Elektrische wagens

Ik denk dat het hier onlangs wel al eens over de limiet bij opladen gegaan is maar weet niet goed met welke kernwoorden die discussie te gaan terugvinden.
Deze week de i4 gaan ophalen en daar vertelden ze mij dat ik gerust tot 100% mag opladen altijd, of toch zeker thuis.
Dat die 80% regel niet echt meer van toepassing is of enige meerwaarde heeft, het zou zelfs slechter zijn.
Het is vooral het fastchargen dat veel warmte creeert en dat dus 'slechter' is om te doen en zeker omdat die laatste percenten dan lang duren dat het daar zogezegd wordt afgeraden.

Wat is jullie ervaring?
Of dan specifiek voor de bmw rijders met zelfde technologie?
Hangt af van het type batterij. LFP mag altijd tot 100%.
Tesla model Y gebruikt verschillende soorten batterijen dus je moet eerst nog zien welke je juist hebt.. Geen idee wat bmw heeft maar die van u heeft dus vermoedelijk een LFP.

Edit: woops vorige post niet gelezen

Ik laad mijn i4 al een paar jaar vaak tot 100% en merk maar weinig degradatie na bijna 100000km.

De auto blijft nooit langer dan 24u staan aan 100%.

De fabrikant voorziet zelf al een marge. 100% op het scherm is op het bruikbare kWh, niet op de totale batterijcapaciteit.

Iets van 81 kWh bruikbaar op 84 kWh totale capaciteit.

Ik laad m'n wagen wekelijks op tot 90%, op m'n werk de laatste dag dat ik op kantoor zit.
Dan kom ik thuis met ~80% en heb ik genoeg over voor een normaal weekend.

Heb altijd begrepen dat de schade niet zit in het opladen tot, maar het laten staan met 90-100%. Dus ik vertrek ook vanuit die logica. Ie blijft vier à vijf uur op 90% staan en dan rij ik dat er af.

Volgeladen dagen laten staan is inderdaad nefast voor de batterij en snelladen boven de 80% of continu snelladen is ook niet gezond.

Traag laden tot boven de 80% zou in vergelijking niet zo erg zijn, maar ik vermijd het ook als het niet nodig is. M.a.w. een paar keer op een jaar laad ik AC tot 100% als ik aan een lange trip begin (en die 20% extra ook een verschil maakt voor de 1e laadstop, vaak scheelt dat niet eens veel in tijd); anders niet omdat ik die laatste 80 km extra niet nodig heb.

i4 gebruikt NMC batterijen dacht ik, als ik me goed herinner zou de "Neue Klasse" de eerste BMW zijn met LFP.

Ik laad mijn i4 al een paar jaar vaak tot 100% en merk maar weinig degradatie na bijna 100000km.

De auto blijft nooit langer dan 24u staan aan 100%.

De fabrikant voorziet zelf al een marge. 100% op het scherm is op het bruikbare kWh, niet op de totale batterijcapaciteit.

Iets van 81 kWh bruikbaar op 84 kWh totale capaciteit.
Maar als die marge onderaan ligt is 100% misschien wel 84kWh en 0% 3kWh.
Ik vind niet meteen een bron, maar ik meen me te herinneren dat tesla die marge vooral langs de onderkant gezet heeft.
Geen idee hoe het bij bmw zit.

continu snelladen is ook niet gezond.
Bij tesla is dit alvast geen probleem. Het batterijmamagement zorgt er altijd voor dat de laadsnelheid afgestemd is op de conditie van de batterij. Waardoor er nooit slijtage is.

Waar het "veilheidsgebied" bij de honda E zit weet ik ook niet.
Ik vermoed ook onderaan.
In het oplaadmenu v laden kan je 80-85-90-95 of 100 % selecteren.
Weet wel dat ze v d accupakket van 35,5 maar 28,8 gebruiken.

Was het ooit zo eens niet bij tesla dat ze een update beloofden om daarna meer range te hebben ??
Dan was dit gewoon een update naar het schijnt dat ze de veiligheidsmarge "vrijgaven".

Was het ooit zo eens niet bij tesla dat ze een update beloofden om daarna meer range te hebben ??
Dan was dit gewoon een update naar het schijnt dat ze de veiligheidsmarge "vrijgaven".
Ja helemaal in het begin hebben ze dit gedaan. Toen ze naar aanleiding van de data zagen dat het niet nodig was om zoveel marge te houden.

Tijdens de zoektocht naar mijn e-Golf ben ik 1 gaan bekijken en ik stap in en zie dat de wagen 100% opgeladen is, ik wist dat de advertentie al 2 maand online stond...
Ik vraag de verkoper hoelang de auto er zo al staat en hij kon niet direct antwoorden dus ik wist genoeg.
Ik zei hem dat als hij een ev langdurig liet stil staan dat hij beter tot 80% ipv 100 laadt en hij bekeek mij alsof ik de grootste onzin verkocht.

Ik laad enkel maar tot 100% als ik het echt nodig heb, maar dat is tot nu toe nog maar 1 keer.

De Model S heeft men een tijd verkocht met als 60 terwijl er eigenlijk een 75 batterij in lag.
Is productietechnisch goedkoper om de volledige batterij te installeren dan de productie te differentiëren.
Die kon je softwarematig upgraden naar de 75.

Wat Tesla ook deed was tijdens rampen de eigenaars gratis die extra range geven, tijdelijk.

Ik weet niet of men voor 3 en Y ook extra range gaf.

Tijdens de zoektocht naar mijn e-Golf ben ik 1 gaan bekijken en ik stap in en zie dat de wagen 100% opgeladen is, ik wist dat de advertentie al 2 maand online stond...
Ik vraag de verkoper hoelang de auto er zo al staat en hij kon niet direct antwoorden dus ik wist genoeg.
Ik zei hem dat als hij een ev langdurig liet stil staan dat hij beter tot 80% ipv 100 laadt en hij bekeek mij alsof ik de grootste onzin verkocht.

Ik laad enkel maar tot 100% als ik het echt nodig heb, maar dat is tot nu toe nog maar 1 keer.
Ik zie dat wel een dingetje worden bij "demowagens". Vroeger kon je er vanop aan dat de koppeling al zwaar te verduren had gehad. Nu zal dat eerder de batterij zijn die zwaar mishandelt geweest is.

Ik zie dat wel een dingetje worden bij "demowagens". Vroeger kon je er vanop aan dat de koppeling al zwaar te verduren had gehad. Nu zal dat eerder de batterij zijn die zwaar mishandelt geweest is.

Voordeel is nu wel dat je een soort van battery health check kan laten doen, dat zou toch al iets moeten vertellen over het eventuele verleden.

Bij tesla is dit alvast geen probleem. Het batterijmamagement zorgt er altijd voor dat de laadsnelheid afgestemd is op de conditie van de batterij. Waardoor er nooit slijtage is.

Bij BMW neemt de laadsnelheid sterk af bij hoge SoC, zeker vergeleken met bv. Mercedes - is het zoiets dat je ook bij Tesla hebt, of zit er meer geavanceerde logica achter?
Bjorn Nyland heeft ook al gemerkt dat de laadsnelheid zeer sterk beperkt wordt ("fast charging throttle") als je relatief kort na elkaar meerdere keren snellaadt maar dat blijkt in de praktijk maar voor te komen als je zeer lange trips genre 1000+ km aan hoge snelheid aflegt.

Een tijd terug vond ik eens een youtube film waar ze effectief de test gedaan hadden om een autobatterij honderden keren te snelladen, ook praktijktesten tussen steeds diep laden & ontladen vs. regelmatiger oppervlakkig laden. Hun conclusie was toen wel dat frequent snelladen voor snellere batterijdegradatie zorgde.
Aan de andere kant, in de praktijk vermoed ik dat er maar weinig mensen constant snelladers gebruiken -al is het maar wegens de kost- dus zal de werkelijke impact sowieso wel meevallen.

Bij BMW neemt de laadsnelheid sterk af bij hoge SoC, zeker vergeleken met bv. Mercedes - is het zoiets dat je ook bij Tesla hebt, of zit er meer geavanceerde logica achter?
Bjorn Nyland heeft ook al gemerkt dat de laadsnelheid zeer sterk beperkt wordt ("fast charging throttle") als je relatief kort na elkaar meerdere keren snellaadt maar dat blijkt in de praktijk maar voor te komen als je zeer lange trips genre 1000+ km aan hoge snelheid aflegt.

Een tijd terug vond ik eens een youtube film waar ze effectief de test gedaan hadden om een autobatterij honderden keren te snelladen, ook praktijktesten tussen steeds diep laden & ontladen vs. regelmatiger oppervlakkig laden. Hun conclusie was toen wel dat frequent snelladen voor snellere batterijdegradatie zorgde.
Aan de andere kant, in de praktijk vermoed ik dat er maar weinig mensen constant snelladers gebruiken -al is het maar wegens de kost- dus zal de werkelijke impact sowieso wel meevallen.
Bij Tesla is de laadsnelheid ook heel afhankelijk van hoe warm de batterij het heeft. Hoe kouder, hoe slechter het is om te snelladen.
Er is al specifiek een studie geweest hierover en dit is ook al gebleken bij Tesla's die als taxi gebruikt worden en dus nonstop snelladen.
Dit zou niet Tesla only moeten zijn, maar het hangt er sterk van af hoe de softwaremanagement is bij de andere merken of dit ook vergelijkbare resultaten oplevert.

Die fast charging throttle is iets van BMW zelf. Geen idee waarom zij zo'n rare praktijken hebben, misschien geen enkel vertrouwen in hun software ofzo.

Telkens vol laden en helemaal leeg rijden zorgt wel voor extra degradatie idd. Dus als je dat doet terwijl je het snelladen degradatie test, ga je inderdaad foute resultaten krijgen.

Ik denk dat het hier onlangs wel al eens over de limiet bij opladen gegaan is maar weet niet goed met welke kernwoorden die discussie te gaan terugvinden.
Deze week de i4 gaan ophalen en daar vertelden ze mij dat ik gerust tot 100% mag opladen altijd, of toch zeker thuis.
Dat die 80% regel niet echt meer van toepassing is of enige meerwaarde heeft, het zou zelfs slechter zijn.
Het is vooral het fastchargen dat veel warmte creeert en dat dus 'slechter' is om te doen en zeker omdat die laatste percenten dan lang duren dat het daar zogezegd wordt afgeraden.

Wat is jullie ervaring?
Of dan specifiek voor de bmw rijders met zelfde technologie?
Een NMC batterij degradeert altijd sneller als je ze bewaart op 100%. Zelfs laden naar 80% is schadelijker dan naar 60%, maar tmoet doenbaar zijn en met max 80% laden verleng je de levensduur al een stuk langer dan door naar 100% te laden.
Ook LFP heeft hiervan last, als is het minder dan NMC. En LPF heeft een vlakke voltage curve, dus om het BMS te calibreren is regelmatig naar 100% laden nodig.

Bij Tesla is de laadsnelheid ook heel afhankelijk van hoe warm de batterij het heeft. Hoe kouder, hoe slechter het is om te snelladen.
Er is al specifiek een studie geweest hierover en dit is ook al gebleken bij Tesla's die als taxi gebruikt worden en dus nonstop snelladen.
Dit zou niet Tesla only moeten zijn, maar het hangt er sterk van af hoe de softwaremanagement is bij de andere merken of dit ook vergelijkbare resultaten oplevert.

Die fast charging throttle is iets van BMW zelf. Geen idee waarom zij zo'n rare praktijken hebben, misschien geen enkel vertrouwen in hun software ofzo.

Telkens vol laden en helemaal leeg rijden zorgt wel voor extra degradatie idd. Dus als je dat doet terwijl je het snelladen degradatie test, ga je inderdaad foute resultaten krijgen.

Interessant! Bij andere merken is de laadsnelheid ook erg afhankelijk van de temperatuur van de batterij (daarom pre-conditioning) maar ik zou niet weten of dat softwarematig beperkt is, of simpelweg het gevolg van verminderde chemische reacties bij lage temperatuur.

In het algemeen denk ik dat de conclusie is dat je in de meeste use-cases niet veel negatieve invloed hebt op batterij-degradatie, die ook beter blijkt mee te vallen bij recentere generatie EV's (vergeleken met de eerste studies/metingen die vooral op eerste generatie Leafs gebaseerd waren)

Gisteren naar Nieuwpoort gereden, +200km dus even bijladen.
De meeste publieke laadpalen zijn daar duurder dan snelladers :wtf:
Vorige week een Powerpass van Skoda besteld voor het laden in het buitenland wat minder stressy te maken.
Toen ik onze fleetmanager de tarieven van het gratis abonnement liet zien (die behoorlijk pittig zijn) viel zijn mond bijna open -> "We pay more to the building owner for our charging at the office... 😯"

Ik denk dat we idd op een punt beginnen komen dat in "laadpaalarme" omgevingen de prijzen pittig zijn omdat er meer vraag dan aanbod is.
Ben je beter om vlak voor aankomst of na vertrek nog een tussenstop te doen op een fastcharger.

Op weekend in de Ardennen:
- Centrum Malmedy : 1.38€/kwh -> nu ik dat natelde, what the hell 😯🙀
- Fast charger Herstal op de terugweg: 0.71€/kwh

Vorige week een Powerpass van Skoda besteld voor het laden in het buitenland wat minder stressy te maken.
Toen ik onze fleetmanager de tarieven van het gratis abonnement liet zien (die behoorlijk pittig zijn) viel zijn mond bijna open -> "We pay more to the building owner for our charging at the office... 😯"

Ik denk dat we idd op een punt beginnen komen dat in "laadpaalarme" omgevingen de prijzen pittig zijn omdat er meer vraag dan aanbod is.
Ben je beter om vlak voor aankomst of na vertrek nog een tussenstop te doen op een fastcharger.

Op weekend in de Ardennen:
- Centrum Malmedy : 1.38€/kwh -> nu ik dat natelde, what the hell 😯🙀
- Fast charger Herstal op de terugweg: 0.71€/kwh
Beter die :

nemen. 0.3€/kwh + 0.3€/min gaat in principe goedkoper zijn dan 0.71. Al vond ik wel niet direct een fast charger in Herstal (op deze na https://charge.freshmile.com/location/BEELCHERDE). Andere waren duurder...

Beter die :

nemen. 0.3€/kwh + 0.3€/min gaat in principe goedkoper zijn dan 0.71. Al vond ik wel niet direct een fast charger in Herstal (op deze na https://charge.freshmile.com/location/BEELCHERDE). Andere waren duurder...
Mss niet zo duidelijk, de fast charger was met de "50FIVE" van de WG.
De fast charger was hier :

Maar staat er nog niet zo lang blijkbaar ? Schuin tegenover de Mcdo (waar ne we gegeten hebben) en achter de Pizza Hut.

De Powerpass heb ik besteld omdat de 50FIVE bedroevende dekking heeft in buitenland. Heb ook een Shell Recharge vd WG maar ik wed liever op meedere paarden. Als ik effectief op verlof ga upgrade ik mijn abonnement op de Powerpass voor één maand en heb ik betere tarieven.

Ferrari kondigt zijn eerste EV aan.
Hadden ze mij gezegd dat het een Peugeot of een Seat was, ik had het ook geloofd.

16569275485298610293

Terug
Bovenaan