Arbitrage op het EK

Ik ben overigens vóór de VAR, omdat het een systeem is dat in elk geval gelijk is voor alle partijen, en dus per definitie eerlijk. Discussies over gevallen van zeer nipt buitenspel zullen er altijd zijn, waar je de grens ook legt.
Toch denk ik wel dat er eens nagedacht moet worden over waar die grens dan precies te leggen, want in de geest van de regel stond Lukaku uiteraard geen buitenspel. En met bovenstaande in gedachten stond hij misschien zelf helemaal geen buitenspel, want ik denk echt dat de onnauwkeurigheid van dat systeem groter is dan de marge die wij op de beelden zagen.
100% akkoord met de dit. Ben ook voor VAR checks, maar niet met blind vertrouwen in technologie (die tevens een minimale onnauwkeurigheid en dus willekeurigheid bezit). De geest van het spel moet ook gehandhaafd worden. Het menselijk brein blijft (niet qua rekenkracht, maar qua linken leggen) de grootste supercomputer ter wereld.

On topic: ik ga er nog steeds vanuit dat Frankrijk zijn groep wil winnen / gaat winnen. En denk dat geen enkel land al te veel moet speculeren over welke route nu de interessantste is, eerst maken dat je je plaatst en dan zien we wel. Gewoon ballen en fun hebben.
Ook hier moeten we niet té veel rekenen ;)

Wel zeer benieuwd naar hoe de kaarten gaan liggen voor de knock-out fase. Misschien dat we daar eindelijk eens het geluk aan onze zijde gaan hebben!

Ik heb het hele topic even doorgenomen, maar volgens mij heeft er nog niemand iets gezegd over de nauwkeurigheid van het systeem.
Elk systeem heeft een nauwkeurigheid, zo ook dit systeem. Alleen wordt dat helaas nergens vrijgegeven. Ik heb wel een onofficële ruwe analyse gelezen, waar men tot de conclusie kwam dat de nauwkeurigheid ongeveer 9cm zou zijn.
Ruwweg: Op het moment dat de pass gegeven wordt, wordt er gekeken naar de beelden om een analyste te maken van offside. Het signaal van bal is vrij nauwkeurig (500Hz), maar de beelden zijn maar aan 50Hz. In het slechtste geval gebeurt de pas net tussen twee beelden in, en zit je dus met een tijdsverschil van 0.01s. Als de verdediger stilstaat en de aanvaller op volle snelheid spurt (30km/h), onstaat er op die tijd 8.3cm afstand tussen de twee.

Da's natuurlijk maar een ruwe analyse. Er zullen nog wel andere factoren zijn die bijdragen aan de onzekerheid, en we weten ook niet of er geïnterpoleerd wordt tussen twee beelden (wat de onzekerheid weer zou verkleinen).

Ik ben overigens vóór de VAR, omdat het een systeem is dat in elk geval gelijk is voor alle partijen, en dus per definitie eerlijk. Discussies over gevallen van zeer nipt buitenspel zullen er altijd zijn, waar je de grens ook legt.
Toch denk ik wel dat er eens nagedacht moet worden over waar die grens dan precies te leggen, want in de geest van de regel stond Lukaku uiteraard geen buitenspel. En met bovenstaande in gedachten stond hij misschien zelf helemaal geen buitenspel, want ik denk echt dat de onnauwkeurigheid van dat systeem groter is dan de marge die wij op de beelden zagen.

De speler hoeft zelfs geen 30 km/u te lopen. Als hij zijn been vooruit beweegt dan kan dat been ook al sneller gaan dan de speler zelf.

Dat systeem gebruikt blijkbaar AI om de beweging van ledematen te tracken ofzoiets. Zeer intrigerend allemaal...

Op zich gaan deze discussies er uiteindelijk gewoon uit gaan hè. AI systemen zijn nu al zo snel aan het bijleren, dat we binnenkort gewoon na een paar seconden al gaan weten of iets buitenspel is of een goal telt. En gaan lijnrechters via technologie meteen weten of ze moeten vlaggen. En op termijn zullen ook ingewikkeldere fases imo gewoon meteen correct beoordeelt kunnen worden.

Met het huidige systeem is men alvast op de goeie weg ivm buitenspelfases, en bal over de lijn fases. Toch wel een grote verbetering tov een technologieloos arbitragekorps, waar er vaak gewoon veel teveel willekeur is.

Op zich gaan deze discussies er uiteindelijk gewoon uit gaan hè. AI systemen zijn nu al zo snel aan het bijleren, dat we binnenkort gewoon na een paar seconden al gaan weten of iets buitenspel is of een goal telt. En gaan lijnrechters via technologie meteen weten of ze moeten vlaggen. En op termijn zullen ook ingewikkeldere fases imo gewoon meteen correct beoordeelt kunnen worden.

Met het huidige systeem is men alvast op de goeie weg ivm buitenspelfases, en bal over de lijn fases. Toch wel een grote verbetering tov een technologieloos arbitragekorps, waar er vaak gewoon veel teveel willekeur is.
En dan heb je dus nog maar eens een voetbal op twee snelheden, waarbij enkel de topcompetities die technologie kunnen betalen, en in de lagere en kleinere competities de scheidsrechters nog minder gerespecteerd en vertrouwd gaan worden.

Ik denk ook niet dat die discussies eruit zullen gaan, want hoe je het ook draait of keert, dat millimeterwerk is niet in de geest van de regel.

En dan heb je dus nog maar eens een voetbal op twee snelheden, waarbij enkel de topcompetities die technologie kunnen betalen, en in de lagere en kleinere competities de scheidsrechters nog minder gerespecteerd en vertrouwd gaan worden.
Dat weet ik eigenlijk echt niet. De komst van technologie in de hogere reeksen maakt scheidsrechters die die hulpstukken niet hebben toch niet plotseling minder competent? Misschien krijgt men net het tegenovergestelde; dat ze fouten wat meer gaan vergeven bij scheidsrechters die geen technologie kunnen gebruiken.

En verder is er gewoon sowieso al een enorm verschil tussen topcompetities en lagere reeksen. De staat van het veld, de medische/psychologische/dieetkundige ondersteuning, de trainingsfaciliteiten, het vervoer, ... Voetbal op topniveau is al heel lang een ander spelletje dan het voetbal in de lagere niveau's hoor.

En los van dat is dat toch bij veel sporten zo? Als ik een wedstrijd tennis speel en ik ben er zeker van dat een bal out was dan kan ik geen beroep doen op Hawk-Eye, terwijl de spelers op Roland Garros dat wel kunnen. Dat maakt echt niet dat ik die scheidsrechter minder vertrouw hoor.

Ik denk ook niet dat die discussies eruit zullen gaan, want hoe je het ook draait of keert, dat millimeterwerk is niet in de geest van de regel.
Toen de VAR nog zelf moest beslissen op welk frame de bal werd getrapt en waar ze de lijn gingen trekken was dat anders, maar als het huidige systeem automatisch werkt EN voor iedereen hetzelfde werkt dan is er toch geen discussie mogelijk? Offside is offside. Of je dat in de geest van de regel vindt is iets anders natuurlijk, maar ik vind het net goed dat die willekeur er uit gaat.

En dan is de enige optie geen technologie gebruiken of de regel laten verdwijnen.

Maar dat is helemaal niet de schuld van de technologie hè. Maar van de regel.

Een lijnrechter vlagt ook zonder technologie goals af omdat hij denkt dat een speler offside staat. Alleen zal die ook heel vaak spelers afvlaggen die geen buitenspel staan. Is dat beter dan?

Je hebt ook nog altijd een sterk team van scheidsrechter + lijnrechters nodig, op dat vlak heeft de VAR niks veranderd.

Onze Turk tegen Slovakije, dat was huilen met de pet op, en dan ben je met de VAR niks.
Anthony Taylor bij NL-FR: die ging bij de goal van NL eerst praten met zijn lijnrechter, en floot dan zélf voor offside, nog voordat de VAR zich ging moeien. Dat is gewoon sterk. De VAR mag dan checken of ze die beslissing van de scheids onaanvaardbaar vinden, maar de scheids neemt verantwoordelijkheid.

Het blijft soms nodig om zaken te interpreteren, en die macht heeft de scheidsrechter. Als de scheids niet goed is, dan helpt de VAR niet.
In Frankrijk - Nederland (en in elke match) moet de ref een beslissing nemen - dus ofwel goal ofwel offside en dan kan de VAR pas kijken of het correct is

Hij kon dus bijgevolg niet wachten tot de VAR een beslissing nam daar.
Dat is niet "sterk", dat is wat men verwacht. Het tegenovergestelde (wachten) zou dramatisch zijn

Ik zie hier al een paar keer een niet gefloten hands bal van slovakije zien passeren, maar nog niks over de bal die faes tegen de hand van een medespeler ( ik weet de naam niet meer) trapt.

Ik weet niet wat de regels daar rond zijn, maar lijkt me geen verschil te zitten van wie de bal komt.

Ik zie hier al een paar keer een niet gefloten hands bal van slovakije zien passeren, maar nog niks over de bal die faes tegen de hand van een medespeler ( ik weet de naam niet meer) trapt.

Ik weet niet wat de regels daar rond zijn, maar lijkt me geen verschil te zitten van wie de bal komt.
Omdat de bal niet bewust met de hand/arm werd gespeeld en de arm waarschijnlijk in een natuurlijke positie was 😊

Draai het eens om.
De rode duivels zouden 0-0 staan en de Roemenen schieten zo een bal tegen elkaar aan.
Is het dan wel een penalty?

Je kan de regels niet veranderen als ze in uw voordeel vallen hè .
En ik ben ook totaal tegen die onnozele handsballen en penalty’s hè.
Ik kom nog uit de tijd van”gaat het hand naar de bal, of de bal naar het hand”

Draai het eens om.
De rode duivels zouden 0-0 staan en de Roemenen schieten zo een bal tegen elkaar aan.
Is het dan wel een penalty?

Je kan de regels niet veranderen als ze in uw voordeel vallen hè .
En ik ben ook totaal tegen die onnozele handsballen en penalty’s hè.
Ik kom nog uit de tijd van”gaat het hand naar de bal, of de bal naar het hand”
Is het dan penalty? -> Neen

Tielemans zijn lichaam/arm beweegt en is in een volledig natuurlijke houding dus dat is geen penalty. Ook niet als het een roemeen was

Een speler wordt aanzien als zijn lichaam onnatuurlijk groter gemaaktt e hebben wanneer de positie van zijn hand/arm geen gevolg is van of niet te rechtvaardigen valt door een lichaamsbeweging voor die bepaalde situatie.
Door zijn hand/arm in zo’n positie te houden, neemt de speler het risico dat zijn hand/arm geraakt wordt door de bal en hij hiervoor bestraft wordt

Die Italiaan maakt draait zich ook weg maar maakt zich echt wel breder door zijn arm uit te steken, dan neem je een risico. Om het in uw woorden te zeggen, die zijn arm gaat naar de bal

Die van gisteren was gewoon zuiver penalty volgens de regels. Hand ver van het lichaam. Als liefhebber vind ik het geen waard, maar volgens de regels correct gefloten. Ja, ook als het tegen de Belgen was.

De betere vraag is, waarom zouden we dat niet willen? De regel is origineel in het leven geroepen om te zorgen dat een aanvaller niet bij de keeper staat te kamperen. De mindset was altijd: enkel vlaggen als je 100% zeker bent dat de aanvaller offside is, anders laten spelen (werd niet altijd even goed toegepast, maar da's een ander verhaal).

Op de een of andere manier hebben we dat volledig laten omslaan tot de mindset dat we bij een mm offside de goal afkeuren. Het is volledig z'n doel voorbijgeschoten. Het moderne voetbal lijkt wel allergisch aan veldgoals, en een hele hoop fans lijken wel gebrainwasht om dat dan nog te verdedigen. We zien prachtige goals, met runs die we vroeger perfect getimed noemden, afgekeurd worden op een techniciteit waar nooit een noodzaak voor was en waar nooit iemand om gevraagd heeft voor VAR bestond. In welke wereld is dat een goede zaak voor het voetbal?
Akkoord.

Ik zou denken dat een voetbal met een potentieel voor meer (goedgekeurde) goals een aantrekkelijker en eerlijker voetbal is.
Aantrekkelijker spreekt voor zicht lijkt me.
Met eerlijker bedoel ik : De machtsverschillen tussen twee teams worden sneller duidelijk als er een groter aantal goals is, lijkt me. Het zal wat minder van geluk afhangen.

De betere vraag is, waarom zouden we dat niet willen? De regel is origineel in het leven geroepen om te zorgen dat een aanvaller niet bij de keeper staat te kamperen. De mindset was altijd: enkel vlaggen als je 100% zeker bent dat de aanvaller offside is, anders laten spelen (werd niet altijd even goed toegepast, maar da's een ander verhaal).

Op de een of andere manier hebben we dat volledig laten omslaan tot de mindset dat we bij een mm offside de goal afkeuren. Het is volledig z'n doel voorbijgeschoten. Het moderne voetbal lijkt wel allergisch aan veldgoals, en een hele hoop fans lijken wel gebrainwasht om dat dan nog te verdedigen. We zien prachtige goals, met runs die we vroeger perfect getimed noemden, afgekeurd worden op een techniciteit waar nooit een noodzaak voor was en waar nooit iemand om gevraagd heeft voor VAR bestond. In welke wereld is dat een goede zaak voor het voetbal?
Omdat vroeger voetbal gewoon sport was en nu een miljardenbusiness. Je kunt het voetbal van vroeger niet meer vergelijken met het hedendaagse voetbal. Vroeger stak je een sigaret op en gooide je een liter whiskey naar binnen en je werd nog MOTM. Nu is alles enorm geprofessionaliseerd.

Dat argument dat we het vroeger perfect getimed noemde is nog steeds van toepassing. Alsof vroeger die MM niet werden gefloten. Soms werd er zelfs gefloten wanneer er geen buitenspel was. Pure willekeur. Prima dat je dit beter vond he, maar laten we het vooral niet overromantiseren.

Soit, zoals ik al eerder zei. Regels mogen/moeten aangepast worden, maar dat het eerlijker wordt kan geen slechte zaak zijn imo.

Omdat vroeger voetbal gewoon sport was en nu een miljardenbusiness. Je kunt het voetbal van vroeger niet meer vergelijken met het hedendaagse voetbal. Vroeger stak je een sigaret op en gooide je een liter whiskey naar binnen en je werd nog MOTM. Nu is alles enorm geprofessionaliseerd.

Dat argument dat we het vroeger perfect getimed noemde is nog steeds van toepassing. Alsof vroeger die MM niet werden gefloten. Soms werd er zelfs gefloten wanneer er geen buitenspel was. Pure willekeur. Prima dat je dit beter vond he, maar laten we het vooral niet overromantiseren.

Soit, zoals ik al eerder zei. Regels mogen/moeten aangepast worden, maar dat het eerlijker wordt kan geen slechte zaak zijn imo.
Dat is dus net niet wat ik zei he, een terugkeer naar pure willekeur, of dat ik dat beter vond. Laten we de discussie wel eerlijk houden, anders heeft het geen zin.

Terug
Bovenaan