Elektrische wagens

Ik rij met een ID4 en ik dacht @zwarten ook.
Wat je ook kiest, neem de batterij met de hoogste capaciteit. Regel nr.1 vind ik persoonlijk.

Ik kan er zeker niet van klagen, het interieur moet je er bij nemen maar dat zeg ik dan ook over het exterieur van de Skoda.
Hoe het nu precies zit met de opties en pakketten heb ik geen idee, toen ik bestelde in 03/21 had je weinig keuze bij VW en bij Skoda kon je alles apart selecteren.
Inmiddels heeft VW een serieuze prijsstijging doorgevoerd (sommige tot +6-7k) en enkele modellen op niet configureerbaar gezet.
Hierdoor zou ik nu wel kijken naar een Skoda met een mooie optie pakket of zeker de Sportline 80.

Ik vind het een comfortabele wagen met 2 kleine kids. Het hele software/app verhaal is zowel op Enyac, ID, Q4 e-tron geen hoogvlieger.
Er wordt aan gewerkt maar tot op vandaag zijn er veel meldingen van geen connectie/niet kunnen voorverwarmen/...luxe probleem dus en ik lig er niet zo wakker van en bij mij werkt het 9/10 wel.

De Kia EV6 heb ik vorige week gereden en viel na de testrit direct af. Ik vond de zit te laag, de auto te 'zwaar' en de respons van de pedaal was veel stroever om het elektrisch rijden gevoel te krijgen. Wel mooie materialen en voor 50k wel veel waar voor je geld, het moet je gewoon liggen.

De ID4 is lichter en vlotter in het rijden, heeft ook een (zeer aangename) korte draaicirkel maar dat zal op de Skoda wss ook zo zijn.
Verder kan ik maar kiezen via de werkgever uit VW dus daar stopt het ook voor mij :)

Mocht ik vrij mogen kiezen zou ik eens goed moeten nadenken, ik denk dat ik altijd range op nummer 1 plaats en al snel bij een Model 3 LR zou uitkomen, maar dan speel je weer in een andere categorie qua budget.

edit: familielid heeft trouwens een Enyac in bestelling geplaatst en die zit nu op 01/23.
Q4 e-tron sinds 12/21 op levering 04/23. ID's geen idee van.

Wat je ook kiest, neem de batterij met de hoogste capaciteit. Regel nr.1 vind ik persoonlijk.
Dat is idd een persoonlijke regel.
Ik volg het tweakerforum rond de Enyaq en daar zitten er redelijk wat mensen met een IV60 die daar tevreden mee zijn.
En zelfs er mee naar Spanje en dergelijke afstanden rijden zonder te veel problemen.

Zelf heb ik de Enyaq IV80 gekozen, maar dat is ook enkel omdat ik af en toe wel eens die batterij bijna volledig ga leegrijden op een dag tijd. En al die keren telkens een kwartier verliezen omdat ik 100km rijbereik extra nodig heb, leek me ook niet prettig.
Al ga ik vast bij mijn eerste EV ervaren of dit echt zo vervelend is of niet.

Als het kon, had ik zelfs de Tesla Model 3 SR+ genomen, deze heeft minder bereik dan de IV80 maar wel weer andere voordelen. Alleen kostte die Tesla gigantisch veel meer dan de Enyaq in leasing.
Als het enkel voor die paar dagen op een jaar was dat ik naar het Zuiden rij ofzo, had ik nooit een grotere batterij genomen. Dan stak ik dat wel in extra opties, of een hogere klasse wagen.

Ik rij met een ID4 en ik dacht @zwarten ook.
...

Bedankt voor de eerlijke en duidelijke uitleg! Het zal sowieso een 77kWh/80kWh batterij worden, zijn we verplicht.

Momenteel staat in onze wagenlijst dat we de 174pk Pro versie moeten nemen, maar de VW verkoper raadde dit ten zeerste af indien je meerdere keren per week langere ritten moet maken. Ik woon een goede 75km van mijn werk en ben toch wel van plan om terug mijn oude regime van 2-3x per week naar kantoor te gaan wanneer de corona-miserie eindelijk een beetje is gaan liggen. In dat opzicht zei hij dat het beter is om voor de 204pk Pro Performance te gaan. Op papier hebben beide dezelfde range omdat de batterij capaciteit hetzelfde is, maar in de realiteit zit daar toch een aanzienlijk verschil op zei hij, op basis van hoe je de wagen gebruikt. Hij maakte de simpele vergelijking tussen een gewone mens en een topsporter die evenveel wegen. Laat beide een marathon lopen, de topsporter gaat ongetwijfeld op een sneller tempo én met meer energie op overschot de eindstreep halen. In dat opzicht gaat de kleine meerprijs voor de Pro Performance zich op het einde van de rit vertalen naar een lagere TCO. Ik heb dit gechallenged bij onze fleet-manager en hier leken ze akkoord mee te gaan.

Wat het voorverwarmen betreft, is dit enkel mogelijk met de warmtepomp?

Bij het opmaken van de offerte voor de ID.4 sprak de verkoper over februari 2023, de voor de Enyaq was het februari/maart 2023. Ik heb op internet al wat rondgeneusd en qua ID.4 zijn er her en der nog wel stockwagens of demo-wagens te vinden.

Dat is idd een persoonlijke regel.
Ik volg het tweakerforum rond de Enyaq en daar zitten er redelijk wat mensen met een IV60 die daar tevreden mee zijn.
En zelfs er mee naar Spanje en dergelijke afstanden rijden zonder te veel problemen.

Zelf heb ik de Enyaq IV80 gekozen, maar dat is ook enkel omdat ik af en toe wel eens die batterij bijna volledig ga leegrijden op een dag tijd. En al die keren telkens een kwartier verliezen omdat ik 100km rijbereik extra nodig heb, leek me ook niet prettig.
Al ga ik vast bij mijn eerste EV ervaren of dit echt zo vervelend is of niet.

Als het kon, had ik zelfs de Tesla Model 3 SR+ genomen, deze heeft minder bereik dan de IV80 maar wel weer andere voordelen. Alleen kostte die Tesla gigantisch veel meer dan de Enyaq in leasing.
Als het enkel voor die paar dagen op een jaar was dat ik naar het Zuiden rij ofzo, had ik nooit een grotere batterij genomen. Dan stak ik dat wel in extra opties, of een hogere klasse wagen.
Heb je enig idee van je budget per maand van de leasing? Vriendin is bezig met een nieuwe job. Momenteel heeft ze een 330e Touring (met redelijk wat opties). Nieuw budget zou 650 per maand zijn bij VAG group, maar lijkt me precies wat beperkter dan de 330e.

Momenteel staat in onze wagenlijst dat we de 174pk Pro versie moeten nemen, maar de VW verkoper raadde dit ten zeerste af indien je meerdere keren per week langere ritten moet maken. Ik woon een goede 75km van mijn werk en ben toch wel van plan om terug mijn oude regime van 2-3x per week naar kantoor te gaan wanneer de corona-miserie eindelijk een beetje is gaan liggen. In dat opzicht zei hij dat het beter is om voor de 204pk Pro Performance te gaan. Op papier hebben beide dezelfde range omdat de batterij capaciteit hetzelfde is, maar in de realiteit zit daar toch een aanzienlijk verschil op zei hij, op basis van hoe je de wagen gebruikt. Hij maakte de simpele vergelijking tussen een gewone mens en een topsporter die evenveel wegen. Laat beide een marathon lopen, de topsporter gaat ongetwijfeld op een sneller tempo én met meer energie op overschot de eindstreep halen. In dat opzicht gaat de kleine meerprijs voor de Pro Performance zich op het einde van de rit vertalen naar een lagere TCO. Ik heb dit gechallenged bij onze fleet-manager en hier leken ze akkoord mee te gaan.
Dit volg ik niet echt. De pk's zijn softwarematig, dus het verbruik gaat gewoon hetzelfde zijn.
EV-database bevestigt dit ook, er is geen ID.4 Pro te vinden maar wel de ID.5 en daarbij staat er dat het verbruik en bereik identiek is.
Dus als je die 30pk kan missen, kan je dat volgens mij beter besteden aan extra opties .
Trouwens het lijkt mij logischer dat de 204pk versie in de realiteit net minder bereik zal hebben. Want je hebt beschikking tot meer PK's en de kans is ook groot dat je die af en toe gaat aanspreken, wat je verbruik verhoogt tov moest je maar 174pk's hebben.
Beetje zelfde principe als iemand die zijn auto chipt, ondanks dat een goede chip meestal niet voor een hoger verbruik zorgt (soms zelfs lager), gaat de chauffeur net dat extra vermogen aanspreken waardoor het verbruik uiteindelijk toch hoger uitvalt.

Warmtepomp zou ik niet doen, dure optie die weinig meerwaarde biedt. De verkopers bij VW en Skoda hadden mij dit zelfs al afgeraden omdat ze te veel klanten hebben gehad die achteraf serieus misnoegd waren over deze optie.

Bij het opmaken van de offerte voor de ID.4 sprak de verkoper over februari 2023, de voor de Enyaq was het februari/maart 2023. Ik heb op internet al wat rondgeneusd en qua ID.4 zijn er her en der nog wel stockwagens of demo-wagens te vinden.
De stock/demowagens schijnen wel zeer duur te zijn, wat ook best logisch is, want je slaat een jaar levertijd over dan.

Heb je enig idee van je budget per maand van de leasing? Vriendin is bezig met een nieuwe job. Momenteel heeft ze een 330e Touring (met redelijk wat opties). Nieuw budget zou 650 per maand zijn bij VAG group, maar lijkt me precies wat beperkter dan de 330e.
Als ze bij Cronos werkt heb je iets aan mijn budget, anders is het appelen en peren vergelijken.
Ze kan dit best aan toekomstige collega's of de recruiter vragen hoe het zit als dat belangrijk is voor haar.

Maar een Enyaq IV80 is bij ons beduidend goedkoper dan een 320e berline. 330e touring zat zelfs niet in mijn lijst, die zal nog een stuk meer kosten.

Pluspunten voor de verkoper.

Het enigste spijtige aan de id4 vind ik gewoon de range. Ik doe nu in de winter 0-80% een 250-260 km. Is ook een 77kwh batterij. Nu meestal ga je niet onder de charge van 20% dus zit je ongeveer op een 180-200km eer je weer moet laden. Ik lach dan wel eens met die 520 km wltp. Bon ik rijd wel niet zoals een bompa en doe veel autostrade. 90% van de totale afstand is Hoogstwss autostrade.
Verder rijdt hij zalig. Korte draaicirkel. Niet echt software problemen. Wel niet zo vinnig als een model 3 long range. Holey fuck wat trekt die wagen op. Binnenkant is wel zo leeg als een bepleisterde muur zonder schilderij.

Bedankt voor de eerlijke en duidelijke uitleg! Het zal sowieso een 77kWh/80kWh batterij worden, zijn we verplicht.

Nee dat voorverwarmen staat los van de warmtepomp die niet presteert zoals verwacht, bevestigd door VW zelf. Ik dacht zelfs dat er een compensatie programma opgesteld is in Duitsland. Ik zou die optie afraden in een ID, geen idee hoe het bij de Enyac gaat. De trekhaak heb ik dan wel al vaak gebruikt.

Met een buiten temp. van 5° haal ik op mijn dagelijkse ritten 16.2kwh/100km indien voorverwarmd, soms zelfs 15.8kwh/100 als ik er op let.
Zeer netjes dus voor mijn use case.
Uiteraard doe ik wel geen autostrade naar het werk en is mijn gemiddelde snelheid rond de 47km/u. Boven de 120km/u ben je eraan voor de moeite :p

Nee dat voorverwarmen staat los van de warmtepomp die niet presteert zoals verwacht, bevestigd door VW zelf. Ik dacht zelfs dat er een compensatie programma opgesteld is in Duitsland. Ik zou die optie afraden in een ID, geen idee hoe het bij de Enyac gaat. De trekhaak heb ik dan wel al vaak gebruikt.

Met een buiten temp. van 5° haal ik op mijn dagelijkse ritten 16.2kwh/100km indien voorverwarmd, soms zelfs 15.8kwh/100 als ik er op let.
Zeer netjes dus voor mijn use case.
Uiteraard doe ik wel geen autostrade naar het werk en is mijn gemiddelde snelheid rond de 47km/u. Boven de 120km/u ben je eraan voor de moeite :p
Ik zit op 22kwh/100 denk ik

Als ze bij Cronos werkt heb je iets aan mijn budget, anders is het appelen en peren vergelijken.
Ze kan dit best aan toekomstige collega's of de recruiter vragen hoe het zit als dat belangrijk is voor haar.

Maar een Enyaq IV80 is bij ons beduidend goedkoper dan een 320e berline. 330e touring zat zelfs niet in mijn lijst, die zal nog een stuk meer kosten.

Bij ons is een Enyaq IV80 15% duurder dan een BMW 320e touring… dusja. Kan je niet op voortgaan.

Dat is ondertussen al niet meer het geval. De Tesla Model 3 (de SR+ is weggevallen) heeft nu een grotere accu gekregen en rijdt (zeker op de autosnelweg) gewoon verder dan Enyaq 80, ID4,... bij gelijke omstandigheden. Hij is wel wat trager geworden (vanwege het extra gewicht).

Vorige maand ID4 besteld. Vermoedelijke levertermijn is in december (dit jaar).

Voor mensen die echt ruimte nodig hebben. De wagen is niet veel langer dan een ID.3, meer dan 1000 l koffercapaciteit in de MPV - versie en de cargo versie heeft 4000 l kofferruimte.

Biderectioneel laden en ook Autocharge (auto kan met meerdere laadpalen communiceren en autonoom laadsessie starten).
Er komt ook nog een LWB versie uit met een optioneel grotere accu.
Nextmove spreekt over een vanafprijs van iets meer dan 50kEUR voor deze ID.Buzz

Als hij ook ooit eens effectief op de markt komt :rolleyes:
De vader van een goeie vriend van mij had al meer dan een jaar geleden 'besteld', sinds vorige maand is hij toch over gestapt naar een id4. Daarvoor wouden ze wel een "precieze" leverdatum geven :unsure:

Voor mensen die echt ruimte nodig hebben. De wagen is niet veel langer dan een ID.3, meer dan 1000 l koffercapaciteit in de MPV - versie en de cargo versie heeft 4000 l kofferruimte.

Biderectioneel laden en ook Autocharge (auto kan met meerdere laadpalen communiceren en autonoom laadsessie starten).
Er komt ook nog een LWB versie uit met een optioneel grotere accu.
Nextmove spreekt over een vanafprijs van iets meer dan 50kEUR voor deze ID.Buzz

Ik wacht op dat ding al 20 jaar :lol:

2001-vw-microbus-concept-side-1280x960.jpg

Niet veel groter… een whopping 75cm.
15 cm meer dan er tussen de BMW 1 en BMW 5 zit, die zijn zeker zo goed als even lang zijn 😂.

Niet veel groter… een whopping 75cm.
15 cm meer dan er tussen de BMW 1 en BMW 5 zit, die zijn zeker zo goed als even lang zijn 😂.
Ik wou eigenlijk zeggen ID.4. Maar dan nog heb je het bij het verkeerde eind
Het verschil in lengte is 44 cm, geen 75 cm.
Lengte ID.3 = 4271 mm
Lengte ID.Buzz = 4710 mm

Die ID.Buzz is dus even lang als een BMW3, om maar een voorbeeld te geven. Met een wielbasis van bijna 3 m en een draaicirkel van 11m

Ik wou eigenlijk zeggen ID.4. Maar dan nog heb je het bij het verkeerde eind
Het verschil in lengte is 44 cm, geen 75 cm.
Lengte ID.3 = 4271 mm
Lengte ID.Buzz = 4710 mm

Die ID.Buzz is dus even lang als een BMW3, om maar een voorbeeld te geven. Met een wielbasis van bijna 3 m en een draaicirkel van 11m

Had ID buzz dimensiona ingegeven in google. Kwam dus op 5+m :).
Vind het een gedrocht, masr dat vind ik van de originele ook :).

Terug
Bovenaan