Ik ben zelf vrij conservatief ingesteld, maar ik vind het doodjammer hoe dat de laatste jaren bijna onmogelijk wordt om dat in het openbaar te zeggen, mede dankzij mensen als Charlie Kirk, die zichzelf gezond conservatief of whatever noemen, maar eigenlijk zo extreem zijn als de pest. En in tegenstelling tot blijkbaar een groot deel van deze thread, kende ik die jongen al wel en heb ik daar heel veel footage van gezien en gelezen voor hij werd doodgeschoten.
Die verkondigde, zoals al zo vaak gezegd, niet enkel "meningen" maar was een grote catalyst voor tonnen haat, misinformatie, en de achteruitgang van de leefwereld voor minderheden.
Gewoon al dit: hij was een van de grootste verspreiders van verkiezingsmisinformatie, dat is dus effectief
geen 'mening'. Dat zijn leugens en het actief afbreken van het geloof in de democratie bij zijn aanhang. Zulke zaken dragen bij aan de enorme polarisatie, en het zijn mensen als Charlie Kirk (die trouwens met zijn organisatie
80 bussen ging sturen om te "vechten voor de president") die ik mee verantwoordelijk acht voor de stormloop op het Capitol building en het afbrokkelen van het geloof in de democratie bij een groot deel van de bevolking.
Maar ik kan wel een heel lang lijstje maken van zaken die wel heel wat verder gingen dan een mening. Zo zei hij bijvoorbeeld ook dat homokoppels niet tevreden zijn met enkel een gelukkig huwelijk, maar dat ze ook "onze kinderen" willen corrumperen. OK, dat is misschien al wat je meer een "mening" kan noemen, maar zo noemde hij bijvoorbeeld homo zijn ook een "error". Sorry, dat is geen mening. Dat is flauwekul. En opnieuw: het lijstje is lang, beste mensen. En je kan blijven schermen met "dat zijn quotes die uit de context zijn gerukt" maar lees gewoon eens de Wikipedia pagina. Dat is dan allemaal uit de context gerukt zeker?
Als iemand die meer van hem heeft gezien en gelezen dan de meeste forumgangers hier kan ik je wel het volgende vertellen:
Charlie Kirk was geen verbinder. Hij was geen respectvol debater (dat heb ik elders al uitgelegd, hoe wat hij deed niet debaten was, maar eerder een onemanshow). Hij was iemand die zijn leven heeft toegewijd aan het verspreiden van politiek vergif. En ik vind het als rechts (niet extreemrechts) conservatief persoon frappant hoeveel Belgen er mee op die kar springen (al helemaal wanneer je iemand bent die zelfs nog niet van hem had gehoord voor dit gebeurde) gewoon omdat ze nu eens kunnen fulmineren tegen woke of links of...
Laat die gepolariseerde wij/zij strijd toch zo. Ik keur cancel culture langs beide kanten af. Ik keur politiek geweld langs beide kanten af. Maar ik keur extremisme even goed af, langs beide kanten. Kirk was een extremist. Hij wist het goed te verbergen als je enkel korte gecureerde clipjes kijkt, maar hij was wel degelijk een extremist. Charlie Kirk was alles wat er mis is met de huidige politiek. Leugens, ophitsen, vijandbeelden oproepen, clipfarming, ... En dat zeg ik, nogmaals, als iemand die eigenlijk meer in "zijn kamp" zit dan aan de andere kant.
En vooraleer ik weer op mijn donder krijg omdat ik enkel de "slechte kanten" van Kirk belicht: het gaat hier na twee dagen nog steeds van "hij had louter een andere mening" en al van dat. Dan mag daar weerwoord op komen. Hij moest zeker niet dood. Ik keur het niet goed. Maar stop alsjeblieft toch met zo verontwaardigd te doen dat er mensen zijn die er niet rouwig om zijn dat hij dood is. En stop zeker met te doen alsof hij gewoon iemand was die lichtjes andere meningen had dan "de mainstream".
Kirk is gestorven in een Amerika dat hij zelf mee heeft geschapen: gepolariseerd tot in het extreme, waar het midden niet meer bestaat, en waar alles en iedereen die een beetje anders denkt of is wordt gezien als de vijand. Dat maakt het nog steeds niet OK dat hij dood is, maar drop the act, zoals ze ginder zeggen.