Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Ipv allerlei stelsels op poten te zetten om minder werken te faciliteren, zou men beter (buiten het bestaande kader overuren) stelsels ontwikkelen van 6/5 of 7/5 (ook met premies van de overheid) omdat in veel bedrijven de resterende voltijdsen het werk moeten overnemen van de wildgroei aan 4/5den en 3/5den en 2,5/5den en ga zomaar door.
Los van de ethische discussies die je hierbij kan hebben (want het is al mogelijk, je wil het gewoon afdwingbaar kunnen maken of goedkoper door werkgever), is het al een gigantische mogelijkheid om te frauderen als je premies geeft om méér te werken. Dan werk ik plotseling 48/40sten voor hetzelfde loon, maar krijg ik een premie van de overheid en geeft mijn werkgever me extra verlof...

Biljart zei:
Niet alle werkgevers werven meer mensen aan om deeltijds werk op te vangen en statistisch gezien zijn deeltijdse medewerkers ook vaker ziek (ziekteverzuim ligt hoger dan bij voltijdse medewerkers- wie bij een CPBW betrokken is kent die cijfers en dat is nationaal gezien zo).

ook het fabeltje van “ik moet nu evenveel doen op 4dagen dan op 5 dagen”, daar moet ik eens goed mee lachen.
Je spreekt jezelf tegen in wat ik in het vet zet, tenzij je er vanuitgaat dat er geen mensen bestaan die functies uitoefenen die door niemand anders in het bedrijf uitgeoefend worden.

Dat deeltijdse werknemers vaker ziek zouden zijn, moet je eens met cijfers aantonen. Als dit al zo zou zijn (wat ik op zich betwijfel), is het waarschijnlijk omdat ALLE deeltijdse werknemers meegeteld worden, ook de mensen die deeltijds werken om medische redenen (bvb progressief en dus per definitie arbeidsongeschikt zijn).

Ze kunnen u wettelijk die 4/5de niet weigeren, dus lossen ze het zo maar op, best degoutant eigenlijk.
Ik heb altijd gedacht dat 4/5de een gunst was en geen recht... en dat je enkel als 55+ recht had om 4/5de te werken met toeslag dan nog. En dat laatste systeem is een jaar of 7-8 geleden op de schop gegaan als ik me niet vergis.
4/5 werken als man is precies een misdaad, je zal al rap als luie aap aanzien worden. Persoonlijk vind ik 5 dagen werken te lang en levert het te weinig op in verhouding tot de tijd dat je er per jaar aan verspilt. Nu ik aan een hogeschool werk, kom ik misschien wel aan 38 werkuren, maar ik ben het eerste kwartaal maar 3 dagen/week op campus.

Het klote arbeidsysteem in dit land voorziet geen beloning in vrije tijd voor mensen met een hoge intelligentie, efficiëntie, die sneller werken dan hun collega's. In tegendeel, die mensen worden gewoon afgestraft en krijgen werk bij. Ze gaan misschien meer verdienen, maar geen enkele werkgever gaat zeggen: ah hier je kan het werk in 32 u, je mag die dag thuis blijven met behoud van volledig loon.
Ergens heb je gelijk, er is geen beloning voor efficiëntie op zich. Maar aan de andere kant is dat gewoon ook heel moeilijk vast te leggen...

Stel je geeft 2 engineers elk een pakket werk. Engineer A rond zijn werk af op 30u, Engineer B doet er 35u over. Hoe ga je bepalen wie er het meest efficient gewerkt heeft? Misschien was pakket B uitgebreider, complexer... misschien heeft Engineer B gewoon nauwkeuriger gewerkt en blijkt nadien dat er in het pakket van Engineer A fouten zitten waardoor men bij uitvoering 15u versmost om de fouten/onzorgvuldigheden op te lossen.

Op dat gebied is thuiswerk trouwens wel geniaal, als je snel/efficient werkt kan je daar toch wel voordeel uit halen en kan je op de dagen die je thuis werkt links en rechts wel andere dingen tussendoor doen. Ik weet dat dat voor bepaalde karakters moeilijk ligt en dat je hiervoor over een bepaald je m'en fous gehalte moet beschikken maar bon...

Uiteindelijk komt het maar op 1 ding neer: zolang uw rechtstreekse leidinggevende en jij zelf tevreden bent met het volume aan en de kwaliteit van u werk dan maakt al de rest geen bal uit. Al da gezeik altijd over werkethiek van collega's... ik word daar zo ziek van. Diegene die in mijn omgeving het hardst zagen zouden in de meeste gevallen bijna altijd best beginnen met in eigen boezem te kijken.

Ergens heb je gelijk, er is geen beloning voor efficiëntie op zich. Maar aan de andere kant is dat gewoon ook heel moeilijk vast te leggen... Stel je geeft 2 engineers elk een pakket werk. Engineer A rond zijn werk af op 30u, Engineer B doet er 35u over. Hoe ga je bepalen wie er het meest efficient gewerkt heeft? Misschien was pakket B uitgebreider, complexer... misschien heeft Engineer B gewoon nauwkeuriger gewerkt en blijkt nadien dat er in het pakket van Engineer A fouten zitten waardoor men bij uitvoering 15u versmost om de fouten/onzorgvuldigheden op te lossen.

Dat is inderdaad absurd.

En toch probeert men dat zo vast te leggen, door het systeem van time-tracking die ik zo hartsgrondig haat omwille van bovenstaande reden.

My 2 cents:
- In Nederland is het veel meer ingeburgerd dat je 4/5 werkt. Het wordt ook niet aanzien als minder ambitieus ofzo. Ook een vaak gebruikt systeem in Nederland is dat je 36u/week werkt in 4 dagen van 9 uur. Work/life-balans in Nederland is gewoon pakken beter.
- Sinds het Corona-thuiswerken loont het extra om ambtenaar te worden. De tijd die je vroeger overhad maar niets nuttig kon doen omdat je verplicht op kantoor moest zijn, zijn tegenwoordig pure vakantie-uren geworden.

- Sinds het Corona-thuiswerken loont het extra om ambtenaar te worden. De tijd die je vroeger overhad maar niets nuttig kon doen omdat je verplicht op kantoor moest zijn, zijn tegenwoordig pure vakantie-uren geworden.
Toch vreemd dat je bevindingen als niet-ambtenaar niet stroken met wat 13500 ambtenaren zeggen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210726_97646845

Ik begrijp niet waarom je niet als ambtenaar zou gaan werken. Volgens je posts is dat toch de hemel ten opzichte van de hel waarin jij zit.

edit: net alle collega's dag gezegd, koffie gedronken, dus we zullen eens aan onze werkdag beginnen. Alléja voor even want het is bijna middagpauze.

edit: net alle collega's dag gezegd, koffie gedronken, dus we zullen eens aan onze werkdag beginnen. Alléja voor even want het is bijna middagpauze.
Ik krijg spontane flashbacks naar mijn jaar in dienst van Eandis... :unsure:

Heel het gebouw door, iedereen een hand gaan geven, koffieke drinken... pure horror eigenlijk.

My 2 cents:
- In Nederland is het veel meer ingeburgerd dat je 4/5 werkt. Het wordt ook niet aanzien als minder ambitieus ofzo. Ook een vaak gebruikt systeem in Nederland is dat je 36u/week werkt in 4 dagen van 9 uur. Work/life-balans in Nederland is gewoon pakken beter.
Dat is inderdaad meer ingeburgerd. Wij hebben bijvoorbeeld 26 ATV dagen. Dus elke week een halve dag vrij of om de week een volledige dag. Ze proberen dat wel terug te draaien, maar dat is er gelukkig nog niet doorgekomen. Indertijd is dit ingevoerd, na stemming van de werknemers, omdat er meer arbeiders waren dan jobs (in fabrieken) en zo konden ze meer mensen aannemen. Hiervoor hebben ze toen wel 10% loon afgegeven. Uiteraard is die situatie nu volledig anders. Nu hebben ze eerder mensen te kort.

Mijn vorige job was een 4/5e, en ik ben een 29-jarige man. Heerlijk was dat, een weekend van 3 dagen. Ik vind daar totaal niks mis mee. Je komt met je loon makkelijk rond, zo superveel scheelt het niet met een voltijdse en dat extra loon weegt niet op tegen de extra vrije tijd die je hebt. Ik ben zo iemand die vrije tijd belangrijker vindt dan een grootse carrière, want daar draait het leven voor mij niet om, en 5 dagen per week werken en 2 dagen vrij vind ik gewoon geen leuke verdeling. Da's teveel dagen werken. Die extra dag vrij houdt mij ook gemotiveerd op de werkvloer. De goesting om te gaan werken zou een pak minder zijn moest ik fulltime werken.

Helaas ben ik die job kwijtgeraakt door de Covid, nu heb ik een job van 36u per week, met telkens een vrije vrijdagnamiddag, 2 dagen thuiswerk per week en en een 30-tal verlofdagen, dus da's ook wel mooi. Het loon kan beter maar ook hier geldt voor mij dat dat extra geld niet opweegt tegen die vrije vrijdagmiddag, da's echt kostbaar.

Ge moet u daar als man toch niet voor verantwoorden. Doet gewoon waar ge goesting in hebt!

My 2 cents:
Is dat stukje in het vet ook niet een groot stuk van uw/het probleem? Je te veel aantrekken van wat een ander denkt? Ik vermoed dat je goed verdient en dat normaal gezien ook wel zal blijven doen. Dus wat doet het er dan nog toe wat een ander denkt? Dat is toch enkel maar relevant als je perse nog meer wil verdienen, maar als jij liever tijd hebt wat is het probleem dan?

en qua loon?

ik neem aan dat je dan niet zomaar kort door de bocht , 20 % minder netto over houd bij 4/5, maar schat dat dit eerder iets van een 10 a 15 % is, aangezien je dan ook minder belast wordt? of is dit ook met 'schijven systeem', dat bv als je een hoog loon hebt, ook met 4/5 nog steeds in die 'hoge' schijf kan vallen, en zo toch evenveel afgehouden wordt?
Bij mij persoonlijk zou 4/5 resulteren in 200 à 250e netto minder per maand. Daarvoor moet ik dan 36uur minder werken. Dus ja...elke shift van 12u mis ik dus +/-90euro (7,5 à 8e netto per uur met de nacht-soms weekend). De vraag is dan...is dat de moeite?

Deze week op zich een 4/5 week met vandaag thuis. Weekend van 3 dagen !
Wat een verschil toch met een weekend van 2 dagen.
Zo net die ene dag extra om echt op uw plooi te komen na een drukke week.

Ja, ooit doe ik het ook.

Volledig mee eens! Ik denk er aan om vanaf volgend jaar 4/5 te gaan werken via tijdskrediet. (Zorg voor kind) Op te nemen tot ze 8 jaar zijn. Daarna kan ik ook mijn ouderschapsverlof nog inzetten. Voordeel bij mijn job is, dat mijn werk dat ik normaal op mijn vrije dag zou moeten doen, gemakkelijk opgevangen kan worden door collega's.

Hier is de 4/5de ook gestart. Volgens HR netto van 2800 naar 2400 euro. Daarnaast 350 euro/jaar groepsverzekering, 30 euro/maand maaltijdcheques en 10 euro/maand fietsvergoeding minder. Vakantiegeld en eindejaarspremie niet nagevraagd maar zal ook nog paar 100 euro/jaar zijn. Anderzijds RVA premie van +- 100 euro/maand, en de dag dat ik thuis ben zorg ik voor de twee kinderen (= dag opvang minder voor twee kinderen = +- 150 euro/maand). Grofweg dikke 10% loon minder op jaarbasis alles samengeteld.

Op mijn werk op mijn afdeling zit er zo 1 vrouw die 4/5 werkt, de dag voor de vaste dag waarop ze thuis zit, gaf onze manager maanden aan een stuk de opmerking "morgen kan je weer wat uitrusten hé" :confused2:... die bekijkt mensen die 4/5 doen waarschijnlijk als niet ambitieus/lui. (dit was goedgekeurd voor die manager in dienst kwam)

Nadeel bij deeltijdse collega’s is wel dat het (volgens HR althans) niet zo evident is om eens aan hen te vragen hun vrije dat te verplaatsen naar een andere dag (als dat via één of ander stelsel is, al dan niet met toeslag).

Andere collega’s zijn er wel de dupe van.

Ook voor het plannen van overleg moet men toch al te vaak rekening houden met deeltijds werk. En de voltijdsen moeten zich aanpassen.

Laatst bewerkt:
Helaas ben ik die job kwijtgeraakt door de Covid, nu heb ik een job van 36u per week, met telkens een vrije vrijdagnamiddag, 2 dagen thuiswerk per week en en een 30-tal verlofdagen, dus da's ook wel mooi. Het loon kan beter maar ook hier geldt voor mij dat dat extra geld niet opweegt tegen die vrije vrijdagmiddag, da's echt kostbaar.
Het moet ook te combineren vallen met je job, zelfs als ik 4/5 zou gaan werken dan zou ik gewoon veel meer werk hebben op die 4 dagen per week (ze gaan bij ons echt niet 0,2 FTE's extra inschakelen voor het werk dat ik dan zou moeten doen op die vrije dag). Voor mij persoonlijk heb ik geen behoefte aan meer verlof, ik kom nu ruimschoots toe met mijn vrije tijd en ik werk af en toe niet op vrijdagmiddag (en haal dat dan in op bijv. zondagvoormiddag).

Het is een misvatting dat deeltijds werken altijd dient om te luieren. In veel gevallen gebruiken mensen dat om:

*Een bijberoep te doen. Vb 4/5 werken en nog 2250 netto uit hoofdberoep halen en nog een 1000 netto uit bijberoep, terwijl ze anders amper 150 netto meer halen uit voltijds werken.

* Zelf hun woning te kuisen en een dag crèche/opvang te sparen. Woensdag is hiervoor een ideale dag.

* Omdat een 5 dagen werkweek achterhaald is in de huidige sombere vooruitzichten: Gezond en royaal op pensioen gaan begin de 50 zoals de boomers zit er niet meer in. Het zal nu al 67 zijn, als je dat al haalt. Velen gaan er in hun 50er jaren al van tussen aan kanker.

Dus waarom nu al niet een stuk pakken van de pensioentijd die je misschien nooit zal halen?

Terug
Bovenaan