Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

• Ja

Stemmen: 100 64,1%
  • Ja, maar niet voor 50+

Stemmen: 36 23,1%
  • Nee, behouden zoals nu

Stemmen: 20 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    156
Ze moeten af en toe een opleiding volgen....leuk wellicht, maar nuttig?
Soms wel ja - om een concreet en nuttig voorbeeld te geven: VDAB geeft opleiding poetsen - de tewerkstelling van deze opleiding is gigantisch hoog - meer dan 90% van wie een opleiding heeft voltooid is na 6 maand aan het werk. Het grote probleem is de instroom van kandidaten die opleiding volgen, te weinig discipline, geen (dus letterlijk 0,0) kennis van het Nederlands) zijn echte dooddoeners om een opleiding te volgen/voltooien en een job te vinden.

Maar ik begrijp wat je bedoeld, een vacature bij ons voor magazijnier met zalige werkuren, correct loon en quasi geen eisen heeft ook heel lang opengestaan - dat kan frustrerend werken tegen een context van vele werklozen.

Maar ik begrijp wat je bedoeld, een vacature bij ons voor magazijnier met zalige werkuren, correct loon en quasi geen eisen heeft ook heel lang opengestaan - dat kan frustrerend werken tegen een context van vele werklozen.
En hoe verklaar je dit dan? Mentaliteitsprobleem bij veel werklozen?

Soms wel ja - om een concreet en nuttig voorbeeld te geven: VDAB geeft opleiding poetsen - de tewerkstelling van deze opleiding is gigantisch hoog - meer dan 90% van wie een opleiding heeft voltooid is na 6 maand aan het werk. Het grote probleem is de instroom van kandidaten die opleiding volgen, te weinig discipline, geen (dus letterlijk 0,0) kennis van het Nederlands) zijn echte dooddoeners om een opleiding te volgen/voltooien en een job te vinden.
Ik stel me nu wel vragen bij een opleiding rond poetsen eerlijk gezegd. Is dat niet sowieso eerder een vergaarbak van mensen die moeilijk aan een job raken door allerhande problemen, en die de VDAB dan met lichte dwang die opleiding laat volgen? Of ben ik verkeerd dat zo'n klassiek poetsbureau gewoon kandidaten zal aannemen die spontaan komen solliciteren en niet zo'n opleiding hebben gevolgd.
Zoals JPV aanhaalt is de regio wel belangrijk, het help een bedrijf in Roeselare niet dat er in het Luikse veel mensen werkloos zijn.

- 1.640,83 euro voor een persoon die samenwoont met een gezin ten laste
- 1.214,13 euro voor een alleenstaande persoon
- 809,42 euro voor een samenwonende persoon

Ik vind dat leefloon vrij hoog voor een alleenstaande. Ik zou daar perfect van kunnen leven (heb wel vastgoed). Mensen die een leefloon hebben krijgen korting op hun huur, energie,... is toch perfect mogelijk om deftig van te leven? Er wordt nogal dikwijls over armoede gesproken omwille van lage uitkeringen maar als je al wat ouder bent en uw vastgoed is afbetaald en je doet uw auto weg, dan kan je toch goed leven met dat bedrag?

Misschien moet ik stoppen met werken en rechtstreeks naar het ocmw gaan :smile:
(Blijkbaar volledig leefloon + tegemoetkomingen als uw eigen vastgoed KI lager is dan 750 euro, moet mijn KI eens dringend nakijken :laugh:)

Ik vrees dat we van een beperking in de tijd van werkloosheid uitkeringen geen wonderen moeten verwachten. Voornaamste is een actief activeringsbeleid en strenge controles op fraude/zwartwerk, werken moet eerlijk beloont worden. Het verschil tussen een uitkering en een normaal loon is te klein.

Zwartwerk kost de staat paar miljard aan gemiste inkomsten en wordt door aantal werklozen gebruikt om hun uitkering aan te vullen. Persoonlijk ken ik een persoon die al jaren geniet van een uitkering en daarnaast een hoop geld in het zwart bijverdiend, in totaal verdiend ze dus meer als dat ze zou gaan werken. Als bonus geniet ze ook nog eens van alle sociale voordelen, inclusief sociaal huurhuis. Ze wil gewoon niet gaan werken want ze zou minder overhouden en minder flexibel zijn, nu is ze haar eigen baas en bepaald ze zelf haar uren.

Ik stel me nu wel vragen bij een opleiding rond poetsen eerlijk gezegd. Is dat niet sowieso eerder een vergaarbak van mensen die moeilijk aan een job raken door allerhande problemen, en die de VDAB dan met lichte dwang die opleiding laat volgen? Of ben ik verkeerd dat zo'n klassiek poetsbureau gewoon kandidaten zal aannemen die spontaan komen solliciteren en niet zo'n opleiding hebben gevolgd.

Voor zover men mij verteld proberen ze werkzoekenden (al dan niet onder lichte dwang) niet te pushen in een opleiding die hen letterlijk geen fluit interesseert - dat zou toch niet werken. Poetsen is voor vele (veelal uit het buitenland) vooral herkenbaar en toegankelijk. Langs de minder zachte zijde heb je dan heftruckchauffeur.

Eén van de grootste troeven is niet de opleiding zelf maar gewoon al de gewoonte van op te dagen, vervolgens op tijd op te dagen, doorheen de opleiding korte opleidingen om basis Nederlands te leren - als de VDAB daarin slaagt is het quasi zo goed als zeker dat tewerkstelling zal volgen. Dat toont aan dat het mogelijk en nuttig is om deze mogelijkheden te hebben - daar staat uiteraard wel een forse kost tegenover. Een handigheid aanleren gaat relatief snel maar waarden/normen/structuur aanleren is vele malen moeilijker en intensiever.

De cijfers van kandidaat cursisten zijn ook heel ontnuchterend - er zijn haast geen kandidaten die het Nederlands machtig zijn, probeer dan eens een opleiding elektriciteit te geven - gevolg is dat die mens (instructeur dan) gewoon quasi geen werk heeft wegens gebrek aan kandidaten.

Laatst bewerkt:
Voor zover men mij verteld proberen ze werkzoekenden (al dan niet onder lichte dwang) niet te pushen in een opleiding die hen letterlijk geen fluit interesseert - dat zou toch niet werken. Poetsen is voor vele (veelal uit het buitenland) vooral herkenbaar en toegankelijk. Langs de minder zachte zijde heb je dan heftruckchauffeur.

Eén van de grootste troeven is niet de opleiding zelf maar gewoon al de gewoonte van op te dagen, vervolgens op tijd op te dagen, doorheen de opleiding korte opleidingen om basis Nederlands te leren - als de VDAB daarin slaagt is het quasi zo goed als zeker dat tewerkstelling zal volgen.

Ja maar dan is het toch een mentaliteitsprobleem: op komen dagen, op tijd zijn,....?

De cijfers van kandidaat cursisten zijn ook heel ontnuchterend - er zijn haast geen kandidaten die het Nederlands machtig zijn, probeer dan eens een opleiding elektriciteit te geven - gevolg is dat die mens (instructeur dan) gewoon quasi geen werk heeft wegens gebrek aan kandidaten.
Er zijn ook nog wel Vlaams/Frans sprekende werklozen....

Ja maar dan is het toch een mentaliteitsprobleem: op komen dagen, op tijd zijn,....?
Dat heb ik ook niet ontkent hé, dat probleem is er gewoon voor een deel van de werklozen - maar dan kom je bij dezelfde gang van zaken als bvb. de nieuwjaarsrellen in Brussel: financieel kan je die groep niet treffen, het zal het mentaliteitsprobleem ook niet oplossen. Zoals ik eerder vermelde - het is hier een zorgstaat, zelfs als je echt onwillens bent op elk vlak krijg je nog steeds een ruime basis en toegang tot allerhande systemen.
Binnen de cursisten van de VDAB is die groep zéér klein - maar ze zijn er zeker en vast.

Geen representatieve vergelijking maar als ik zo in mijn omgeving (het dorp dus) kijk zie ik nog heel weinig werklozen.

Eén van de grootste troeven is niet de opleiding zelf maar gewoon al de gewoonte van op te dagen, vervolgens op tijd op te dagen, doorheen de opleiding korte opleidingen om basis Nederlands te leren - als de VDAB daarin slaagt is het quasi zo goed als zeker dat tewerkstelling zal volgen. Dat toont aan dat het mogelijk en nuttig is om deze mogelijkheden te hebben - daar staat uiteraard wel een forse kost tegenover. Een handigheid aanleren gaat relatief snel maar waarden/normen/structuur aanleren is vele malen moeilijker en intensiever.

Mijn ervaring met de VDAB is toch dat ze buitenlanders nogal graag ofwel zien starten in (een opleiding tot) poetspersoneel of zorgkundige. Ergens logisch, beiden jobs die veel Belgen niet (meer) willen doen, en die waarschijnlijk ook gewoon onderbetaald zijn als je kijkt naar het nut voor de maatschappij en de zwaarte.

In het geval van mijn vrouw was dat dan werkelijk de raad krijgen om geen hoger niveau Nederlands als 2de taal te volgen in een CVO, maar een meer toegepaste cursus "Nederlands op de werkvloer" of iets in de aard...om dus net voldoende te kunnen spreken zodat ze kon poetsen.

Nu goed, mijn eerder negatieve ervaringen met de VDAB, zoals mijn vrouw in het Frans aanspreken want ze is wat bruin, terwijl er een dossier voor die persoon open lag met "Talenkennis: Spaans en Engels", zijn misschien niet standaard. Echter geeft jouw verhaal me ook toch vooral de indruk dat ze weinig efficiënt werken als ze cursussen oprichten terwijl de doelgroep andere problemen heeft.

Overigens was de overgrote meerderheid van de mensen die mijn vrouw tegenkwam in cursussen hier vooral Franstalig. In de Vlaamse rand is dat. Bijna al die mensen zouden in de eerste plaats een cursus Nederlands moeten volgen, maar dat is niet altijd iets dat ze zien zitten.

Dit weekend met goede kennis gesproken die toegaf dat hij al 5 maanden op ziekenkas staat wegens burn-out. Hij heeft gewoon schrik om terug te gaan werken. Uiteraard heb ik hem gezegd dat dat niet zal verbeteren met de tijd. Integendeel. Hij gaf ook wel toe dat de uitkering hem niet veel zin geeft om terug te gaan werken. Hij zit nu gezellig thuis en profiteert er van, zolang hij kan. Omdat hij voor de overheid werkte, heeft hij nu evenveel als toen hij ging werken.

Was een goed, volwassen gesprek trouwens. Ik snap hem en hij snapt ook dat het zo niet verder kan. Maar hij gaat toch nog even wachten om de stap te zetten. Zijn vorige baas ging meer dan 1 stap te ver (nog meer dossiers, nog langer werken, geen opslag, ...) maar ik moest hem toch zeggen dat zijn volgende baas ook een totaal ander type kan zijn. Niet iedere baas is een *ssh*le.

Hij mag het hebben trouwens, opstaan om 10u en niet weten wat doen. Geen productieve dagen... zou niets voor mij zijn.
Ik zou al snel op café gaan vrees ik of gamen met een pretsigaretje... Ik durf zeggen dat ik mijn werk nodig heb.
Zonder structuur zou ik al snel in verkeerde milieu's belanden.

Laatst bewerkt:
- 1.640,83 euro voor een persoon die samenwoont met een gezin ten laste
- 1.214,13 euro voor een alleenstaande persoon
- 809,42 euro voor een samenwonende persoon

Ik vind dat leefloon vrij hoog voor een alleenstaande. Ik zou daar perfect van kunnen leven (heb wel vastgoed). Mensen die een leefloon hebben krijgen korting op hun huur, energie,... is toch perfect mogelijk om deftig van te leven? Er wordt nogal dikwijls over armoede gesproken omwille van lage uitkeringen maar als je al wat ouder bent en uw vastgoed is afbetaald en je doet uw auto weg, dan kan je toch goed leven met dat bedrag?

Misschien moet ik stoppen met werken en rechtstreeks naar het ocmw gaan :smile:
(Blijkbaar volledig leefloon + tegemoetkomingen als uw eigen vastgoed KI lager is dan 750 euro, moet mijn KI eens dringend nakijken :laugh:)
Jij zal geen leefloon krijgen als je stopt met werken om naar het ocmw te gaan. Je zal je verplicht moeten inschrijven als werkzoekende en na periode van sanctie werkloosheidsuitkeringen krijgen met de nodige verplihctingen. Voor de periode van sanctie zal een middelenonderzoek gebeuren, waaruit wss zal blijken dat je geen leefloon moet krijgen.

En maak gerust eens de rekening hoe je "perfect" kan leven van dat leefloon zonder dat je vastgoed en vanalles nog wat hebt.

Zoals gezegd in gans arrondissement Ieper 600 man als je de mensen met een erkende arbeidshandicap er nog uithaalt, waarvan een deel al terug in het werk zit bvb via interim OF actief aan het solliciteren is. Dat is héél weinig, rekening houdende dat je bvb de ongeletterden er nog moet uithalen voor veel jobs.

Ziekteuitkering is na een jaar evenveel als werkloosheidsuitkering of meer? (exclusief ambtenarij)
Hangt af van dossier tot dossier (gezinssituatie, vorig loon, duurtijd ziekte, ...). Het maximumbedrag is hoger omdat de grensbedragen hoger zijn.

Ik vrees dat we van een beperking in de tijd van werkloosheid uitkeringen geen wonderen moeten verwachten. Voornaamste is een actief activeringsbeleid en strenge controles op fraude/zwartwerk, werken moet eerlijk beloont worden. Het verschil tussen een uitkering en een normaal loon is te klein.

Zwartwerk kost de staat paar miljard aan gemiste inkomsten en wordt door aantal werklozen gebruikt om hun uitkering aan te vullen. Persoonlijk ken ik een persoon die al jaren geniet van een uitkering en daarnaast een hoop geld in het zwart bijverdiend, in totaal verdiend ze dus meer als dat ze zou gaan werken. Als bonus geniet ze ook nog eens van alle sociale voordelen, inclusief sociaal huurhuis. Ze wil gewoon niet gaan werken want ze zou minder overhouden en minder flexibel zijn, nu is ze haar eigen baas en bepaald ze zelf haar uren.
Ik denk dat ik honderd mensen ken die een bijberoep hebben waar ze 10% van hun inkomsten aangeven. Steek het aub niet alleen op de werklozen.

Die bijberoepers denken: ik werk al 38u per week en ik betaal al genoeg dus wat ik bijverdien dat ga ik allemaal in mijn zakken steken. Triestig wereldje als je het mij vraagt. Maar ja kom, is er nu al 1 bijberoeper gecontroleerd en bestraft? Ik dacht het niet. Je kan dit makkelijk 20 jaar aan een stuk doen. Het beste dat je kan doen is een witte camionette kopen, zonder reclame op. Ofwel ga je als ruitenwasser 5 maal per kwartaal bij een klant en geef je maar 1x aan. Dan is het ook opgelost natuurlijk. Niemand die je kan 'pakken'.

In de horeca met Payconiq hebben ze ook al een systeem gevonden om het te omzeilen. Pro forma ticketjes op restaurant. Sorry maar ik zie overal zwartwerk. Dagelijks. We zijn er gewoon kampioen in. En dat zijn echt wel niet alleen de werklozen hoor.

Laatst bewerkt:
Jij zal geen leefloon krijgen als je stopt met werken om naar het ocmw te gaan. Je zal je verplicht moeten inschrijven als werkzoekende en na periode van sanctie werkloosheidsuitkeringen krijgen met de nodige verplihctingen. Voor de periode van sanctie zal een middelenonderzoek gebeuren, waaruit wss zal blijken dat je geen leefloon moet krijgen.

En maak gerust eens de rekening hoe je "perfect" kan leven van dat leefloon zonder dat je vastgoed en vanalles nog wat hebt.
Ik heb ooit gewerkt aan 1300 netto en huur betalen 550 en zonder extra tegemoetkomingen. Dwz 750euro leefgeld zonder korting energie of wat dan ook....

Dus 1200 leefloon minus sociale huur (400 euro is 1/3 van 1200) is nog 800 euro. Hier bovenop nog korting energie, water? en nu ook internet blijkbaar en ga zo maar verder...(sporten,studie,hobby,...).

Dat gaat perfect.

Ik vrees dat JPV toch een beetje wereldvreemd is. Ik heb een collega die 1900 netto heeft en 900 huur (Bxl app deftig) moet betalen. Die heeft 1000 euro over zonder korting energie of andere tegemoetkomingen...leefloon 800 euro over + tegemoetkomingen is evenveel en bijna meer dan vele werknemers die alleenstaand zijn en fulltime werken, zeker als ze autokosten hebben...
Ben jij nu op jezelf aan het antwoorden?

Ik vrees dat JPV toch een beetje wereldvreemd is. Ik heb een collega die 1900 netto heeft en 900 huur (Bxl app deftig) moet betalen. Die heeft 1000 euro over zonder korting energie of andere tegemoetkomingen...sociale huur en leefloon 800 euro over + tegemoetkomingen is evenveel en in veel gevallen zelfs meer dan vele werknemers die alleenstaand zijn en fulltime werken, zeker als ze autokosten hebben...

Ik heb ooit gewerkt aan 1300 netto en huur betalen 550 en zonder extra tegemoetkomingen. Dwz 750euro leefgeld zonder korting energie of wat dan ook....
Ik heb ook ooit gewerkt aan € 1.224,27 netto en betaalde toen ook zelf de huur (500 euro?). In 2005...

Verder, om je eigen citaat op jezelf niet te quoten, ja, een collega heeft 1900 euro. Je bedoelt een collega in het bedrijf waar je ook "extralegale toestanden" krijgt? Als je wil vergelijken, kijk niet enkel naar het netto. Kijk naar het totaalpakket

Terug
Bovenaan