Elektrische wagens

AI is ook niet juist hoor!

Je kan wel degelijk andere wagen verzekeren, als je verzekering meewerkt.
Dan geef je je het chassisnummer door en is je wagen voor bvb die dag verzekerd.
Heb ik al meerdere keren gedaan met Ethias. (Maar enkel binnen België)
Maar ook hier weer kan de politie moeilijk doen!

Gewone Z-platen mogen enkel gebruikt worden op wagens van de garage, dus niet uitlenen voor gebruik op auto van particulier.
Met ZZ-platen mag je als particulier wel rijden, maar enkel onder begeleiding.

De enige manier om wettelijk volledig in orde te zijn is ofwel import door bedrijf te laten regelen, of wagen op trailer invoeren en naar keuring te brengen. Op het terrein van de keuring mag je de wagen aanbieden met platen van je andere wagen of met importplaten.

Ik heb hem ook met exportplaten naar huis gereden, daar laten staan, totdat ik naar de keuring kon met de exportplaten en terug naar huis.
Voor de rest niet gereden met die exportplaten.
Dit is intussen aangepast, het zijn tegenwoordig UA-platen (Nationale platen) dat je moet gaan halen in de situatie dat je tijdelijk een auto moet verzekeren...

-edit- Niet gelezen dat het om een Duits voertuig ging. Duitse transitplaten dan...

Dit is intussen aangepast, het zijn tegenwoordig UA-platen (Nationale platen) dat je moet gaan halen in de situatie dat je tijdelijk een auto moet verzekeren...

-edit- Niet gelezen dat het om een Duits voertuig ging. Duitse transitplaten dan...
Ah, deze had ik nog niet gezien. Interessant, voor het geval dat de eventuele Duitse verkoper komt onder z'n eigen platen en de wagen zelf naar België overbrengt.
Of die toelaat om onder zijn kenteken & verzekering naar België te rijden, maar dat zal maar zeer zelden gebeuren.

Hier jaren terug een wagen gekocht in Polen - heb deze laten brengen met een vrachtwagen - had toen 2 offertes: eentje van 250 € en eentje van 600 € - die van 600 genomen omdat het een Belgische firma was.

Iemand ervaringen met een BMW i7?
Een dorpsgenoot die ik regelmatig zie heeft al +20 jaar een 7 -reeks en bolt momenteel rond met een 750e hybride, heb er zelf even mee gereden en ook eens meegereden voor kleine 100km: das imo pure luxe - ik zou denken dat de aandrijflijn van de I7 nog beter is. Qua interieur en zitcomfort is dat beter dan mijn salon in de living.

Al enkele keren meegereden in de i7 (wordt vaak gebruikt als bv shuttle op events enzo) en dat rijdt inderdaad hemels. Een salon op wielen, alle luxe en duidelijk voldoende power ter beschikking.
Zelf rijden nog niet gedaan dus ik vraag me af of het ook als chauffeur aanvoelt als een salon, met dus ook alle bijhorende voor- en nadelen.

De eerste 500km zitten er op, maar heeft iemand een idee hoe ik de batterij zich terug deftig laat kalibreren (of hoe ik het moet noemen)?

De vorige eigenaar heeft blijkbaar goed doorgeknalt ermee want gemiddeld verbruik stond op 26,6kWh (veel Duitse snelweg km gok ik)

Zelf zit ik momenteel maar op 18,4kWh gemiddeld.
Deze week eerste keer opgeladen tot 80%, geeft dan een range van 291km.

Ik gok dat dat komt door dat die rekening houdt met het gemiddeld verbruik in het verleden? Anders zou de totale range (100% - 0%) maar 360km zijn?

Gezien ik nu rond de 18kWh schommel en de batterij 80kWh groot is zou ik toch rond de 440km op 100% moeten zitten of 355km op 80%?
Of redeneer ik verkeerd?

De eerste 500km zitten er op, maar heeft iemand een idee hoe ik de batterij zich terug deftig laat kalibreren (of hoe ik het moet noemen)?

De vorige eigenaar heeft blijkbaar goed doorgeknalt ermee want gemiddeld verbruik stond op 26,6kWh (veel Duitse snelweg km gok ik)

Ik gok dat dat komt door dat die rekening houdt met het gemiddeld verbruik in het verleden? Anders zou de totale range (100% - 0%) maar 360km zijn?

Gezien ik nu rond de 18kWh schommel en de batterij 80kWh groot is zou ik toch rond de 440km op 100% moeten zitten of 355km op 80%?
Of redeneer ik verkeerd?

i4 dacht ik?

De guess-o'-meter is sowieso meestal erg conservatief en lijkt daar bovenop ook behoorlijke recency bias te hebben waarbij hij nogal sterk kijkt naar de meest recente rit(ten). Je redenering klopt helemaal.

Niet de meest handige tip, maar ik kijk nog maar zelden naar de geschatte range in km, ik weet beter dan de auto of app hoeveel range ik kan verwachten van x% batterij dus ik focus me gewoon op dat %.
Uitzondering is tijdens road trips, al ben ik ook niet degene die tot onder de 10% gaat rijden.

i4 dacht ik?

De guess-o'-meter is sowieso meestal erg conservatief en lijkt daar bovenop ook behoorlijke recency bias te hebben waarbij hij nogal sterk kijkt naar de meest recente rit(ten). Je redenering klopt helemaal.

Niet de meest handige tip, maar ik kijk nog maar zelden naar de geschatte range in km, ik weet beter dan de auto of app hoeveel range ik kan verwachten van x% batterij dus ik focus me gewoon op dat %.
Uitzondering is tijdens road trips, al ben ik ook niet degene die tot onder de 10% gaat rijden.
Klopt i4

Thnx!
De komende weken nog wat in het oog houden, maar ik heb de garage al gemaild 😅 eventueel moet hij maar eens uitgelezen worden en wil ik een bewijs op papier van de SOH

Of redeneer ik verkeerd?
Kunt ge bij ritgegevens, bij "individueel" niet gewoon resetten? Dat die dan vanaf vandaag begint te tellen?

Tripteller A uit het oog verloren tot vandaag.
Niet slecht de laatste maanden.
Teller is al 10k gepasseert, had die na het onderhoud verleden jaar op 0 gezet.
15 K mee gebold op 1 jaar 😅
IMG-7243.jpg

heeft iemand een idee hoe ik de batterij zich terug deftig laat kalibreren (of hoe ik het moet noemen)?
Bij een tweedehands voertuig zou ik steeds het hele systeem naar fabrieksinstellingen herstellen. Bij BMW doe je dit zo:
To delete all settings and reset a BMW i4 to factory defaults, use the iDrive system to navigate to "Car" > "Settings" > "General settings" > "Reset vehicle data"

M'n vorige post wat aangepast.

Dinsdag toch al naar de keuring gereden, ik dacht van een goedkopere administratieve/visuele keuring te mogen doen, neen, tweedehandskeuring, nochtans volgens deze website is het toegelaten enkel een administratieve/visuele te doen + inschrijvingsformulier.

Dit heb ik inderdaad ook gemerkt.
Paar jaar geleden ook oudere wagen ingevoerd, die net nog gekeurd was in Frankrijk. Zou volgens de wet helemaal niet opnieuw gekeurd moeten worden. Daar wilden ze niet aan geloven. Volledige 2dehands keuring was nodig.

Dit heb ik inderdaad ook gemerkt.
Paar jaar geleden ook oudere wagen ingevoerd, die net nog gekeurd was in Frankrijk. Zou volgens de wet helemaal niet opnieuw gekeurd moeten worden. Daar wilden ze niet aan geloven. Volledige 2dehands keuring was nodig.
Die stond dan ook al op uw naam?
Heb hier toch maar klacht neergelegt, teveel grijze zone en 't is alsof de keuringsstations doen wat ze willen omdat er geld moet binnenstromen met de hogere tarieven voor tweedehandskeuring. Zo voelde het toch aan... Respect voor diegenen die er werken, maar het moet gewoon duidelijker zijn en toch ergens geschreven staan in een wet/regelgeving?!

Verder ben ik sowieso akkoord dat veiligheid op de eerste plaats moet komen, maar een voertuig van 2 jaar met nog geldige keuring voor 1 jaar in het land van oorsprong, dus nog 2 jaar in België, lijkt me een simpele snelle check toch best wel voldoende voor.
Als er tijdens die visuele check alsnog zaken opgemerkt worden die niet door de beugel kunnen, dan pas tweedehandskeuring...
't Is ook niet zo dat iemand die al de moeite doet om een wagen aan te kopen in 't buitenland en zelf in te voeren, een perte totale wrak zal inschrijven in België.

Niet tegenstaand dat er in Duitsland geen gelijkaardig systeem is als ons Carpass systeem, het berust enkel op de eventueel nog geldige keuring.

Hier moest ik voor aankoop & export niet naar de keuring met die wagen...

Terug
Bovenaan