Aankoopadvies gaming-desktop + scherm

Vega

Well-known member
Ik ben op zoek om een Game PC aan te schaffen, kostprijs mag ca. 2.100 EUR (incl. BTW) zijn, qua scherm zou ik graag een Ultrawide monitor aanschaffen voor ca. 900 EUR, ben echter een volledige leek op dat vlak. Iemand suggesties? Best ook ergens waar ik kan laten samenstellen gezien ik daar geen knijt verstand van heb.

Alvast bedankt!

Zou qua build zoiets kiezen:

Linkje:

De website van Megekko heeft wat kuren, dus heb voor de zekerheid ook een foto gepost.

Perfecte 1440p en zelfs 4K systeem. Duurder hoef je zeker niet te gaan. Kan de huidige games op max settings zonder issues draaien en al helemaal op 1440p UW.

Qua monitor zou ik een LG Ultragear OLED kiezen. Beter ga je qua tech niet krijgen.

MSI is zeker ook een goed merk van monitoren en wel wat goedkoper dan die LG.

Moest je eventueel willen kan ik die zeker ook wel bouwen. Heb dat al veel gedaan voor forumleden. Je mag altijd een pm sturen voor meer info.

Laatst bewerkt:
Zou durven opperen voor 1x 4TB van diezelfde ssd drive te nemen. Dan betaal je pakweg 30 euro meer maar voor die prijs schaf je geen extra terabyte aan.

Case is aan de dure kant. En een vloeibare koeler is echt niet nodig, je kan perfect werken met een luchtkoeler. Is een vlotte besparing.
Je kan zoals al gezegd ipv 2 NVME's 1 duurdere van 4 TB steken. Zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen als 1 van 1 Tb en 1 van 2 TB.

Je kan nog wat spelen met de rest. Zeker met de grafische kaart. Zijn verschillende opties voor. Maar de rest in de beschrijving is in principe meer dan goed genoeg voor hetgeen de meesten het gaan gebruiken. Maar een XT zelfs de goedkoopste is in principe voldoende voor de meeste gamers. Al kan je daar ook nog kiezen voor een 5070ti of een 5080...

Je kan kiezen voor de processor die er hoger vermeld werd, zou dan 90€ meer kosten.

Je zou kunnen kiezen voor de H6. Zou in principe ook voldoende zijn. En is nog iets goedkoper. En wordt bij tweakers aangeraden als een stille case zonder direct de budget case te zijn of de duurste. Er zijn ook nog andere keuzes mogelijk. Maar +200€ voor een case lijkt mij wat overkill.

De voeding kan ook aangepast worden naar een seasonic of een deftige corsair. Maar volgens de PSU tier lijst is dat nog altijd een tier A voeding. Die vermelde MSI zou een tier B zijn. Is niet noodzakelijk daarom slecht. Maar dit is een goedkopere en objectief betere optie.

Als je dan ook nog een beetje uitkijkt waar je wat koopt kan je eventueel hier ook nog iets vanaf doen.
Maar ik geef liever maar € 1711,50 uit dan 2011.5 :p. Kun je die 300 - 400€ nog spenderen aan het scherm of randaccessoires of...

PS: nog niet gedubbelcheckt met parts picker. Maar er zullen wel andere mensen zijn die hier kritiek op geven indien er iets niet zou passen. Maar zie niet direct dat dit het geval zou zijn.

Laatst bewerkt:
Case is aan de dure kant. En een vloeibare koeler is echt niet nodig, je kan perfect werken met een luchtkoeler. Is een vlotte besparing.
Je kan zoals al gezegd ipv 2 NVME's 1 duurdere van 4 TB steken. Zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen als 1 van 1 Tb en 1 van 2 TB.

Je kan nog wat spelen met de rest. Zeker met de grafische kaart. Zijn verschillende opties voor. Maar de rest in de beschrijving is in principe meer dan goed genoeg voor hetgeen de meesten het gaan gebruiken. Maar een XT zelfs de goedkoopste is in principe voldoende voor de meeste gamers. Al kan je daar ook nog kiezen voor een 5070ti of een 5080...

Je kan kiezen voor de processor die er hoger vermeld werd, zou dan 90€ meer kosten.

Je zou kunnen kiezen voor de H6. Zou in principe ook voldoende zijn. En is nog iets goedkoper. En wordt bij tweakers aangeraden als een stille case zonder direct de budget case te zijn of de duurste. Er zijn ook nog andere keuzes mogelijk. Maar +200€ voor een case lijkt mij wat overkill.

De voeding kan ook aangepast worden naar een seasonic of een deftige corsair. Maar volgens de PSU tier lijst is dat nog altijd een tier A voeding. Die vermelde MSI zou een tier B zijn. Is niet noodzakelijk daarom slecht. Maar dit is een goedkopere en objectief betere optie.

Als je dan ook nog een beetje uitkijkt waar je wat koopt kan je eventueel hier ook nog iets vanaf doen.
Maar ik geef liever maar € 1711,50 uit dan 2011.5 :p. Kun je die 300 - 400€ nog spenderen aan het scherm of randaccessoires of...

PS: nog niet gedubbelcheckt met parts picker. Maar er zullen wel andere mensen zijn die hier kritiek op geven indien er iets niet zou passen. Maar zie niet direct dat dit het geval zou zijn.

Case, vind ik, helemaal niet duur. Komt standaard met 5 fans die per stuk al €25 kosten. Plus dezelfde RGB fans hebben die die AIO ook heeft is gewoon een goede keuze, mits je anders bij andere merken andere kleuren combo's hebt.

Zelfs als de TS een H6 of H7 Flow oid koopt dan kan je uiteindelijk nog extra fans aankopen die ook serieus wat geld kosten.

Deftige fans kosten al minstens €50-100 of zelfs meer per triple pack. Dan is €120 voor een case zonder fans zeker cheap want je moet alle fans nog apart aankopen. Idem voor die H7 die bovenaan ook geen fans heeft doordat je een luchtkoeler gebruikt en dus een lege plek en minder airflow creëert.

Een 7700X kiezen voor een gaming PC, terwijl de 7800X3D een klein beetje meer kost is niet bepaald een goede keuze.
Een AIO voor die 7800X3D kan zeker alleen maar helpen. Voor een 7700X is dat overkill voor een 7800X3D vind ik dat net de goede keuze en zeker die ARCTIC omdat je die zo stil als je wil kan aanpassen, VRM koeler, pomp en fans kan je allemaal apart regelen.

Die Prime 9070XT's zijn nu niet bepaald stil te noemen, er is een reden waarom die goedkoper zijn dan bvb. een Sapphire Pulse o.i.d.

Die Lian Li EDGE PSU is inderdaad heel goed. Maar niet voor single chamber cases. Je kan dan amper aan die kabels aan omdat die connectoren anders zitten.
Voor een PC-O11 is dat de perfecte PSU.

Qua SSD kan je inderdaad kiezen voor 1 grote. Is persoonlijke voorkeur. Heb zelf liever alles gescheiden.

Als je geen RGB wil maar toch een mooie build zou ik deze case dan aanraden.

Laatst bewerkt:
Case, vind ik, helemaal niet duur. Komt standaard met 5 fans die per stuk al €25 kosten. Plus dezelfde RGB fans hebben die die AIO ook heeft is gewoon een goede keuze, mits je anders bij andere merken andere kleuren combo's hebt.

Een 7700X kiezen voor een gaming PC, terwijl de 7800X3D een klein beetje meer kost is niet bepaald een goede keuze.
Een AIO voor die 7800X3D kan zeker alleen maar helpen. Voor een 7700X is dat overkill voor een 7800X3D vind ik dat net de goede keuze en zeker die ARCTIC omdat je die zo stil als je wil kan aanpassen, VRM koeler, pomp en fans kan je allemaal apart regelen.

Die Prime 9070XT's zijn nu niet bepaald stil te noemen, er is een reden waarom die goedkoper zijn dan bvb. een Sapphire Pulse o.i.d.

Die Lian Li EDGE PSU is inderdaad heel goed. Maar niet voor single chamber cases. Je kan dan amper aan die kabels aan omdat die connectoren anders zitten.
Voor een PC-O11 is dat de perfecte PSU.

Qua SSD kan je inderdaad kiezen voor 1 grote. Is persoonlijke voorkeur. Heb zelf liever alles gescheiden.

Als je geen RGB wil maar toch een mooie build zou ik deze case dan aanraden.

Maar dit klopt toch niet ?
De meerwaarde van een 7800x3D is voor de gemiddelde gamer op dit moment nihil. Of je moet op 1080p of 720p gamen en dus gaan voor monsterFPS. Waar ik niet direct de meerwaarde van inzie. maar het kan wel ja. Maar dat past dan weer niet met zijn keuze van scherm.
Ik had gekozen voor de 7700x omdat die goedkoper was dan de 7700 op megekko en ik op megekko wilde kiezen. Maar normaliter zou ik gezegd hebben neem de 7700 en die kan je op de kop tikken voor +/-210€ (vb amazon).
En om eerlijk te zijn 90€ is een stijging van 32.27% hé... dat is niet een klein beetje geld. Als je de 7700 kiest is dat verschil nog groter.
En volgens de data is de meerwaarde van een X3D voor de gemiddelde gamer op 1440p of 4k gewoon beperkt tot onbestaande. Zelfs bij de >1% lows.

Als je specifieke games speelt (zeer CPU intensieve - zoals simulatie games of civilisation of zo) dan is er een meerwaarde. Maar zelfs dan was het beperkt. Toch toen ik heb zitten rondkijken naar verschillende reviews, analyses, vergelijkingen van FPS en stutter en...
Maar voor de gemiddelde gamer zie ik de meerwaarde niet echt.

Wat betreft de koeler hebben we die discussie al gehad. Ik zie weinig meerwaarde voor de gewone user die er niets van kent om waterkoeling te steken. Zelfs een arctic freezer 36 (simpel luchtkoelertje dat geen 2 fans heeft) doet dat allemaal zonder problemen (dus trekt het). zelfs bij die 7800x3D. En ook diegene die ik hierboven had vermeld trekt het allemaal. Al kan je daar ook nog een beetje tweaken uiteindelijk, hoe hard die ventilators moeten draaien of wat de curve zou moeten zijn waardoor het wat stiller is.
Maar is aan hem om te bepalen of dat voor hem belangrijk is ja, dus goed dat je de optie hebt gegeven ;).

Wat betreft de voeding heb je gelijk, ik was vergeten dat er edge staat (had die montagewijze vergeten dat je dat moest dubbelchecken voor de voeding - te zware focus op de goedkope prijs en feit dat het een A niveau voeding was conform de PSU lijst.). Maar omdat ik mij beperkte tot megekko had ik die case genomen ipv de case die ik eerder in gedachten (en daar kan je perfect die edge versie in kwijt) : https://tweakers.net/pricewatch/222...9x3mfJ2rx1vLY9BxUjqm62QrxLqG-PgMaAkjCEALw_wcB

En die zou ook redelijk stil zijn. Al kan je hier ook nog als je dat wilt die liquid cooler in kwijt. Ik ben gewoon geen voorstander van liquid cooling. En je komt die gewoon ook weinig plaatsen tegen.
Van die 011 weet ik het niet om eerlijk te zijn, die was ik niet tegengekomen in reviews of hoe goed/slecht die was. Maar als dat goed en stil is of kan zijn is dat ook een optie.
Al zou ik nog altijd eerder die lian li nemen doordat die 011 (https://www.megekko.nl/product/2013...ian-Li-PC-O11-Dynamic-EVO-RGB-Black-Behuizing) zo'n mastodont van een kast lijkt :p. Om eerlijk te zijn is die 217 meer dan groot genoeg (ik heb die hier staan ;)) en de ventilatoren zitten er daar ook al bij. Dus geen extra ventilatoren te kopen :p. En die 217 wordt wat als competitie van zo'n north gezien (niet de XL).

In de versie die jij doorgeeft is de RME niet beter als die MSI die je eerst had gekozen. Daar moet je al gaan naar de X die 40 - 50€ duurder is. Daarom dat ik zo gesprongen was op die edge versie omdat dat prijstechnisch echt een uitschieter was.

Bij de ram heb ik gewoon die 6€ extra gegeven voor die CL30 timing (omdat ook bij de meeste info er aangegeven staat om bij AMD daar toch voor te kiezen). IPV de 36 bij uw keuze. Maar is een keuze.

Wat betreft uw opmerking van stilte. Ik heb de mercury magnetic air edition van XFX op de kop getikt voor 740€ een paar weken geleden. Daarom dat ik meldde dat je daar nog wat verder kon in customizen. Maar hangt allemaal af van waar hij waarde aan hecht. En waar hij zijn geld wil aan spenderen ;). Maar standaard gaan die ventilatoren ook enkel draaien als ze dat nodig hebben. En prestatiegewijs is dat verschil tussen een instapper en de top kaart ook niet zo significant dat het echt een must is. Al moet ik eerlijk zijn dat ik het mij gemakkelijk had gemaakt en de goedkoopste er had ingestoken (al was die gisteren eventjes 650€ )
En ik moet eerlijk zijn, ik kom van een VEGA 64. Die XT is fluisterstil in vergelijking ;).

Leek mij gewoon een goed idee om even te melden dat er toch een optie is voor +/-1700€ die eigenlijk best wel ok is (en zelfs goedkoper). Het is niet omdat er staat wat iemand zijn budget is, dat dat budget op moet hé ;).

Games tegenwoordig worden alleen maar zwaarder en zwaarder.

Zou dan eerder opteren voor de 9700X, hogere stock clocks, hogere boost clocks en 40W lagere TDP voor €25 meer is dan een betere gulden middenweg, imho.

Dat is net het goede aan die AIO koeler, je moet er niets van kennen. Je hebt er geen onderhoud aan. Die AIO's noemen voor niet voor niets een Closed Loop Cooler, omdat je net er niets moet aan doen, enkel de fans eens uitblazen, want bij een luchtkoeler ook nodig is.

Op al die jaren dat ik PC's bouw heb ik nog nooit problemen gehad met Liquid coolers, die Arctic is gewoonweg de beste keuze ook omdat net met heel goede fans komt, idem voor die Pro versie, die nog beter en stiller is dan zijn voorganger. Overlaatst nog een systeem mee gebouws en die zijn echt fluisterstil en koelen heel goed.

Een 7800X3D op 100% load in Intel Burn Test, wat een heel zware benchmark is, haalt die maar net 78°C. Wat die dus bij gaming nooit zal halen.

Die PC O11 kan je zo stil maken als je wil, omdat je 9 fans zelf moet aankopen, dus je perfect kan kiezen welke fans jij wil gebruiken. Heb al heel veel in die case gebouwd met 20 verschillende merken en types van fans. Van deftige CM RGB fans tot de Phanteks D30's en zelfs de Lian LCD fans.

Ik stel die MSI voeding vaak voor omdat die qua prijs en specs gewoonweg deftig is. Aangezien er vele toch niet het maximale uit hun systeem persen is een A-tier niet persé noodzakelijk. Heb er al 10 systemen mee gebouwd en nog niemand horen klagen.
Corsair is zeker ook een deftige keuze, heb al 6 jaar een HX1200i dat mij toen een pak geld gekost heeft, maar komt wel met 10 jaar garantie.

CL30 of CL36 maakt qua real world prestaties nog minder uit dan kiezen tussen een 7700X vs 7800X3D voor die paar percent winst.

€740 uitgeven aan een GPU is ook niet bepaald budgeteren. Voor €680 heb je al een Prime. Dan bespaar je €60 😁.

Heb in der tijd ook een Vega 64 gehad, die stock blower koeler was een precies een vliegtuig, was blij dat de waterblok arriveerde. Was wel een beest van een kaart toen. Met overclock en undervolt draaide die kaart zot goed.

Aangepaste lijst.

Het budget moet inderdaad niet op, maar als iemand er budget voor maakt, vind ik toch dat je in beperkte mate dat budget wat kan opvullen voor kwalitatievere onderdelen.

Het budget moet inderdaad niet op, maar als iemand er budget voor maakt, vind ik toch dat je in beperkte mate dat budget wat kan opvullen voor kwalitatievere onderdelen.

Maar we zijn gegaan van 2k naar 1.85k :p.
Persoonlijk zou ik eerder starten met een build die eigenlijk qua prijs en prestaties super is.

En dan zou ik daarnaast wat opties geven (zoals we ondertussen gedaan hebben ;)) om andere opties bij te geven die het potentieel hebben om het wat hoger te liften. Voor hetzelfde geld denkt hij eerder van ik neem nu de 7700 met de goedkoopste XT. En binnen 4 j vervangt hij beide door de laatste generatie CPU in afslag (AMD5 - want support tot 2027) en de laatste generatie GPU.
Of kiest hij nu voor liquid cooling omdat hij bereid is om die extra 40-50€ daaraan te spenderen en de voordelen van waterkoeling ziet zitten en de risico's ervan, al zijn die beperkt tegenwoordig, er van bijneemt.
Of steekt hij nu toch al een iets duurdere CPU, omdat hij geen zin heeft om die in de toekomst te vervangen, maar dat voor de GPU dat dan weer wel ziet zitten.
Of...

Uiteindelijk is het moeilijk om in het hoofd van de persoon te kruipen en te weten waar die nu exact veel waarde aan hecht. En in welke mate dat budget dat ze ter beschikking stellen echt overwogen is of gewoon een bedrag dat hij in de lucht heeft gegooid omdat hij niet echt een idee heeft wat ervoor in de plaats krijgt.
Maar daarom gooien we het op een forum hé.

Klopt inderdaad. Maar voor een persoon die daar totaal niets van kent en dan ga je 1000 en 1 opties geven waardoor die persoon de bomen door het bos niet meer ziet is ook niet echt doenbaar.

Hij had een budget van €2100 waar ik met mijn eerste build ook onder zat.

Imho, het oog wil ook wat, als die dan esthetisch mooi oogt en qua prestaties er nog eens uitschiet, is dat toch mooi meegenomen. Want je gaat er vaak naar kijken als je die opzet en aan de bureau zit. Gebeurd automatisch sowieso, tenzij je die PC op de grond zet 😅.
Dat is voor mij, persoonlijk, ook belangrijker dan bvb €100 te besparen. Tenzij ze echt een beperkt budget hebben.

Er zijn nu veel opties 😅. De TS kan zowat kiezen wat hij allemaal wil hebben van onderdelen in die build.

Kan ook zijn dat hij bvb een 5070Ti wil, omdat hij liever DLSS 4 heeft dan FSR4 waarvan dat laatste soms wat minder goed werkt in games.

Klopt inderdaad. Maar voor een persoon die daar totaal niets van kent en dan ga je 1000 en 1 opties geven waardoor die persoon de bomen door het bos niet meer ziet is ook niet echt doenbaar.

Hij had een budget van €2100 waar ik met mijn eerste build ook onder zat.

Imho, het oog wil ook wat, als die dan esthetisch mooi oogt en qua prestaties er nog eens uitschiet, is dat toch mooi meegenomen. Want je gaat er vaak naar kijken als je die opzet en aan de bureau zit. Gebeurd automatisch sowieso, tenzij je die PC op de grond zet 😅.
Dat is voor mij, persoonlijk, ook belangrijker dan bvb €100 te besparen. Tenzij ze echt een beperkt budget hebben.

Er zijn nu veel opties 😅. De TS kan zowat kiezen wat hij allemaal wil hebben van onderdelen in die build.

Kan ook zijn dat hij bvb een 5070Ti wil, omdat hij liever DLSS 4 heeft dan FSR4 waarvan dat laatste soms wat minder goed werkt in games.

Ja daarom dat ik liever start met de goedkoopste, maar toch kwaliteitsvolle, versie prijs / prestatie (al blijft het een inschatting). Wat opties daarbij zet. En dan kan de persoon die de vraag stelde daar verder op ingaan en laten weten waar die extra naar op zoek is. Of zaken verder verduidelijken dat dat vb hem helemaal geen sikkepit interesseert.

En in functie daarvan kunnen we dan verder customizen. Ik geef vb geen sikkepit om RGB. Maar iemand anders kan daar anders in zijn. Iemand anders kan liever zoals je zegt DLSS 4 prefereren, mij boeide dat niet echt (toch niet nu dat FSR4 eigenlijk wel ok is),...

Wat we met onze posts ondertussen voor een stuk gedaan hebben, of hij moet nog andere punten nu zien en merken die hij belangrijk vond maar nog niet gezegd heeft :p. Maar dat is dan aan hem om te zeggen.

Laatst bewerkt:

Goh, dat zal aan de interesse en leeftijd hangne zeker. Mijn PC en SIM rig staan redelijk centraal in de bureau en langst de PC (op een lack ikea tafel) kan je nu niet kijken als je binnenkomt. En toch maakt het allemaal minder uit. Mijn PC staat ook links van mij, zodat ik daar ook niet in kan kijken.
Nu is een Fractal North XL (daar paste de Aorus Master RTX5080 in) in mijn ogen ook niet lelijk en vind ze wel makkelijk om in te werken. Maar ik zal altijd betere componenten boven een goed uitziende case kiezen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Maar dit klopt toch niet ?
De meerwaarde van een 7800x3D is voor de gemiddelde gamer op dit moment nihil. Of je moet op 1080p of 720p gamen en dus gaan voor monsterFPS. Waar ik niet direct de meerwaarde van inzie. maar het kan wel ja. Maar dat past dan weer niet met zijn keuze van scherm.
Ik had gekozen voor de 7700x omdat die goedkoper was dan de 7700 op megekko en ik op megekko wilde kiezen. Maar normaliter zou ik gezegd hebben neem de 7700 en die kan je op de kop tikken voor +/-210€ (vb amazon).
En om eerlijk te zijn 90€ is een stijging van 32.27% hé... dat is niet een klein beetje geld. Als je de 7700 kiest is dat verschil nog groter.
En volgens de data is de meerwaarde van een X3D voor de gemiddelde gamer op 1440p of 4k gewoon beperkt tot onbestaande. Zelfs bij de >1% lows.

Als je specifieke games speelt (zeer CPU intensieve - zoals simulatie games of civilisation of zo) dan is er een meerwaarde. Maar zelfs dan was het beperkt. Toch toen ik heb zitten rondkijken naar verschillende reviews, analyses, vergelijkingen van FPS en stutter en...
Maar voor de gemiddelde gamer zie ik de meerwaarde niet echt.

Nog een specifieke situatie is SIM racen (en vooral op triple screens). iRacing bvb heeft een FPS boost van 50% gekregen door van een 7600 naar een 7800X3d te gaan en dan nog eens eentje van 20% gekregen door van een 7800X3D naar een 9800X3D te gaan.

Goh, dat zal aan de interesse en leeftijd hangne zeker. Mijn PC en SIM rig staan redelijk centraal in de bureau en langst de PC (op een lack ikea tafel) kan je nu niet kijken als je binnenkomt. En toch maakt het allemaal minder uit. Mijn PC staat ook links van mij, zodat ik daar ook niet in kan kijken.
Nu is een Fractal North XL (daar paste de Aorus Master RTX5080 in) in mijn ogen ook niet lelijk en vind ze wel makkelijk om in te werken. Maar ik zal altijd betere componenten boven een goed uitziende case kiezen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Nog een specifieke situatie is SIM racen (en vooral op triple screens). iRacing bvb heeft een FPS boost van 50% gekregen door van een 7600 naar een 7800X3d te gaan en dan nog eens eentje van 20% gekregen door van een 7800X3D naar een 9800X3D te gaan.

Fractal North is idd wel een mooie en gemakkelijke case om in te werken.

Vind een beetje RGB wel mooi ogen.

Is idd vooral afhankelijk van je voorkeuren.

Vind voor die reden de 7800X3D wel interessant zeker aangezien die zwaar ik prijs zijn gezakt.

Fractal North is idd wel een mooie en gemakkelijke case om in te werken.
Vind een beetje RGB wel mooi ogen.

Heb uiteindelijk ook wat RGB erin gedaan ze, ook al was dat niet gepland, maar dat had nooit voorrang gekregen op de interne componenten.
Dit is mijn SIM racing PC. De 2de heb ik overgelaten aan de kinderen dat is ook een Fractal, een Torrent Nano.

54759369862_804f236d7c_c.jpg

Heb uiteindelijk ook wat RGB erin gedaan ze, ook al was dat niet gepland, maar dat had nooit voorrang gekregen op de interne componenten.
Dit is mijn SIM racing PC. De 2de heb ik overgelaten aan de kinderen dat is ook een Fractal, een Torrent Nano.

54759369862_804f236d7c_c.jpg
Een Fractal XL met mini-ITX bord ziet er wel raar uit 😁.

Heb zelf ook wat RGB. Mijn mobo, GPU, RAM en distro hebben allemaal RGB.
Fans hebben geen RGB want zitten bij mij verstopt door de rads, dus die zie je toch niet.

Terug
Bovenaan