Elektrische wagens

Model 3. Hij had maar 45000km. En weinig supercharging maar een modale mens vraagt daar toch niet naar.

Interessant: https://be.hardware.info/nieuws/750...tofopslag-kan-benzine-vervangen-in-voertuigen

Misschien kunnen we straks allemaal gaan aanschuiven in de winkel ipv aan de laadpaal ;)
Het zou misschien nog interessant kunnen worden om in de toekomst een soort van range extender te maken in een EV. Een kleine waterstofcel erin die van die cartridges slikt, en de range kan zo met honderden kilometers omhoog. Alleen zie ik het nog wel gebeuren dat de batterijtechnologie voldoende ontwikkeld gaat zijn tegen dat deze oplossing massaal en goedkoop genoeg geproduceerd kan worden. Als een EV tegen die tijd 700-800km ver zou kunnen op 1 lading zou een range extender al overbodig zijn voor nagenoeg iedereen.

Waarom zou je beide in een voertuig steken? Ik denk dat het dan eerder een soort plug in zal worden waar de batterij voldoende zal zijn voor 40-50km maar als je verder moet/wil, dan zal die waterstof cel worden aangesproken.

En geen idee wat zo'n tank zal wegen, maar ik vermoed dat het toch (heel) wat minder zal zijn dan een accu. Minder gewicht = minder energie nodig om het voertuig in beweging te brengen/houden.

Of ooit de batterijen zo klein krijgen dat je ze gewoon kan switchen ergens aan een muur.. beetje zoals het leeggoed terug binnenbrengen bij de drankenhal!

Of ooit de batterijen zo klein krijgen dat je ze gewoon kan switchen ergens aan een muur.. beetje zoals het leeggoed terug binnenbrengen bij de drankenhal!
Dat was toch het originele concept van Tesla he?

Maar in praktijk is het er nooit gekomen he... Je blijft ook met het probleem zitten dat die batterijen dus wel opgeladen moeten worden.
Lijkt me enkel haalbaar als batterijen zodanig goedkoop worden (als in "de kostprijs van een fles") of dat het opladen enorm versneld kan worden.

Omdat het er nu niet is wil toch niet zeggen dat het er nooit zal komen? 't is momenteel heel moeilijk om de energiedichtheid van batterijen omhoog te krijgen. Er worden belangrijke stappen gemaakt, maar ik denk dat een echte revolutie in de batterijwereld nodig is om zoiets mogelijk te maken.

Het opladen van die batterijen is zelfs niet het grootste probleem, wel het ondergrond opslaan van voldoende batterijen inclusief het voorzien van ruimte voor meerdere swap stations.

Hier, een beetje door gebrek aan alternatieven met onze carpolicy aan het twijfelen geslagen om voor een iX3 te gaan.
Budget is ruim genoeg om model Impressive en bijna alle andere beschikbare opties + slimme laadpaal (load balancing) te nemen.

Die beperking van range, waar de meesten tegenaan kijken denk ik, is wat mij doet twijfelen maar ook de praktische zaken qua elektriciteit thuis.

Qua range denk ik dat ik 1-2 keer per maand meer zal rijden dan het bereik in één dag en dan waarschijnlijk niet zoveel dat ik echt lang moet laden om er te raken.

Hoe vlot gaat het laden aan een publieke laadpaal in de praktijk? Stel dat we een tripje naar de Ardennen willen doen (+-250km door en zelfde terug), dan moet ik er komen met één keer stoppen voor een kwartiertje (ofwel iets vinden op de bestemming). Dat lijkt me nu niet zo'n probleem en kan ik wel mee leven. Hoe gemakkelijk vind je een publieke paal? Hoe snel kun je in de praktijk hier aan laden want niet alles heeft een hoge laadstroom beschikbaar. Loop je niet tegen problemen dat die dan plots niet werkt of bezet is? Praktisch denk ik dan aan hoe ingeburgerd zoiets is, diep in Wallonië bijvoorbeeld (vooroordeel, I know :))

De laadpaal thuis bezorgt me ook wat koppijn... Momenteel heb ik een monofase 40A aansluiting en er ligt een 3G2,5 kabel naar de carport (die eind maart wordt voorzien). Die kabel wil ik liefst ook gebruiken om nog een stopcontactje en wat licht onder de carport te hebben. Ik lees dat die laadpaal apart gezekerd moet worden, wat eventueel nog zou kunnen na die stopcontacten/lichten maar toch niet ideaal. Dan kan ik ook maar met 3,7kW laden wat resulteert in >24h laden voor een volle lading.

Andere optie is om een extra kabel bij te trekken om af te kunnen zekeren op 32A. 3G6 zal wel lastig worden gezien dat een stuk stugger is dan 2,5. Dan kan ik laden aan 7,4kW maar schiet er in zo'n geval maar 8A meer over voor het huishouden wat die load balancing laadpaal zou moeten aanpakken.

Beste zou dus zijn om over te schakelen naar 3fase en om een 5G2.5 kabel bij te trekken (lijkt me gemakkelijker dan 3G6). Dan kan ik laden aan 11kW (max van de iX3). Alleen vraag ik me af hoe duur dat zal worden. Mijn zekeringkast zit volledig vol dus alleen al die nieuwe diff. past niet en er moet nog een extra 3f zekering bij ook. Maw. een nieuwe zekeringkast en er moet opnieuw gekeurd worden. Bovendien mag ik die wijzigingen zelf niet doen.

Iemand ervaring of de werkgever of leasemaatschappij tussenkomt in die kosten? Voor de laadpaal komt bij Leaseplan €2000 bij in de tool maar het is niet duidelijk wat daar inzit. Het plaatsen hiervan kan volgens mij toch zelden zonder aanpassingen aan de elektrische installatie.
Ik vraag dit ook na bij mijn werkgever en misschien collega's die de stap al genomen hebben maar het zit nu in mijn hoofd natuurlijk :)

Hier, een beetje door gebrek aan alternatieven met onze carpolicy aan het twijfelen geslagen om voor een iX3 te gaan.
Budget is ruim genoeg om model Impressive en bijna alle andere beschikbare opties + slimme laadpaal (load balancing) te nemen.

Die beperking van range, waar de meesten tegenaan kijken denk ik, is wat mij doet twijfelen maar ook de praktische zaken qua elektriciteit thuis.

Qua range denk ik dat ik 1-2 keer per maand meer zal rijden dan het bereik in één dag en dan waarschijnlijk niet zoveel dat ik echt lang moet laden om er te raken.

Hoe vlot gaat het laden aan een publieke laadpaal in de praktijk? Stel dat we een tripje naar de Ardennen willen doen (+-250km door en zelfde terug), dan moet ik er komen met één keer stoppen voor een kwartiertje (ofwel iets vinden op de bestemming). Dat lijkt me nu niet zo'n probleem en kan ik wel mee leven. Hoe gemakkelijk vind je een publieke paal? Hoe snel kun je in de praktijk hier aan laden want niet alles heeft een hoge laadstroom beschikbaar. Loop je niet tegen problemen dat die dan plots niet werkt of bezet is? Praktisch denk ik dan aan hoe ingeburgerd zoiets is, diep in Wallonië bijvoorbeeld (vooroordeel, I know :))

De laadpaal thuis bezorgt me ook wat koppijn... Momenteel heb ik een monofase 40A aansluiting en er ligt een 3G2,5 kabel naar de carport (die eind maart wordt voorzien). Die kabel wil ik liefst ook gebruiken om nog een stopcontactje en wat licht onder de carport te hebben. Ik lees dat die laadpaal apart gezekerd moet worden, wat eventueel nog zou kunnen na die stopcontacten/lichten maar toch niet ideaal. Dan kan ik ook maar met 3,7kW laden wat resulteert in >24h laden voor een volle lading.

Andere optie is om een extra kabel bij te trekken om af te kunnen zekeren op 32A. 3G6 zal wel lastig worden gezien dat een stuk stugger is dan 2,5. Dan kan ik laden aan 7,4kW maar schiet er in zo'n geval maar 8A meer over voor het huishouden wat die load balancing laadpaal zou moeten aanpakken.

Beste zou dus zijn om over te schakelen naar 3fase en om een 5G2.5 kabel bij te trekken (lijkt me gemakkelijker dan 3G6). Dan kan ik laden aan 11kW (max van de iX3). Alleen vraag ik me af hoe duur dat zal worden. Mijn zekeringkast zit volledig vol dus alleen al die nieuwe diff. past niet en er moet nog een extra 3f zekering bij ook. Maw. een nieuwe zekeringkast en er moet opnieuw gekeurd worden. Bovendien mag ik die wijzigingen zelf niet doen.

Iemand ervaring of de werkgever of leasemaatschappij tussenkomt in die kosten? Voor de laadpaal komt bij Leaseplan €2000 bij in de tool maar het is niet duidelijk wat daar inzit. Het plaatsen hiervan kan volgens mij toch zelden zonder aanpassingen aan de elektrische installatie.
Ik vraag dit ook na bij mijn werkgever en misschien collega's die de stap al genomen hebben maar het zit nu in mijn hoofd natuurlijk :)
Dit gaat een verhaal worden van over te stappen naar een driefasige aansluiting. Let daarbij op dat je heel uw installatie 3 fasig gaat moeten maken. Ook trek je best een 5G4 of 6, naar de toekomst toe altijd een strak plan.
Gaat u wel wat geld kosten. En uw werkgever gaat daar volgens mij niet in tussen komen.

De eerste langere tests van de iX3 zijn er. Tegen 130km/u in deze temperaturen verbruikt hij 28kWh/100km. Dat is niet weinig, maar met 74 kWh haal je daar dus 265km mee.
(bron:
)
Niet zuinig, maar ook niet buitensporig verbruik imo. Zoals ik zelf ook wel aanvoel is het vergelijk met de Mustang wel van belang. De BMW is wat klassieker, en heeft geen mega touchscreen in het midden. Ik vind zo'n enorm scherm persoonlijk niet mooi, maar dat zal persoonlijke smaak zijn.

Mag je de laadpaal kiezen? Ga dan in 't geval je zonnepanelen hebt zeker voor eentje die ook zonne-energie smart is (fivari-solar, zappi,...)
Wanneer je een oprit hebt, valt dat wel mee
Hou er rekening mee dat je je accu normaal maar tot 90% laadt, alleen voor lange ritten laad je nog wat bij.
Wanneer je ergens heen rijdt, kan je ook een 'slow' charger ter plekke nemen. Als je dan 3-4 uur daar blijft, is je wagen bijna terug vol.
Hoe vlot gaat het laden aan een publieke laadpaal in de praktijk? Stel dat we een tripje naar de Ardennen willen doen (+-250km door en zelfde terug), dan moet ik er komen met één keer stoppen voor een kwartiertje (ofwel iets vinden op de bestemming). Dat lijkt me nu niet zo'n probleem en kan ik wel mee leven.
Zoals gezegd, indien je naar een plek ga zet je de wagen aan een publieke laadpaal. Probleem is dat die palen natuurlijk soms bezet zijn. Anders snellader, maar dat gaat toch eerder 20 minuten zijn met de iX3. Ik vrees ook dat het beperkt aantal snelle laadpalen snel gaan verzadigd zijn met al die nieuwe BEV die nu in B verkocht worden, maar er komen natuurlijk ook laadpalen bij. Dat is de reden waarom ik voor Tesla heb gekozen.
Hoe gemakkelijk vind je een publieke paal? Hoe snel kun je in de praktijk hier aan laden want niet alles heeft een hoge laadstroom beschikbaar. Loop je niet tegen problemen dat die dan plots niet werkt of bezet is? Praktisch denk ik dan aan hoe ingeburgerd zoiets is, diep in Wallonië bijvoorbeeld (vooroordeel, I know :))
Met apps als chargemap en ABRR vind je die zonder enig probleem. Er zijn meerdere laadpassen die je toelaten overal in België te laden
Geef zo enkele trips die je geregeld doet eens in A Better Routeplanner, dan krijg je een idee van hoe je er geraakt, hoe en waar je kan laden.

Die loadbalacing lost dat wel op. Voor een wagen als de iX3 is dat wel OK denk ik. Maar reken er wel op dat je dan 16 uur nodig hebt om de wagen helemaal op te laden (wat je in theorie wel nooit gaat doen)
Overschakelen naar 3F = digitale meter, dus impact op je terugdraaiende teller van de zonnepanelen niet vergeten
Bij mij hebben ze gewoon een extra zekering geplaatst in een klein apart zekeringskastje. Dat was niet zo duur. Leg zeker een 6mm² kabel, voor dat prijsverschil kan je echt niet sukkelen.
Hier was het wat duurder (2500 EUR), maar technisch moeilijke implementatie en een f*cking slechte laadpaal. Zoals al gezegd, probeer een goede laadpaal te kopen. GEEN EV-BOX, overprijsde baggerpaal met 0 support (die neem je alleen wanneer je werkgever je elektriciteit voor 't laden betaalt, die paal laat automatische facturatie toe, en leasemaatschappijen eisen dan soms zo'n paal).
Ik weet niet welke alternatieven je nog hebt.
  • De ID.4 geraakt 40-50 km verder.
  • De Model Y is vanaf juni in Europa beschikbaar en geraakt bijna 100 km verder en heeft het voordeel van het supercharger netwerk
  • De EQC geraakt ongeveer even ver als de iX3
  • De i-pace gaat ook een beetje verder geraken op één lading, maar is trager aan de snellader.
De meeste merken pushen hun BEV modellen, testritten maken zou ik zeggen.

Dat was toch het originele concept van Tesla he?

Maar in praktijk is het er nooit gekomen he... Je blijft ook met het probleem zitten dat die batterijen dus wel opgeladen moeten worden.
Lijkt me enkel haalbaar als batterijen zodanig goedkoop worden (als in "de kostprijs van een fles") of dat het opladen enorm versneld kan worden.
Nio doet het zo.
zoek maar eens Nio BaaS (battery as a service).

zij bieden stations aan waar je een volledige battery swap kan doen als je geen tijd hebt om volledig op te laten.
Voldoende youtube filmpjes van te zien. Best impressive.

Ik dacht dat dat bij Renault toch ook de originele insteek was met die swappable batterijen. Daarom dat je ook die batterijen daar moest huren

Nog een heel toffe conceptcar voor een nieuwe stadswagen van Renault. Dit ontwerp zou voor 90% overgenomen worden in de definitieve versie die in 2023 op de markt komt
Renault slaagt er hier in ieder geval in om een oud ontwerp te vertalen naar een modern ogend ontwerp, zonder gril.

Ik weet niet welke alternatieven je nog hebt.
  • De ID.4 geraakt 40-50 km verder.
  • De Model Y is vanaf juni in Europa beschikbaar en geraakt bijna 100 km verder en heeft het voordeel van het supercharger netwerk
  • De EQC geraakt ongeveer even ver als de iX3
  • De i-pace gaat ook een beetje verder geraken op één lading, maar is trager aan de snellader.
De meeste merken pushen hun BEV modellen, testritten maken zou ik zeggen.
En binnenkort de Q4 e-tron. Ik denk dat ik ga wachten op de release van dat model vooraleer te kiezen. Die extra km's bereik maken hem toch wel best interessant voor mijn use case.

Terug
Bovenaan