De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Met de huidige projectie is dit Vlaams een sú-per easy tripartite met N-VA/Vooruit/CD&V... een andere optie is niet aan de orde.

Tenzij de zetels weer op een funky manier verdeeld worden waardoor die 3 toch geen zetelmeerheid hebben ondanks hun resultaat.

Dat zie ik eerlijk gezegd wel zitten

NVA en Vooruit kunnen elkaar dan in toom houden met hopelijk een gebalanceerd regeerakkoord

Toch opvallend dat de kiezer geen boodschap heeft aan het extreemlinks verhaal van groen en pvda. Vooruit, meer gematigd links, scoort wel goed. Positieve evolutie.

VB heeft dan toch minder goede resultaten dan verwacht en zal wellicht tweede blijven. Dat is toch wel op het conto van de Wever te schrijven. Zonder diens redenaarstalent denk ik niet dat N-VA zo goed had kunnen standhouden.
Deze N-VA score lijkt mij grotendeels op het konto van De Wever en diens debat-parcours de afgelopen 2 weken te schrijven.

Maar ovengoed aan het feit dat VB in die laatste 2 weken misschien toch haar hand overspeeld heeft op een paar thema's en dat Van Grieken toch een paar keer heeft gewankeld.

Toch opvallend dat de kiezer geen boodschap heeft aan het extreemlinks verhaal van groen en pvda. Vooruit, meer gematigd links, scoort wel goed. Positieve evolutie.
PVDA stijgt wel, gelukkig minder sterk dan verwacht. Eigenlijk wel straf dat in het huidige negatieve klimaat (over politiek) extremistische partijen "maar" zo stijgen.

Deze N-VA score lijkt mij grotendeels op het konto van De Wever en diens debat-parcours de afgelopen 2 weken te schrijven.

Maar ovengoed aan het feit dat VB in die laatste 2 weken misschien toch haar hand overspeeld heeft op een paar thema's en dat Van Grieken toch een paar keer heeft gewankeld.
Van Grieken heeft enorm gewankeld de voorbije weken idd. Ik was verbaasd dat hij zo slecht was in 1 op 1 duels.

De gevreesde pikzwarte zondag blijft precies uit.
NVA daarmee ook in een absolute luxe positie om een Vlaamse en Federale regering te vormen.
Ik neem aan dat die eerst federaal gaan zien wat mogelijk is en op basis daarvan ook een Vlaamse regering samenstellen.

VLD terecht zwaar afgestraft maar zie die bij vorming van een federale regering nog niet volledig uitgeteld als MR die mee eist.

Federaal:
NVA / MR / Les Engages / CD&V / VLD?
NVA / PS / Les Engages / Vooruit / CD&V?
Geen idee of zoiets voldoende zetels oplevert.

NVA daarmee ook in een absolute luxe positie om een Vlaamse en Federale regering te vormen.
Ik neem aan dat die eerst federaal gaan zien wat mogelijk is en op basis daarvan ook een Vlaamse regering samenstellen.

VLD terecht zwaar afgestraft maar zie die bij vorming van een federale regering nog niet volledig uitgeteld als MR die mee eist.

Federaal:
Dit heeft voorlopig voldoende zetels, maar zoals @JPV terecht opmerkte is er in Wallonie nog maar 20% geteld ongeveer, dus dat blijft nog koffiedik kijken.

Federaal:
Geloof je dat MR Openvld zou willen aan boord halen? Buiten de blauwe kleur hebben die toch niks meer gemeen imo.

Je ziet wel in bepaalde regio's dat het VB wel een forse opmars doet. Maar vooral de signalen uit Wallonië met een PS die het onderspit delft doen deugd.

De 21% voor PVDA in Antwerpen Stad baren wel zorgen voor de gemeenteraadsverkiezingen in november.

VB in de laatste weken toch wel wat stemmen verloren. Vooruit langs zijn kant ook wel terug wat gewonnen volgens mij dankzij het opnieuw volledig uitspelen van Rousseau. Zonder hem zouden die cijfers toch iets minder zijn denk ik.

Dit heeft voorlopig voldoende zetels, maar zoals @JPV terecht opmerkte is er in Wallonie nog maar 20% geteld ongeveer, dus dat blijft nog koffiedik kijken.
In Wallonie is er van de grote steden (Luik, Charleroi, Bergen etc.) quasi nog niks van resultaten binnengekomen dus het zal daarop wachten zijn denk ik.

Je moet met deze resultaten dan toch die volledige uitleg van De Wever over het feit dat Wallonië een links bastion is met een korrel zout nemen. Ook al zijn die uitslagen nog maar zeer voorlopig (20% geteld)

Heck zelfs in Vlaanderen haalt PVDA in GENK 19%... in Vilvoorde voor het federale parlement 21.5% dat is toch allemaal niet niets...

Terug
Bovenaan