De Rechtbank

Er is hier ook geen afbreuk gedaan aan het principe dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, dat is een subjectief begrip dat door de jury en de rechters anders ingevuld wordt dan door jou (nipt, want het was 7-5 dus de zaak is duidelijk een grijze zone en er zijn argumenten voor beide kanten).

Ik vermoed dat het dna simpelweg niet matchte met die andere 2 verdachten.

Haar dna op die bebloede broek is toch ook niet anders uit te leggen dan dat ze er minstens bij was. Het is een grijze zone maar ook niet onredelijk om haar op basis daarvan te veroordelen.
Als nabestaande zou ik ook verwachten dat ze de persoon die dna nalaat op een bebloed kledingstuk wordt vervolgd.

We zien trouwens zeker niet alle/de volledige pleidooien, er wordt urenlang gepleit in assisenzaken.
Er is toch gebleken dat er DNA is aangetroffen van die ex-verdachten? Meer dan wat Alinda betreft trouwens. Als ik me niet vergis was er DNA te vinden op een mes (niet het moordwapen), een glas en zelfs bloed van die vrouw. Ik weet nu niet of dat in der tijd aan het licht was gekomen of pas na heronderzoek. Van wat we op TV gezien kregen, hadden ze ook nergens een verklaring voor. Ze kwam zelfs af met een pamperverhaal ivm dat bloed. Sta me toe om dat op z'n minst even verdacht, zo niet zelfs verdachter te vinden dan wat men tegen Alinda heeft. Daarom vind het ik des te jammer dat we daar zo weinig uitleg over kregen.

En ja, op het eerste zicht lijkt het inderdaad dat Alinda minstens aanwezig was als we die broek erbij nemen en dat is goed mogelijk geef ik toe, maar ook dat kan je niet zwart op wit bewijzen. Er kan even goed iemand die broek hebben gekocht of gestolen om Alinda er in te luizen. Misschien was het de broek van haar toenmalige vriend die hun achter haar rug heeft vermoord. Enfin, je kan ver gaan met speculaties zolang iets niet feitelijk bewezen is. Vandaar dat ik wel waarde hecht aan die stelling. 15 jaar is niets niks hè.

Maar bon, zo kunnen we uren blijven discussiëren en nakaarten. Zou wel interessant zijn mocht er ergens een uitgebreid gedetailleerd verslag staan van heel het proces.

Het had niks met voetbal te maken :unsure:
Dat is dan ook geen vereiste voor Gilles.

In februari 2011 werd De Bilde voor het gerecht gedaagd wegens geweld tegen zijn echtgenote en een van zijn dochters. De feiten vonden plaats tussen december 2009 en juni 2010. De gewezen voetballer kreeg van de correctionele rechtbank van Brussel 1 jaar met uitstel.

Het was niet de eerste keer dat De Bilde de media haalde wegens agressie. In 1995 had De Bilde een ambulancier een kopstoot gegeven toen die hem niet bij zijn zieke vader had gelaten. In 1992 deelde hij twee scoutsleiders, die zijn broer beschuldigd hadden van diefstal, ook enkele kopstoten uit. Hij kreeg toen een voorwaardelijke straf van twee jaar.

Vond die "sportrechtbank" en dat van de voetbalbond wel een boeiende toevoeging.

Wat ik vooral opmerkelijk, maar zeker positief vind, is dat de sportfederaties (bij wijze van spreken) het recht in eigen handen durven nemen en misdrijven als grensoverschrijdend gedrag en racisme/discriminatie binnenshuis trachten op te lossen.
Ze hebben dan wel niet de macht om gerechtelijke sancties op te leggen zoals een correctionele rechtbank, maar het inroepen van een schorsing of tuchtprocedure zal zeker zijn effect niet missen.

De commissies die getoond werden in de eerste aflevering leken bovendien zeer professioneel te verlopen, met (tot mijn verbazing) een advocaat die het slachtoffer van het vermeende grensoverschrijdend gedrag kwam verdedigen en in de zaak van het racisme zelfs een simulatie van een openbaar ministerie.

Dat zulke kwesties niet via de normale gerechtelijke procedures kunnen verlopen, veelal wegens te weinig bewijslast en ellenlange wachttijden binnen justitie, is uiteraard wel schrijnend.
Maar op z'n minst proberen ze hier toch ergens constructief te werken aan de problematiek binnen de sector.

Stel me dan ook meteen de vraag waarom een dusdanige professionele aanpak om tuchtprocedures of schorsingen (ontslagen) op te leggen, ook niet in andere sectoren kan.
Denk bijvoorbeeld maar aan de verschillende misbruiken binnen de universiteiten die veelal in de doofpot belanden en slechts tot een correctionele zaak leiden wanneer genoeg slachtoffers zich hebben aangemeld...

Stel me dan ook meteen de vraag waarom een dusdanige professionele aanpak om tuchtprocedures of schorsingen (ontslagen) op te leggen, ook niet in andere sectoren kan.
Denk bijvoorbeeld maar aan de verschillende misbruiken binnen de universiteiten die veelal in de doofpot belanden en slechts tot een correctionele zaak leiden wanneer genoeg slachtoffers zich hebben aangemeld...
Dat bestaat ook binnen het onderwijs hoor.

Dat van die chiwawa snap ik niet. De verkoper had niets verkeerd gedaan (geen bedrog) maar moest toch €2250 ophoesten 🤔

Gaan ze helaas niks kunnen aan doen, gezien ze geen invloed hebben op bezoekers.
Tenzij ze ergens bepaalden kunnen identificeren en een stadionverbod kunnen opleggen?
Identificeren is natuurlijk noodzakelijk, maar er zullen er genoeg bij zijn die veel minder anoniem zijn dan ze zelf denken.

Stadionverbod voor supporters, schorsing of definitieve uitsluiting voor zij die zelf actief zijn in de sport.

Schrijnend stukje bij de vrederechter gisteren, moeder die volmacht heeft over de rekening van haar dochter en bij de storting van haar loon dit onmiddellijk van de rekening haalt. Dit omdat de dochter volgens haar niet met geld kan omgaan en gsm's, ipads,... kocht. Desondanks dat de moeder dus steeds het geld 'beheerde' zou er sprake zijn van schulden van ongeveer 15K, waaronder leningen waar de dochter zegt niets van af te weten.

De dochter vroeg nu onder begeleiding van haar schoonmoeder en advocaat dat die advocaat als bewindvoerder zou worden aangesteld.

We weten er natuurlijk niet het fijne van, maar de moeder maakte zacht uitgedrukt niet meteen een goede indruk.

Bijzonder marginaal mens ook, die moeder... Toch zeker de manier hoe die sprak. Ik dacht dat het wel ging mee vallen, tot die haar mond open deed. Heel schrijnend ja. Die kerel van in de rechtbank in Charleroi ook trouwens, vogel voor de kat imo

Die kerel van in de rechtbank in Charleroi ook trouwens, vogel voor de kat imo
Akkoord, maar ook wel echt een schrijnende opvoeding en situatie. Vader in den bak en nooit gekend, door zin moeder buiten gesmeten op zijn 15, vanaf zijn 7 op internaat, vanaf zijn 17 onophoudelijk in het gevang tot op zijn 24, psychostoornissen, angstaanvallen,...

Eerst dacht ik ook dat dit weer het zoveelste marginale geval zonder enig schuldbesef was, maar wie ben ik om te oordelen over iemand met zo'n verschrikkelijke achtergrond... Makkelijk om te zeggen dat je dat niet doet, dat hij moet veranderen, maar die moet nu knokken om kansen te krijgen terwijl zijn leven vanaf dag 1 al quasi verpest was.

Akkoord, maar ook wel echt een schrijnende opvoeding en situatie. Vader in den bak en nooit gekend, door zin moeder buiten gesmeten op zijn 15, vanaf zijn 7 op internaat, vanaf zijn 17 onophoudelijk in het gevang tot op zijn 24, psychostoornissen, angstaanvallen,...

Eerst dacht ik ook dat dit weer het zoveelste marginale geval zonder enig schuldbesef was, maar wie ben ik om te oordelen over iemand met zo'n verschrikkelijke achtergrond... Makkelijk om te zeggen dat je dat niet doet, dat hij moet veranderen, maar die moet nu knokken om kansen te krijgen terwijl zijn leven vanaf dag 1 al quasi verpest was.

Daar is niks meer mee aan te vangen. Hoe jammer het ook is, maar die is opgegroeid in gevangenissen en instellingen. Dat is nu eens een voorbeeld van iemand die ze uit de maatschappij moeten houden. Zoals het psychologisch onderzoek ook aantoonde gaat hij ook nooit veranderen.

Damaged goods... Is het product van dramatische opvoeding en jeugd. Hoe schrijnend die situatie voor die jongen als individu ook is, je moet de maatschappij wel beschermen tegen zo'n mensen. En dan zit er niet veel meer op buiten die te blijven interneren/streng opvolgen, misschien met de binnenmondse hoop dat die ooit eens succesvol zelfmoord pleegt (wat hij blijkbaar ook aan het proberen is) of verongelukt. :censored:
En de "moeder" zou een celstraf moeten krijgen voor verwaarlozing en schuldig verzuim.

Terug
Bovenaan