De hopeloze zoektocht naar werk

Misschien moet ik toch ook eens op recruiters beginnen antwoorden om wat leuke anekdotes tr vergaren :).
Tofste dat ik gehad heb is toch de recruiter die me via Linkedin contacteerde voor een open positie in het team waar ik reeds werkte. Enerzijds hoedje af voor het vinden van het correcte profiel, anderzijds had ze misschien toch eerst eens moeten kijken waar ik nu werkte.

Misschien moet ik toch ook eens op recruiters beginnen antwoorden om wat leuke anekdotes tr vergaren :).

"Tofste" dat ik al heb zien passeren is dat ze mij aanspreken met een compleet andere naam;
Wat het nog erger maakte is dat hij ook aftekende met een compleet andere naam dan de zijne...

Ik snap dat er zo veel copy-paste gebeurt, maar dit tartte echt alle verbeelding :rofl:

Via 3 verschillende personen ben ik de afgelopen 3 jaar op LinkedIn 3 keer benaderd geweest door hetzelfde concurrerend bedrijf:
- einde 2019 voor een managerpositie
- einde 2020 voor een teamleaderpositie
- begin 2022 voor een consultantpositie

De aangeboden vacatures gaan in dalende lijn merk ik nu op. Nu ja, ik ben eigenlijk naar iets op zoek in een andere sector/business.

Verder heel veel contactnames door recruiters die willen bellen over een geweldige jobopportuniteit die ze hebben. Ik vraag dan gewoon om meer uitleg, ik ga mijn tijd niet verspillen met telefoontjes plegen die tot niets leiden, en meestal blijft het dan gewoon stil aan de overkant.

Ik vond een System Engineer contacteren voor een positie als Java Dev ook wel een topper. Voor de rest hebben ze altijd een GEWELDIGE functie, die dan eigenlijk niet geweldig is, of freelance is (ik ben geen freelancer), beperkt is in tijd, iets is dat TOTAAL niet overeenkomt met wat ik doe, ...

Alleh, you get the point :unsure:.

Verder heel veel contactnames door recruiters die willen bellen over een geweldige jobopportuniteit die ze hebben. Ik vraag dan gewoon om meer uitleg, ik ga mijn tijd niet verspillen met telefoontjes plegen die tot niets leiden, en meestal blijft het dan gewoon stil aan de overkant.
Ja, dit...
Waarom moet dat toch steeds via de telefoon. Stuur gewoon een PDF met de vacature en jobomschrijving, duidelijker kan het niet zijn. 😛

Hier ééntje gehad die op m'n profiel had gevonden dat ik ervaring heb in de windmolenindustrie.
Was het maar zo ja... :crazy::laugh:

Juist contract gaan tekenen, start maandag bij het OCMW.

Ook een ander OCMW moet bellen om te laten weten dat ik daar niet ga beginnen.

Maar vooral bye bye huidig werk

Wat zijn goede vragen zijn om te stellen per e-mail voor een sollicitatiegesprek plaatsvindt om zo te doen blijken dat je gemotiveerd bent voor de functie (ambtenaar op A2 niveau)? Bij Selor-vacatures weet ik dat men dit al wel eens "verwacht", maar ik kom niet verder dan eerder algemene vragen (hoe zit de startbegeleiding eruit, wat zijn de evaluatie-criteria specifiek voor de job).

(@Renegadexxripxx @Silence)

Wat zijn goede vragen zijn om te stellen per e-mail voor een sollicitatiegesprek plaatsvindt om zo te doen blijken dat je gemotiveerd bent voor de functie (ambtenaar op A2 niveau)? Bij Selor-vacatures weet ik dat men dit al wel eens "verwacht", maar ik kom niet verder dan eerder algemene vragen (hoe zit de startbegeleiding eruit, wat zijn de evaluatie-criteria specifiek voor de job).

Geen idee. Om eerlijk te zijn, ik heb dat nooit gedaan.

Maar in mijn ogen zou ik eerder denken aan vragen die specifiek over de werkgever/ dienst gaan of over de functie die je doet. Dan naar de omkadering die je krijgt.

En dwaas idee als zijsprong: als je een basiskennis programmeren (Java, Python) hebt, gekoppeld met een iets ruimere ervaring met databanken (helaas wel exclusief SQL bijna) en wat ervaring met statistiek (R, SAS), ... hoeveel zou je dan kunnen hopen mocht je toch nog overwegen iets meer in een IT-richting te doen, zonder IT-diploma? Ik dacht bijvoorbeeld aan functioneel of business analist. Het "grote" probleem is dat ik niet nog eens van job wil veranderen met daarbij er financieel op achteruit te gaan op de korte termijn, dat maakt het leven zeker nu, té moeilijk.

Korte aanleiding: ik heb vandaag weer stevig op m'n tong moeten bijten omdat ik een rottaakje toegewezen gekregen heb van mijn naaste collega, nadat hij mij achtereenvolgens eerst out-of-the-loop gehouden heeft om dan ten slotte tot de vaststelling te komen dat hij het niet zelf kan omdat hij in tegenstelling tot mij niet de instructies van IT heeft opgevolgd en de nodige updates heeft laten installeren door IT (hij bleef liever het oude programma gebruiken, plus je moest ervoor naar kantoor, kon niet van op afstand), en last minute het maar naar mij door te schuiven:
en nu "mag/moet" ik iets gaan updaten op weekbasis waar ik eigenlijk onvoldoende achtergrondkennis van heb en dus niet kan ingrijpen wanneer het misloopt en ook geen hulp kan krijgen (want de echte verantwoordelijke is afwezig). Ik vind dit geen manier van werken meer waarop ik nog enige trots of zelfrespect kan behouden in mijn huidige job.

Geen idee. Om eerlijk te zijn, ik heb dat nooit gedaan.

Maar in mijn ogen zou ik eerder denken aan vragen die specifiek over de werkgever/ dienst gaan of over de functie die je doet. Dan naar de omkadering die je krijgt.
Ja, maar dat is dus het moeilijke, de enige vragen die ik op dat vlak kan bedenken lijken eerder "dom" (want ik vind voldoende info over de dienst online) of van het soort die ervan uitgaan dat je de job al binnen zou hebben louter door solliciteren.

Geen idee, nog nooit gedaan op die manier eigenlijk.
Maar ik ben ook geen A2 😅

Je zou kunnen vragen of het een leidinggevende functie is ? Bij ons zijn de meeste A2's toch diensthoofd of assistent.
En indien niet of die mogelijk er is.
Je kan wel eens vragen wat ze in praktijk van je verwachten, hoe het zit qua afwisseling in de job. Groot of klein team.

Ga je rechtstreeks Selor mailen ? Want die weten toch niet waar je terecht komt dan, laat staan wat je taken zouden zijn.

Geen idee, nog nooit gedaan op die manier eigenlijk.
Maar ik ben ook geen A2 😅

Je zou kunnen vragen of het een leidinggevende functie is ? Bij ons zijn de meeste A2's toch diensthoofd of assistent.
En indien niet of die mogelijk er is.
Je kan wel eens vragen wat ze in praktijk van je verwachten, hoe het zit qua afwisseling in de job. Groot of klein team.

Ga je rechtstreeks Selor mailen ? Want die weten toch niet waar je terecht komt dan, laat staan wat je taken zouden zijn.

Neen, rechtstreeks de betrokken diensten, uiteraard niet de HR van Selor.

Het is geen leidinggevende job, maar een "expertenrol", ironisch genoeg vereisen ze wel geen voorkennis/ervaring, maar kijken ze enkel naar het diploma, maar iets specifieker dan gewoon een algemene master en mijn oude diploma komt in aanmerking. Kans is dus klein dat ik het haal als er wél véél mensen met relevante ervaring door de eerste ronde zijn (geen idee daarover, Selor deelt die info niet) maar indien ik wél kan slagen, kom ik tenminste wél in een werfreserve.

A2 zou voor mij financieel eindelijk eens terug een deftige sprong voorwaarts zijn, al weet ik niet of slagen voor een A2 werving ook garandeert dat elke job voor die werfreserve, ook een A2 vacature zou zijn.

Ik vind op dit moment grootte van het team énorm belangrijk, want moeten "samenwerken" met een énorme introvert (die overigens zijn werk uitstekend doet, maar kennisdeling praktisch weigert) frustreert me momenteel enorm. Ik kan maar met zéér veel moeite tot op sommige vlakken quasi niet beter worden in mijn huidige job daarzonder. Aan de andere kant bots ik dan weer op een stevige IT-bureaucratie, vorige week een 2 scriptjes geschreven die ik graag aan elkaar zou koppelen, maar ik heb geen "rechten" op een externe DB-connectie, dus moet ze elk in een apart programma uitvoeren.

Eerste keer dat ik hoor dat ze verwachten dat ge op voorhand al via email vragen stelt bij Selor sollicitaties :thinking:

Op het gesprek zelf, ja -op zijn minst een beetje. Er is een onderscheid tussen 'ik wil gewoon een job bij de overheid' en 'waar deze dienst mee bezig is interesseert mij' of 'ik kies bewust voor overheid omwille van a, b,c' (niet puur werkzekerheid gerelateerd :p)

Sinds vandaag ook aan het solliciteren.
Steeds veel kansen gekregen bij mijn huidige werkgever, echter ik begin mij aan meer en meer kleine dingen te ergeren.
Werkgever trekt ook de steeds de kaart van de “zwakkere”, lees: heel soepel voor klein verlet, ziek zonder briefje, familiaal verlof (waar zwaar misbruik van wordt gemaakt door die te leggen op brugdagen, met goedkeuring HR).
Deeltijdse werknemers worden met fluwelen handschoenen aangepakt, voor voltijdsen die er hun kop voor leggen elke dag, is alle moeite teveel.

Dat maakt dat mensen die een tandje extra steken en vooruit willen, eerder genegeerd worden.
Dat werkt beknottend.

Pas op, een werkgever moet niet koud en kil zijn, maar bij ons is het er wel over aan het gaan qua softheid.
Ik zie dagelijks misbruik waar niks wordt aan gedaan.
Heb je kinderen en je zegt om 15u dat uw zoon van 17 ziek geworden is op school, geen probleem, je mag vertrekken met loonbehoud.
En met ziek bedoel ik dan een griepje ofzo.
Geen kinderen en uitzonderlijkdoktersbezoek tijdens de uren? Ze sturen mails weken aan een stuk tot je een doktersattest aanlevert. En op uw loonfiche staat “ziek x aantal uur”. Niet bij mij dit, wel bij collega’s.

Laatst iemand (een gemiddelde presteerder) zijn kat overleden, HR vond het oké dat die een namiddag thuis bleef zonder briefje of verlof te moeten nemen ..
Tegen mensen die daarentegen aan de kar trekken en iets extra vragen of afwijking vragen wordt soms bruut gereageerd.
Ikzelf ben de laatste 9 jaar welgeteld 1 dag ziek geweest en ik zie mezelf als een bovengemiddeld presteerder.
Echter door omstandigheden deze week gevraagd om een overgedragen verlofdag van 2021 (die moest opgenomen worden voor 1 april) uitzonderlijk toch te mogen opnemen in mei, maar met 5 mensen in CC werd mij gemeld “dat men geen uitzonderingen toestaat”.

Dat moment is er iets veranderd in mij.
Nogmaals, verloning is oké, niet overdreven.. maar ik voelde me voor schut gezet.
Krijg dan wel een mail een dag later om X en
Y te doen want alleen ik weet hoe het moest.
Echt? En dan zeggen ze dat ze geen volk vinden en al hun goede weglopen?

En neen, ik werk niet in sociale sector.

Ik ben ook al een tijdje aan kijken voor iets nieuws. Op zich doe ik de job graag, maar de werkdruk is niet meer leefbaar. Overuren zijn ook onbetaald, want ter compensatie krijgen we zogezegd twee weken collectief verlof extra. Ok, maar intussen ben ik weken van 50/60 uur aan het doen. Wekelijks valt er wel iemand uit met een burnout, terwijl we maar iets van 150 werknemers in dienst hebben.

Ik heb testen afgelegd bij Selor, en heb nu voor het eerst een interessante vacature zien passeren. De jobinhoud is op het eerste gezicht krak hetzelfde als de job die ik nu doe, en ik sta vrij hoog in de rangschikking. Ik hoop dus wel een goede kans te maken. Het enige nadeel is dat mijn Frans al lang niet meer top is, wat wel een nadeel is voor een job in Brussel. Geef mij wat tijd, en ik zal het wel snel terug leren, maar veel zal dus afhangen van hoe vlot ik kan antwoorden tijdens het interview.

Ik heb denk ik FOMO en angst van het onbekende tegelijk. Op mijn huidig werk niet meer mega getriggerd en nu in selectieronde 3 van een nieuwe job die: korter bij huis is (ik kan meer dan een uur langer slapen 's morgens en is op 10 min met de fiets), beter betaald is en het is een leidinggevende functie. Maar de sprong op zich wagen is iets dat me echt afschrikt. Afstand nemen van het vertrouwelijke. Zijn er mensen die hier ook moeite mee hadden?

Nog een vraagje, ik heb al vakantie geboekt eind juli. Als ik nu van werk verander, veronderstel ik dat ik gewoon recht heb op mijn overblijvende vakantiedagen?

Ik heb denk ik FOMO en angst van het onbekende tegelijk. Op mijn huidig werk niet meer mega getriggerd en nu in selectieronde 3 van een nieuwe job die: korter bij huis is (ik kan meer dan een uur langer slapen 's morgens en is op 10 min met de fiets), beter betaald is en het is een leidinggevende functie. Maar de sprong op zich wagen is iets dat me echt afschrikt. Afstand nemen van het vertrouwelijke. Zijn er mensen die hier ook moeite mee hadden?

Nog een vraagje, ik heb al vakantie geboekt eind juli. Als ik nu van werk verander, veronderstel ik dat ik gewoon recht heb op mijn overblijvende vakantiedagen?
Ja, ik heb dat ook wel ergens. Nog steeds dezelfde werkgever. Maar er komt een moment dat ik de stap zet.
Maar ze hebben me hier steeds op het juiste moment gepromoveerd/opslag gegeven, toen ik aan het solliciteren was elders, dus telkens toch gebleven :p

Terug
Bovenaan