Elektrische wagens

Heeft er iemand spijt van keuze voor sterk vermogende EV?
Lijkt mij wel leuk om een echt snelle wagen te hebben, maar ik heb nu ook een "sport" knop in mijn wagen en ik gebruik die eigenlijk bijna nooit.
Met mijn 7 seconden naar 100 kom ik ruimschoots toe, en lijkt mij niet dat je hier in België dat vermogen echt kwijt kan...
Spijt zeker niet. Je moet dat vermogen niet continu aanspreken maar àls je het nodig hebt (bv inhalen etc) is het er wel, en dat valt op als je in een wagen met veel minder vermogen stapt. De vraag is waar je de grens trekt, doorgaans is elke EV wel vlot genoeg.
Ik heb nu 400+ pk met grofweg 4s naar 100. Leuk en zeker niet storend maar eigenlijk meer dan je ooit nodig hebt én voor passagiers ronduit ongemakkelijk als je dat vermogen aanspreekt.
Anderzijds hebben we nog een EV met 204pk/8.5s op de oprit staan en dat verschil is wel groot en dat is wat wennen als je van de ene naar de andere gaat, maar in alle eerlijkheid is die tweede ook voldoende.

Mijn volgende wagen is 340pk/6.1s. Nog steeds meer dan voldoende vermogen en ik verwacht niet dat ik die 400+ ga missen.

Lijkt mij wel leuk om een echt snelle wagen te hebben, maar ik heb nu ook een "sport" knop in mijn wagen en ik gebruik die eigenlijk bijna nooit.
Met mijn 7 seconden naar 100 kom ik ruimschoots toe, en lijkt mij niet dat je hier in België dat vermogen echt kwijt kan...
Ik rij met een Model 3 Performance die in 3.3s 100kmh aantikt. Daarvoor had ik een Model 3 RWD die het in 6 seconden deed.

Ik heb geen spijt van mijn Performance model, dat is een van de meest sportieve EV's die toch comfortabel is als daily driver. Maar tijdens woon/werk verkeer, zit ik meestal achter iemand aan te tuffen. Je moet chance hebben dat er op de oprit van de snelweg niemand voor je rijdt of je moet de eerste staan aan de lichten.

In het weekend of 's avonds laat, kun je het beschikbare vermogen beter benutten. Maar je zit heel snel aan de snelheidslimiet. En je moet erg waakzaam zijn in het verkeer als je toch eens wat sneller wilt optrekken want niet iedereen verwacht dat een auto op 1 second van 40 naar 80km/h kan gaan. With great power comes great responsibility...

Ik heb nu 400+ pk met grofweg 4s naar 100. Leuk en zeker niet storend maar eigenlijk meer dan je ooit nodig hebt én voor passagiers ronduit ongemakkelijk als je dat vermogen aanspreekt.
Sommige vrienden vragen wel eens een testrit als ze op bezoek komen. Een dikke 3 seconden naar 100 hebben de meesten nog niet gemaakt en willen ze wel eens ervaren. Op 5min ligt het lokale af/opritten complex en je wordt daar als een elastiekje van bocht naar bocht afgeschoten. Na 3 bochten is mijn toertje klaar en ze komen er allemaal misselijk uit.

Sommige vrienden vragen wel eens een testrit als ze op bezoek komen. Een dikke 3 seconden naar 100 hebben de meesten nog niet gemaakt en willen ze wel eens ervaren. Op 5min ligt het lokale af/opritten complex en je wordt daar als een elastiekje van bocht naar bocht afgeschoten. Na 3 bochten is mijn toertje klaar en ze komen er allemaal misselijk uit.
En dan zijn ze er op voorbereid :tongue: het is pas helemaal erg als je even versnelt en ze met hun hoofd achterover slaan of de smartphone uit de handen vliegt :biglaugh:

Geen spijt, maar toen ik keek voor een nieuwe auto was even veel vermogen voor mij niet de hoofdzaak; mijn vorige EV had 340 pk, 0-100 in 5.1 seconden; bij testritten vond ik bv. 250 pk en acceleratie van ~7 seconden nog altijd meer dan vlot genoeg, zeker omdat het ook elektrische auto's waren. En bewust geen extra geld gegeven aan nog meer vermogen dat je inderdaad bijna nooit kan aanspreken.
Extra vermogen went ook wel heel snel vind ik, mijn grootste sprong was van een diesel met 204 pk, 8.1 seconden naar die EV met 340 pk, 5.1 seconden maar na een paar maanden is dat toch je nieuwe "normaal".

Sportstand bij mijn vorige heb ik maar een maand of zo gebruikt, die snelle reactietijd was wel eens leuk maar voor mij te nerveus voor alledaags verkeer. Ik rijd vlot en ben aan de lichten vlot weg, maar ik merk toch dat ik niet zoals veel EV rijders als een maniak optrek aan de lichten - zeker in een zone 50 of 70 zegt het me niets om voor die paar seconden hard door te duwen.

Ik kijk daar eigenlijk wel naar uit :p Of ik het veel ga gebruiken weet ik niet, maar ik vind het toch ergens wel een maffe gedachte om zoveel pk onder je gat te hebben.

Nog steeds niet uit of het Tesla, BYD of Xpeng wordt, maar zal toch tussen die 3 gaan denk ik
Of zoals mijne maat altijd zegt, MEEER PEEKAAA

Sportstand bij mijn vorige heb ik maar een maand of zo gebruikt, die snelle reactietijd was wel eens leuk maar voor mij te nerveus voor alledaags verkeer. Ik rijd vlot en ben aan de lichten vlot weg, maar ik merk toch dat ik niet zoals veel EV rijders als een maniak optrek aan de lichten - zeker in een zone 50 of 70 zegt het me niets om voor die paar seconden hard door te duwen.
Wel ja dit dus.
De sprong van ooit een wagen met goede 100pk naar het dubbele was wel groot. De eerste maand zet je dan vaak die sportstand aan en amuseer je je daar wel een beetje mee, maar dan viel dat toch wat stil nadien…

Ik heb zelf een vrij trage EV (Peugeot e-308 SW, 156 pk, 9.8 s). Aan de lichten trek ik vaak planché op, en dan laat ik alsnog 90% van de auto's achter mij. Mijn vorige auto (VW Passat 2.0 TDI) was alleszins trager, zeker in hernemingen (luidruchtig terugschakelen, ...).

Ik zou er nog geen €2 per maand voor geven om mijn EV sneller te laten optrekken. Het is simpelweg niet nodig voor mij.

Ik kijk daar eigenlijk wel naar uit :p Of ik het veel ga gebruiken weet ik niet, maar ik vind het toch ergens wel een maffe gedachte om zoveel pk onder je gat te hebben.

Nog steeds niet uit of het Tesla, BYD of Xpeng wordt, maar zal toch tussen die 3 gaan denk ik
Of zoals mijne maat altijd zegt, MEEER PEEKAAA
Doe zeker wat test ritten. En zorg dat de ophanging en bandjes ook goed zijn als je de PK's ten volle wilt gebruiken.

Goe punt, want ik ken daar dus echt de ballen van, ik rijd nu met een Ford Focus

En best testritten op slecht wegdek, heeft bij mij toch al een paar auto's direct in de categorie no-go geduwd. Ik kijk altijd eens op voorhand op google maps waar er slechte stukken baan en wat verkeersdrempels in de omgeving van de garage liggen.

En best testritten op slecht wegdek, heeft bij mij toch al een paar auto's direct in de categorie no-go geduwd. Ik kijk altijd eens op voorhand op google maps waar er slechte stukken baan en wat verkeersdrempels in de omgeving van de garage liggen.
Mag ik vragen welke zoal? Want is is idd niet onbelangrijk, daarom dat die BYD Sealion ook zo hoog in de schuif ligt bij mij, zou heel zacht moeten rijden, maar toch ook nog vermogen hebben.

Mag ik vragen welke zoal? Want is is idd niet onbelangrijk, daarom dat die BYD Sealion ook zo hoog in de schuif ligt bij mij, zou heel zacht moeten rijden, maar toch ook nog vermogen hebben.
Daar heb ik nog niet mee gereden. Ik heb wel op mijn meeste wagens altijd een sportonderstel gehad en knal graag op op/afritten. Als je dan in een vervangwagen stapt van hetzelfde type met een normaal onderstel, dan merk je toch wel dat die auto helemaal niet stabiel is als je de bocht in duikt zoals gewoonlijk.

Ik kan me slecht voorstellen hoe een zacht afgeveerde SUV van 2000kg+ het er dan vanaf brengt, maar ik voorspel niet veel goeds :D
Mijn oude Tesla Model 3 RWD was hard afgeveerd, maar daarmee kon je hard knallen. De Highland M3P heeft adaptieve ophanging. In de normale stand is dat een goeie mix tussen comfortabel en sportief, maar voor het betere bochtenwerk zet ik de ophanging in sport. De stabiliteit op hogere snelheden is dan een stuk beter, maar comfortabel is het niet voor lange ritten. Met een knopje aan het stuur kan ik snel wisselen tussen beide standen en daar maak ik vaak gebruik van. Ondanks dat het een EV is, is het een van de leukste wagens die al gehad heb.

De Polestar 2 vond ik te hard afgeveerd voor een auto die uiteindelijk niet sportief is - en tegelijk had ik op verkeersdrempels niet het gevoel dat de dempers die vlot absorbeerden, wat ik dan wel zou verwacht hebben van een stevige vering. Was wel nog de pre-facelift versie, geen idee of ze iets aan de vering veranderd hebben sindsdien.

BYD Seal in de basisuitvoeringen (dus niet de Excellence met adaptieve demping) vond ik ook verrassend hard qua vering, terwijl de zetels best wel comfortabel waren. Aan de positieve kant wel veel stuurgevoel, iets dat in deze tijden van EVs precies nog weinig te vinden is. En moeilijk te vergelijken met 3 jaar tussen de Polestar en de BYD, maar bij de BYD had ik niet het gevoel dat hij moeilijk met drempels om kon.

De Polestar 2 vond ik te hard afgeveerd voor een auto die uiteindelijk niet sportief is - en tegelijk had ik op verkeersdrempels niet het gevoel dat de dempers die vlot absorbeerden, wat ik dan wel zou verwacht hebben van een stevige vering. Was wel nog de pre-facelift versie, geen idee of ze iets aan de vering veranderd hebben sindsdien.

BYD Seal in de basisuitvoeringen (dus niet de Excellence met adaptieve demping) vond ik ook verrassend hard qua vering, terwijl de zetels best wel comfortabel waren. Aan de positieve kant wel veel stuurgevoel, iets dat in deze tijden van EVs precies nog weinig te vinden is. En moeilijk te vergelijken met 3 jaar tussen de Polestar en de BYD, maar bij de BYD had ik niet het gevoel dat hij moeilijk met drempels om kon.
De Seal of de Sealion? Ik zou liefst de Sealion 7 excellence hebben

Een sportonderstel op onze Belgische wegen is alleszins een gewaagde keuze. :laugh: Ik zou dat hier dus echt van zijn leven niet moeten hebben.
De meerwaarde van adaptieve ophanging snap ik dan weer wel.

Dat doet mij om een of andere reden ook denken aan tjoeners met een klakske in hun after market verlaagd golfke of ricer die amper over een drempel geraken, al lijkt dat een fenomeen te zijn dat toch al ferm geminderd is.

Een sportonderstel op onze Belgische wegen is alleszins een gewaagde keuze. :laugh: Ik zou dat hier dus echt van zijn leven niet moeten hebben.
De meerwaarde van adaptieve ophanging snap ik dan weer wel.

Dat doet mij om een of andere reden ook denken aan tjoeners met een klakske in hun after market verlaagd golfke of ricer die amper over een drempel geraken, al lijkt dat een fenomeen te zijn dat toch al ferm geminderd is.
Een sportonderstel is te doen. Das nog ver van een tjoenersbak. De auto ligt 1-2cm lager dan stock, de veren zijn wat harder, de dempers zijn harder en anti-rollbars zijn dikker. De auto is daarvoor veel responsiever, blijft vlakker in bochten met meer support en is stabieler tijdens het rijden. En met adaptief heb je best of both worlds of worst of both afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Je moet altijd gaan voor 500-1000pk om binnen de 2s naar 100 of 200 te gaan, dan heb je tenminste rustig de tijd om nog snel even een berichtje te sturen als het net groen is om vervolgens het ontstane gat te dichten en eens goed te lachen met die sukkelaar achter u die voor het rood staat.

Das zowat de situatie die ik wekelijks tegenkom wanneer ik met mijn beest van 1,8 ton voorzien van 5 cilinder met 88pk onderweg ben.

Drie vragen die ik mij nog nooit gesteld heb bij het kopen van een benzinewagen: Wat is de topsnelheid, hoe snel naar 100km/u en hoeveel km kan ik rijden met een tank? Drie vragen die ik dus ook niet zal stellen bij de aankoop van mijn EV (sinds de range +500km is).

Ik ga trouwens straks eens kijken naar de nieuwe CLA. Iets waar ik op moet letten?

Terug
Bovenaan