De Rechtbank

Hoe belachelijk is het ook om elke aflevering die uitleg over de verschillende rechtbanken erbij te zetten 🤷. Zijn we allemaal zo kort van geheugen?
Dat viel me ook al op. Daarnaast zit er soms een minuut ofzo vulling in van random beelden van de stad waar de rechtbank zich bevind. Wel leuk om inkijk te krijgen in de werking maar het formaat is soms wel irritant. Ik veronderstel dat het is omdat ze anders niet genoeg materiaal hebben?

Ik ben fan van die Waalse rechter. Die kan haar degout over de feiten altijd goed duidelijk maken. Haar cases zijn natuurlijk vaak ook wel iets spannender dan het zoveelste huurgeschil.

In de laatste aflevering zat er ook een tolk die zich uitstekend kon inleven qua toon in het verhaal van de cliënt. Die doet vast amateurtheater in zijn vrije tijd. Eindelijk eens wat intonatie en emotie.

Dat viel me ook al op. Daarnaast zit er soms een minuut ofzo vulling in van random beelden van de stad waar de rechtbank zich bevind. Wel leuk om inkijk te krijgen in de werking maar het formaat is soms wel irritant. Ik veronderstel dat het is omdat ze anders niet genoeg materiaal hebben?

Establishing shots. Niks te maken met tekort aan materiaal. Geeft aan wanneer van ene naar andere dossier 'gesprongen' wordt, geeft de context aan (vb. herkenbare gerechtsgebouwen zoals die van Antwerpen en Gent), geeft ritme aan een programma, biedt de kijker een 'adempauze' (al is 't maar om er een fleecedekentje bij te pakken, uw glas op de salontafel nog eens vol te gieten, of uwe chipszak dicht te binden met een elastiekske).

Net zoals je vb. geen magazine of krant zou maken met alleen maar tekst, maar ervoor zorgt dat er bij het doorbladeren ook eens een rubriek met grotere of mooiere foto's tussen zit, gewoon voor de afwisseling en het wat luchtig te maken, want alleen 'tekst' en 'inhoud' is zwaar. Er moet ook wat 'sfeer' in.

Wel tof van die rechter dat hij die man die zijn motorfiets aan het voortduwen was vrij heeft gesproken. De letter van de wet zegt idd dat je dan nog bestuurder bent, maar het was wat absurd om dat te beschouwen als het besturen van het voertuig. Is zo'n wetgeving dat ik ergens wel kan begrijpen, maar tegelijkertijd is het ook absurd als je mensen daarvoor veroordeelt omdat ze het "juiste" willen doen maar niet hun kostelijk goed (motorfiets) zo maar ergens willen achter laten.

Voor dat geval was ik ook blij dat hij de procureur niet gevolgd heeft. Langs de andere kant vind ik die rechter wel vaak te mild in zijn uitspraken, ik herinner mij een dame die buschauffeur was een aantal afleveringen terug, en die met een bus vol kinderen onder invloed had gereden. Ze is ervanaf gekomen met een boete (die haar werkgever De Lijn heeft betaald dacht ik) en een rijverbodje in het weekend. Ze was intussen ook al opnieuw aan het werk als chauffeur voor een ander bedrijf...

Wel tof van die rechter dat hij die man die zijn motorfiets aan het voortduwen was vrij heeft gesproken. De letter van de wet zegt idd dat je dan nog bestuurder bent, maar het was wat absurd om dat te beschouwen als het besturen van het voertuig. Is zo'n wetgeving dat ik ergens wel kan begrijpen, maar tegelijkertijd is het ook absurd als je mensen daarvoor veroordeelt omdat ze het "juiste" willen doen maar niet hun kostelijk goed (motorfiets) zo maar ergens willen achter laten.
Dat wel. Maar ik vond het ook een beetje dubbel. Kerel rijdt een heel eind met zijn motor om ergens te parkeren en daar wat biertjes te gaan drinken. Tja, wat gaat hij daarna doen? Op het moment dat de politie voorbijkwam, reed hij niet met zijn motor, maar als de politie er niet was geweest kan ik me moeilijk voorstellen dat hij die motor ook was gaan verder duwen tot aan zijn zus. We zullen er maar vanuit gaan dat de politie hier goede preventie heeft geleverd en dat de rechter de wet vervolgens menselijk heeft geïnterpreteerd.

Dat wel. Maar ik vond het ook een beetje dubbel. Kerel rijdt een heel eind met zijn motor om ergens te parkeren en daar wat biertjes te gaan drinken. Tja, wat gaat hij daarna doen? Op het moment dat de politie voorbijkwam, reed hij niet met zijn motor, maar als de politie er niet was geweest kan ik me moeilijk voorstellen dat hij die motor ook was gaan verder duwen tot aan zijn zus. We zullen er maar vanuit gaan dat de politie hier goede preventie heeft geleverd en dat de rechter de wet vervolgens menselijk heeft geïnterpreteerd.
Das ook waar. Zoals velen met mooie praatjes maar hun daden spreken boekdelen.

Vind het vooral knap dat die mens de "discussie" tot in detail begreep en kon navertellen, maar dan voor de rechtbank opeens een tolk nodig had

Wat ik vooral leer uit dit programma is dat je altijd in beroep moet gaan, elke uitspraak is een vermindering van de oorspronkelijke en vaak een serieuze vermindering zelfs

Vind het vooral knap dat die mens de "discussie" tot in detail begreep en kon navertellen, maar dan voor de rechtbank opeens een tolk nodig had

Wat ik vooral leer uit dit programma is dat je altijd in beroep moet gaan, elke uitspraak is een vermindering van de oorspronkelijke en vaak een serieuze vermindering zelfs
De kostprijs om in beroep te gaan is ook x 2 dan in eerste zitting.

In mijn vorige job cliënt gaat naar rechtbank voor een huurgeschil, wint en krijgt mingenot toegewezen, tegenpartij gaat in beroep, ze wint opnieuw, ook weer mingenot.

Echter factuur van advocaat was zo hoog dat ze enkel het bedrag van haar waarborg terugkreeg.

Neem vooral mee dat je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt, voor je naar de rechtbank gaat en je een advocaat nodig hebt.

Niet altijd, je kan ook een verhoging in straf krijgen. Dat blijft een risico. Daarom ook dat de meeste dit enkel doen als het toch niet erger kan :D

Iemand anders ook opgevallen hoe dicht die rechter uit Veurne bij zijn griffier zit? :ROFLMAO:

Goh, daar kan je over speculeren natuurlijk maar dat kan je als rechter moeilijk gaan bestraffen. Vond het eerder frappant dat de politie hem eerder had gesproken terwijl hij zat te drinken en blijkbaar niets had gezegd over dat hij zijn motor ook niet zou mogen voortduwen. Dan hadden ze beter meteen duidelijk geweest.

Terug
Bovenaan