Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat Abdeslam schuldig is, is een feit, maar je kunt moeilijk vaststellen wie wel of niet een uitgebreide zaak verdient omdat hij al dan niet duidelijk schuldig is. Vroeg of laat kom je in die grijze zone waarin iemand voor een groot deel duidelijk schuldig is en voor de andere niet zozeer. Lijkt me normaal dat iedereen dezelfde zaak verdient.Dat was even het plan, maar dat is verboden door het Grondwettelijk Hof. Terecht vind ik. Op de correctionele rechtbank moet alles vooruit gaan. Er zouden zeker nog moordzaken zijn die enkele dagen in beslag nemen, maar er zouden minstens evenveel zaken op 2 uur gepleit worden.
Elke zaak, van diefstal tot verkrachting en moord verdient tijd en aandacht, maar wanneer het gaat over 15 jaar opsluiting (alé, in theorie), dan vind ik het maar normaal dat er een week lang mensen worden gehoord en verhoord.
Dan vind ik een assisenzaak zoals in Frankrijk met Abdeslam pas absurd. Iedereen weet dat hij schuldig is, na 6 maanden pleiten gaat hij niet langer of korter in de gevangenis steken.

ah ok is me ontglipt.Op het einde van de aflevering stond dat dat verworpen is.
Ik vermoed dat in die tijd de grootste zorg was om door niemand gezien te worden in bebloede kleren, en het in de vlucht gedumpt werd en de schoen uitgevallen is. Met dna hielden ze nog totaal geen rekening dus het leek waarschijnlijk geen probleem om die zaken achter te laten.Wil er natuurlijk ook wel even bij zeggen dat ik ook oordeel op basis van wat ik heb gezien op TV, het kan altijd zijn dat men belangrijke zaken heeft achtergehouden die wij als kijker dus niet te zien kregen. Maar wat bij mij vooral blijft hangen is het feit dat zij wordt veroordeeld, terwijl die ex-verdachten buiten verdenking werden gesteld met veel zwaarder belastbaar materiaal. Dat is nu toch compleet, maar dan ook compleet onbegrijpelijk?
En wat ik dan nog heel vreemd vind. Wat doen die kledingstukken daar eigenlijk? Welke dader laat nu zijn/haar broek, trui en één enkele schoen daar achter? Dat is toch heel erg weird? "Oh, ik heb net een moord gepleegd, maar laat ik efkes men broek hier uitdoen vooraleer ik vertrek". Er stinken en kloppen zoveel dingen aan deze zaak niet. Jammer dat we wellicht nooit een deftige uitleg gaan krijgen. Er is één ding dat ik zeker weet: Alinda heeft dit alleszins nooit individueel gedaan. Of ze was het helemaal niet (en is er mogelijk ingeluisd zelfs), of er waren mededaders. Ik geloof niet dat zij op die leeftijd in staat was om twee bejaarde familieleden koelbloedig te vermoorden en dan nog eens zo dom zou geweest zijn om die broek daar achter te laten.
Als ik het goed begrepen heb werd het door 16 verdachten gepast maar niet door Alinda, en had zij uiteindelijk het dominante profiel waaruit blijkt dat ze die broek tamelijk lang moet gedragen hebben.ah ok is me ontglipt.
Hoe zat da nu met die jeans ? Hebben ze die DNA analyse gedaan nadat eerst die 16 verdachten (inclusief Alinda) die broek hebben zitten passen ? Indien ja, dat moet toch voldoende zijn om dat te laten schrappen ?
In de States gebeurde dit al zeker 1 keer met de zaak van Jodi Arias die ook nog verfilmd geweest is. Grote stukken vind je nog terug op YouTube.Mogen ze wat vaker doen zo assisenprocessen uitzenden, liefst live ... en dan met ne Facebook poll op t eind. Schuldig of niet. Laat t volk maar beslissen![]()
Daar had ik nog niks van opgevangen. Even opgezocht en deze aan bekijken ...In de States gebeurde dit al zeker 1 keer met de zaak van Jodi Arias die ook nog verfilmd geweest is. Grote stukken vind je nog terug op YouTube.
Inderdaad... Dirty Little secret noemt de film en blijkbaar ook al een mini series van gemaakt: https://m.imdb.com/title/tt7856156/Daar had ik nog niks van opgevangen. Even opgezocht en deze aan bekijken ...
holy moly, crazy in the coconut.
Maar wat bij mij vooral blijft hangen is het feit dat zij wordt veroordeeld, terwijl die ex-verdachten buiten verdenking werden gesteld met veel zwaarder belastbaar materiaal. Dat is nu toch compleet, maar dan ook compleet onbegrijpelijk?
Er zal wel een goede reden geweest zijn om die buiten vervolging te stellen zeker, wel onnozel dat ze dat niet verder uitgelegd hebben in het programma.
Ja, dit dus hé. Het is niet omdat de advocaat van de verdachte doet uitschijnen dat het eigenlijk heel duidelijk is dat die ex-verdachten schuld treffen, dat dat ook zo is natuurlijk.
Het O.M. gaat die personen niet buiten vervolging stellen, tenzij daar een goede reden voor is. Inderdaad jammer dat dit niet meer wordt toegelicht in het programma.
Het is natuurlijk allemaal slechts een momentopname, waardoor het als kijker onmogelijk is een oordeel te vellen (en ik uitspraken zoals ''voila, weer één onterecht veroordeeld" wat kort door de bocht vind).
Dat betekent niet dat de rechter serieus overweegt dat ze er iets mee te maken hebben. Het OM had het fout uitgelegd dus dan moest hij wel tussenkomenRechter heeft toch ook duidelijk moeten maken dat het niet is omdat ze nu buiten vervolging gesteld zijn dat er geen vervolging meer kan zijn als ze iets zeggen dat hen kan schaden.
Bwa, onmogelijk? Dat denk ik niet.Ja, dit dus hé. Het is niet omdat de advocaat van de verdachte doet uitschijnen dat het eigenlijk heel duidelijk is dat die ex-verdachten schuld treffen, dat dat ook zo is natuurlijk.
Het O.M. gaat die personen niet buiten vervolging stellen, tenzij daar een goede reden voor is. Inderdaad jammer dat dit niet meer wordt toegelicht in het programma.
Het is natuurlijk allemaal slechts een momentopname, waardoor het als kijker onmogelijk is een oordeel te vellen (en ik uitspraken zoals ''voila, weer één onterecht veroordeeld" wat kort door de bocht vind).
Er is hier ook geen afbreuk gedaan aan het principe dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, dat is een subjectief begrip dat door de jury en de rechters anders ingevuld wordt dan door jou (nipt, want het was 7-5 dus de zaak is duidelijk een grijze zone en er zijn argumenten voor beide kanten).Bwa, onmogelijk? Dat denk ik niet.
Het lijkt me nu niet dat ze (on)bewust belangrijke details weglaten op TV die de zaak een hele andere wending zouden kunnen geven. Uiteindelijk hebben we het eindbetoog gehoord van zowel de verdediging en de openbare aanklager en daarin hebben we niets anders gehoord dan dat er uiteindelijk besproken en getoond werd op TV. Ik heb ook enkele artikels opgezocht over deze zaak gelezen en daar stond eigenlijk ook niets nieuws in.
Voor mij persoonlijk is er nog altijd een gouden regel: Je bent onschuldig tot je schuld bewezen is. Natuurlijk is dat niet zo zwart-wit, maar enkel een bebloede broek met wat DNA op is voor mij lang niet voldoende om iemand 15 jaar naar de bak te sturen.
En ja, ik vind het ook zeer jammer dat we niet wat meer info kregen over die ex-verdachten, maar ik denk dat ze ook gewoon onvoldoende bewijs hadden. Zeker aangezien de technologie wat betreft DNA toen een pak minder ver stond. Na alles wat ik gezien heb op TV en gelezen heb op internet heb ik zo'n beetje het gevoel dat men zich gefixeerd hebben op de eerste de beste verdachte om toch maar de zaak te kunnen afronden. Ik kan fout zijn hierin hè, maar zo komt het wel over op mij.