Zijn jullie bereikbaar tijdens verlof (voor het werk) of niet?

ben je bereikbaar

• ja

Stemmen: 67 39,9%
  • nee

Stemmen: 101 60,1%

• Totaal aantal stemmers
    168

TRUMP

Active member
Met de verlofperiode in aantocht.... eventjes polsen.

Tot voorheen steeds bereikbaar geweest, want ik ga telkens in verlof tijdens het algemeen bouwverlof, samen met de collega's.
(reden: om niet met een hoop achterstand te moeten beginnen als ik terugkom)

Soms doet de zaakvoerder wel zelf nog eens ietske, en die stuurt dan whatsapp naar me, voor te factureren als ik terug ben.

Echter, dit jaar ga ik whatsapp verwijderen. En terug installeren als ik terug ben uit verlof. En hopelijk komen die berichten dan toe..
Reden hiervoor: We gaan mee met bouwverlof west vlaanderen, maar we werken als onderaanneming ook op werven van oost vlaanderen. Waardoor sommigen dus 1 week vroeger in verlof gaan, en ook een week vroeger starten. En dus geen zin om dingen te moeten oplossen vanaf de andere kant van de wereld.

Dus ik ga dat beleefd melden aan mijn baas. Ik ga hem gewoon zeggen dat ik mijn telefoon thuis laat, en een oude telefoon mee neem om daar locale sim kaart in te steken.

Hij kan me dat niet kwalijk nemen, vind ik. Verlof is verlof. Dat hij ervoor kiest om tijdens zijn verlof door te werken, en anderen een ander moment verlof te laten nemen, is niet mijn zaak.

EDIT: ik vind het eigenlijk al ver gekomen hoor, eigenlijk kunnen de werkmensen me ook berichten sturen via messenger/instagram etc.... Moet je die dan ook allemaal beginnen gaan verwijderen, of iedereen blokkeren?

Ik ben altijd bereikbaar via whatsapp en / of teams op de mobiele telefoon. Maar ik kan nooit garanderen dat ik asap antwoord. Daar kan een paar uur of zelfs een dag tussen zitten.

Whatsapp / Telefoon --> Consultancy bedrijf
Klant --> Teams. De klant kent mijn telefoonnummer niet (ze zien dat ook niet via teams)

Mij opbellen is tijdens verlofperiodes sowieso zinloos: Ik neem nooit op

In hoge nood kan ik daardoor wel eens reageren van: De belangrijke documenten, bestanden of uitleg staat op locatie x of y zodat het team verder kan zonder dat mij dit enige moeite kost. Dus ja eens een minuutje werken gebeurt wel eens. Maar daar stopt het. De laptop doe ik nooit open en aanloggen doe ik al helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Tja, poll resultaten zullen eigenlijk ook waardeloos zijn, want ik kan me voorstellen dat voor fabrieks arbeiders en dergelijke, uiteraard "niet bereikbaar" zullen aanduiden, aangezien daar totaal ook niet verwacht van wordt, dat die na de uren nog iets hoeven te doen , eens de band stopt met rollen, of iemand anders daar aan staat, oid.

Volgens mijn contract kan ik opgeroepen worden om de continuïteit van de bedrijfsvoering te garanderen. Had mijn baas zijn auto 5 jaar geleden tegen een boom geparkeerd dan was dat zeker nodig geweest, tegenwoordig kan ik mij weinig situaties inbeelden waarin ik effectief zou moeten terugkeren uit vakantie.

Klanten: neem ik natuurlijk niet op.
Baas of collega's: neem ik op. Afgesproken dat ze mij mogen bellen als het noodzakelijk is. In de praktijk hebben ze dat misschien een of twee keer gedaan.
Whatsapp: weiger ik sowieso te gebruiken voor professionele communicatie.
Mail/teams: volg ik sommige vakanties op, sommige vakanties niet, afhankelijk van hoe mijn klak staat. Dus geen garantie dat ik het gezien heb.

Absolutely fucking not.

Collega's hebben alleen het nummer van mijn werktelefoon, en die verdwijnt elk weekend en vakantie mooi uitgeschakeld in de schuif.
En de job waar ik ooit verwacht wordt om buiten m'n uren bereikbaar te zijn, daar neem ik de dag zelf nog ontslag.

Je kan in Whatsapp ook meldingen van mensen of groepen uitschakelen, dit in combinatie met de desbetreffende chat te vergrendelen (nieuwe functie) krijg je ook niks meer te zien in whatsapp. Dus dan hoef je deze ook niet te verwijderen.

Je kan in Whatsapp ook meldingen van mensen of groepen uitschakelen, dit in combinatie met de desbetreffende chat te vergrendelen (nieuwe functie) krijg je ook niks meer te zien in whatsapp. Dus dan hoef je deze ook niet te verwijderen.
Net even opgezocht, je hebt gelijk. Dit is inderdaad wel een interessante functie. Dank hiervoor.

Dat wordt niet van mij verwacht. Omdat ik nu wel wat meer verantwoordelijkheid heb, zeg ik wel tegen de collega's dat ze mij in uiterste nood mogen contacteren maar die zijn zelfredzaam genoeg om dit zelf op te lossen. Nog maar één of twee keer meegemaakt. Soms lees ik wel eens mails op verlof en reageer er op als het écht belangrijk is. Dat gebeurt echter zelden, omdat ik voor ik op verlof vertrek een mail opmaak met de zaken die opgevolgd kunnen worden in mijn afwezigheid.

Binnen de rede

Ik ben bereikbaar in die zin dat ze mij mogen bellen, maar ik niet kan garanderen dat ik onmiddelijk alles laat vallen. Dit is 1 keer voorgevallen de voorbije 3 jaar.

Dus binnen de rede, van beide kanten uit.

Om het met de woorden van een collega te zeggen: "Ik ben bereikbaar tot de dood intreedt."

Er is een wettelijke verplichting dat iemand met mijn vergunning bereikbaar is wanneer bepaalde activiteiten plaatsvinden. Ik moet enkel de collega's nog eens heropvoeden dat ze niet moeten overdrijven. Ik ben bvb niet gediend met Whatsapp-berichten over bestellingen die niet dringend zijn.

Idem als Avondland, ik stuur mensen aan en in geval van uiterste nood mogen ze mij contacteren, liever 5 minuten uitleg dan een schadeclaim of iets dergelijks... ze weten ook dat ik niet continu naar mijn telefoon kijk, soms ligt die gewoon in de kluis van het hotel.
Maar rond +/- 12 uur en rond +/- 18 uur kijk ik zowiezo , dus ze moeten soms wat geduld hebben :)

Ik kijk mijn mails wel eens na, en ik ga WhatsApp ook niet wissen ofzo. Maar ik beslis zelf wel of ik antwoord en mijn out-of-office staat aan.

Ik zeg altijd: als er nu echt iets is wat echt dramatisch is, en het is echt een absoluut noodgeval, dan moogt ge altijd contactopnemen met mijn manager, laat mij vooral met rust.

Mij mogen ze het altijd laten weten als ik na mijn verlof niet terug moet komen. Hiervoor mogen ze me altijd contacteren. Het zou zonde zijn dat ik voor niets vroeg zou opstaan.

Nee, serieus. Zoals enkelen hierboven, ik zit niets in met kleine vraagjes. Het zal nooit verplicht zijn. Het gebeurt sowieso enorm zelden, dus neen, geen probleem mee. (Zolang het zeker ook geen systematisch verwacht gegeven is.)

Absoluut niet.

Al heb ik hier van heel veel zaken extreem veel kennis die anderen niet hebben.
Mijn baas zegt ook: 'Laptop niet meenemen op vakantie hé, ik wil niet dat ge daar aan uw werk denkt. Als we een probleem hebben, dan moeten we maar 3 weken wachten'.

Baas of collega's: neem ik op. Afgesproken dat ze mij mogen bellen als het noodzakelijk is. In de praktijk hebben ze dat misschien een of twee keer gedaan.
Zelfde hier. Gelukkig allemaal competente mensen, dus er wordt enkel gebeld als het heel dringend en belangrijk is. Slechts 1x gebeurd tot nu toe op 10 jaar tijd of zo.

Voor collega's (meeste ook gewoon vrienden) steeds bereikbaar voor simpele vragen of assist.
Via Whatsapp, ik stuur dan asap terug als het past.

Werk sim gaat wel uit en mail gaat ook in niet storen modus.
Planning/management durft wel eens bellen op mijn privé sim voor "dringende" zaken.
Die tijd boek ik dan wel gewoon in als werktijd en rond dik af naar boven.

1x heeft de planner eens via mijn vrouw mij proberen te bereiken.
Beide toestellen lagen in de kluis op hotel en ik zag het toen we terugkwamen.
Die heeft toen wel zijn bak vol gehad bij terugkomst.
"Contact in nood" is voor noodgevallen rond mijn persoon, niet om mij te bereiken op congé.

Voor interne collega's mogen ze mij altijd sturen en dan bel ik hun eens op (wanneer het past voor mij).
Externe collega's/klanten niet. Als ik merk dat het echt extreem dringend is routeer ik dit door naar een interne collega.

En ik vind bovenstaande helemaal niet erg hoor.

Er zou een nieuw extralegaal voordeel moeten komen: de bereikbaarheidspremie.

Voor 300€ netto per maand extra wil ik mijn werktelefoon/-sim wel op laten staan na m'n uren/in het weekend.

Terug
Bovenaan