De verkiezingsresultaten - Federaal

PS kiest voor de oppositie, VLD kiest voor de oppositie

Lijkt alsof we de regeringspartijen al hebben.
Vraag is natuurlijk hoe hard die zich gaan opstellen in onderhandeling als ze weten dat er toch geen alternatief is

Zouden Groen en Ecolo nog volgen?

Nog even wachten op de orders van Europa en dan kan men een scherpe besparingsregering op poten zetten - van moeten dan, gedroomde oppositie voor de PS om sterker dan ooit terug te komen?

Ik heb niet voor de N-VA gestemd, maar ik gun BDW het premierschap en voor mijn part mag het ook iemand zijn uit het Franstalige landsgedeelte. Sowieso niet de tijd en het moment om politieke spelletjes te spelen.

Ook nog even tussendoor, maar Ongena die dus verkondigde dat de Open VLD voor de oppositie kiest. Allez, ik snap het wel, ERGENS, maar tegelijk is dit toch ook gewoon weer absoluut ridicuul om het zo uit te spreken?

Je hebt sowieso een aantal verkozenen, dus wat ga je nu doen. Oppositie voeren tegen een (gezien de uitspraken van Vooruit/PS) centrumrechts beleid - een beleid exact zal uitvoeren wat er in je programma staat? :wtf:

Het zal een vernieuwingsproces van lange adem worden zo...

Laatst bewerkt:
Benieuwd of PS/Open VLD bij hun woord gaan blijven en in de oppositie zullen gaan als blijkt dat hun tegenhangers in de federale gevraagd worden.

een Waalse zetel is meer waard dan een Vlaamse.
Het fabeltje is al zo afgezaagd dat je het zelfs verkeerd zegt. Nee, een Waalse stem is niet meer waard dan den Vlaamse. Daar is niks van aan, elke stem is evenveel waard.

Het is grotendeels hoe gestemd wordt, die bepaalt hoeveel stemmen er nodig zijn voor een zetel.

Ik blijf die zetelverdeling erg eigenaardig vinden. N-VA zou + 0,7% in aantal stemmen hebben met als gevolg -1 zetel. Les Engagés haalt dan weer + 3,1% en krijgt +9 zetels.

Klopt niet, is gelinkt aan de inwonersaantallen per provincie
Als aanvulling: https://www.demorgen.be/verkiezinge...minder-stemmen-nodig-voor-een-zetel~ba2ab1e9/

Conclusie​

De 150 Kamerzetels zijn volledig evenredig volgens de bevolking verdeeld. Zowel de Vlaamse als Waalse provincies als Brussel krijgen evenveel zetels als waar ze volgens de bevolking recht op hebben. Elke stem is dus evenveel waard.

Het zijn de verschillen in stemverhoudingen bínnen de kieskringen, vooral door het hogere aantal afwezige, blanco en ongeldige kiezers, die het anders doen lijken.

Waarschijnlijk door het hoge aantal blanco stemmen aan Waalse kant of kleine partijen die de kiesdrempel niet halen.
Bekijk dit eens:

Partij. Aantal zetels. Aantal stemmen

Cd&v. 11. 557 392
PS. 16 561 602
Les engagés. 14 472 755

PS. 16 561 602
Vooruit. 13. 566 436

Toch een groot verschil, vind ik. Dit zal wellicht door kieskringen komen?

Ook nog even tussendoor, maar Ongena die dus verkondigde dat de Open VLD voor de oppositie kiest. Allez, ik snap het wel, ERGENS, maar tegelijk is dit toch ook gewoon weer absoluut ridicuul om het zo uit te spreken?

Je hebt sowieso een aantal verkozenen, dus wat ga je nu doen. Oppositie voeren tegen een (gezien de uitspraken van Vooruit/PS) centrumrechts beleid - een beleid exact zal uitvoeren wat er in je programma staat? :wtf:

Het zal een vernieuwingsproces van lange adem worden zo...

Lijkt me een strategie puur gericht op het redden van de eigen partij. Door nu als schoothondje in een regering te stappen zie ik ze in ieder geval geen stemmen winnen de volgende verkiezingen. Dat is veel gemakkelijker vanuit de oppositie.

Volgens Jean-Marie Dedecker - de onafhankelijk lijsttrekker van de West-Vlaamse N-VA-Kamerlijst - biedt de verkiezingsuitslag een unieke kans. "De teerlingen zijn nog nooit zo goed geworpen, in Vlaanderen én Wallonië." Ziet hij een samenwerking zitten met onder meer Vooruit? "Het zal moeten."
"Iedereen zal veto's moeten inslikken", denkt Dedecker.
Say what, brulboei Jean Marie Dedecker die zowaar pleit voor minder profilering.
Moest ik Janus heten, ik zou zeggen dat mijn broek afzakt van verbazing.

Laat ons beginnen bij het begin (want zelfs dàt wordt hen niet gegund): Bestaansrecht.

Daarna kunnen we verder discussiëren over rechtszekerheid, onder andere m.b.t. hun miljoeneninvesteringen. En dan gaan we in laagjes naar beneden, tot we misschien eens bij stikstof uitkomen.
Je weet wel, het stikstof van de koeien die hier al eeuwenlang in de wei staan terwijl daar intussen allerlei andere stikstofvervuilers bijgekomen zijn waardoor de koe plots als problematisch werd bestempeld. Ofzo.
Welke verlieslatende en/of archaïsche vennootschappen hebben 'bestaansrecht'? Als handeldrijvende mens heb je één 'bestaansrecht' : Genoeg legale omzet genereren om je kosten te dekken.

Ah zo. De maatschappij kan dat zomaar beslissen. Een beetje zoals de maatschappij zomaar kan beslissen om tegelijkertijd jouw woning onbewoonbaar te verklaren en jouw opbrengsteigendommen te annexeren zonder tussen te komen in de investeringsgelden die je daar hebt ingestoken. Zoiets?
Hoop lulkoek. De globale economie heeft onze boeren al lang overbodig gemaakt. Een beperkt aantal boeren steun bieden zodat we niet volledig onafhankelijk zijn van externe bronnen voor voedsel is misschien noodzakelijk maar in essentie zijn ze gewoon voorbijgestoken. het is een zuivere kostenpost voor ons. Je zou ze bijna onder defensie kunnen steken ipv nijverheid intussen.

Kijk eens aan, dit moet de eenhoorn zijn in de sector. Is hij echt landbouwer of staat hij aan het hoofd van een agro concern?

Weg met de gemiddelde winstcijfers in de landbouw. Weg met de gemiddelde inkomstencijfers in de landbouw. Weg met de gigantische leegloopcijfers in de landbouw. Weg met de zelfmoordcijfers in de landbouw. Dat is allemaal veel te objectief.
Neen, het is de nonkel van "anders." op het BG-forum, waar we ons moeten op baseren voor het landbouwbeleid in Vlaanderen. Dat weet toch iedereen?

Als bijverdienste kan uw nonkel misschien consultancy-opdrachten doen aan andere boeren? Toon hen eens waar de heilige graal zich bevindt. Iedereen bijt er zich op stuk, maar de nonkel van anders heeft het gevonden. Heerlijk toch?

Of is de realiteit ook "anders"? Stuur me gerust zijn naam of ondernemingsnummer door in PM.
Misschien moet je zelf die cijfers op tafel werpen. Ik weet in ieder geval dat elke ondernemer die ik ken en die in moeilijkheden kwam twee opties had : aanpassen aan de omstandigheden of failliet gaan. Beide komen neer op vrede nemen met je statuut als ondernemer. Ik zou het verschrikkelijk vinden moest je mensen uitnodigen om met uitgestoken hand een verlieslatend beroep uit te oefenen ipv vernieuwing na te streven en af te dwingen.

Ik ben ooit eens in een vorig leven beslag gaan leggen bij zo een klagend boerke. Ooh alles is zo duur, de prijs van patatten is zo laag pfff wat een miserie.

In een luikje onder een schuur stond een 4-tal grote dozen. Tipje van zijn ex-vrouw aan wie hij niets wilde betalen. En die zaten vol zwart geld. En wat nog niet rot was door vochtigheid kwam neer op 1.4 miljoen euro. Drie keer mogen natellen, heel tof. in een andere schuur stonden 32 bitcoin mining rigs en hij had ongeveer 3 miljoen euro in crypto. Ik had er echt heel veel medelijden mee.

Ik weet niet of je ooit kaas hebt gegeten van economie maar in principe moet je alle omzet aangeven en daar wordt dan belastingen op geheven zodat jij en ik minder moeten afgeven. Eveneens leer je in de les economie dat slechte bedrijven failliet gaan zodat de sterke kunnen overleven én nog sterker kunnen worden.

En toevallig ken ik nog wat boeren. Ik heb een leuke job maar die hebben meer zwart geld steken in hun sokkenlade dan ik in valuta op de bank heb staan. Ik heb geen medelijden met boeren die zich aanpassen aan de maatschappij. Ik heb nog minder medelijden met boeren die wenen omdat ze vinden dat ze recht hebben op handouts enkel en alleen omdat ze 'boeren'. Als ze niet jaren doordoen met verlies verkopen ze hun gronden en materiaal en leven ze royaler dan eender welke loontrekkende.

In verhouding met de hoeveelheid werk dat ze verrichten is dat toch niet zoveel. Had het alleszinds hoger verwacht.
Het gemiddeld netto persoonlijk inkomen van mannen van 18 jaar en ouder lag in 2023 op 2.497 euro, dat van vrouwen op 1.907 euro. Het persoonlijk inkomen steeg bij mannen tussen 2006 en 2023 met 7%, bij vrouwen met 45%

2.497 * 12 = 29.964 EUR

Geen idee waarom men denkt dat de gemiddelde werknemer in België 46k netto verdient? Dat verdienen veel managers niet eens.

Soit een boer woont op zijn land en bezit vaak ook een vennootschap met doorgaans niet al te bveel schulden en wel veel activa. In een familiebedrijf erf je dat of krijg je het geschonken. En je krijgt minstens één van die dikke dozen van onder de schuur.

Be-lach-e-lijke krokodillentranen. Het is heel simpel : pas je aan en word winstgevend of GTFO. De regering moet goed uitplannen hoe we een handige reserve hebben en dan moet men de agrarische nijverheid deftig inplannen. Aangepast aan onze (strategische) noden. Maar ja, je moet conformeren aan de algemene normen. En ja, je moet zelfbedruipend kunnen zijn.

De subsidies daarvoor worden Europees geregeld trouwens en je valt van je stoel als je dat leest :

"Als we specifiek kijken naar de plannen voor 2024, zien we dat landbouw zo’n 53,7 miljard euro krijgt op 189,3 miljard euro uitgaven. Dat is 28,3 procent. In 2019, voor de coronacrisis, kon het GLB op 34,9 procent van de uitgaven rekenen."

Dringend tijd voor minder boeren en diegene die wél kaas hebben gegeten van ondernemen kunnen we dan beter helpen en ondersteunen/moderniseren. De rest mag echt dringend gewoon opzouten.

Ik denk dat jij onderschat hoe populair ze zijn in het ander landsdeel. Bouchez was op een gegeven moment populairder in Vlaanderen dan in Wallonië en aan Waalse kant zijn er wel wat fans van het economisch idee van NV-A.
Mevrouw Bouchez moet wel nog wat opletten😅

La copine de Bouchez s’emporte et crie “sales Flamands”, "vous n'êtes que des paysans flamands"

Ik blijf die zetelverdeling erg eigenaardig vinden. N-VA zou + 0,7% in aantal stemmen hebben met als gevolg -1 zetel. Les Engagés haalt dan weer + 3,1% en krijgt +9 zetels.

Voor federaal moet je per provincie tellen. Zetels worden berekend per provincie.
Niet gewoonweg het globale percentage pakken.

En dan moet je rekening houden met de blanco, ongeldige, degene die niet opdagen, degene onder de kiesdrempel,...
Het is dus niet dat 10.000 stemmen in West-Vlaanderen een zetel oplevert dat dat hetzelfde zou zijn in Luik.
In Wallonië waren er meer brolpartijtjes denk ik.

In WVL waren er 820.000 geldige stemmen voor 960.000 stemrechtigden. (+-85%)
MIN 18.000 "verloren" aan vooru en partij blanco
16 zetels in West-Vlaanderen voor 960k stemrechtigden = 60.000 per zetel.
Als je rekening houdt met enkel de effectief tellende stemmen. dan is het 16 zetels voor 800k. 50k per zetel

In provincie Luik waren er 620.000 geldige stemmen voor 810.000 stemrechtigden (+-76%)
MIN 71.000 verloren stemmen aan kleine partijen onder <5%
14 zetels in provincie Luik voor 810k stemrechtigden = 58.000 per zetel (2% verschil. Is waarschijnlijk een afronding)
Maar als je dan rekening houdt met de effectief tellende stemmen dan is het 14 zetels voor pakweg 550kstemmen dus is het +-40k effectief getelde stemmen per zetel.

En het zetelverdelingsmechanisme bevoordeelt meer de grote partijen dan kleine partijen. Dus als les Engagés serieus omhoog schiet van klein partijtje tot tweede grootste partij dan halen ze ook disproportioneel meer winst in zetels.

Waardoor lijkt dat je minder stemmen nodig hebt per zetel in Wallonië maar dat is niet waar. Er zijn veel meer niet komen opdagen/blanco/ongeldige/weggevallen stemmen in Luik dan in West-Vlaanderen. En dan spreiden mensen fake news zoals dit rond :p.

Laatst bewerkt:
Iedereen lijkt een klein detail te vergeten. Je kunt een land niet splitsen zonder dat de ander dat wil, he. We zijn Afrika niet.

Wat met de federale schuld. Wat met de Franse/Waalse schuld? Wat met de financieringswet ? Wat met Brussel. Lijken me meer dan details. Deel van een groter geheel.

Een staatshervorming is minder verregaand, maar komt op hetzelfde neer. Namelijk, je hebt een grote deal wat give/take inhoudt.

"Je vraagt gewoon steun voor een staatshervorming" aan VB. Waarom zou VB gewoon ja zeggen zonder iets terug te krijgen ? En waarom zou BDW zijn broek afsteken bij een niet regeringspartner om dat er eventueel erdoor te krijgen ? Alsof VB de grote staatsmannen zijn die uit vaderlandse liefde ja zullen zeggen om aan 2/3 meerderheid te raken ? :laugh:

Er gaat geen splitsing op tafel liggen, meer verdeling van verantwoordelijkheden richting de deelstaten wel. Daar stond zelfs de MR achter...

In mijn ogen is dit een win-win voor VB. Ze moeten realistisch zijn, ze schoten tekort... 1 zetel meer en ze konden voor vlaamse meerderheid gaan en het anders spelen, dat is van tafel nu. TvG zei zelf "in vlaams belang zetten we onszelf altijd opzij voor wat beste is voor de vlaming". Als een staatshervorming op tafel ligt dat beter is voor de vlaming en ons al een stapje dichter brengt, waarom zou hij niet tekenen? Hij kan de constructieve held zijn, hij kan tonen dat zijn partij bereid is teamspeler te zijn en kan daarna in alle gemak terug in oppositie gaan.

In dit scenario wint hij sowieso. Als de nieuwe regering succesvol is, heeft hij hier aan bijgedragen via de staatshervorming. Als ze faalt, profiteert hij volop vanuit zijn oppositie zetel. Volgende keer haalt hij dan miss wel een meerderheid met NVA en kan het anders gespeeld worden, zeker als er dan meer verantwoordelijkheden op vlaams niveau zijn.

Echt benieuwd welke regering we gaan krijgen, hoe lang het zal duren - voor nieuwjaar zou een gigantisch succes zijn. Vooruit heeft imo de beste papieren, en een plan B (het aftrappen), en een plan C als gevolg van B (in tandem aanschuiven met de PS).

Ik kan me wel inbeelden dat de MR het meest tevreden zou kunnen zijn, een kans op een regering zonder de PS - dat maak je wellicht maar 1 keer in je leven mee.

Echt benieuwd welke regering we gaan krijgen, hoe lang het zal duren - voor nieuwjaar zou een gigantisch succes zijn. Vooruit heeft imo de beste papieren, en een plan B (het aftrappen), en een plan C als gevolg van B (in tandem aanschuiven met de PS).

Ik kan me wel inbeelden dat de MR het meest tevreden zou kunnen zijn, een kans op een regering zonder de PS - dat maak je wellicht maar 1 keer in je leven mee.
Ik ben toch benieuwd of De Wever die staatshervorming nog kan doordrukken. Hij wou geen premier zijn zonder staatshervorming.

Les Engagés lijkt zijn veto tegen BDW al ingeslikt te hebben. Melissa geeft Bart ook een truitje van de rode duivels cadeau owv zijn ambitie. Kleine hintjes dat het er misschien toch van gaat komen.

MR blijft ook heel duidelijk de kaart voor een staatshervorming trekken. CD&V hoor ik ook niet meteen bezwaar, eerder wat errond fietsen.

Ben benieuwd welke cadeautjes De Wever bereid is om uit te delen om een van de grootste hervormers van dit land ooit te worden. Jambon als minister-president mogelijks het eerste slachtoffer.

Terug
Bovenaan