OK zoals ik eerder gemeld had paste mijn nieuwe inbouwoven net niet (1 of 2 mm). Ik moest daarvoor dus allereerst de inbouwmicrogolf er uit krijgen die zich net boven de oven bevond (en boven de microgolfoven zit dan een plank waardoor de microgolfoven niet naar omhoog geheft kon worden) om het te doen passen.
Er was helaas niks beweging in te krijgen We hebben liggen trekken en sleuren met twee stevige binken : Rien de kloot. Dat vond ik heel raar maar na een tijdje het te bekijken en bestuderen werd het duidelijk. Wat blijkt? Ik heb geen idee welke werklui dit gedaan hebben maar ze hebben dus 16+ jaar geleden bij het monteren van de ikeakast gewoon
een ijzeren staaf los onderaan en vanachter door de microgolfoven getrokken.

Deze ijzeren staaf zat natuurlijk zowel links als rechts in het hout van de ikeakast en zorgde ervoor dat de microgolf muurvast zat.
Het is finaal wel gelukt maar de microgolf heeft daarbij wel de geest gegeven. R.I.P.

Men had dat dus zo gemaakt alsof die microgolf hoorde bij de ikeakast en het nooit de bedoeling was deze er ooit uit te krijgen. Dat deze ooit aan vervanging toe is, daar stond men dus niet bij stil.
Gelukkig was ie al bijna 17 jaar oud en was ie aan het eind maar toch echt mijne WTF van het jaar.
Het heeft 2 uur geduurd om de microgolf er 'kapot' uit te krijgen. Anyways de inbouwoven staat er nu in en deze werkt (deze staat nu te draaien voor eerste gebruik)

Ik ga nu ne nieuwe microgolfoven bestellen en dan kan ik de planken verplaatsen zodat alles netjes past.