Proberen snelladen naar 100% is sowieso een tijdrovend idee, dan gaat het sneller door maar tot 60% te laden en ergens onderweg nog een laadstop in te plannen.Ik heb nu al een tijdje een i5 touring en ik moet zeggen dat die laadcurve mij enorm teleurstelt.
dit is mijn laadcurve van bij ionity waar ik onlangs alleen stond. Battery was preconditioned (+-15 min gereden naar het laadstation):
Bijna 1h geladen van 31% tot 94% (ja ik had bijna 100% nodig om te geraken waar ik moest zijn). Dit is nu een random voorbeeld, maar ik merk het keer op keer dat er van die theoretische laadtijd niets in huis komt...
Met mijn e-tron nooit een issue geweest: brakke range, maar laden ging van 20-80% aan 150kw en ging pas na 90% onder de 100kw.
Naar 100% laden doe ik alleen AC thuis wanneer ik weet een lange rit voor de boeg te hebben, ga dat nooit proberen aan een AC snellader.
En idd, aan de grafiek te zien was je batterij nog niet op temperatuur.
Wanneer ik bij dit weer in mijn i4 het preconditioning aanzet, zelfs al was ik ik al een half uur aan het rijden (en de batterij dus al een beetje warmte had) dan geeft hij nog steeds 20 minuten om de ideale temperatuur te halen.
Ik heb wel gemerkt dat BMW aangeeft "op temperatuur" te zijn terwijl hij nog degelijk aan het bijverwarmen is (zie ik aan actueel verbruik), dus eerder al een "veilig" om te snelladen melding dan een "klaar voor snelladen aan max power" melding.
Bijkomend, ik heb ook al gehad dat ik een veel lagere laadstroom kreeg dan wat ik zou verwachten, midden in de zomer (dus lag niet aan batterij temperatuur) aan een laadstation waar ik de enige was en dat 175 kW zou moeten kunnen leveren.
Kwam niet boven de 100 KW bij een batterijstatus van 9%, net daar waar hij normaal los naar 205 kW zou kunnen (of 175 als de paal niet meer kan).
Ik denk dat er meerdere factoren zijn (mogelijks loadbalancing aan de hoogspanningstransfo? Geen idee), of misschien was er net iemand van die paal weggereden waardoor die intern in een hoge elektronica temperatuur beveiliging zat?