De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Wat zei BDW precies aan het begin? Ad Astra per aspera?

Is dat niet het motto van Starfleet 😝 (sorry ben een nerd)

Van Grieken beweert dat een meerderheid met N-VA mogelijk is Vlaams, maar wat is de kans dat er nu nog een zetel switcht?

Hij beweert ook dat links verloren heeft, maar als je alles optelt van de linkse partijen dan gaan die er wel op vooruit. Het zullen vooral Open VLD en CD&V stemmers zijn die van rechts naar extreemrechts zullen zijn gegaan.

NVA winnaar, tot daar aan toe. Maar "de" grote winnaar, vind ik wat gek. Ze zijn quasi-stabiel en de grootste. Zeker een mooie verwezelijking.
Ofja, meestal spreekt men over winnaars bij stijgers. Daarmee dat ik het wat vreemd vind. Dat is hier niet het geval, de stijgers zijn VB, Vooruit & PVDA.

In een vacuum zijn ze zeker "de winnaar". Maar wou er gewoon even attent op maken dat de betekenis van winnaar elke verkiezing en naargelang partij altijd wel anders wordt ingevuld.
Langs de andere kant is het wel de enige bestuurspartij die niet afgestraft is

Amai, vanwaar de haat voor het Vlaamse volkslied?
Ik ben sowieso geen fan van volksliederen maar daarnaast vind ik het ook wat raar dat je enerzijds rationele argumenten aanhaalt voor Vlaamse onafhankelijkheid maar langs de andere kant wel volop inzet op de emotionele en romantische kant van het nationalisme met volksliederen, vlaggen, herdenkingen en dubieuze geschiedenis. Beetje cultachtige vibes.

Is dat een serieuze vraag? Omdat het Vlaams-nationalisme al jaar en dag gehuwd is met een rechtse ideologie, waarbij mensen die niet hetzelfde denken niet als échte Vlamingen worden beschouwd. Het is een negatief nationalisme, geen positief. Gecombineerd met de jarenlange besmeuring door extreemrechts, collaboratie, racisme en separatisme, ... en is het dan zo bizar dat een groot deel van de Vlamingen daar niet warm van wordt?

Wel verbaasd dat NVA 5.8% het schip in gaat in Brussel, en waarschijnlijk een zetel verliest. Cieltje Van Achter is nochtans een zeer competente politica. Hun verhaal pakt hier duidelijk niet.

Ik denk niet dat veel mensen stemmen op NVA of VB omdat ze per se een onafhankelijk Vlaanderen willen maar vooral omdat ze liberaal zijn (NVA) en strengere immigratie willen (VB). Dat Vlaams gedoe komt er dan maar wat bij maar boeit denk ik voor veel stemmers eigenlijk niet echt :p

Terug
Bovenaan