Elektrische wagens

Dit zijn toch gewoon de regels die worden toegepast ?

Aangezien een (nieuwe) wagen tegenwoordig niet meer gekeurd moet worden bij ons in de eerste 4j, wil dit toch zeggen dat een auto die 1j,2j,3j oud is en die verkocht wordt altijd een keuring tweedehands moet krijgen?
Dat heeft toch niets te maken met geld doen binnenstromen? De visuele keuring lijkt mij gewoon niet van toepassing in uw geval. Ongeacht wat jij vindt dat het moet zijn.

Laatst bewerkt:
Die stond dan ook al op uw naam?
Heb hier toch maar klacht neergelegt, teveel grijze zone en 't is alsof de keuringsstations doen wat ze willen omdat er geld moet binnenstromen met de hogere tarieven voor tweedehandskeuring. Zo voelde het toch aan... Respect voor diegenen die er werken, maar het moet gewoon duidelijker zijn en toch ergens geschreven staan in een wet/regelgeving?!

Verder ben ik sowieso akkoord dat veiligheid op de eerste plaats moet komen, maar een voertuig van 2 jaar met nog geldige keuring voor 1 jaar in het land van oorsprong, dus nog 2 jaar in België, lijkt me een simpele snelle check toch best wel voldoende voor.
Als er tijdens die visuele check alsnog zaken opgemerkt worden die niet door de beugel kunnen, dan pas tweedehandskeuring...
't Is ook niet zo dat iemand die al de moeite doet om een wagen aan te kopen in 't buitenland en zelf in te voeren, een perte totale wrak zal inschrijven in België.

Niet tegenstaand dat er in Duitsland geen gelijkaardig systeem is als ons Carpass systeem, het berust enkel op de eventueel nog geldige keuring.

Hier moest ik voor aankoop & export niet naar de keuring met die wagen...
Neen, stond niet op mijn naam.
Maar ik ben er vrij zeker van dat toen het regeltje "Enkel als u een voertuig invoert dat niet op uw naam staat." nog niet op deze pagina stond.
Het kwam er eigenlijk op neer: de verkoper had net voor de verkoop een keuring in Frankrijk gedaan, volledig in orde.
Zoals ik de regels toen las, moest ik geen 2dehands keuring meer doen.

Vandaag een testrit gedaan met een Volvo EX90 twin performance.
Heel aangenaam verrast over de ruimte binnenin, het rijcomfort en de perfect afstelbare zetels.

Iemand ervaringen?
(Er zouden heel wat software problemen geweest zijn bij de lancering)

Dit zijn toch gewoon de regels die worden toegepast ?

Aangezien een (nieuwe) wagen tegenwoordig niet meer gekeurd moet worden bij ons in de eerste 4j, wil dit toch zeggen dat een auto die 1j,2j,3j oud is en die verkocht wordt altijd een keuring tweedehands moet krijgen?
Dat heeft toch niets te maken met geld doen binnenstromen? De visuele keuring lijkt mij gewoon niet van toepassing in uw geval. Ongeacht wat jij vindt dat het moet zijn.
Deze link gaat om een voertuig die je verkoopt. Die procedure ken ik en heb ik al verschillende keren gedaan met de verkoop van in België ingeschreven voertuigen.

Hier gaat het om een wagen die ik importeer en al op mijn naam staat vanuit Duitsland...Als ik letterlijk de uitleg volg op die links die ik voordien heb gepost, er zijn niet echt andere referenties... Dan is een administratieve keuring voldoende...

Ongeacht wat ik denk wat het moet zijn, het staat er zwart op wit en is desondanks toch voor interpretatie vatbaar.
Er is hierover precies geen wet of regelgeving die ik kan vinden en uitsluitsel geeft.

Visuele keuring kan enkel als die binnen de termijn van 2 maand valt na een laatste technische keuring.
Maar wat dan met recente wagens die nog geen 4 jaar oud zijn?

Men spreekt dan zelfs dat bij tweedehandskeuring men maar 1 jaar geeft, terwijl ik nubwel 2 jaar kreeg. 1 jaar bovenop de Duitse 3 jaar. Dus 4 jaar na eerste inschrijving.

Maar wat dan met recente wagens die nog geen 4 jaar oud zijn?

Men spreekt dan zelfs dat bij tweedehandskeuring men maar 1 jaar geeft, terwijl ik nubwel 2 jaar kreeg. 1 jaar bovenop de Duitse 3 jaar. Dus 4 jaar na eerste inschrijving.
Als de wagen bvb 2,5 jaar is na eerste inschrijving ooit dan krijg je geldigheid tot hij 4 jaar is

Waar staat dat van 1 jaar tweedehandskeuring?? Klopt idd als hij ouder is dan bvb 4 jaar (en dan nog niet gesproken over een eventuele "grote" trekhaak)

Als de wagen bvb 2,5 jaar is na eerste inschrijving ooit dan krijg je geldigheid tot hij 4 jaar is

Waar staat dat van 1 jaar tweedehandskeuring?? Klopt idd als hij ouder is dan bvb 4 jaar (en dan nog niet gesproken over een eventuele "grote" trekhaak)
Wel ja, dat mogen ze er toch ook bij zetten in een wettekst/regelgeving.
Ze hebben me voor een andere wagen die nog geen 2 jaar oud was, en ik van m'n eigen bedrijf naar privé wou overdragen, door wijziging van eigenaar en dus tweedehandskeuring dat dus wel gelapt, ik moet er nu jaarlijks mee naar de keuring... Tijd dat dit eens herbekeken wordt.

Wel ja, dat mogen ze er toch ook bij zetten in een wettekst/regelgeving.
Ze hebben me voor een andere wagen die nog geen 2 jaar oud was, en ik van m'n eigen bedrijf naar privé wou overdragen, door wijziging van eigenaar en dus tweedehandskeuring dat dus wel gelapt, ik moet er nu jaarlijks mee naar de keuring... Tijd dat dit eens herbekeken wordt.
lang geleden?? Ondertussen veranderd de regering de spelregels 😁
Dit bvb

Eindelijk heeft Volvo op de EX30 de performance stand met een sneltoets op het startscherm gezet, dat werd eens tijd nadat ik me er een jaar lang aan stoorde. Om 1 of andere reden voelt de wagen ook vlotter aan, geen idee of het in men hoofd zit want zou me straf lijken.

Hebben jullie in nieuw geleverde EV een brandblusapparaat?
Is een wettelijke verplichting dacht ik, is alvast zo op ICE wagens en zou me verwonderen dat er voor EV's een uitzondering zou bestaan.
België is trouwens maar één van de weinige landen in de EU waar dit effectief verplicht is:

Zijn brandblussers in auto's verplicht?​

In België is ieder voertuig verplicht om een vlot bereikbare brandblusser aan boord te hebben. Samen met Griekenland, Polen en Turkije is België het enige land in Europa dat deze verplichting heeft.

De keuze is gemaakt: net een jonge 2dehands Model 3 AWD met EAP besteld in zeer mooi rode kleur.
Verkoper had ook een i4 40 staan, zeer goed uitgerust. Reed goed op de korte testrit, maar ik werd helemaal tureluur van dat drukke interieur na 2 jaar Tesla.
Voordeel van de i4: handige achterklep, heads-up display, schuifdak dat open kan
Nadelen: dure Individual parelmoer kleur die uiteindelijk zonder zon nog altijd lelijk grijs is, donker interieur, ingewikkelde bediening multimedia (toch bij eerste rit), krap interieur (zeker achterin)
Nu nog een mooi setje zomervelgen scoren voor de Tesla.

Laatst bewerkt:
De keuze is gemaakt: net een jonge 2dehands Model 3 AWD met EAP besteld in zeer mooi rode kleur.
Verkoper had ook een i4 40 staan, zeer goed uitgerust. Reed goed op de korte testrit, maar ik werd helemaal tureluur van dat drukke interieur na 2 jaar Tesla.
Voordeel van de i4: handige achterklep, heads-up display, schuifdak dat open kan
Nadelen: dure Individual parelmoer kleur die uiteindelijk zonder zon nog altijd lelijk grijs is, donker interieur, ingewikkelde bediening multimedia (toch bij eerste rit), krap interieur (zeker achterin)
Nu nog een mooi setje zomervelgen scoren voor de Tesla.
Ik heb net een setje te koop voor Model 3 van 2019 met volledig nieuwe ongebruikte Hankook EV Ventus zomerbanden (ben nu net bij de bandenhandelaar) en zet op m'n ander setje al nieuwe winterbanden gezien we pas in november er weer mee op de baan gaan naar het Noord Oosten van Europa 🥶

Gaat om deze velgen incl. aero doppen.
Wat stoeprandschade (zoals gekend) op de rand van de velgen zelf, en wat krassen op de doppen, maar ideaal voor jongeren die spiksplinternieuwe custom velgen toch tegen de stoep gaan krijgen...

aero-vs-non-aero-tesla.jpg

Als je dat wenst kan ik foto's doorsturen.

altijd grappig gevonden dat er onder die hondslelijke kappen eigenlijk wel een heel knappe velg schuilgaat
Inderdaad, maar kleur ervan past dan weer niet met het geheel van de auto... 'k Zet er dus mooiere Aliexpress wieldoppen op in 't zwart, die beschermen dan wel de boord van de velgen, waar de originele doppen dat net niet doen...

'k Vind het toch zonde van het geld als er op de velgen binnen de kortste keren toch een stoeprandje gemarkeerd staat (vooral de vriendin, maar kan bij mij ook gebeuren). Dan vervang ik gewoon die doppen van € 70-80, en gedaan ermee. Hoe lelijk of cheap het er ook uitziet...

De keuzes die Tesla voor de 3 en Y maakte met de standaard bijgeleverde velgen begrijp ik echt niet. Vooral op de nieuwere modellen waarbij er geen chrome elementen meer zijn en alles zwart is, behalve dan de badge en logo's weer... Vreemd...
En dan die lichtgrijze Gemini/Aero doppen terwijl de wagen een donkere kleur heeft... Bah.

Met de eerste Tesla Model Y zijn het dan zelfs lichtgrijze/lichtzilveren Gemini velgen, tegenwoordig kan je ook donkergrijze apart kopen. Maar die lichtgrijze met of zonder Gemini wieldoppen zijn sowieso spuuglelijk. Ze hebben nu ook donkergrijze/zwarte Gemini wieldoppen.

Terug
Bovenaan