrijden met chiquere wagens dan de directeur...
Ik ken geen procesoperator die een S klasse of een 7 serie leased… maar goed je hebt gelijk dat je bijna gegijzeld word.

Waarom Nippon niet het beste bedrijf om in te werken..? Ervaring...?

Gr

Ik raad dat wel tenzeerste af voor nieuwe werknemers, je wordt letterlijk gegijzeld met zo'n leasewagen.
Is wel zwaarwoordig vind ik... Bezie het anders, dit geeft een jonge medewerker juist de mogelijkheid om met een duurdere wagen te kunnen rijden zonder moordende dure verzekering.

Voor elke lease (of het nu wagen, gsm of laptop is) ga je een contract aan en weet je wat je rechten en plichten zijn. Dus spreken van 'gijzelen' is toch wel overdreven...

Ik denk dat Toratsuru net dat wil zeggen. De mogelijkheid hebben om tegen een redelijk bedrag een duurdere wagen te kunnen krijgen dan in een privé aankoop is voor veel (jonge) mensen zeer interessant. Zeker wanneer je naar de hogere belastingschijven gaat is het kunnen "opofferen" van een deel brutoloon zeer goed. Als men dan die wagen heeft gaat men niet meer gaan veranderen voor €1000 bruto extra...

Ik spreek nu voor mijn eigen loon maar ettelijke duizenden euro's van mijn brutoloon worden gewoon weggegooid. Deze hebben nul komma nul invloed op mijn pensioen, het bedrag dat ik extra ontvang als vakantiegeld mag ik onmiddellijk door storten naar de belastingsdienst, het leidt niet tot meer sociale voordelen voor mezelf, wanneer ik bepaalde subsidies wil aanvragen heb ik er geen recht op want "meneer u verdient te veel", etc. Als ik dan vanaf morgen 2-3k bruto kan gebruiken in een cafetariaplan doe ik dat met veel plezier.

Laatst bewerkt:
Als ik dan vanaf morgen 2-3k bruto kan gebruiken in een cafetariaplan doe ik dat met veel plezier.
Zeker. In juni pak ik mijn laatste 2 opties op: pensioen sparen en tablet. Al de mogelijke voordelen die ik kan nemen heb ik dan genomen zonder dat er invloed is op mijn pensioen (alles = ambulante verzekering voor de gehele familie, hospitalisatie voor de gehele familie, auto, gsm, laptop, pensioensparen en tablet)

We gaan er ook niet flauw over doen dat dit gewoon een retentiemaatregel is.
Men probeert u binnen de firma te houden, en de makkelijkste manier is met een contract dat duur is om te verbreken.

Maar goed als je er graag werkt en niet weg wilt dan is er geen probleem natuurlijk.

Bij Arcelor mittal biedt men ook leasewagens aan, en daar hebben toch al meerdere mensen zich laten vangen en hebben er een financiële kater aan overgehouden. Dat is niet plezant natuurlijk.

Men probeert u binnen de firma te houden, en de makkelijkste manier is met een contract dat duur is om te verbreken.

Maar goed als je er graag werkt en niet weg wilt dan is er geen probleem natuurlijk.

Bij Arcelor mittal biedt men ook leasewagens aan, en daar hebben toch al meerdere mensen zich laten vangen en hebben er een financiële kater aan overgehouden. Dat is niet plezant natuurlijk.
Welke meerdere mensen hebben daar dan een financiële kater aan overgehouden?

Volgens mij zullen het enkel de langdurige zieken zijn die er financieel nadeel uit halen. Ik ken de overeenkomst niet bij arcerol mittal, dus weet niet hoe lang die hun personeel uitbetalen bij langdurige ziekte.
Maar dan spreken we al eerder van uitzonderingen en niet over meerdere mensen.

Laatst bewerkt:
Misschien bij bedrijven waar veel personeelsverloop is, maar in de Antwerpse haven blijven de meeste toch op hetzelfde bedrijf ipv bedrijfhoppen?
Ook zit er bij ons een verzekering op voor moest het contract bij bepaalde reden vervroegd opgezegd worden dit (deels) vergoed wordt.

Heb nu reeds 1j mijn lease wagen en het bedrag dat ik nu al heb uitgespaard is immens (kwa verbruik met electrisch rijden, taksen, onderhoud, aankoop,...)! Voor dat bedrag dat ik nu betaal kan ik juist een wagen kopen van 6000€ en rij nu rond in één van 60k bijna.

Misschien dat jij een vertekend beeld hebt van het personeelsverloop omdat je op BASF werkt en je daar misschien intern tussen bedrijven kan switchen, maar ik heb toch ook wel het gevoel dat er redelijk wat personeelsverloop is bij de kaderfuncties bij ons. Misschien dat zij niet noodzakelijk wisselen van (moeder)bedrijf maar zij zullen wel vaker tussen sites wisselen.

Misschien dat jij een vertekend beeld hebt van het personeelsverloop omdat je op BASF werkt en je daar misschien intern tussen bedrijven kan switchen, maar ik heb toch ook wel het gevoel dat er redelijk wat personeelsverloop is bij de kaderfuncties bij ons. Misschien dat zij niet noodzakelijk wisselen van (moeder)bedrijf maar zij zullen wel vaker tussen sites wisselen.
Meeste functies zijn arbeiders/bediendes. Hij sprak dan ook wel over de meeste.
Ik vind toch ook dat je in de Antwerpse haven gaat kijken ((petro-)chemische bedrijven), de meeste blijven. HR bevestigd dit ook. Er is zelfs een heel groot percentage die effectief tot hun pensioen blijven.

Het is een feit dat kaderfunctie veel meer roteren en er daar veel personeelsverloop is intern (wat dan niks uitmaakt). Je moet dan al naar de mensen kijken die elders voor het bedrijf gaan werken en dan spreken we verre van de meeste.

Welke meerdere mensen hebben daar dan een financiële kater aan overgehouden?

Volgens mij zullen het enkel de langdurige zieken zijn die er financieel nadeel uit halen. Ik ken de overeenkomst niet bij arcerol mittal, dus weet niet hoe lang die hun personeel uitbetalen bij langdurige ziekte.
Maar dan spreken we al eerder van uitzonderingen en niet over meerdere mensen.
De 3 personen die we binnen onze afdeling hebben aangeworven :P
3 man van Arcelor, 3x hetzelfde verhaal van ingestapt in het leaseplan dat voordelig was en overgestapt om talloze redenen naar ons. Één daarvan is loon, maar ook de tegenvallende omstandigheden op de site van Arcelor.

Alledrie hebben ze dat contract moeten afkopen. De jongen uit mijn team had dan geluk dat hij iemand had die de lease van hem wou overnemen waardoor het enkel een beperkte boete was. Maar de andere 2 hebben toch even moeten wachten voor ze winst haalden uit onze hogere verloning. Tel daar dan ook bij op dat 1 ervan uit shift kwam dan kan je wel snappen dat het niet zo prettig is en overstappen wel zo zijn redenen heeft :P

Maar jij spreekt nu van weinig verloop. En dat klopt. Maar het is niet omdat er nu nog geen verloop is dat je niet kan handelen op voorhand. Het klopt dat men vroeger vaak zag dat men een hele carrière bij dezelfde werkgever deed, maar tegenwoordig zijn de mensen niet meer zo bang om te veranderen om zich op meerdere vlakken te verbeteren eventueel. Er is ook gewoon heel veel concurrentie binnen de Antwerpse haven, veel van die bedrijven mikken op dezelfde profielen en weten ook dat verloning en bijhorende voordelen belangrijk zijn om mensen aan te trekken. Daarom is het belangrijk om mensen tevreden te houden en mensen aan u te binden. Zo is men tegenwoordig in veel bedrijven een stuk coulanter naar promotie en opslag toe, doorgroeien gaat een stuk vlotter dan een decennia of meer geleden.

Je moet voor de gein maar eens snel kijken naar de vacatures binnen de haven, overal zoekt men gemotiveerde en goed opgeleide mensen.

De 3 personen die we binnen onze afdeling hebben aangeworven :p
3 man van Arcelor, 3x hetzelfde verhaal van ingestapt in het leaseplan dat voordelig was en overgestapt om talloze redenen naar ons. Één daarvan is loon, maar ook de tegenvallende omstandigheden op de site van Arcelor.

Alledrie hebben ze dat contract moeten afkopen. De jongen uit mijn team had dan geluk dat hij iemand had die de lease van hem wou overnemen waardoor het enkel een beperkte boete was. Maar de andere 2 hebben toch even moeten wachten voor ze winst haalden uit onze hogere verloning. Tel daar dan ook bij op dat 1 ervan uit shift kwam dan kan je wel snappen dat het niet zo prettig is en overstappen wel zo zijn redenen heeft :p

Maar jij spreekt nu van weinig verloop. En dat klopt. Maar het is niet omdat er nu nog geen verloop is dat je niet kan handelen op voorhand. Het klopt dat men vroeger vaak zag dat men een hele carrière bij dezelfde werkgever deed, maar tegenwoordig zijn de mensen niet meer zo bang om te veranderen om zich op meerdere vlakken te verbeteren eventueel. Er is ook gewoon heel veel concurrentie binnen de Antwerpse haven, veel van die bedrijven mikken op dezelfde profielen en weten ook dat verloning en bijhorende voordelen belangrijk zijn om mensen aan te trekken. Daarom is het belangrijk om mensen tevreden te houden en mensen aan u te binden. Zo is men tegenwoordig in veel bedrijven een stuk coulanter naar promotie en opslag toe, doorgroeien gaat een stuk vlotter dan een decennia of meer geleden.

Je moet voor de gein maar eens snel kijken naar de vacatures binnen de haven, overal zoekt men gemotiveerde en goed opgeleide mensen.
Hazo, ze hebben beide het contract eigenlijk gestopt. Ik was aan andere zaken aan het denken. :)

Als je op voorhand al wat twijfels hebt en je bent bereid om van werkgever te veranderen, dan zou ik daar ook niet aan beginnen. Maar meerderendeel van de werknemers blijven wel effectief langer bij hun werkgever. Jij noemt nu "meerdere" mensen van arcelormetal (3 man dus) die een financieel kater hebben gehad. Dat is een bedrijf van 5.800 man in België. Om het even in perspectief te zetten. Je zult altijd wel mensen hebben die van iets nadeel hebben.

Uiteraard zoeken ze veel volk in de haven van Antwerpen, is ook 1 van de reden waarom er zo betaald wordt. Alsook zoals je zegt veel kansen krijgt in het bedrijf. Als je toch het wat beu bent in u huidige job, kun je een gesprek aangaan met een vast persoon voor u om eens te kijken welke functie er dan wel beter bij u past intern. Uiteindelijk op zo'n site heb je ontzettend veel soorten jobs.
Bedrijven doen dan ook wel wat moeite om hun personeel tevreden te houden en krijg je betere CAO's dan andere sectoren, omdat ze naar mekaar zitten te kijken.

Je zit dan ook nog eens met lonen die hoger liggen tov gemiddelde van Belgie. Wat er ook voor zorgt dat je niet zo snel de overstapt maakt.
Ik weet niet hoe het bij u zit, maar een ander bedrijf gaat al serieus in zijn buidel moeten tasten, om mij over te pakken. Voor iemand die 2.000 netto in de maand verdient, zal 300 euro netto extra de moeite zijn. Maar om eerlijk te zijn voor 300 euro netto extra stap ik niet over.
Voor grotendeels van de jobs houden ze hun dan ook nog aan hun barema's. Ik spreek hier nu niet over de unieke en speciale profielen hé.

Voor iemand die 2.000 netto in de maand verdient, zal 300 euro netto extra de moeite zijn. Maar om eerlijk te zijn voor 300 euro netto extra stap ik niet over.
Zelfs voor 500 niet, vanaf 1000 zou ik er over nadenken. Zeker vanuit gaande dat je gemiddeld een 6j tot 10j terug moet gaan studeren om je nieuwe plant te leren kennen. Dan ben ik bijna 50 als ik terug volleerd ben 🙈

Zelfs voor 500 niet, vanaf 1000 zou ik er over nadenken. Zeker vanuit gaande dat je gemiddeld een 6j tot 10j terug moet gaan studeren om je nieuwe plant te leren kennen. Dan ben ik bijna 50 als ik terug volleerd ben 🙈
Als het loon er op vooruit gaat is nieuwe zaken leren toch niet erg?

Nieuwe zaken niet nee. Maar een volledig nieuw bedrijf dat soms tot 10j duurt eer je het volledig kent is wel hele andere koek...
Terug beginnen als een nieuweling stap voor stap, jaar na jaar... Dat zou toch dik tegen steken voor mij.
Bij leren, cursussen volgen, een nieuwe deel installatie etc is allemaal leuk. Een geheel nieuwe plant is totaal anders.

Nieuwe zaken niet nee. Maar een volledig nieuw bedrijf dat soms tot 10j duurt eer je het volledig kent is wel hele andere koek...
Terug beginnen als een nieuweling stap voor stap, jaar na jaar... Dat zou toch dik tegen steken voor mij.
Bij leren, cursussen volgen, een nieuwe deel installatie etc is allemaal leuk. Een geheel nieuwe plant is totaal anders.
Uiteindelijk heb je dat altijd als je overstapt. Maar ik denk ook niet dat dat je moet tegenhouden om te veranderen.
Het is ook zo dat je wel nog een heel deel kennis kunt meenemen en opnieuw gebruiken en je ook meestal snel de nieuwe werkwijzen en technieken oppikt met uw kennis van voorheen.

Pas op soms is het zelfs een verrijking om mensen van andere bedrijven te hebben. Zij brengen soms een andere insteek en werkwijzen mee die echt wel een meerwaarde kunnen zijn. En bij de meeste bedrijven krijg je ook gewoon de ruimte om bij te leren.

Maar ik snap wel dat het gewoon aangenamer is om bij hetgeen te blijven dat je kent. Dat die zekerheid van kennis en ervaring iets waard is.

En je zegt nu kennis boven loon. Maar langs de andere kant moet die kennis ook beloond en verloond worden. Als je elders 500€ netto meer krijgt om weinig tot niks te weten wie is dan de gek?

Terug
Bovenaan