Eerste hulp bij klus-gevallen

Situatie; ik heb een 50mm flexibele wachtbuis liggen, waardoor een kabel gaat getrokken worden bij de installatie van een laadbox tegen een muur. Ik zie meestal dat de kabel naar de box in een PVC buis afgewerkt is, hoe zorgt men typisch voor een fatsoenlijke aansluiting van een flex wachtbuis in dit geval?

Situatie; ik heb een 50mm flexibele wachtbuis liggen, waardoor een kabel gaat getrokken worden bij de installatie van een laadbox tegen een muur. Ik zie meestal dat de kabel naar de box in een PVC buis afgewerkt is, hoe zorgt men typisch voor een fatsoenlijke aansluiting van een flex wachtbuis in dit geval?
flex buis tot net boven de grond laten komen en vanaf daar verder gaan in PVC buis 32mm?

Je kan een verloopstuk maken met een afstopdeksel en dan een gat erin klokken van 32mm

Het valt mij op dat er rond het slot een minieme opening zit waar lucht kan passeren.
Aangezien je sloten kunt verwisselen in deuren lijkt het mij niet abnormaal dat er daar minimale speling in zit.
Maar kan je zoiets isoleren?

In onze garage komen verschillende buizen uit de grond toe/ vertrekken (gas, water,...) deze zijn gewoon gaten in de grond en zijn op zich niet goed afgewerkt. Gedurende verschillende jaren is dit nooit een probleem geweest. Echter deze week een veldmuisje gespot in de garage, die wel vakkundig gevangen is door de kat des huizes maar nu is de vrouw des huize er van overtuigd dat ze via die gaten binnen geraakt is. Hoe kan ik dit nu best opvullen? Gewoon toespuiten met isolatie schuim?

In onze garage komen verschillende buizen uit de grond toe/ vertrekken (gas, water,...) deze zijn gewoon gaten in de grond en zijn op zich niet goed afgewerkt. Gedurende verschillende jaren is dit nooit een probleem geweest. Echter deze week een veldmuisje gespot in de garage, die wel vakkundig gevangen is door de kat des huizes maar nu is de vrouw des huize er van overtuigd dat ze via die gaten binnen geraakt is. Hoe kan ik dit nu best opvullen? Gewoon toespuiten met isolatie schuim?

Ik heb dat gedaan als isolatie, maar een muis knaagt daar door als die wil.

Ik betwijfel dat ze langs daar is binnen geraakt hoor maar als het al toe zou zijn.
Gewoon inderdaad PUR inspuiten. (niet vol hé, gewoon dat het afdicht)
Kan je/men nog vlot door bij vervangen of verzwaren aansluiting.
Muis kan er inderdaad wel vlot door, maar dan zie je het dat ze toch via daar komen en kan je daarna nog andere maatregelen nemen (paar cm mortel/...pur dient dan nog al als rugvulling)
Als er geen gat in komt zal je ergen anders moeten zoeken.

Als het wachtbuizen zijn zonder dat er ergens bloot metaal zit -> prop er eerst een stuk ijzerwol in (knagen muizen niet door), en spuit dat op met pur.

Wat ook kan helpen is in de pur een schoonmaakspons steken.
Best deze op voorhand uit mekaar trekken zodat er geen opening is waar ze toch tussen kunnen.

Niet echt een klus, maar dit leek me toch de plaats om mijn vraag te stellen.

Wij hebben een keukeneiland waarrond we eten op barstoelen. De barstoelen zijn voorzien van een horizontale stang om je voeten op te plaatsen, maar die steekt uit voorbij de stoelpoten.

Door telkens de stoelen vooruit te schuiven, geraken de kasten onder het eiland beschadigd. We hebben al van die viltjes geplaatst, maar die stang is te dun waardoor deze onmiddellijk loskomen. Op de kast willen we natuurlijk liever niets kleven. Iemand een tip (behalve: schuif uw stoel niet te ver naar voor)?

Niet echt een klus, maar dit leek me toch de plaats om mijn vraag te stellen.

Wij hebben een keukeneiland waarrond we eten op barstoelen. De barstoelen zijn voorzien van een horizontale stang om je voeten op te plaatsen, maar die steekt uit voorbij de stoelpoten.

Door telkens de stoelen vooruit te schuiven, geraken de kasten onder het eiland beschadigd. We hebben al van die viltjes geplaatst, maar die stang is te dun waardoor deze onmiddellijk loskomen. Op de kast willen we natuurlijk liever niets kleven. Iemand een tip (behalve: schuif uw stoel niet te ver naar voor)?
Afhankelijk van de dikte van die stang: zoek eventueel eens op "Eindtul" voor buis? Vlot verkrijgbaar in verschillende maten (vanaf 16mm alleszins) en kleuren (grijs, lichtgrijs, wit en zwart sowieso) en eventueel zelfs te schilderen naar wens

Ja of als je het wat netjes kan doen zo van dat spul dat je rond de handvat van je tennisraket draait bv links en rechts van de stang?

OK zoals ik eerder gemeld had paste mijn nieuwe inbouwoven net niet (1 of 2 mm). Ik moest daarvoor dus allereerst de inbouwmicrogolf er uit krijgen die zich net boven de oven bevond (en boven de microgolfoven zit dan een plank waardoor de microgolfoven niet naar omhoog geheft kon worden) om het te doen passen.

Er was helaas niks beweging in te krijgen We hebben liggen trekken en sleuren met twee stevige binken : Rien de kloot. Dat vond ik heel raar maar na een tijdje het te bekijken en bestuderen werd het duidelijk. Wat blijkt? Ik heb geen idee welke werklui dit gedaan hebben maar ze hebben dus 16+ jaar geleden bij het monteren van de ikeakast gewoon een ijzeren staaf los onderaan en vanachter door de microgolfoven getrokken. :wallbash:Deze ijzeren staaf zat natuurlijk zowel links als rechts in het hout van de ikeakast en zorgde ervoor dat de microgolf muurvast zat.

Het is finaal wel gelukt maar de microgolf heeft daarbij wel de geest gegeven. R.I.P. :frown: Men had dat dus zo gemaakt alsof die microgolf hoorde bij de ikeakast en het nooit de bedoeling was deze er ooit uit te krijgen. Dat deze ooit aan vervanging toe is, daar stond men dus niet bij stil.

Gelukkig was ie al bijna 17 jaar oud en was ie aan het eind maar toch echt mijne WTF van het jaar.

Het heeft 2 uur geduurd om de microgolf er 'kapot' uit te krijgen. Anyways de inbouwoven staat er nu in en deze werkt (deze staat nu te draaien voor eerste gebruik) :) Ik ga nu ne nieuwe microgolfoven bestellen en dan kan ik de planken verplaatsen zodat alles netjes past.
Zo zag dat er dus uit :angry:

Whats-App-Image-2025-11-07-at-1-49-35-PM.jpg

Anyways, alles is een weekje later terug netjes afgewerkt. Ik had nadien wel last van mijn onderrug na al dat trekken en sleuren.
Vooral als ik op ne stoel ging zitten had ik last. :cry:

Whats-App-Image-2025-11-14-at-6-52-44-PM.jpg

Ik heb hier zo een schuin raam in het dak. Die ramen liggen precies op een houten kader met daarop een ijzeren kader. Als het erg koud wordt zie ik dat er op het ijzeren/aluminium kader condens ontstaat. Dus niet op de ramen zelf maar op dat ijzeren kader.

Dat lijkt dus een serieuze koudebrug te zijn, dat kader voelt dus ook ijskoud aan.

Los van het verlies van warmte, om de condens tegen te gaan, zou het nuttig zijn om een isolerende zelfklevende EPDM celrubberband daar over te kleven, gewoon om te vermijden dat de warme lucht tegen dat kader zal condenseren?

Want als het erg koud wordt en we verwarmen stevig, dan durft er al eens een druppeltje over de Gyproc naar beneden te rollen - en dat wil ik tegengaan!

Iemand ervaring hiermee?

De radiator in mijn slaapkamer zit langs 1 kant wat los (heb zo 2 "pinnen", eentje links en rechts die de radiator vast zet in de muur).
Het is niet dat deze meteen gaat lossen, maar wiebelt toch al wel wat.

Radiator volledig van de muur halen zie ik niet zitten (single vrouw dus zelfs geen idee hoe eraan te beginnen).

Kan ik daar gewoon een soort "pasta/cement achtig" iets tussensmeren zodat dat gat wat uithard? Zo ja, welk soort product?

De radiator in mijn slaapkamer zit langs 1 kant wat los (heb zo 2 "pinnen", eentje links en rechts die de radiator vast zet in de muur).
Het is niet dat deze meteen gaat lossen, maar wiebelt toch al wel wat.

Radiator volledig van de muur halen zie ik niet zitten (single vrouw dus zelfs geen idee hoe eraan te beginnen).

Kan ik daar gewoon een soort "pasta/cement achtig" iets tussensmeren zodat dat gat wat uithard? Zo ja, welk soort product?
Man of vrouw, een radiator ophangen doe je best met 2. Klusjesman of kennis oprakelen dus.

Pasta of cement wordt sowieso gepruts en is niet de oplossing.

Man of vrouw, een radiator ophangen doe je best met 2. Klusjesman of kennis oprakelen dus.

Pasta of cement wordt sowieso gepruts en is niet de oplossing.
Ik moet geen volledige radiator ophangen. Zit gewoon beetje los aan 1 kant. Kan ik dat echt niet oplossen met iets ertussen te smeren dat uithard? Ik heb geen kenissen/familie om mij met zo'n zaken te helpen. Ik zoek gewoon heel even een eenvoudige oplossing.

Je zou desnoods wat chemisch anker in de holte kunnen spuiten. Dat zal waarschijnlijk wel voldoende hard worden maar de vraag is hoe goed je er aan kan? Beugels zitten toch vlak achter de radiator dus zonder deze te demonteren kan je daar toch niet aan?

Trek anders eens een foto? Dan kunnen we mee bricoleren!

Bvb de teut van een tube Tec7 plooien nadat je de tube een tijdje op de warme radiator hebt gelegd! Misschien krijg je er zo wel wat montagelijm ingepleurd!

Terug
Bovenaan