Elektrische wagens

Maar is dat echt zo, en zal dat zo blijven? Toen mijn baas aan het begin van de kerstvakantie in 2019 naar Oostenrijk reed moest hij een uur aanschuiven voor een supercharger onder de baan. Hoe meer Tesla’s, of hoe meer elektrische voertuigen op de baan, hoe meer de keuze zal moeten gemaakt worden wat het optimaal aantal laders zal zijn.
Skivakanties vergen planning, zomervakanties niet of amper. Er zijn twee laadstations op weg naar Oostenrijk die je moet mijden in de zwarte week-ends
Heel veel, met bijhorende kost, om de piekmomenten op te vangen? Of gaan we accepteren dat we bij reizen naar het buitenland op piekmomenten ettelijke uren zullen verliezen met aanschuiven voor een charger?
Neen, we zullen accepteren dat we de wereld verder naar de kloten laten gaan; en ons als lemmingen de pletter storten.
10-15% van de CO2 uitstoot is een gevolg van privé-vervoer. 't Is ook de enige bron van CO2 die blijft stijgen.

Nogmaals : op dit moment is het aanschuiven nog geen echt issue, van wat ik begrepen heb, behalve voor wintersportvakanties (wanneer je de standaardroute neemt, er zijn alternatieven waar je geen problemen zou hebben, dus wel een beetje plannen).
Er wordt op dit moment trouwens op grote schaal geïnvesteerd in extra laadmogelijkheden.
Op termijn zal dit gewoon leiden tot het spreiden van vakanties, men zal moeten stoppen met de idee van zaterdag tot zaterdag op verlof te gaan
7 stops op een rit van 20h rijden, daar word ge toch echt horendol van. 3 a 4 stops is echt wel ruim voldoende, zeker in een auto die dan nog eens friggin' AUTOPILOT heeft.
Neen dat is niet genoeg. Dat is 5 uur aan een stuk rijden, is totaal onverantwoord.

Den auto rijdt voor u, dat is mijn heel punt. Moest het legaal zijn kon ge 7u aan een stuk slapen terwijl de tesla rijdt.

Nee dat kan nog niet idd, maar hebt ge al is met autopilot gereden? Dat vergt veel minder inspanning als zelf rijden. Ge moet voor de show u hand op het stuur houden en dat is het zowat.
5u doorbollen met ne normale auto is al niet veel aan, met nen tesla is dat echt kinderspel.

Nee dat kan nog niet idd, maar hebt ge al is met autopilot gereden? Dat vergt veel minder inspanning als zelf rijden. Ge moet voor de show u hand op het stuur houden en dat is het zowat.
5u doorbollen met ne normale auto is al niet veel aan, met nen tesla is dat echt kinderspel.
En dat is exact de reden waarom het geen goed idee is...

Wat je hier zegt is "jama, mijn auto doet alles voor mij, dus ik moet niet meer opletten", zou je dan bvb ook een kind achter het stuur zetten?

Ik zou zelfs niemand achter het stuur zetten. Dat is ook de bedoeling van full autonomous driving.
Ik zie niet in waarom ge 8000 EUR zou stukslaan om dan te zeggen "oh nee technologie, laten we ze zeker niet gebruiken".

Toegegeven, het is vies omdat ge het niet gewoon zijn. Maar als ge u de psychologische barriere voorbij zijt is het toch een logische evolutie?
Als ge met het vliegtuig naar Australië gaat, denkt ge dan dat die piloten elke kilometer manueel vliegen? Banee, eenmaal die op hoogte en kruissnelheid zijn gaat de autopilot aan en daarmee is de kous af. Ze zijn uiteraard aanwezig om indien nodig in te grijpen, maar op een vlucht van 20u zijn die bitter weinig uren echt aan het vliegen. Dat is dan 10km hoog aan een snelheid van 900-1000km/h.
Maar met de voetjes op de grond aan 120km/h ... dangerous!

Ik zou zelfs niemand achter het stuur zetten. Dat is ook de bedoeling van full autonomous driving.
Ik zie niet in waarom ge 8000 EUR zou stukslaan om dan te zeggen "oh nee technologie, laten we ze zeker niet gebruiken".

Toegegeven, het is vies omdat ge het niet gewoon zijn. Maar als ge u de psychologische barriere voorbij zijt is het toch een logische evolutie?
Als ge met het vliegtuig naar Australië gaat, denkt ge dan dat die piloten elke kilometer manueel vliegen? Banee, eenmaal die op hoogte en kruissnelheid zijn gaat de autopilot aan en daarmee is de kous af. Ze zijn uiteraard aanwezig om indien nodig in te grijpen, maar op een vlucht van 20u zijn die bitter weinig uren echt aan het vliegen. Dat is dan 10km hoog aan een snelheid van 900-1000km/h.
Maar met de voetjes op de grond aan 120km/h ... dangerous!
Want bij dat vliegtuig zijn er uiteraard ook constant aan alle kanten objecten op enkele meters.. om maar niet te spreken van de honderden, duizenden andere objecten die rond vliegen op enkele (tientallen) meters ..

autonoom rijden, ok. Maar daar zijn we nog *lang* niet.

edit: trouwens, wanneer je echt autonoom kan rijden doen die extra stops er toch niet meer toe want waarschijnlijk zit jij dan een film te kijken, iets te lezen, te slapen, etc

Laatst bewerkt:
Neen, we zullen accepteren dat we de wereld verder naar de kloten laten gaan; en ons als lemmingen de pletter storten.
Niet echt iets toe te voegen aan de discussie, gullie hebt beide goede punten die grotendeels niet mutually exclusive zijn.
Maar deze zin spoorde mij aan tot mijn post in de "weetjes" thread (y).

Het "feit" dat lemmings zichzelf zomaar van een afgrond gooien, mass suicide plegen, en/of domweg de hele groep volgen, is eigenlijk niet waar.
Dat geloof bestond al langer, maar het is vooral de Disney docu White Wilderness (Oscar winnaar) uit de jaren 50 die de wereld hiervan overtuigde. Die docu bevatte een scene waar een massa lemmings van een klif dook. Wat ze niet lieten zien, was de camera crew op de klif die een massa lemmings er vanaf duwde :(.
Op zijn beurt was dit dan de inspiratie voor de Lemmings game, die best wel leuk was.

Want bij dat vliegtuig zijn er uiteraard ook constant aan alle kanten objecten op enkele meters.. om maar niet te spreken van de honderden, duizenden andere objecten die rond vliegen op enkele (tientallen) meters ..

autonoom rijden, ok. Maar daar zijn we nog *lang* niet.

edit: trouwens, wanneer je echt autonoom kan rijden doen die extra stops er toch niet meer toe want waarschijnlijk zit jij dan een film te kijken, iets te lezen, te slapen, etc
Ik nodig u vriendelijk uit om eens een live kaart van het luchtruim te bekijken (pre-covid weliswaar). Dat is complexer en drukker dan de E40.

Die hele stelling van de wereld naar de kloten helpen, het is maar wat u een goed gevoel geeft. Uw elektrische wagen zijn batterijen zijn voor het grootste deel lithium, een van de smerigste elementen om te ontginnen. Vooral vervuiling van vers water is obsceen. Daarnaast vervuilt het ook de bodem (https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact).

De nabije toekomst zal er ook een worden waar ge uw wagen aan het opladen zijt met bruinkool, gas of (in het beste geval) nucleaire energie. Also very eco.

En voor wat? 10 tot 15% van de CO2 uitstoot traag te reduceren? Ik geloof er eigenlijk geen hol van dat privaat vervoer 15% zou zijn, want de gehele transportsector is maar voor 24% verantwoordelijk. Zwaar vervoer en zeetransport zitten daar ook bij in. Ge weet wel, van die containerschepen waar ze ruwe olie in kappen. Of cruiseliners die 120 liter per km verbruiken.
Meer dan 50% komt uit ENERGIEPRODUCTIE (zowel elektriciteit, residentieel als industrieel).
Allemaal elektrisch rijden zal vooral voor 1 ding zorgen: een verschuiving van uitstoot van transport naar bovengenoemde categorie, geen reductie van de totale emissies. Want nucleair is uit den boze en hernieuwbaar daarmee komen we er niet.
(https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-4a.html)

Het is nobel dat ge het goed bedoelt he, maar elektrisch rijden is voornamelijk een fiscale operatie dus pretendeer aub niet dat het voornamelijk om "het milieu" te doen is.

Ik nodig u vriendelijk uit om eens een live kaart van het luchtruim te bekijken (pre-covid weliswaar). Dat is complexer en drukker dan de E40.
Het luchtruim heeft wel een dimensie extra, dus drukker zou ik dat niet noemen. En vliegtuigen komen al helemaal niet op meters van elkaar zoals auto's.

Ge weet wel, van die containerschepen waar ze ruwe olie in kappen.
Awel, als iedereen elektrisch gaat rijden zijn die dus ook niet meer nodig.

Het is nobel dat ge het goed bedoelt he, maar elektrisch rijden is voornamelijk een fiscale operatie dus pretendeer aub niet dat het voornamelijk om "het milieu" te doen is.
Tuurlijk is dat voor velen een fiscale operatie (voor mij ook), maar het is toch mooi dat dat ook nog eens helpt met de CO² uitstoot naar beneden te halen (al is het zelfs maar 1%)?

Die hele stelling van de wereld naar de kloten helpen, het is maar wat u een goed gevoel geeft. Uw elektrische wagen zijn batterijen zijn voor het grootste deel lithium, een van de smerigste elementen om te ontginnen. Vooral vervuiling van vers water is obsceen. Daarnaast vervuilt het ook de bodem (https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact).

De nabije toekomst zal er ook een worden waar ge uw wagen aan het opladen zijt met bruinkool, gas of (in het beste geval) nucleaire energie. Also very eco.

En voor wat? 10 tot 15% van de CO2 uitstoot traag te reduceren? Ik geloof er eigenlijk geen hol van dat privaat vervoer 15% zou zijn, want de gehele transportsector is maar voor 24% verantwoordelijk. Zwaar vervoer en zeetransport zitten daar ook bij in. Ge weet wel, van die containerschepen waar ze ruwe olie in kappen. Of cruiseliners die 120 liter per km verbruiken.
Meer dan 50% komt uit ENERGIEPRODUCTIE (zowel elektriciteit, residentieel als industrieel).
Allemaal elektrisch rijden zal vooral voor 1 ding zorgen: een verschuiving van uitstoot van transport naar bovengenoemde categorie, geen reductie van de totale emissies. Want nucleair is uit den boze en hernieuwbaar daarmee komen we er niet.
(https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-4a.html)
Cut the crap. Een elektrisch voertuig dat uitsluitend elektriciteit gebruikt, gegenereerd uit bruinkool, is nog steeds CO2 efficiënter dan een wagen op brandstof. Een brandstofmotor haalt een rendement van minder dan 40% (en dan moeten we de transmissie-verliezen nog inrekenen). Bovendien moet ruwe aardolie nog geraffineerd worden vooraleer je ze in de tank kan gooien. Daar wordt ook behoorlijk wat CO2 bij geproduceerd.
Elektrische voertuigen danken hun hoger rendement voornamelijk aan 't feit dat ze de kinetische energie recupereren.
Je bent de dooddoener 'Kobalt' nog vergeten te vernoemen, de kobalt in de accu's !!!!

Neen, louter en alleen uit ecologische overwegingen, heb zelf enkele studies nagelezen voor die keuze te maken. Is voor mij helemaal geen fiscale operatie. Ik had ook een plug-in hybride kunnen nemen of een wagen met brandstofmotor. Het enigste verschil zou de VAA zijn, zou netto nog geen 5000 EUR verschil voor me uitmaken over 5 jaar. Alsof ik me daar zorgen zou over maken

Bedoel je dan AP of FSD? Je moet nog altijd opletten. Dat is ten eerste nog verre van perfect en ten tweede zijn er in Europa allerlei strenge regels die FSD hier serieus beperken. Fijn rijden als je alleen op de autostrade rijdt maar anders moet je nog altijd goed opletten en is dat toch niet echt minder vermoeiend dan manueel rijden. Het is niet dat ge uw ogen kunt sluiten en wat rusten.

Kunnen we hier ook niet gewoon over EVs discussiëren in plaats van een EV vs ICE strijd te voeren. Anders kan daar misschien beter een apart topic voor komen zodat sommige mensen dan om de zoveel tijd dat terug naar boven kunnen halen om altijd dezelfde discussies terug te voeren.

Laatst bewerkt:
Cut the crap. Een elektrisch voertuig dat uitsluitend elektriciteit gebruikt, gegenereerd uit bruinkool, is nog steeds CO2 efficiënter dan een wagen op brandstof. Een brandstofmotor haalt een rendement van minder dan 40% (en dan moeten we de transmissie-verliezen nog inrekenen). Bovendien moet ruwe aardolie nog geraffineerd worden vooraleer je ze in de tank kan gooien. Daar wordt ook behoorlijk wat CO2 bij geproduceerd.
Elektrische voertuigen danken hun hoger rendement voornamelijk aan 't feit dat ze de kinetische energie recupereren.
Je bent de dooddoener 'Kobalt' nog vergeten te vernoemen, de kobalt in de accu's !!!!
Niks tegen kobalt, zorgt nog voor wat werkgelegenheid! Kobalt is ondertussen ook een veel kleiner deel van de accu, lithium is een veel groter probleem. In een modern tesla pack zit 11kg lithium vs 4kg cobalt en ze gaan naar cobalt-vrije accu's. Lithium eruit krijgen zal een ander paar mouwen zijn.
Ruwe aardolie moet ge niet raffineren he voor vrachtschepen, enkel gefilterd. Daar zijn die motoren voor ontworpen. Die zuipen rond de 240.000 liter brandstof per dag, als dat ook nog eens geraffineerde brandstof moest zijn dan was het helemaal niet te doen.

En om de crap te cutten: een gemiddelde kolencentrale heeft een energie-efficientie van 34%. Dus tel daar dan nog eens transmissieverliezen en conversieverliezen van hoogspanning naar laagspanning bij en ik vrees dat ge er hier toch naast zit.
Is ook wel echt een worst case scenario, een gascentrale doet al 60%.

Niks tegen kobalt, zorgt nog voor wat werkgelegenheid! Kobalt is ondertussen ook een veel kleiner deel van de accu, lithium is een veel groter probleem. In een modern tesla pack zit 11kg lithium vs 4kg cobalt en ze gaan naar cobalt-vrije accu's. Lithium eruit krijgen zal een ander paar mouwen zijn.
Ruwe aardolie moet ge niet raffineren he voor vrachtschepen, enkel gefilterd. Daar zijn die motoren voor ontworpen. Die zuipen rond de 240.000 liter brandstof per dag, als dat ook nog eens geraffineerde brandstof moest zijn dan was het helemaal niet te doen.
Hah, jou wagen rijdt op ruwe aardolie?
En om de crap te cutten: een gemiddelde kolencentrale heeft een energie-efficientie van 34%. Dus tel daar dan nog eens transmissieverliezen en conversieverliezen van hoogspanning naar laagspanning bij en ik vrees dat ge er hier toch naast zit.
Is ook wel echt een worst case scenario, een gascentrale doet al 60%.
Hier is een artikel uit Nature

Jij gaat die waarschijnlijk niet kunnen lezen (alleen voor abonnees) maar hier staat ook een model dat van vergelijkbare data vertrekt
Dus gewoon stoppen met onzin te verkopen, iedere fatsoenlijke studie wijst in dezelfde richting.

Op termijn zal dit gewoon leiden tot het spreiden van vakanties, men zal moeten stoppen met de idee van zaterdag tot zaterdag op verlof te gaan
Wat moet het toch leuk zijn om in zo een droomwereld te leven :P
Ik zou zeggen droom verder! Maar de realiteit is dat mensen hier geen genoegen mee gaan nemen. Kiezen wanneer je op vakantie gaat is een vrijheid, een vrijheid die je niet zomaar wilt afgeven.

Wat moet het toch leuk zijn om in zo een droomwereld te leven :p
Ik zou zeggen droom verder! Maar de realiteit is dat mensen hier geen genoegen mee gaan nemen. Kiezen wanneer je op vakantie gaat is een vrijheid, een vrijheid die je niet zomaar wilt afgeven.
Jij leeft in een droomwereld, eentje waarin je denkt dat we gewoon verder kunnen gaan met onze huidige manier van leven.

Elektrische wagens maakten voor mij wel zichtbaar hoeveel energie we spenderen aan transport.

Met 1kWh kan je 5km rijden. Het normale verbruik van een gezin is 10kWh/dag. We worden (terecht) aangemoedigd om zuinig om te springen met sluimverbruik, A+++ witgoed te kopen, LED-lampen ipv halogeenlampen. Maar als je daar dan een EV naast zet, dan zie je dat 100km met de auto rijden al meteen het hele elektriciteitsverbruik van een gezin voor 48 uur kost. De pessimist in mij denkt dan: zijn al die kleine energiebesparende maatregelen thuis het wel waard. 1 dag per week thuiswerk doet meer voor het milieu dan de hele tijd op je verbruik letten.

Een EV die je wat deftig gebruikt, kost meer energie dan een gans huishouden. (En ja, dit moet voor ICE dan nog erger zijn)

In zake de autopilot discussie ... ik kijk er zeker naar uit hoor, naar de 'full autonome' toekomst. Maar we zijn er nog lang niet.

Ik zou het graag nog zien gebeuren in mijn leven ze, dat ik op resto kan gaan, een fles wijn uit kuisen & dan achter in de wagen stappen en tegen de wagen zeggen van 'breng mij naar huis'.

Autopilot is een eerste stap, maar is nog verre van 'ik slaap achter het stuur en ben zeker dat ik niet tegen een camion crash' zonder risico op 'oei die bocht had mijn systeem toch anders mogen interpreteren'. Officieel is het ook nog geen 'full self driving' systeem, maar een rij-assistentie systeem.
Dus aangezien je nog steeds actief moet opletten en op elk moment moet kunnen ingrijpen als dat ding iets doet dat niet de bedoeling is ... is dat zeker niet minder, maar eerder meer stresserend dan zelf rijden.
En als je totaal niet meer oplet om op elk moment te kunnen ingrijpen (dus het systeem behandelen als full autonoom systeem, terwijl het nog steeds een rij-assistentie systeem is op dit moment), neem je meer risico dat je dus accidenten hebt.

On topic vond ik deze wel interessant toen ik die zag enkele maanden terug:

Jij leeft in een droomwereld, eentje waarin je denkt dat we gewoon verder kunnen gaan met onze huidige manier van leven.
Nee dat zeg ik niet. Maar iets ingrijpends zoals zelf niet kunnen bepalen wanneer je op vakantie gaat, of überhaupt op vakantie mogen, dat pas je niet zomaar toe.
In de visie van spaarzaam zijn gaat het ook ook over alle kleine beetjes helpen. Het klopt dat een elektrische wagen een hele grote brok energie gebruikt. En dat de besparing van een wasmachine die 2kWh minder gebruikt per wasbeurt in verhouding niks is. Maar tel het aantal wasbeurten per jaar maal het aantal gezinnen en je komt op een immense besparing uit.

Hah, jou wagen rijdt op ruwe aardolie?
Meent ge dit nu serieus? Mijn stelling is dat vrachtschepen op 240.000 liter ruwe olie per dag mogen varen en daarmee tonnen CO2 uitbraken, speciaal om producten te kunnen produceren in Azië ipv lokaal. Dat is blijkbaar een veel minder groot drama dan hier lokaal met mijn eco-benzinetje rondrijden want privé transport is waar de winst zit!
En uw antwoord is: uwen auto rijdt op ruwe aardolie? Ergens wel ja, want mijn banden zijn ervan gemaakt, maar voor de rest is dit toch wel echt een pakske onzin.
Hier is een artikel uit Nature

Jij gaat die waarschijnlijk niet kunnen lezen (alleen voor abonnees) maar hier staat ook een model dat van vergelijkbare data vertrekt
Dus gewoon stoppen met onzin te verkopen, iedere fatsoenlijke studie wijst in dezelfde richting.
Ah "iedere fatsoenlijke studie" = elke studie die uw stelling bevestigt. Got it.
Uw Inside EV's artikel vergelijkt enkel de case op 100% hernieuwbare elektriciteit. Dat is nu net wat ik counter. Uw voertuig is inderdaad 73% efficiënt ja, maar als tijdens het produceren van uw energie er al een verlies is van 65% (bruinkool) dan schiet er bij het laden van uw batterij nog netto 25,55% efficiëntie over. Tis maar hoe schoon ge uw grafiek wilt opstellen natuurlijk.

Terug
Bovenaan