Elektrische wagens

In het autosalon stonden er 10 Chinezen hoor, waaronder Xpeng. Dit jaar is duidelijk de doorbraak van al die Chinese merken, al zie je BYD en Lynk hier wel al enkele jaren.
Ik was persoonlijk echt totaal niet onder de indruk van de Chinese wagens. Magere afwerking, nog steeds vrij duur en eigenlijk inferieur aan bvb Koreaans en Japanse merken.

Het gaat niet goed met de Europese fabrikanten, niet zozeer omwille van de verkopen van Chinese auto's in Europa (wat ze je willen doen geloven), maar omdat hun verkoop in China in mekaar stuikt.
Heb jij de omzet- en winstcijfers van de laatste jaren bij van BMW/Mercedes/... al eens bekeken?

Company2022 Revenue (EUR billion)2022 Profit (EUR billion)2023 Revenue (EUR billion)2023 Profit (EUR billion)2024 Revenue (EUR billion, estimated)2024 Profit (EUR billion, estimated)
BMW142.613.7155.514.5160.015.0
Mercedes150.014.8160.015.5165.016.

Die gozers doen het elk jaar beter en beter.

Heb jij de omzet- en winstcijfers van de laatste jaren bij van BMW/Mercedes/... al eens bekeken?

Company2022 Revenue (EUR billion)2022 Profit (EUR billion)2023 Revenue (EUR billion)2023 Profit (EUR billion)2024 Revenue (EUR billion, estimated)2024 Profit (EUR billion, estimated)

Wel even het laatste nieuws meenemen
BMW, Mercedes China Sales Slump as Slowing Market Turns to EVs

The 30% fall for BMW and Mini brands in China compares with declines of less than 5% in both the first and second quarters from a year earlier. The slump in the world’s biggest auto market dragged overall BMW group vehicle sales down 13% globally.

At Mercedes, sales of top-end cars fell 12% in the latest period, undermining the company’s strategy of pushing further upmarket.

-1x-1.png

We zullen zien wat de toekomst brengt

1) Als het ze het dan toch zo goed doen, waarom moet ik me dan zorgen maken?

2) zoals @Li1quid al zegt en ik ook zei: kijk eens naar verkoopscijfers.
BMW: wereldwijd -5%, China -14%
Mercedes: wereldwijd -3%, China -7%
Audi: wereldwijd -12%, China -11% (-21% in Duitsland!)
Porsche: wereldwijd -3%, China -28% (zelfs Porsche! Het is niet dat de Chinezen daar al echt concurrenten voor hebben)
-> zoals gezegd: dit komt niet doordat wij Chinese auto's kopen, maar ze de Chinese markt niet meer aanvoelen.

Elk jaar beter en beter? Ik denk het niet.
En wat betekent dit voor kopers van zulke wagens? Minder auto's verkopen, maar wel meer winst maken?
Ofwel betaal je de wagen dus duurder en duurder (en melken ze de klant dus uit), ofwel investeren ze niet in R&D, of ...?
Het belooft weinig goed voor de toekomst!

BYD, Maxus, XPENG.

De spyware krijg je er nog eens gratis bij!
Met alle respect en ieder zijn mening, maar als je in een Xpeng G9 en BYD Sealion 7 hebt plaatsgenomen en het dan hebt over "magere afwerking" en "inferieur aan Koreaanse en Japanse modellen", dan zou ik toch graag enkele voorbeelden willen zien van die Koreaanse en Japanse modellen die een hoger afwerkingsniveau bieden (bonus als ze dan nog eens goedkoper zijn). Ik heb ze in ieder geval niet zien staan.

Ik was persoonlijk echt totaal niet onder de indruk van de Chinese wagens. Magere afwerking, nog steeds vrij duur en eigenlijk inferieur aan bvb Koreaans en Japanse merken.
Ik weet niet naar welk autosalon jij bent geweest maar ik vond de BYD's en XPENG helemaal OK.
Mooi afgewerkt en zowel een pak goedkoper alsook een langere garantie dan de gevestigde europese merken.

Zeker de BYD Seal & Sealion vond ik best aantrekkelijk.
Ik hoop enkel nog dat ZEEKR naar ons land komt want dan koop, ik misschien een 001. (10 jaar garantie)

Ik weet niet naar welk autosalon jij bent geweest maar ik vond de BYD's en XPENG helemaal OK.
Mooi afgewerkt en zowel een pak goedkoper alsook een langere garantie dan de gevestigde europese merken.

Zeker de BYD Seal & Sealion vond ik best aantrekkelijk.
Ik hoop enkel nog dat ZEEKR naar ons land komt want dan koop, ik misschien een 001. (10 jaar garantie)
Zeekr missen we inderdaad nog bij ons. Nio ook. Meer concurrentie kunnen we alleen maar toejuichen, dus laat maar komen.

Iemand die weet of je 12v batterij ook opgeladen wordt als je de wagen laadt? Daarnet van Brussel naar huis gereden. Even aan de winkel gestopt en nadien melding dat 12v batterij weer bijna leeg was. Heb hem even laten aanstaan tijdens het laden en nu is het terug in orde. Maar toch bizar. Moet volgende week in garage zijn voor nieuwe spiegel dus eens op voorhand melden dat ze dat ook moeten nakijken.

Iemand die weet of je 12v batterij ook opgeladen wordt als je de wagen laadt? Daarnet van Brussel naar huis gereden. Even aan de winkel gestopt en nadien melding dat 12v batterij weer bijna leeg was. Heb hem even laten aanstaan tijdens het laden en nu is het terug in orde. Maar toch bizar. Moet volgende week in garage zijn voor nieuwe spiegel dus eens op voorhand melden dat ze dat ook moeten nakijken.

Niet bij Kia, hoop dat je geen ICCU issue hebt.

Ik heb om dit wat zelf in te schatten een volt -reader voor in de aansteker gekocht.
Werkt goed en zo leer je of en wanneer je 12v batterij word bijgeladen

Vrijdag eens gaan kijken bij Renault naar de 5 en de Alpine versie.
Leuke wagens! Niet mee gereden.
Klein op de achterbank, ik vrees dat hij daardoor zou afvallen voor mij, toch gezien de prijs van de Alpine versie en het rijbereik.
Maar goed, misschien overtuigt hij sterk in een rijtest.

Wat me wel opviel, na 2 jaar rijden in Tesla Model Y: wat een druk stuur!
Allerlei knoppen op het stuur, links een hendel, rechts 2 hendels (die dan nog eens voor het scherm hangen)
Op de Alpine krijg je nog een blauwe knop linksonder op het stuur en een rode Overtake hendel rechtsboven op het stuur.
Zou wel even wennen zijn.

Vrijdag eens gaan kijken bij Renault naar de 5 en de Alpine versie.
Leuke wagens! Niet mee gereden.
Klein op de achterbank, ik vrees dat hij daardoor zou afvallen voor mij, toch gezien de prijs van de Alpine versie en het rijbereik.
Maar goed, misschien overtuigt hij sterk in een rijtest.

Wat me wel opviel, na 2 jaar rijden in Tesla Model Y: wat een druk stuur!
Allerlei knoppen op het stuur, links een hendel, rechts 2 hendels (die dan nog eens voor het scherm hangen)
Op de Alpine krijg je nog een blauwe knop linksonder op het stuur en een rode Overtake hendel rechtsboven op het stuur.
Zou wel even wennen zijn.
Dan ben je mss beter af bij de leapmotor C10, oa het stuur is goed gejat van bij Tesla :)

Ik denk dat het hier onlangs wel al eens over de limiet bij opladen gegaan is maar weet niet goed met welke kernwoorden die discussie te gaan terugvinden.
Deze week de i4 gaan ophalen en daar vertelden ze mij dat ik gerust tot 100% mag opladen altijd, of toch zeker thuis.
Dat die 80% regel niet echt meer van toepassing is of enige meerwaarde heeft, het zou zelfs slechter zijn.
Het is vooral het fastchargen dat veel warmte creeert en dat dus 'slechter' is om te doen en zeker omdat die laatste percenten dan lang duren dat het daar zogezegd wordt afgeraden.

Wat is jullie ervaring?
Of dan specifiek voor de bmw rijders met zelfde technologie?

Ik denk dat het hier onlangs wel al eens over de limiet bij opladen gegaan is maar weet niet goed met welke kernwoorden die discussie te gaan terugvinden.
Deze week de i4 gaan ophalen en daar vertelden ze mij dat ik gerust tot 100% mag opladen altijd, of toch zeker thuis.
Dat die 80% regel niet echt meer van toepassing is of enige meerwaarde heeft, het zou zelfs slechter zijn.
Het is vooral het fastchargen dat veel warmte creeert en dat dus 'slechter' is om te doen en zeker omdat die laatste percenten dan lang duren dat het daar zogezegd wordt afgeraden.

Wat is jullie ervaring?
Hier i5 en ik doe altijd maar tot 80% maar ze zeiden in de garage ook dat dat eigenlijk geen probleem is om tot 100% te doen. Dat doe ik enkel als ik weet dat ik de eerste 20% ga oprijden in de ochtend.

Je hebt zoiezo het verlies tussen de 80 en 100%, dus zal het zo laten tenzij het misschien echt slecht is. Ik had ergens gelezen dat je als je regelmatig genoeg nog tot 100% doet dat het ok is.

Wat is jullie ervaring?
Ik weet het enkel van tesla, en daar heb je bij de kleine batterij het type LFP en daarbij is het minder schadelijk om de batterij vol te laden.
Maar de consensus blijft wel, als het niet nodig is, laat de batterij op max 80%.
Vroeger lag die grens zelfs op 90% intussen hebben we meer testdata en blijkt 80 een betere limiet te zijn.

Ik heb nog niet gehoord van autobatterijen die echt niets van schade ondervinden bij langdurig op 100% laten staan.

Terug
Bovenaan