Lekker belachelijke commentaar weer.
Een vliegticket naar Italië kost nu minder dan wanneer je met de auto naar zee zou rijden. En je geeft er nog minder uit. Maar nee, laat me inderdaad 1x per jaar naar de zee gaan want zo deden we het in de jaren 90. Verder kost zelfs een ticket naar de VS als je goed zoekt je 400 euro heen en terug. Dat is nog steeds veel geld, maar niet meer de astronomische bedragen van vroeger.
Ik denk dat je je serieus verkijkt. Continentale vluchten zijn 'per mile'/2 gemiddeld. Dus zo dramatisch goedkoper is dat niet. Veel mensen verkijken zich op RyanAir. Dat is niet de norm. Korte lokale vluchten zijn communicerende vaten. Prijs goedkoper = langere vluchten. Mensen zijn bereid X uit te geven aan vlucht. Als de mensen ipv 1x 5x per jaar vliegen, is dat wel degelijk duurder
Een vlucht naar Costa Rica of Peru of whatever verre vlucht is niet veel goedkoper dan vroeger. De olieprijs is al jaren hoog. Ik heb 20y geleden naar Las Vegas gevlogen voor 300-400 USD heen en weer.
Anyway. Ik heb statbel eens gecheckt. 1970-2010 (andere cijfers zijn er niet). Dat is pre netflix en smartphones en facebook. restaurant en reizen: +40%. telecom: 20%. auto: +20%.... (teruggerekend naar % van je inkomen). Weet je wat niet echt gestegen is, jawel, uitgaven huis.
Meubilair en onderhoud zelfs gezakt (Thanks Ikea).
Verder nog veel gestegen: Lichaamsverzorging, verzekeringen, farmaceutische producten.
Ook mensen die hier iets zeggen over de techniek van een huis. De helft is verplicht, en de andere helft moet je steken omdat je op een ander vlak gekloot bent. Ahja en vergeet de moderne flatscreen niet die je voor ocharme 600 euro kan kopen.
Of de Iphone van 1000 euro die je om de 2y ververst. Met een 50 euro per maand abo. Bij mijn bomma stond de draaitelefoon 50y en dat kostte geen hol. Of de buis tv die 30y meeging.
Iedereen zijn nieuwe flatscreen al gekocht voor het komende sportseizoen ? Never waste a good opportunity om nog een extra cheap ass tv te kopen.
Die grafiek is scheef langs alle kanten, maar beide meningen zijn hier gewoon halve argumenten aan het bovenhalen om hun punt te onderbouwen. Ja rentes lagen bv hoger, maar zoals iemand al zei is dit geen alleenstaand iets. Je kon ook 110% lenen zonder al te veel moeite, dus moest je niet eerst 5 jaar huren, dan hopen voldoende te sparen bovenop de torenhoge energierekeningen, dure boodschappen etc, om dan met geluk een lening te krijgen waar je al 20-30% voor moet hebben liggen.
Alsof iedereen vroeger gewoon een bank binnenwandelde op zijn 25 en het definitieve huis kocht. Er waren ook vroeger huurappartementen en kleine en grotere woningen.
Ik hoor al 15y hetzelfde. "huizen zijn onbetaalbaar". Wel, ooit moet je springen en zal het een beetje pijn doen. Daarna wordt het beter. Als je niet wil springen om nooit een beetje pijn te hebben, dan moet je niet klagen.
Ik vind dat eigenlijk altijd een vrij vreemde redenering die ik hier regelmatig zie voorbij komen. En wat is precies dan de reden waarom volgens u niet iedereen eigenaar zou moeten zijn van een eigen woning? Wat zijn de voordelen indien mensen geen eigen woning kunnen bezitten?
Ik vind dat altijd een vrij makkelijke uitspraak om te maken. Eentje die voor het merendeel gemaakt wordt door mensen die al een of meerdere woningen bezitten.
Het gaat toch niet over "voordelen van". De vraag is of het realistisch is of iedereen een woning kan bezitten. Wat is het probleem van iedereen die een Ferrari bezit ? Niks eh. Maar ja, niet realistisch.