De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Ik zou niet liever hebben dan dat al die NL<->FR vrachtwagens van de E17 verdwijnen maar hoe ga je dat doen? Je kan geen brug over België bouwen... dat is een enorm complex probleem waarvan ik eerlijk gezegd geen idee heb hoe ze het gaan oplossen.

Maar ondertussen zitten ze in de markt te juichen dat Lego met een nieuw distributiecentrum af komt met werk voor "honderden mensen". Dat er daarvan maar ~80 lokale jobkes zijn waarvan er binnen 10 jaar 50 door AI uitgevoerd worden en dat er ondertussen alleen maar meer druk op het wegennet komt daar wordt niet over gesproken. Kuehne + Nagel verdedigd dan met EV-trucks etc maar ze vergaten daarbij handig dat een EV truck evenveel plaats inneemt op de openbare weg als een ICE truck :sarcastic:
een soort péage-systeem zoals in Frankrijk?
ook graag meer controles op inhaalverbod voor vrachtwagens -> als die mannen véél meer boetes in BE moeten betalen gaan ze het mss ook niet meer zo interessant vinden om langs hier te komen rijden?

Er werden de laatste jaren massaal veel meer boetes geïnd bij de normale personenauto's met flitspalen, trajectcontroles etc, waarom kan men ook niet zwaarder inzetten op het naleven van de wegcode bij camionchauffeurs? Elke controleur betaalt zichzelf toch dubbel en dik terug met de boetes?

Jean-Jacques De Gucht wilde de overstap maken van Vlaams naar Federaal en kreeg een comfortabele plek in OVL op plaats 3.

Zoontje van, blijkt nu niet verkozen. Iemand in de zaal die treurig is om deze vriendjespolitiek/zelfbediening? @mac-bc?

De vermogens(winst)belasting zal hierin cruciaal blijken: als NVA dat gaat toelaten dan zijn ze al hun blauwe kiezers gewoon terug kwijt imo

Afhankelijk van veel zaken hé:
  • met een grens op 50 miljoen ga je geen miljoenen stemmen kwijt zijn lijkt me
  • met een belasting van 1,5% op echt grote vermogens ga je geen kapitaalvlucht krijgen
  • als je dan zorgt voor, ik zeg maar iets, goedkopere loonlasten ga je stemmen winnen
ik denk echt dat daar ergens wel mogelijkheden liggen die bevorderend werken en verteerbaar zijn, het stond echt wel op de kaart bij deze verkiezingen - nu nog goed uitvoeren

Afhankelijk van veel zaken hé:
  • met een grens op 50 miljoen ga je geen miljoenen stemmen kwijt zijn lijkt me
  • met een belasting van 1,5% op echt grote vermogens ga je geen kapitaalvlucht krijgen
  • als je dan zorgt voor, ik zeg maar iets, goedkopere loonlasten ga je stemmen winnen
ik denk echt dat daar ergens wel mogelijkheden liggen die bevorderend werken en verteerbaar zijn, het stond echt wel op de kaart bij deze verkiezingen - nu nog goed uitvoeren
We kunnen maar hopen dat ze niet naar het voorbeeld uit Holland kijken: 36% belasting op je effectieve winst op je aandelen :support:

als ze slim zijn schaffen ze de stemplicht af, lijkt me vooral VB pijn te doen dan.

Daar ga je ook nog serieus teleurgesteld in zijn. Ik denk dat die VB-onderbuik wel nog redelijk militant is.
En het rijmt niet met het buitenland. Extreem-rechts scoort ook goed zonder stemplicht.

Daar ga je ook nog serieus teleurgesteld in zijn. Ik denk dat die VB-onderbuik wel nog redelijk militant is.
En het rijmt niet met het buitenland. Extreem-rechts scoort ook goed zonder stemplicht.
we gaan het snel weten, gemeenteraadsverkiezingen gaan er snel zijn na de zomer ;)

we gaan het snel weten, gemeenteraadsverkiezingen gaan er snel zijn na de zomer ;)
Gemeenteraad is iets anders dan federaal/regionaal/Europa.

Vlaams Belang is geen "gemeenteraadspartij". De resultaten in West-Vlaanderen bijvoorbeeld serieus anders liggen want op welke VB'er zou je daar moeten stemmen op je gemeenteraadslijst.
Voor de helft van de gemeentes daar is er niet eens een VB-lijst voor de gemeenteraad :p.

De gele golf mag aanhouden in oktober, als lokale militanten van hogerhand de opdracht krijgen géén coalities aan te gaan met het VB zal het wellicht afhangen van een lokale partij die de sprong waagt. Elke partij en zéker N-VA zal de analyse nu al maken van de risicogemeentes. Ik zie De Wever nog liever met PVDA dan VB in zee gaan, maar dan zou hij verhuizen naar Pyongyang zei die in een interview met Luc Alloo.

En er is nog een verschil tussen een Vlaamse/Kamerlijst en een lokale lijst. Als je in die bepaalde gemeente enkel "marginalen" hebt als lokale militant ga je niet veel stemmen halen.

Jean-Jacques De Gucht wilde de overstap maken van Vlaams naar Federaal en kreeg een comfortabele plek in OVL op plaats 3.

Zoontje van, blijkt nu niet verkozen. Iemand in de zaal die treurig is om deze vriendjespolitiek/zelfbediening? @mac-bc?

Jean-Jacques hield zich ook bezig met zo'n aparte thema's wat totaal geen kiesthema's zijn. En zijn familienaam is ook een nadeel geworden :p.
Euthanasie voor kinderen, scheiding van kerk en staat,...

Ik denk dat zijn verhuis naar de federale lijst ook niet vrijwillig was. Je zou kunnen zeggen dat de oud-voorzitter hem ervan heeft gekegeld.

De Aalsterse liberale schepen ambieerde de tweede plaats op de Vlaamse lijst voor de verkiezingen van 2024. Maar hij moest het onderspit delven tegen voormalig Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert. Hij doet nu een gooi naar de derde plaats op de Kamerlijst. En dit zou wel eens een strijdplaats kunnen worden. “Ik ben de eerste keer op het federale niveau vanop de tiende plaats verkozen geraakt. Dat waren natuurlijk andere tijden maar ik heb mij altijd met volle overtuiging ingezet.”

Gemeenteraad is iets anders dan federaal/regionaal/Europa.

Vlaams Belang is geen "gemeenteraadspartij". De resultaten in West-Vlaanderen bijvoorbeeld serieus anders liggen want op welke VB'er zou je daar moeten stemmen op je gemeenteraadslijst.
Voor de helft van de gemeentes daar is er niet eens een VB-lijst voor de gemeenteraad :p.
maar je kan toch perfect hun resultaat met de vorige gemeenteraadsverkiezingen vergelijken?

We kunnen maar hopen dat ze niet naar het voorbeeld uit Holland kijken: 36% belasting op je effectieve winst op je aandelen :support:

Is die berekening op basis van je effectieve winst of wordt een soort van standaard -tarief toegepast voor bepaling van je rendement? Zelf in zijn geheel niet op de hoogte hiervan.

Krijg je dan ook 36% van je verlies terug als je verlies hebt ipv winst?
Eerlijkheidshalve zou men het wel zo moeten regelen dat minwaardes binnen een zelfde aanslagjaar verrekened waarden met meerwaarden maar dan ga je ook weer rare zaken krijgen.

Voor de gemiddelde mens zijn dat wel non-issues. De meeste mensen kopen een fonds en hold for life, dan is dat niet van toepassing.

Maar 36% is niet redelijk, 30% dividendbelasting ook niet imo... als men al eens begint met 2-3% meerwaardebelasting. Dat zal al heel wat in het laadje brengen vermoed ik.

Ik zie Open VLD toch niet meteen terug 20% halen. Haal De Wever weg uit N-VA en er ligt een heel speelveld open, maar die man heeft op eigen houtje de hele verkiezingen in Vlaanderen naar eigen hand gezet en zichzelf incontournable gemaakt. Dat is vooral zijn verdienste. Andere N-VA'ers surften gewoon handig mee in zijn kielzog. Nu is het het aan hem om daadwerkelijk staatsman te zijn in plaats van enkel een indrukwekkend redenaar die zijn tegenstanders met twee vingers in de neus onder tafel praat. Want ik heb in deze campagne niemand dat zien doen: De Wever onder tafel praten.

Zolang er geen drama's gebeuren kan die man nog 10 - 15 jaar het Belgische politieke landschap vormgeven.

Agreed, maar de dag komt dat hij alles voor bekeken zal moeten laten en dat is inderdaad de dag dat het speelveld open zal vallen. Ik zie dan eerder een splitsing in 2 of meerdere facties, die op hun beurt wellicht hetzij opgeslokt worden, hetzij anderen opslokken.
Als het VB tegen dan nog steeds op een pluchen troon naar verkiezingsoverwinningen wordt gedragen door het cordon, dan zouden ze daar plots ook wel eens een injectie kunnen krijgen...

Anyhow; strategisch gezien is dit voor Vlaanderen een ideaal moment om VB in bad te trekken, maar dan gaan er meer dan 1 partij moeten durven springen (al dan niet met het oog om de rit sowieso niet helemaalm uit te doen, daar zouden ze zelfs support van kunnen krijgen uit het Zuiden). Zoniet groeien ze tegen volgende keer gewoon nog eens.

En een minderheidsregering voor Vlaanderen met steun van VB ?

Ja , ik kijk ook wel uit naar de gemeenteraadsverkiezingen , het cordon zou toch ergens moeten kunnen doorbroken worden. Ik denk dat dat gezond zou zijn voor de democratie. Ninove of in West-Vlaanderen, daar heb je wel veel een meerderheid VB-NVA nu. Maar het klopt wel dat de VB-mandatarissen nobele onbekenden zijn.

een soort péage-systeem zoals in Frankrijk?
ook graag meer controles op inhaalverbod voor vrachtwagens -> als die mannen véél meer boetes in BE moeten betalen gaan ze het mss ook niet meer zo interessant vinden om langs hier te komen rijden?

Er werden de laatste jaren massaal veel meer boetes geïnd bij de normale personenauto's met flitspalen, trajectcontroles etc, waarom kan men ook niet zwaarder inzetten op het naleven van de wegcode bij camionchauffeurs? Elke controleur betaalt zichzelf toch dubbel en dik terug met de boetes?
Een beetje zoals de kilometerheffing die sinds 1 april 2016 in voege is in België?

Eerlijkheidshalve zou men het wel zo moeten regelen dat minwaardes binnen een zelfde aanslagjaar verrekened waarden met meerwaarden maar dan ga je ook weer rare zaken krijgen.

Voor de gemiddelde mens zijn dat wel non-issues. De meeste mensen kopen een fonds en hold for life, dan is dat niet van toepassing.

Maar 36% is niet redelijk, 30% dividendbelasting ook niet imo... als men al eens begint met 2-3% meerwaardebelasting. Dat zal al heel wat in het laadje brengen vermoed ik.

Tis ook niet 36% op je reële winst in Nederland.
Tis 36% op een fictieve rendementspercentage van je beleggingen en andere activa (tweede woning, crypto,...)
En het is ook iets gecontesteerd in Nederland. (Blijkbaar rechtszaken over te hoge fictieve rendement in het verleden?
Ik weet niet of je kan bewijzen indien je effectieve rendement lager is dan je fictieve, dat je dan je reële kan nemen in Nederland.

maar je kan toch perfect hun resultaat met de vorige gemeenteraadsverkiezingen vergelijken?

Ik denk niet dat je daar conclusies kan trekken op het algemeen effect van het schrappen van de opkomstplicht op het resultaat van Vlaams Belang.

Sommigen gaan daar totaal de verkeerde conclusies trekken dat het schrappen van de opkomstplicht op regionaal/federaal vlak dezelfde resultaten zou opleveren. Juist omdat gemeenteraadsverkiezingen een ander beestje is dan parlementsverkiezingen.

Vlaams Belang zal niet blijven groeien. Vlaams Belang is vooral een partij van slogans die geen concrete oplossingen biedt. Een onafhankelijk Vlaanderen is een utopie. Vlaams Belang is een racistische partij en het imago zal nooit veranderen. Onder het maatpak van veel Vlaams Belang mandatarissen zit er bruine brij. En met alle respect ik heb een nonkel en tante die in een deelgemeente van Diksmuide wonen in een riante hoeve. Luxe, rust, kalmte geen grootstedelijke 'problemen' en toch stemmen die VB .. begrijpen wie kan ..

Neonazi's vormen de tweede partij van Vlaanderen. -> "Vlaanderen heeft niet voor extremistisch gekozen!"
Ik zet mijn TV aan, het eerste wat ik hoor van de twee grootste partijen is niet het nationaal volkslied, maar "De Fiere Vlaamse Leeuw!". Met een sérieux op hun kop alsof ze ten strijde trekken, inclusief uitzinnige vendelzwaaiertjes op de achtergrond. Ja N-VA, ik kijk ook naar jou. -> "Vlaanderen heeft niet voor extremisme gekozen!".

Spijs en drank voor het ganse forum? Dan toch niet als je een minimum aan wetenschappelijk besef hebt over het klimaat (Groen) en voor de rest ook de goede centrum bestuurspartijen beloond zou willen zien worden (Open VLD en CD&V).

Hoe beter je het doet, hoe meer je hier afgestraft wordt.
Het politieke circus heeft gewonnen. De spindokters. De doodgravers van goed bestuur.

Dat lied is één van de officiële symbolen van de Vlaamse Gemeenschap, net zoals 11 juli de officiële feestdag is en Vlaanderen een vlag en wapen heeft.

Op 22 mei 1973 aangenomen in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement en in de tekst als "volkslied van de Nederlandse cultuurgemeenschap" omschrijven.

Lang voor de N-VA dus.

Terug
Bovenaan