Werken bij (petro)chemische bedrijven

Afhankelijk wat jouw ervaring is als operator;
-Indaver/SVEX (ex medestudent is hier begonnen na het middelbaar)
-Monument Chemicals (enkele mensen die ik daar kende, hebben nooit hoger onderwijs gedaan)
-Ashland (niet superveel ervaring mee, maar lijkt mij in dezelfde trend als monument chemicals)
-Nippon Gasses (weinig ervaring mee)
-Air liquide (weinig ervaring mee)
-Cargill (iemand die ik ken is destijds in Gent begonnen zonder ervaring, blijkt dat zij ook een fabriekje hebben in Antwerpen)
-BASF (misschien enkel als logistiek operator?)
-INEOS Styrolution (ex medestudent is hier begonnen na het middelbaar ABS-plant, en oudere studente is begonnen op PS-plant)
-Bayer Agriculture (collega van mij is daar als eerste job begonnen zonder vooropleiding)
-Total Schoten (betaald volgens chemie, maar weinig interessante job in bepaalde operator functies)
-Solventis (weinig ervaring mee)

Veel bedrijven vragen gewoonlijk een vooropleiding of relevante ervaring. Als je reeds een deftige operator job hebt gedaan (read: niet heel de dag naast een robot staan die flesjes vult) zoals bij umicore bijvoorbeeld is de kans groot dat ze je aannemen als je iets wat het juiste profiel hebt.
Geen dwaze standpunten dus betreffende veiligheid, milieu, etc. en een degelijke basiskennis techniek zou moeten volstaan.

Er zijn nog een aantal andere bedrijfjes waar ik 100% zeker weet dat ze iedereen aannemen maar ik ben niet zeker of die volgends de chemie betaald worden of volgens de logistiek ofzo (MAC² Solutions bijvoorbeeld).

Afhankelijk van het bedrijf bestaat de kans dat werken bij de grotere tankopslagbedrijven meer opbrengt dan werken in een kleiner chemiebedrijf maar dat is maar welke kant je zelf uit wilt qua job inhoud.

Aan de mensen van basf en Evonik,

Hoe gaan jullie om met jullie vakantiedagen? Omdat jullie in een 4 shift systeem zitten hebben jullie +70 dagen vrij te kiezen.

Is dit vrij makkelijk, zoals nu dit weekend... Mooi weer... Is daar nog ruimte om vrij te nemen of bespreken jullie al veel in het begin v h jaar?

Lates in het weekend zijn vaak de moeilijkste en als je iemand in de ploeg hebt die bij wijze van al een gans jaar die dagen vastlegt heb je een probleem.

Gr

Gunvor is nu een opslagterminal geworden zeker? Iemand die er iets meer over kan zeggen?
Gunvor is inderdaad een opslagterminal geworden. Zal op zich geen slecht bedrijf zijn om voor te werken maar ik betwijfel dat je de lucratieve contracten gaat krijgen die het personeel kreeg voor de sluiting van de raffinaderij. Zijn in het verleden nog zo'n bedrijven geweest waar je de anciens had die waanzinnig veel verdienden en dan de jonkies die voor de helft dezelfde job moesten doen.

Aan de mensen van basf en Evonik,

Hoe gaan jullie om met jullie vakantiedagen? Omdat jullie in een 4 shift systeem zitten hebben jullie +70 dagen vrij te kiezen.

Is dit vrij makkelijk, zoals nu dit weekend... Mooi weer... Is daar nog ruimte om vrij te nemen of bespreken jullie al veel in het begin v h jaar?

Lates in het weekend zijn vaak de moeilijkste en als je iemand in de ploeg hebt die bij wijze van al een gans jaar die dagen vastlegt heb je een probleem.

Gr

Ik heb 86 dagen verlof dit jaar.
Nooit echt problemen met verlof te nemen, zeer vaak dat er gebeld wordt dat ze de volgende dag een snipperdag nemen 😁

We zijn wel een kleine ploeg van FTE 6,5 man met een minimum bezetting van 4. Dus theoretisch kan er elke dag 2,5man in verlof.

Er wordt bij ons in de ploeg wel vlot met verlof geschoven hoor. Als je echt een dag nodig hebt, kan er altijd over gebabbeld worden als de lijst al vol staat. Zeer zelden is het een probleem.

Petrochemie zou beter verdienen dan chemie. Maar over welke mate van loonstijging spreken we dan juist? Zijn er nog andere verschillen op vlak van verlof, werksfeer, ...?

Ben als technieker met bachelor nog afweging aan het maken tussen de twee dus kom hier eens polsen. 😄

Petrochemie verdient voorlopig nog meer dan de chemie, echter zie ik dat gat wel dichtgereden te worden in de komende 10 jaar.
Zoals ik in het verleden al heb aangehaald is het onmogelijk om op je andere vragen te antwoorden aangezien dit sterk afhankelijk is van de individuele bedrijven, eenheden en ploegen/teams.

Loon kan gaan van enkele honderden tot enkele duizenden euro's. Als je de bonussen en premies in rekening brengt kan dit al snel over 10-duizenden euro's bruto gaan op jaarbasis voor mensen die in shiften werken. Met het opkomen van een nieuwe groep extralegale voordelen binnen de sector dien je deze ook in rekening te brengen om een correcte vergelijking te krijgen.

Petrochemie verdient voorlopig nog meer dan de chemie, echter zie ik dat gat wel dichtgereden te worden in de komende 10 jaar.
Zoals ik in het verleden al heb aangehaald is het onmogelijk om op je andere vragen te antwoorden aangezien dit sterk afhankelijk is van de individuele bedrijven, eenheden en ploegen/teams.

Loon kan gaan van enkele honderden tot enkele duizenden euro's. Als je de bonussen en premies in rekening brengt kan dit al snel over 10-duizenden euro's bruto gaan op jaarbasis voor mensen die in shiften werken. Met het opkomen van een nieuwe groep extralegale voordelen binnen de sector dien je deze ook in rekening te brengen om een correcte vergelijking te krijgen.
Merci voor het antwoord.
Waarom denk je dat hier verandering in gaat komen?

Heb vernomen dat je als schoolverlater in de chemie op de Scheldelaan een nettoloon van 2100-2300 mag verwachten.
Maar een job als technieker in dagdienst in de petrochemie bij bv. Total (Antwerpen).
Wat voor loon en verlofdagen bieden ze daar voor zo'n profiel?

Merci voor het antwoord.

Heb vernomen dat je als schoolverlater in de chemie op de Scheldelaan een nettoloon van 2100-2300 mag verwachten.
Maar een job als technieker in dagdienst in de petrochemie bij bv. Total (Antwerpen).
Ligt eraan wat voor technieker en welke vestiging van Total (eigenlijk is het Totalenergies)

Ga ja voor Totalenergies olefins, dan zit je in de chemie. Ga je voor Totalenergies raffinaderij zit je in de petrochemie.
Een meet en regel technieker bij olefins is een bediende, bij de raffinaderij een arbeider.

Merci voor het antwoord.

De kleiner wordende "loonkloof" tussen chemie en petrochemie is al enkele jaren bezig. Bovendien heeft mijn werkgever (petrochemie) duidelijk gezegd dat het voor hen geen ambitie meer is om de best betalende werkgever te zijn op de Scheldelaan.

Qua nettoloon ga ik je een duidelijk antwoord schuldig moeten blijven aangezien ik weinig tot geen ervaring heb met de dagfuncties. Zou wel eens kunnen kloppen als ik de shiftpremie van mijn loon aftrek maar 100% zeker ben ik niet. Echter zijn er al verschillen tussen functies onderling en als je zaken zoals (gelegenheids)shiften in rekening brengt worden die verschillen soms nog groter.
Ligt eraan wat voor technieker en welke vestiging van Total (eigenlijk is het Totalenergies)

Ga ja voor Totalenergies olefins, dan zit je in de chemie. Ga je voor Totalenergies raffinaderij zit je in de petrochemie.
Een meet en regel technieker bij olefins is een bediende, bij de raffinaderij een arbeider.
Je kan al een tijd niet meer kiezen waar je terecht komt. Je kan enkel nog solliciteren voor het platform, HR beslist dan zelf waar je uiteindelijk heen gaat. Je zal tegenwoordig dus weinig tot geen impact hebben op de CAO waar je onder valt 😛.

Je kan al een tijd niet meer kiezen waar je terecht komt. Je kan enkel nog solliciteren voor het platform, HR beslist dan zelf waar je uiteindelijk heen gaat. Je zal tegenwoordig dus weinig tot geen impact hebben op de CAO waar je onder valt 😛.
Ik dacht nog van wel, omdat ik vaak nog vacatures tegen kom waar specifiek bijstaat waar. Maar dat zijn vooral de interne vacatures. Daarmee mss. :)

Als ik kijk op de Vacature site zie ik steeds staan Scheldelaan 16, wat de raffinaderij is. Maar ik zie dan idd geen andere vacatures voor TEOA en TEPA. Dus zou wel kloppen wat je zegt. :D

Ze willen de lonen bij TEOA ook gelijk trekken met die van de Raffinaderij.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat men het adres van de raffinaderij steeds gebruikt omdat daar de directie, de bulk van HR en de TD's zitten?
Ben net zelf eens gaan kijken en op de 3 vacatures die momenteel open staan staat er specifiek dat de werkgever "TotalEnergies Raffinaderij Antwerpen" is. Misschien is men van het platform idee afgestapt?

Dat de lonen van TEOA en TERA niet hetzelfde zijn is bijna een fabel die in stand wordt gehouden door de vakbonden van TEOA. Daar heb je nog een grotere wildgroei aan premies dan bij ons. Moet het nog eens bekijken maar bij TEOA, krijgen diegene die een brand of lek melden en de eerste man die ter plaatste is bijvoorbeeld 8-uur basisloon uit betaald. Ook de uren dat zij voor de brandweer opleiding volgen of meerijden zijn betaald. Eén van hun pensioenplannen is ook een pak beter dan onze plannen.

Ik vermoed dat men het adres van de raffinaderij steeds gebruikt omdat daar de directie, de bulk van HR en de TD's zitten?
Ben net zelf eens gaan kijken en op de 3 vacatures die momenteel open staan staat er specifiek dat de werkgever "TotalEnergies Raffinaderij Antwerpen" is. Misschien is men van het platform idee afgestapt?

Dat de lonen van TEOA en TERA niet hetzelfde zijn is bijna een fabel die in stand wordt gehouden door de vakbonden van TEOA. Daar heb je nog een grotere wildgroei aan premies dan bij ons. Moet het nog eens bekijken maar bij TEOA, krijgen diegene die een brand of lek melden en de eerste man die ter plaatste is bijvoorbeeld 8-uur basisloon uit betaald. Ook de uren dat zij voor de brandweer opleiding volgen of meerijden zijn betaald. Eén van hun pensioenplannen is ook een pak beter dan onze plannen.
Ja kan wel dat heel de dienst nu bij de raffinaderij zit. Vroeger was dat apart. Ze willen nog meer samenvoegen, maar “den draad” staat er nog steeds. :D

Goh loonverschil is er nog zeker hoor. Mijn broer werkt voor TEOA en het jaarloon zit nog wel een stukje lager. Bediendes krijgen daar bv geen 14de maand. Vaak vergelijken onze arbeiders dan hun maandloon met die van TEOA (wat vaker bediendes zijn). Mijn broer is bediende, terwijl dezelfde functie op de raffinaderij arbeider is. Waardoor hun vergelijk compleet verkeerd is.

Van pensioenplan had ik ook al gehoord. Dat is dan vooral de plannen van de arbeiders op de raffinaderij met vergelijk van de pensioenplannen van TEOA. Dat wilde ze dan ook gelijktrekken. Zijn al eerste stappen gezet de voorbije CAOs.

Uiteraard zijn dan nu de bediendes wat op hun tenen gestapt, omdat hun niks extra krijgen. :D

maar bij TEOA, krijgen diegene die een brand of lek melden en de eerste man die ter plaatste is bijvoorbeeld 8-uur basisloon uit betaald.

Wat een idioot systeem is dat nu weer?
Een slechte mens zou bijna denken dat dit fraude in de hand werkt :unsure: Of grapjassen die steeds maar weer de gecontroleerde lek blijven melden.
Zoiets heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Eigenlijk is het toch ook wel schandalig dat binnen hetzelfde platform er loonverschillen heersen voor dezelfde jobs.
Want of je nu een blindpan bij de raffinaderij of olefins steekt, een staalname doet, een afsluiter open zet, een homogenisering doet, naar uw scherm zitten loeren en kijken of de druk en temperatuur binnen de perken blijft,…
Waarom zou je daar op de raffinaderij daar meer voor moeten betaald krijgen. Binnen hetzelfde platform voor alle duidelijkheid.

Eigenlijk is het toch ook wel schandalig dat binnen hetzelfde platform er loonverschillen heersen voor dezelfde jobs.
Want of je nu een blindpan bij de raffinaderij of olefins steekt, een staalname doet, een afsluiter open zet, een homogenisering doet, naar uw scherm zitten loeren en kijken of de druk en temperatuur binnen de perken blijft,…
Waarom zou je daar op de raffinaderij daar meer voor moeten betaald krijgen. Binnen hetzelfde platform voor alle duidelijkheid.
Dat is historisch zo gegroeid.
Je zit al met 2 andere sectoren, waardoor er op sector niveau al verschillen hebt en aan andere onderhandelingstafel gezeten wordt. TEOA is chemie en TERA petrochemie.

Maar grootste reden is dat TEOA nog maar enkele jaren 100% van Totalenergies is. Vroeger was dat 65% Total en 35% Exxon mobil. Total heeft dus aantal jaren terug Exxon uitgekocht.

Nu willen ze de lonen gelijk trekken. Wat goed is voor TEOA. Want werken in de chemie maar er wordt niet vergeleken met andere chemie bedrijven, maar met petrochemische bedrijven. Volgens mij is op dit moment TEOA al 1 van de beste betalers van de chemie.

TEOA is een naftacracker. Dus je kunt ook zeggen waarom verdienen die meer als de mensen die werken op de naftacracker van bv BASF. Dat zijn bedrijven in dezelfde sector en waar ze tegen moeten concurreren. .

Laatst bewerkt:
TEOA is een naftacracker. Dus je kunt ook zeggen waarom verdienen die meer als de mensen die werken op de naftacracker van bv BASF. Dat zijn bedrijven in dezelfde sector en waar ze tegen moeten concurreren. .
Omdat BASF een rotbedrijf is :P

Het is gewoon heel interessant hoe die lonen zo scheef gegroeid door de jaren heen.
Kan jij nu oprecht zeggen dat uw job uitdagender is dan uw collega van over de draad? Ja zal mij niet horen zeggen dat het proces niet verschillend is, maar de basisprincipes zijn hetzelfde. Of je nu met camion rijdt met beesten of met een tanker van air liquide, de procedures zijn anders, maar je rijdt nog altijd met de camion.

Nu creëer je een situatie waar het een straf zou zijn als ze voor olefins gaan werken. Want daar krijgen ze minder betaald, daar dumpen ze de mindere profielen? Want ja het is hetzelfde bedrijf. Dat de lonen bij andere bedrijven anders liggen dat kan best zo zijn, maar binnen hetzelfde bedrijf is dat onbegrijpelijk

Omdat BASF een rotbedrijf is
Als ik zou mogen kiezen op de cracker staan bij basf of bij teoa zou ik toch voor de eerste kiezen. Niet voor loon ed maar is een veel recentere cracker in een zeer divers bedrijf...
Ook al veel cowboy verhalen gehoord daar, maar kan ik met niet over uitspreken of hier iets van is (verhalen van externe firma's en stagair).

Maar verschillen zijn er idd en zeer vaak historisch gegroeid...

Omdat BASF een rotbedrijf is :p

Het is gewoon heel interessant hoe die lonen zo scheef gegroeid door de jaren heen.
Kan jij nu oprecht zeggen dat uw job uitdagender is dan uw collega van over de draad? Ja zal mij niet horen zeggen dat het proces niet verschillend is, maar de basisprincipes zijn hetzelfde. Of je nu met camion rijdt met beesten of met een tanker van air liquide, de procedures zijn anders, maar je rijdt nog altijd met de camion.

Nu creëer je een situatie waar het een straf zou zijn als ze voor olefins gaan werken. Want daar krijgen ze minder betaald, daar dumpen ze de mindere profielen? Want ja het is hetzelfde bedrijf. Dat de lonen bij andere bedrijven anders liggen dat kan best zo zijn, maar binnen hetzelfde bedrijf is dat onbegrijpelijk
Hoe meer jij post in dit topic, hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat jij effectief tewerk bent gesteld in de (petro)chemie.

Hoe meer jij post in dit topic, hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat jij effectief tewerk bent gesteld in de (petro)chemie.
Dus jij vindt het wel terecht dat iemand binnen hetzelfde bedrijf voor dezelfde functie, met dezelfde jobinhoud voor de duidelijkheid, een ander loon krijgt? Zuiver omdat het proces wat zijn bedrijf doet iets verder in de keten zit en dus onder chemie valt?

Ik bepaal zelf de loonpolitiek niet in mijn bedrijf. Maar ik denk dat onze E&I techniekers vrij conform betaald worden. Maar onze eisen liggen dan ook vrij hoog en daar moet ook wel iets tegenover staan.

En over BASF kan ik enkel maar zeggen dat die hun politiek voor leidinggevenden/ kaderleden echt schandalig is. Ik ben niet graag een speelbal, BASF denkt daar anders over. Hun trainnee programma is ook maar matig.

Dus jij vindt het wel terecht dat iemand binnen hetzelfde bedrijf voor dezelfde functie, met dezelfde jobinhoud voor de duidelijkheid, een ander loon krijgt? Zuiver omdat het proces wat zijn bedrijf doet iets verder in de keten zit en dus onder chemie valt?

Ik bepaal zelf de loonpolitiek niet in mijn bedrijf. Maar ik denk dat onze E&I techniekers vrij conform betaald worden. Maar onze eisen liggen dan ook vrij hoog en daar moet ook wel iets tegenover staan.

En over BASF kan ik enkel maar zeggen dat die hun politiek voor leidinggevenden/ kaderleden echt schandalig is. Ik ben niet graag een speelbal, BASF denkt daar anders over. Hun trainnee programma is ook maar matig.
Wordt dat verschil in loon niet gecompenseerd met verlof?

Terug
Bovenaan