Aanslag op Charlie Kirk

Musk heeft met 2000 X employees ontslagen voor posts/likes over Kirk.
Zat ook in mijn achterhoofd, maar wel zelf even gaan nakijken/fact checken alvorens ik iets zou schrijven...
dus nope, behalve een reorganisatie bij zijn AI afdeling die mogelijks 500 jobs zou kosten, totaal ongerelateerd aan Kirk, zijn er geen ontslagen gevallen bij X.

Zat ook in mijn achterhoofd, maar wel zelf even gaan nakijken/fact checken alvorens ik iets zou schrijven...
dus nope, behalve een reorganisatie bij zijn AI afdeling die mogelijks 500 jobs zou kosten, totaal ongerelateerd aan Kirk, zijn er geen ontslagen gevallen bij X.
Kdenk wel dat de andersdenkenden al lang bij twitter vertrokken zijn trouwens. Personeelsbestand is dacht ik ook maar 2500 a 3000 man.

Ik had het niet over X ontslagen (eerste dat ik ervan hoor), maar wel hoe heel dat MAGA kamp nu oproept om mensen te laten ontslaan omwille van hun uitingen op sociale media.

Hier ook wat voorbeelden (sommige wisten we al) : https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...kirk-uitspreekt-wordt-opgejaagd/90773776.html

En aan de Trump/MAGA fans hier: vinden jullie dat nu echt normaal ?!? Verschillende van die gevallen zijn zelfs gewoon niet eens grof te noemen, maar gewoon realiteit op normale manier geuit.

En oh ja, ik durf op Facebook al eens mijn mening geven over iets, maar ik kan nu al zeggen dat ik met geen woord rep over ook maar even wat er in de US aan het gebeuren is. Uit schrik, omdat ik een Amerikaanse werkgever heb (zelfs al is die uitgesproken progressief).

Meer zelfs, het valt me op hoe onder Amerikaanse collega's ook al maanden totaal NIETS meer gezegd wordt over de politiek daar en al wat er gebeurt. Ook als je er zelf achter vraagt, krijg je een heel kort antwoord en valt het gesprek ook direct stil. De schrik zit er daar dus ook goed in.

Tot zover de vrije meningsuiting dus.

En oh ja, ik durf op Facebook al eens mijn mening geven over iets, maar ik kan nu al zeggen dat ik met geen woord rep over ook maar even wat er in de US aan het gebeuren is. Uit schrik, omdat ik een Amerikaanse werkgever heb (zelfs al is die uitgesproken progressief).

Meer zelfs, het valt me op hoe onder Amerikaanse collega's ook al maanden totaal NIETS meer gezegd wordt over de politiek daar en al wat er gebeurt. Ook als je er zelf achter vraagt, krijg je een heel kort antwoord en valt het gesprek ook direct stil. De schrik zit er daar dus ook goed in.

Vroeger ginder gewerkt en er nog een aantal vrienden aan over gehouden waar ik regelmatig mee in contact blijf, en inderdaad, begint zowat Oost Duitsland/Stasi of Rusland/KGB vibes te krijgen, over een aantal zaken wordt gewoon niet meer gepraat, zelfs niet onder vrienden, want de verkeerde persoon moest maar eens een "verkeerde" mening horen....

Voor dat Trump verkozen was, en de eerste weken erna, heel levendige (vriendelijke/grappige/joviale) discussies gehad met die mensen omtrent hun politieke evoluties ginder, nu inderdaad zoals bij ViperHD, is dat een letterlijk "verboden" onderwerp geworden, en een vraag in die richting is de beste manier om een gesprek abrupt beëindigd te zien...

Je gaat misschien niet in een of andere duistere kerker gesmeten worden, maar een hele carrière naar de Filistijnen staat zeer zeker wel in de boeken.
En met dat fantastisch Amerikaans sociaal vangnet knal je daar natuurlijk keihard op een betonnen vloer. Geen inkomen, geen ziekteverzekering, en als Murphy lastig doet en je wordt dan net stevig ziek met wat medische noden, dan ben je dik geschoren.
Redelijk wat van de Amerikaanse daklozen waren ooit dik betaalde bedienden die gewoon wat pech/slechte timing hebben gehad...
Van mooie upper middle class naar dakloosheid kan daar een zaak van enkele ongelukkige maanden zijn...

Laatst bewerkt:

altijd quasi gewerkt voor US bedrijven en op US projects en in mijn contract stond er altijd dat politiek niet thuis hoorde op de werkvloer. Ik heb dus nooit iets anders geweten laatste 20j

En 1 van mijn werkgever betaalde zelfs voor gender transformations bij wijn werkenemers in de VS. Dus zeer liberaal

Charlie Kirk zal ongetwijfeld extreme meningen gehad hebben, maar zover ik weet heeft die enkel zijn mond als wapen gebruikt.
Om dan publiek geëxecuteerd te worden door middel van een schot in de keel, kan ik alleen maar een vorm van extreme onmacht noemen van de dader.

Charlie Kirk zal ongetwijfeld extreme meningen gehad hebben, maar zover ik weet heeft die enkel zijn mond als wapen gebruikt.
Om dan publiek geëxecuteerd te worden door middel van een schot in de keel, kan ik alleen maar een vorm van extreme onmacht noemen van de dader.

Zoals hier al elfendertig keer gezegd is, en waar iedereen het ermee eens is…

Nog wel te vinden via het internet archive

april-fools-joke.gif

Nog wel te vinden via het internet archive

april-fools-joke.gif
Ongelofelijk. Ik heb die link donderdag nog maar gepost, en die link leidt dus nu effectief naar niets.

Ik vind meestal de 1984 vergelijkingen die je te pas en te onpas op het internet ziet verschijnen behoorlijk overdreven en vaak ronduit belachelijk, maar dit geeft me toch serieuze dystopische vibes.

Als er hier te veel publieke backlash op komt dan zal die link plotseling wel weer online komen en zal het wel gaan om een "foutje", maar ik denk dat iedereen wel beter weet. De zoveelste hypocriete censureringspoging van de regering Trump.

Zei er iemand hier niet paar dagen terug dat Kirk nooit opriep tot geweld of anderen dood wenste? Volgens hem moest Joe Biden geëxecuteerd worden voor verraad...

Toch zo'n toffe gast, als ge wat meer onderzoek doet naar wat die allemaal écht gezegd heeft.

Ik ga ook niet akkoord met veel van zijn uitpsraken (zoals ook deze), maar dat is toch ook een grote sprong om hem daarvan te beschuldigen op basis van dit.

Hij vindt dat Biden in de gevangenis zou moeten zitten en/of de doodstraf moet krijgen. Dat zou dus na het gerechtelijk proces zijn. En niet geëxecuteerd worden door een random persoon... En dus ook geen oproep tot geweld.

I guess, maar ik zou toch ook opletten met waarop je dat baseert. De media hier is nogal sterk eenzijdig en geeft niet het volledige plaatje. Ik zie vooral een Trump die af en toe eens autoritaire zaken probeert maar al snel teruggefloten wordt door een rechtbank (wat de media dan niet altijd meer vermeld hier). Dat zie je in Rusland of China toch niet.

Gelijk die vrouw van de FED die hij ontslaan heeft. Die is naar de rechtbank gestapt en zit al weer op haar post ondertussen (maar dat zal de media hier misschien niet vermeld hebben). Zie je dat in Rusland of China ooit gebeuren?
Lees eens wat je zegt. We moeten oppassen dat we iemand die een waslijst autocratische trekken vertoont niet te snel als autocratisch mogen afstempelen omdat de controlesystemen mogelijks nog wel voldoende werken?

Ik ga volledig akkoord dat men niet te snel met zulke zwaarwichtige termen als autocraat, dictator, nazi, racist, ... mag roepen want dat holt de termen uit en op de duur luistert er niemand nog wanneer zulke term gebruikt wordt. 'Boy cried wolf' syndroom.
Een belangrijk punt bij dat verhaaltje is dat uiteindelijk er wel effectief een wolf stond.

Ik vrees dat de wolf er inderdaad staat. En nu wordt er langs alle kanten 'wolf' geroepen en niemand luistert nog. Neemt niet weg dat diegenen die de wolf zien nog steeds 'wolf' moeten blijven roepen in de hoop dat er toch iemand luistert.

Dat jij de wolf niet ziet, ok dat kan. Maar wees aub niet de bijstaander die de wolf wel ziet maar zegt 'stop eens met zagen, hij is toch vastgebonden aan een touw, hij kan je niets doen. En trouwens, ginder staat toch een boswachter, die zal je wel beschermen'. Terwijl de wolf volop aan het touw zit te knauwen tot op het punt dat er slechts een paar draadjes hem vasthouden en die boswachter zijn wachtershut niet durft uitkomen uit schrik zelf door de wolf gebeten te worden.

Je geeft zelf toe dat Trump autoritaire zaken probeert te doen en er enkel niet volledig in slaagt omdat hij nog steeds min of meer geboeid is door de wet. Is dat niet genoeg misschien om aandacht naar te trekken om het volk te waarschuwen? Wetende dat een enorm groot deel van het volk niet begrijpt dat hij zulke dingen effectief probeert, of er letterlijk mee akkoord gaat omdat Trump toevallig hun mening is toegedaan? Zie je niet in hoe enorm gevaarlijk is voor de toekomst? Een normale president probeert niet autoritair te zijn, die volgt gewoon de regels. Soms kleuren ze er eens wat buiten ja, maar er is nog een heel verschil met a) het aantal / de snelheid waarin dit nu gebeurd, en b) het feit dat de regels / controlemechanismen zelf aangevallen / uitgehold / afgebroken worden.

Is de VS momenteel een autocratie? Neen.
Is ze met een rotvaart daarnaartoe aan het afglijden? Ik denk het wel.
Valt er iets tegen te doen? Misschien. Maar des te langer men wacht des te moeilijker het wordt, en des te waarschijnlijker dat dit geweld zal vergen.

Ik ga ook niet akkoord met veel van zijn uitpsraken (zoals ook deze), maar dat is toch ook een grote sprong om hem daarvan te beschuldigen op basis van dit.

Hij vindt dat Biden in de gevangenis zou moeten zitten en/of de doodstraf moet krijgen. Dat zou dus na het gerechtelijk proces zijn. En niet geëxecuteerd worden door een random persoon... En dus ook geen oproep tot geweld.
:rofl:op een talkshow (of whatever dit is) oproepen dat iemand de doodstraf moet krijgen 'voor misdaden tegen Amerika' =/= oproepen tot geweld. Allee dan. Neen, perfect normaal gedrag, zeker in de politiek. Hij deelde enkel zijn mening beleefd mee hoor :sarcastic: . Dit is het equivalent van tegen een kind zeggen 'weet je wat je echt niet mag doen? Aan dit huis hier belletjetrek doen. Het zou echt heel grappig zijn. Maar euhm, dat mag je niet doen hoor.'
Met dan moord ipv in belletjetrek en met een massa fanatieke gun owners als publiek ipv een kind.
Maar durf niet zeggen dat Kirk toch niet zo'n aangenaam persoon was...

Laatst bewerkt:
:rofl:op een talkshow (of whatever dit is) oproepen dat iemand de doodstraf moet krijgen 'voor misdaden tegen Amerika' =/= oproepen tot geweld. Allee dan. Neen, perfect normaal gedrag, zeker in de politiek. Hij deelde enkel zijn mening beleefd mee hoor :sarcastic: . Dit is het equivalent van tegen een kind zeggen 'weet je wat je echt niet mag doen? Aan dit huis hier belletjetrek doen. Het zou echt heel grappig zijn. Maar euhm, dat mag je niet doen hoor.'
Met dan moord ipv in belletjetrek en met een massa fanatieke gun owners als publiek ipv een kind.
Maar durf niet zeggen dat Kirk toch niet zo'n aangenaam persoon was...
Begrijpend lezen/luisteren is blijkbaar moeilijk voor sommige mensen. Ik zeg nergens dat dat perfect normaal gedrag is, ik zeg zelfs letterlijk dat ik er niet mee akkoord ga (en andere uitspraken van hem ook niet).

Maar daarom is het (in die verwoording) niet oproepen tot geweld. En zeker niet tot moord.

Terug
Bovenaan