(van hier: )
Betaalbaarheid van huizen is zeker verminderd, maar in perspectief valt het dus in Vlaanderen best mee, we zijn zelfs een van de goedkoopste (door onze hoge lonen)
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe is inkomen gedefinieerd? Bruto/netto, per capita/huishouden, etc.? Ik vind het niet terug in de oorspronkelijke publicatie van die kaart en speelt natuurlijk een grote rol![]()
Betaalbaarheid van huizen is zeker verminderd, maar in perspectief valt het dus in Vlaanderen best mee, we zijn zelfs een van de goedkoopste (door onze hoge lonen)
cries in Polish![]()
?Jij woonde toch in Polen hé? Hoe komt het dat die huur daar zo duur is in vergelijking met het inkomen?
Lijkt me een groot genoeg land voor het aantal inwoners?
de graph toont inkomen per 100m². Gezien de Vlaming graag heel groter woont dan de gemiddelde Europeaan. Als je 200m² wilt huren (en dat gebeurt zeker als je een huisje huurt) ben je wel effectief 40/50% kwijt.![]()
Al die vluchtelingen uit Oekraïne gaan toch ook een serieuze druk zetten op de huurprijzen in Polen.Het land is misschien te groot, iedereen wil in de steden wonen en niet op het platteland. Er is ook een groot verschil in leefbaarheid tussen platteland en stad, met amper voorzieningen buiten de steden.
Er zijn weinig snelwegen, en de meeste banen tussen het platteland, de gemeentes en de steden hebben maar 1 rijvak wat het snel reizen bemoeilijkt. Toegangswegen van/naar de steden zijn ook vaak dichtgeslibt wat pendelen minder aantrekkelijk maakt.
Volgens de TomTom-rangschikking zie je bv dat in Belgie enkel Brussel slechter scoort dan eender welke Poolse stad op dat vlak: https://www.tomtom.com/traffic-index/ranking/?country=BE,PL
Zo wil mijn vrouw ook enkel maar in de stad wonen en dan nog enkel maar bepaalde wijken dicht bij het strand, bij de scholen, en bij de ontspanningsmogelijkheden. We zouden op 50 km kunnen gaan wonen voor 1/3e van de prijs daarvan, maar dan ben je elke dag een uur kwijt om iedereen naar school te brengen, heb je weinig mogelijkheden om te winkelen en om te ontspannen dien je in het weekend telkens een uur in de auto te zitten. En dan spreek je nog niet over dokter en/of sportclubs voor de kinderen. Veel mensen hebben dat er niet voor over.
In de steden zelf heb je dan een overvloed van woonblokken uit de Sovjet-tijden die enerzijds klein zijn en anderzijds een vertekend beeld geven qua huiseigenaar-% want veel mensen hebben die gratis gekregen en dat gaat dan over van ouder op kind. Hierdoor heb je weinig plaats meer voor nieuwbouw, en hetgeen er komt, wordt vaak opgekocht door buitenlandse investeerders wegens gebrek aan gedegen regularisatie.
Maar eigenlijk de grootste oorzaak is gewoon dat er te weinig gebouwd wordt en wat er gebouwd wordt, is vaak te duur of niet toereikend genoeg. Zo bedraagt de interest voor hypotheek tegenwoordig vaak 7-9%, omdat de inflatie sinds Covid/Rusland-invase torenhoog was. Veel mensen kunnen dat zich niet meer veroorloven waardoor ze richting huurmarkt gedwongen worden waar de prijzen, wederom door het te kleine aanbod, gigantisch stijgen. In de laatste twee jaar alleen zijn de huurprijzen in de meeste steden met 30-35% omhoog gegaan.
Polen heeft ondertussen een van de hoogste % van jongvolwassenen die nog bij hun ouders wonen. 42% van de werkende 25-34 jarigen woont nog bij 1 of beide ouders.
Er zullen vast nog wel meer redenen zijn, en misschien zit ik er met sommige punten ook gewoon helemaal naast. Ben geen econoom uiteindelijk en baseer me ook enkel maar op de engelstalige media hier.
Kan zijn maar die map is voor België toch compleet fout. Volgens die map is wallonië duurder dan vlaanderen. Tevens is 100m2 relatief groot voor een appartement. Ik kan moeilijk geloven dat we daar nog zones hebben die in de 2de schaal kleuren. Gemiddelde netto inkomen is een 2200 euro. Er staan niet veel appartementen te huur onder de €880 van 100m2 hoor.
Bvb: Oost-vlaanderen:
1354 panden (huis+appt) te huur op immoweb
524 groter dan 100m2
minder dan 100 te huur van >=100m2 en < €880 (zonder kosten)
Hier map in hogere kwaliteit:
volgens die map is Wallonië niet duurder, de verhouding inkomen VS huur is daar anders.Kan zijn maar die map is voor België toch compleet fout. Volgens die map is wallonië duurder dan vlaanderen. Tevens is 100m2 relatief groot voor een appartement.
Het land is misschien te groot, iedereen wil in de steden wonen en niet op het platteland. Er is ook een groot verschil in leefbaarheid tussen platteland en stad, met amper voorzieningen buiten de steden.
Er zijn weinig snelwegen, en de meeste banen tussen het platteland, de gemeentes en de steden hebben maar 1 rijvak wat het snel reizen bemoeilijkt. Toegangswegen van/naar de steden zijn ook vaak dichtgeslibt wat pendelen minder aantrekkelijk maakt.
Volgens de TomTom-rangschikking zie je bv dat in Belgie enkel Brussel slechter scoort dan eender welke Poolse stad op dat vlak: https://www.tomtom.com/traffic-index/ranking/?country=BE,PL
Zo wil mijn vrouw ook enkel maar in de stad wonen en dan nog enkel maar bepaalde wijken dicht bij het strand, bij de scholen, en bij de ontspanningsmogelijkheden. We zouden op 50 km kunnen gaan wonen voor 1/3e van de prijs daarvan, maar dan ben je elke dag een uur kwijt om iedereen naar school te brengen, heb je weinig mogelijkheden om te winkelen en om te ontspannen dien je in het weekend telkens een uur in de auto te zitten. En dan spreek je nog niet over dokter en/of sportclubs voor de kinderen. Veel mensen hebben dat er niet voor over.
In de steden zelf heb je dan een overvloed van woonblokken uit de Sovjet-tijden die enerzijds klein zijn en anderzijds een vertekend beeld geven qua huiseigenaar-% want veel mensen hebben die gratis gekregen en dat gaat dan over van ouder op kind. Hierdoor heb je weinig plaats meer voor nieuwbouw, en hetgeen er komt, wordt vaak opgekocht door buitenlandse investeerders wegens gebrek aan gedegen regularisatie.
Maar eigenlijk de grootste oorzaak is gewoon dat er te weinig gebouwd wordt en wat er gebouwd wordt, is vaak te duur of niet toereikend genoeg. Zo bedraagt de interest voor hypotheek tegenwoordig vaak 7-9%, omdat de inflatie sinds Covid/Rusland-invase torenhoog was. Veel mensen kunnen dat zich niet meer veroorloven waardoor ze richting huurmarkt gedwongen worden waar de prijzen, wederom door het te kleine aanbod, gigantisch stijgen. In de laatste twee jaar alleen zijn de huurprijzen in de meeste steden met 30-35% omhoog gegaan.
Polen heeft ondertussen een van de hoogste % van jongvolwassenen die nog bij hun ouders wonen. 42% van de werkende 25-34 jarigen woont nog bij 1 of beide ouders.
Er zullen vast nog wel meer redenen zijn, en misschien zit ik er met sommige punten ook gewoon helemaal naast. Ben geen econoom uiteindelijk en baseer me ook enkel maar op de engelstalige media hier.
Ik merk het op immoweb.![]()
Huurmarkt in de problemen: huurprijs stijgt boven 1.000 euro
De huurmarkt heeft het moeilijk. Er zijn momenteel meer...www.livios.be
Problemen op de huurmarkt: stijgende huurprijzen en tekort aan huurwoningen
17-01-2025
De huurmarkt staat onder druk. Er zijn meer huurders dan huurpanden en voor het eerst in de geschiedenis overschrijdt de gemiddelde huurprijs de kaap van 1.000 euro.
1000€ gemiddeldIk merk het op immoweb.
Toppie gewoon. Geen huis kunnen kopen = you're fucked
Natuurlijk maar 1 vastgoedgroep en ook wel geen rekening houdend met inflatie. Dat is gewoon een sensatieartikel waar ze persé op die kaap van €1000 wouden focussen.![]()
Huurmarkt in de problemen: huurprijs stijgt boven 1.000 euro
De huurmarkt heeft het moeilijk. Er zijn momenteel meer...www.livios.be
Problemen op de huurmarkt: stijgende huurprijzen en tekort aan huurwoningen
17-01-2025
De huurmarkt staat onder druk. Er zijn meer huurders dan huurpanden en voor het eerst in de geschiedenis overschrijdt de gemiddelde huurprijs de kaap van 1.000 euro.
1000€ gemiddeldIk merk het op immoweb.
Toppie gewoon. Geen huis kunnen kopen = you're fucked
Stabiele prijzen
Opmerkelijk: de krapte op de huurmarkt vertaalt zich (nog) niet in hogere prijzen. In het voorjaar van 2024 nam de gemiddelde huurprijs wel met 29 euro of 3,3 procent toe tot 912 euro per maand, en tegenover eind 2021 was er een stijging met 13 procent, maar dat is in lijn met de inflatie.
Heb je mijn post gelezen en snap je wat inflatie is?Sensatie? Realiteit, tenzij in de goedkoopste regio of in het hol van pluto.
Gans mijn regio in een straal van 20km: 1000€ of meer ... enkel EPC F niet verbouwd vind je nog voor is 900 tot 1000€/maand.
| Jaar | CPI Inflatie | Waarde |
2010 | 2,19% | 676,77 € |
2011 | 3,53% | 691,92 € |
2012 | 2,84% | 717,24 € |
2013 | 1,11% | 738,20 € |
2014 | 0,34% | 746,49 € |
2015 | 0,56% | 749,04 € |
2016 | 1,97% | 753,26 € |
2017 | 2,13% | 768,39 € |
2018 | 2,05% | 785,12 € |
2019 | 1,44% | 801,55 € |
2020 | 0,74% | 813,26 € |