De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Van Grieken heeft enorm gewankeld de voorbije weken idd. Ik was verbaasd dat hij zo slecht was in 1 op 1 duels.
Zal wel een belangrijke leerschool zijn. Met de resultaten in sommige gemeentes kan het in oktober nog wel spannend worden. Als het cordon wordt doorbroken zal het lokaal zijn.

Toch opvallend dat de kiezer geen boodschap heeft aan het extreemlinks verhaal van groen en pvda. Vooruit, meer gematigd links, scoort wel goed. Positieve evolutie.
Ik vind het vooral fijn dat in een van de meest gepolariseerde verkiezingen, in zo’n gepolariseerde tijd, we op z’n minst Vlaams een van de meest centrumregeringen sinds lang zouden kunnen zetten. Afhankelijk van de MR gewoon ook federaal.

Al is Groen bij extreemlinks zetten wel een beetje flauw.

VB in de laatste weken toch wel wat stemmen verloren. Vooruit langs zijn kant ook wel terug wat gewonnen volgens mij dankzij het opnieuw volledig uitspelen van Rousseau. Zonder hem zouden die cijfers toch iets minder zijn denk ik.
Ik denk dat gewoon velen op het moment van de waarheid een schrik pakken van VB. En De Wever heeft in de tv-debatten ook een paar karatetrappen gegeven. De framing van TVG zijn transgender uitspraken zullen bij de jeugd misschien ook wat invloed hebben gehad.

NVA en vooruit. Komt dat wel goed?
Ik ben is benieuwd of vooruit voorzitterster haar woord gaat houden.
Wij stappen niet in een regering als elke kind geen warm maaltijd gaat krijgen.

NVA en vooruit. Komt dat wel goed?
Ik ben is benieuwd of vooruit voorzitterster haar woord gaat houden.
Wij stappen niet in een regering als elke kind geen warm maaltijd gaat krijgen.
Die zou moeten beseffen dat ze eigenlijk heel weinig heeft bijgedragen als voorzitter en dat Connor, zelfs achter de schermen misschien, altijd voorop moet lopen.

In Oost-Vlaanderen is er dan weer een overduidelijk Rousseau-effect. De voormalige Vooruit-voorzitter haalt al 9.414 voorkeurstemmen, zowat evenveel als de nummers 2 en 3 samen. Dat zijn respectievelijk Matthias Diependaele van N-VA (4.810) en Guy D’haeseleer van Vlaams Belang (4.801).

Wtf! Integriteit is dus blijkbaar niet meer belangrijk in deze huidige tijden.
Of mensen vergeten gauw, dat kan ook.

Alle, na de BBQ en voor den dessert toch al eens gekeken:

Met 3851 van de 5083 bureau's geteld:

- N-VA doet het nog steeds top - great!
- VB eveneens, al doen ze minder dan wellicht verwacht - still good!
- Open VLD & Groen krijgen ook hier slaag - as they should dus prima! Al blijven ze ook hier boven de kiesdrempel; dat is dan wel een minpuntje

Interessantere resultaten dan ik gedacht had begot.

En hier stemmen ze nog goed ook; 40+% naar NVA Federaal, 36,5% naar NVA Vlaams.

Al is Groen bij extreemlinks zetten wel een beetje flauw.
Hoezo een beetje flauw? Dat is gewoon de realiteit.

Ergens in een van verkiezingstopics heeft een grafiek gestaan waar partijen op het socio-economisch en socio-cultureel spectrum werden ingedeeld. Groen was socio-cultureel veruit het meest links, helemaal op het randje, veel meer dan PvdA.

Je merkte dat toch ook in de debatten... geen enkele partij heeft cultureel linksere standpunten dan Groen. En de combinatie van AL die punten lusten mensen duidelijk niet. Het is de klimaatmarsen all over again... het moment waarop je klimaat begint te vermengen allerhande ongerelateerde randzaken is het moment dat mensen afhaken.

Het wordt N-VA samen met CD&V en Vooruit in Vlaanderen.

Team Fouad Ahidar is quasi zeker van een zetel in het Vlaams Parlement. Tweede Nederlandstalige partij in Brussel.

Hoezo een beetje flauw? Dat is gewoon de realiteit.

Ergens in een van verkiezingstopics heeft een grafiek gestaan waar partijen op het socio-economisch en socio-cultureel spectrum werden ingedeeld. Groen was socio-cultureel veruit het meest links, helemaal op het randje, veel meer dan PvdA.

Je merkte dat toch ook in de debatten... geen enkele partij heeft cultureel linksere standpunten dan Groen. En de combinatie van AL die punten lusten mensen duidelijk niet. Het is de klimaatmarsen all over again... het moment waarop je klimaat begint te vermengen allerhande ongerelateerde randzaken is het moment dat mensen afhaken.
Sociaal links, maakt je voor mij niet extreemlinks als partij. Dan zouden veel meer partijen onder extreemrechts moeten onderverdeeld worden dan nu alleen VB.

Die zou moeten beseffen dat ze eigenlijk heel weinig heeft bijgedragen als voorzitter en dat Connor, zelfs achter de schermen misschien, altijd voorop moet lopen.
Ik vermoed dat die binnenkort terug voorzitter wordt. Wat hij op zich nog steeds is eigenlijk. Krijgt in Oost-Vlaanderen als lijstduwer zelfs de meeste voorkeurstemmen.

Hopelijk neemt die dan deze keer ook zijn verantwoordelijkheid ipv een of andere dumbass uit de partijrangen het op zich te laten nemen.
Ik denk dat we daar nu wel vrij zeker van kunnen zijn. De kaarten gaan zowel Vlaams als Federaal (momenteel) nooit meer zo goed liggen voor hem.

Terug
Bovenaan