Case, vind ik, helemaal niet duur. Komt standaard met 5 fans die per stuk al €25 kosten. Plus dezelfde RGB fans hebben die die AIO ook heeft is gewoon een goede keuze, mits je anders bij andere merken andere kleuren combo's hebt.
Een 7700X kiezen voor een gaming PC, terwijl de 7800X3D een klein beetje meer kost is niet bepaald een goede keuze.
Een AIO voor die 7800X3D kan zeker alleen maar helpen. Voor een 7700X is dat overkill voor een 7800X3D vind ik dat net de goede keuze en zeker die ARCTIC omdat je die zo stil als je wil kan aanpassen, VRM koeler, pomp en fans kan je allemaal apart regelen.
Die Prime 9070XT's zijn nu niet bepaald stil te noemen, er is een reden waarom die goedkoper zijn dan bvb. een Sapphire Pulse o.i.d.
Die Lian Li EDGE PSU is inderdaad heel goed. Maar niet voor single chamber cases. Je kan dan amper aan die kabels aan omdat die connectoren anders zitten.
Voor een PC-O11 is dat de perfecte PSU.
Qua SSD kan je inderdaad kiezen voor 1 grote. Is persoonlijke voorkeur. Heb zelf liever alles gescheiden.
Als je geen RGB wil maar toch een mooie build zou ik deze case dan aanraden.
Megekko.nl - Alle producten in je winkelmand
www.megekko.nl
Maar dit klopt toch niet ?
De meerwaarde van een 7800x3D is voor de gemiddelde gamer op dit moment nihil. Of je moet op 1080p of 720p gamen en dus gaan voor monsterFPS. Waar ik niet direct de meerwaarde van inzie. maar het kan wel ja. Maar dat past dan weer niet met zijn keuze van scherm.
Ik had gekozen voor de 7700x omdat die goedkoper was dan de 7700 op megekko en ik op megekko wilde kiezen. Maar normaliter zou ik gezegd hebben neem de 7700 en die kan je op de kop tikken voor +/-210€ (vb amazon).
En om eerlijk te zijn 90€ is een stijging van 32.27% hé... dat is niet een klein beetje geld. Als je de 7700 kiest is dat verschil nog groter.
En volgens de data is de meerwaarde van een X3D voor de gemiddelde gamer op 1440p of 4k gewoon beperkt tot onbestaande. Zelfs bij de >1% lows.
Als je specifieke games speelt (zeer CPU intensieve - zoals simulatie games of civilisation of zo) dan is er een meerwaarde. Maar zelfs dan was het beperkt. Toch toen ik heb zitten rondkijken naar verschillende reviews, analyses, vergelijkingen van FPS en stutter en...
Maar voor de gemiddelde gamer zie ik de meerwaarde niet echt.
Wat betreft de koeler hebben we die discussie al gehad. Ik zie weinig meerwaarde voor de gewone user die er niets van kent om waterkoeling te steken. Zelfs een arctic freezer 36 (simpel luchtkoelertje dat geen 2 fans heeft) doet dat allemaal zonder problemen (dus trekt het). zelfs bij die 7800x3D. En ook diegene die ik hierboven had vermeld trekt het allemaal. Al kan je daar ook nog een beetje tweaken uiteindelijk, hoe hard die ventilators moeten draaien of wat de curve zou moeten zijn waardoor het wat stiller is.
Maar is aan hem om te bepalen of dat voor hem belangrijk is ja, dus goed dat je de optie hebt gegeven

.
Wat betreft de voeding heb je gelijk, ik was vergeten dat er edge staat (had die montagewijze vergeten dat je dat moest dubbelchecken voor de voeding - te zware focus op de goedkope prijs en feit dat het een A niveau voeding was conform de PSU lijst.). Maar omdat ik mij beperkte tot megekko had ik die case genomen ipv de case die ik eerder in gedachten (en daar kan je perfect die edge versie in kwijt) :
https://tweakers.net/pricewatch/222...9x3mfJ2rx1vLY9BxUjqm62QrxLqG-PgMaAkjCEALw_wcB
En die zou ook redelijk stil zijn. Al kan je hier ook nog als je dat wilt die liquid cooler in kwijt. Ik ben gewoon geen voorstander van liquid cooling. En je komt die gewoon ook weinig plaatsen tegen.
Van die 011 weet ik het niet om eerlijk te zijn, die was ik niet tegengekomen in reviews of hoe goed/slecht die was. Maar als dat goed en stil is of kan zijn is dat ook een optie.
Al zou ik nog altijd eerder die lian li nemen doordat die 011 (
https://www.megekko.nl/product/2013...ian-Li-PC-O11-Dynamic-EVO-RGB-Black-Behuizing) zo'n mastodont van een kast lijkt

. Om eerlijk te zijn is die 217 meer dan groot genoeg (ik heb die hier staan

) en de ventilatoren zitten er daar ook al bij. Dus geen extra ventilatoren te kopen

. En die 217 wordt wat als competitie van zo'n north gezien (niet de XL).
In de versie die jij doorgeeft is de RME niet beter als die MSI die je eerst had gekozen. Daar moet je al gaan naar de X die 40 - 50€ duurder is. Daarom dat ik zo gesprongen was op die edge versie omdat dat prijstechnisch echt een uitschieter was.
Bij de ram heb ik gewoon die 6€ extra gegeven voor die CL30 timing (omdat ook bij de meeste info er aangegeven staat om bij AMD daar toch voor te kiezen). IPV de 36 bij uw keuze. Maar is een keuze.
Wat betreft uw opmerking van stilte. Ik heb de mercury magnetic air edition van XFX op de kop getikt voor 740€ een paar weken geleden. Daarom dat ik meldde dat je daar nog wat verder kon in customizen. Maar hangt allemaal af van waar hij waarde aan hecht. En waar hij zijn geld wil aan spenderen

. Maar standaard gaan die ventilatoren ook enkel draaien als ze dat nodig hebben. En prestatiegewijs is dat verschil tussen een instapper en de top kaart ook niet zo significant dat het echt een must is. Al moet ik eerlijk zijn dat ik het mij gemakkelijk had gemaakt en de goedkoopste er had ingestoken (al was die gisteren eventjes 650€ )
En ik moet eerlijk zijn, ik kom van een VEGA 64. Die XT is fluisterstil in vergelijking

.
Leek mij gewoon een goed idee om even te melden dat er toch een optie is voor +/-1700€ die eigenlijk best wel ok is (en zelfs goedkoper). Het is niet omdat er staat wat iemand zijn budget is, dat dat budget op moet hé

.