Elektrische wagens

Ik heb nu al een tijdje een i5 touring en ik moet zeggen dat die laadcurve mij enorm teleurstelt.
dit is mijn laadcurve van bij ionity waar ik onlangs alleen stond. Battery was preconditioned (+-15 min gereden naar het laadstation):

Bijna 1h geladen van 31% tot 94% (ja ik had bijna 100% nodig om te geraken waar ik moest zijn). Dit is nu een random voorbeeld, maar ik merk het keer op keer dat er van die theoretische laadtijd niets in huis komt...

Met mijn e-tron nooit een issue geweest: brakke range, maar laden ging van 20-80% aan 150kw en ging pas na 90% onder de 100kw.
Proberen snelladen naar 100% is sowieso een tijdrovend idee, dan gaat het sneller door maar tot 60% te laden en ergens onderweg nog een laadstop in te plannen.
Naar 100% laden doe ik alleen AC thuis wanneer ik weet een lange rit voor de boeg te hebben, ga dat nooit proberen aan een AC snellader.

En idd, aan de grafiek te zien was je batterij nog niet op temperatuur.
Wanneer ik bij dit weer in mijn i4 het preconditioning aanzet, zelfs al was ik ik al een half uur aan het rijden (en de batterij dus al een beetje warmte had) dan geeft hij nog steeds 20 minuten om de ideale temperatuur te halen.
Ik heb wel gemerkt dat BMW aangeeft "op temperatuur" te zijn terwijl hij nog degelijk aan het bijverwarmen is (zie ik aan actueel verbruik), dus eerder al een "veilig" om te snelladen melding dan een "klaar voor snelladen aan max power" melding.

Bijkomend, ik heb ook al gehad dat ik een veel lagere laadstroom kreeg dan wat ik zou verwachten, midden in de zomer (dus lag niet aan batterij temperatuur) aan een laadstation waar ik de enige was en dat 175 kW zou moeten kunnen leveren.
Kwam niet boven de 100 KW bij een batterijstatus van 9%, net daar waar hij normaal los naar 205 kW zou kunnen (of 175 als de paal niet meer kan).

Ik denk dat er meerdere factoren zijn (mogelijks loadbalancing aan de hoogspanningstransfo? Geen idee), of misschien was er net iemand van die paal weggereden waardoor die intern in een hoge elektronica temperatuur beveiliging zat?

KM rijden doeet je batterij niet opwarmen naar de temperatuur voor ideaal snelladen. Zelfs niet als het buiten >1°C is!
Inderdaad, frustrerend als je met bv. Tesla niet kan preconditionen - voorverwarmen bij het gebruiken van niet Tesla laders. Behalve dan deze die in de Tesla app zelf vermeld zijn.

Inderdaad, frustrerend als je met bv. Tesla niet kan preconditionen - voorverwarmen bij het gebruiken van niet Tesla laders. Behalve dan deze die in de Tesla app zelf vermeld zijn.
Het kan wel. Je moet de snellader in uw gps intikken en er laadpunt achter typen. Dan gaat hij voorverwarmen.

Ik heb wel gemerkt dat BMW aangeeft "op temperatuur" te zijn terwijl hij nog degelijk aan het bijverwarmen is (zie ik aan actueel verbruik), dus eerder al een "veilig" om te snelladen melding dan een "klaar voor snelladen aan max power" melding.
De batterij op snellaadtemperatuur houden verbruikt ook meer energie dan je gewoonlijk zou doen.
Als de BMS zijn werk goed doet, is het altijd veilig om te snelladen. De BMS zal dan namelijk de laadsnelheid aanpassen naargelang de temperatuur van de batterij.

KM rijden doeet je batterij niet opwarmen naar de temperatuur voor ideaal snelladen. Zelfs niet als het buiten >1°C is!

ik kan op mijn wagen niet op een knop drukken om voor te verwarmen. Ik moet dit oplossen met een laadpaal in te geven op mijn navigatiesysteem waarna die, indien correct ingesteld, de voorverwarming gaat activeren.
Afhankelijk van de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij moet er tijd overheen gaan om die op te warmen. Dit kan vlot 30 minuten zijn voordat die zijn temperatuur haalt.

30 minuten waarbij die moet draaien terwijl je aan het rijden bent zijn een significant aantal km's. Het is niet dat ik kan zeggen ik druk op die knop en 2 minuten later of 1km verder heeft mijn batterij zijn optimale laadtemperatuur bereikt. Je bent snel 20 - 60km verder voordat je die goede snelheid gaat halen.
Als je aan het laden bent dan zal die een stuk van de energie wel gebruiken om uw batterij bij te verwarmen. Maar dan heb je niet over uw volledige laadsessie die optimale laadtemperatuur en die snelle laadsnelheid en goede laadcurve waarop we ons baseerden.

De batterij op snellaadtemperatuur houden verbruikt ook meer energie dan je gewoonlijk zou doen.
Als de BMS zijn werk goed doet, is het altijd veilig om te snelladen. De BMS zal dan namelijk de laadsnelheid aanpassen naargelang de temperatuur van de batterij.
Absoluut! Kwaad doe je er niet me, door niet voor te verwarmen.

De enige reden voor mij om dat opwarmen van de batterij te gebruiken is wanneer het heel uitzonderlijk eens snel moet gaan, of aan een Fastned moet zijn (zie hieronder).
Meestal doe ik het niet, dan zie ik inderdaad snelladen starten aan 30 of 40 kW om dan geleidelijk te stijgen wanneer die laadstroom de batterij wat warmer krijgt.
Heb het mezelf al lang aangeleerd van even wat tijd te nemen, met de laptop tankstation binnen, koffietje nemen, mailtjes checken...
Ik verlies op die manier quasi niets van mijn productiviteit!
Ten minste als het een halfweg degelijk tankstation is toch, een van de redenen dat ik maar heel zelden Fastned's gebruik, geen koffie :)

15 min is niet voldoende om de batterij helemaal op te warmen. Zeker met deze temperaturen. Je kan beter nog even doorrijden tot 10% zodat de batterij warmer is en op lage SOC laadt ze ook sneller. En dan evt maar tot 50% laden en later nog een korte stop doen. Ik laad nooit tot boven de 60% tenzij ik sowieso stil sta om te eten ofzo.
Ik begrijp alles wat je zegt. En in een ideale wereld doe ik het ook telkens zoals jij het zegt. Maar soms wil/moet je gewoon eens lang en volledig snelladen.
Wat ik oorspronkelijk zei: ik vergelijk de i5 met mijn vorige elektrische wagen die écht een eerste generatie elektrische wagen was, en dan vind ik het teleurstellend dat de nieuwe het eigenlijk op laadvlak een pak slechter doet. that's it.
laten gaan. Curve gaat inderdaad stijl naar beneden na 30%.
Again, I get it. Maar "lager laten gaan" ... Je komt ergens aan, en je wil volledig opladen aan de snellader voor je terug vertrekt (en er dus zeurende kinderen op de achterbank zitten etc.). Jij gaat dan van 31% nog even 20% van je batterij oprijden in de buurt om sneller te kunnen laden?

True, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn: die km's waren naar de op de BMW navigatie ingestelde Ionity laadpaal, waardoor hij effectief aan het preconditionen ging. Ik denk inderdaad dat het dan telkens "nog niet voldoende voorverwarmd was" als het me opviel dat het DC laden traag ging. Bij mijn Audi echt nooit voorgehad bij mijn weten, misschien geraakte die wat sneller 'op temperatuur'.

Ik begrijp alles wat je zegt. En in een ideale wereld doe ik het ook telkens zoals jij het zegt. Maar soms wil/moet je gewoon eens lang en volledig snelladen.
Wat ik oorspronkelijk zei: ik vergelijk de i5 met mijn vorige elektrische wagen die écht een eerste generatie elektrische wagen was, en dan vind ik het teleurstellend dat de nieuwe het eigenlijk op laadvlak een pak slechter doet. that's it.

Again, I get it. Maar "lager laten gaan" ... Je komt ergens aan, en je wil volledig opladen aan de snellader voor je terug vertrekt (en er dus zeurende kinderen op de achterbank zitten etc.). Jij gaat dan van 31% nog even 20% van je batterij oprijden in de buurt om sneller te kunnen laden?
Je moet geen 20% op rijden in de buurt he. Gewoon uw route rijden en later op de route gaan laden. Als je 2x een kwartier stopt, rij je wellicht even ver of je nu gedaan hebt met een laad beurt van een uur.

BMW’s zijn gewoon niet snel in snelladen. De nieuwe IX3 zal daar verandering in brengen.
Alle niet BMW alleen hoor. Ook nog vele andere merken zijn niet zo snel. Auto’s met een LFP accu doen het tegenwoordig veel beter dan auto’s met een NMC accu. En de de 800V wagens doen het ook goed. Maar de 400V met NMC accu, gaan nooit doen wat jij verlangt.

Je moet geen 20% op rijden in de buurt he. Gewoon uw route rijden en later op de route gaan laden. Als je 2x een kwartier stopt, rij je wellicht even ver of je nu gedaan hebt met een laad beurt van een uur.

BMW’s zijn gewoon niet snel in snelladen. De nieuwe IX3 zal daar verandering in brengen.
Alle niet BMW alleen hoor. Ook nog vele andere merken zijn niet zo snel. Auto’s met een LFP accu doen het tegenwoordig veel beter dan auto’s met een NMC accu. En de de 800V wagens doen het ook goed. Maar de 400V met NMC accu, gaan nooit doen wat jij verlangt.
Dat snap ik allemaal, maar is het zo'n raar gedacht dat je wil vertrekken met een volle batterij zodat je niet volgeladen met jonge kinderen wil stoppen op een trip die al veel te lang duurt voor hen? :)

Ivm uw batterijtheorieen... dit is de curve van de oude etron:
1092-FastchargeCurve.png

dit is die van de 'nieuwe' i5:
1906-FastchargeCurve.png

Beiden 400V voor zover ik weet. Dat mag toch teleurstellende 'vooruitgang' zijn op 7-8 jaar, niet? Ik was tevreden geweest met dezelfde laadcurve als in de oude auto. Maar dit voelt als achteruitgang. Meer wou ik niet zeggen...

Het zijn anders afgestelde BMS’en. Mijn auto doet 250kW piek, maar tot 20% ofzo.
Jouw BMW heeft een gelijkaardige curve, maar start iets lager.
VAG wagens hebben een vlakke curve maar geen hoge piek. Als je niet diep gazt is dat een voordeel.

Of je blijft een uur plakken of je strekt even de benen met de kindjes. Kunnen die 3h zonder plassen? Na een kwartier, max 20min laden bol ik het af want dan gaat het te traag.

Dit weekend 200km gereden in een paar ‘lange’ ritten en er staat nog 150km op de teller. Daarmee kan ik leven.

Deze morgen voorverwarmd en ik heb de indruk dat hij voor deze korte rit veel minder batterij drain heeft daarom. Verliest de wagen veel batterij door dat voorverwarmen? Of valt dat mee in vergelijking met koud rijden?

Dit weekend 200km gereden in een paar ‘lange’ ritten en er staat nog 150km op de teller. Daarmee kan ik leven.

Deze morgen voorverwarmd en ik heb de indruk dat hij voor deze korte rit veel minder batterij drain heeft daarom. Verliest de wagen veel batterij door dat voorverwarmen? Of valt dat mee in vergelijking met koud rijden?
Voorverwarmen van de batterij zorgt er niet voor dat je minder verbruikt he. Dat dient enkel om sneller op te laden.
En natuurlijk kost het opwarmen van uw batterij veel energie.

Als je met koude batterij start, gaat er veel energie in het opwarmen van die batterij. Je kan dit meerverbruik tijdens het rijden voorkomen door aan de lader al voor te verwarmen. Vandaar dat je verbruik lager ligt.

Maar in zijn geheel bekeken verbruik je wel meer elektriciteit. Omdat de som van wat je verbruikt hebt bij voorverwarmen met het minderverbruik tijdens het rijden, hoger is dan wanneer je niet zou voorverwarmen.

Voorverwarmen van de batterij zorgt er niet voor dat je minder verbruikt he. Dat dient enkel om sneller op te laden.
En natuurlijk kost het opwarmen van uw batterij veel energie.

Met een warme batterij zal je minder verbruiken tijdens je rit, maar netto denk ik dat je inderdaad meer energieverbruik in totaal zal hebben als je het voorverwarmen meerekent. Voor een korte rit zou ik dat dus al niet doen. Voor een lange rit zal het je range iets verlengen als je je batterij nog voorverwarmt terwijl hij ingeplugd is, maar we spreken over 10-15 km extra range grootte-orde.
Zelfde met het interieur voorverwarmen terwijl je nog aan de lader hangt, dat verschuift 1-2 kWh verbruik van tijdens de rit naar voor de rit. Netto bespaar je natuurlijk niets.

Gisteren op weg naar een snellader steeg mijn verbruik ongeveer met 10 kWh / 100 km tijdens het voorverwarmen over een afstand van pakweg 20-25 km, gaat dus al snel over enkele kWh aan energie. Google spreekt ook van 1,5 - 3 kWh om een batterij voor te verwarmen.

Wat bedoel je juist met voorverwarmen?

Meestal hebben we het daarover wanneer we over de batterij in combinatie met snelladen spreken, dit doen we vooral wanneer het buiten koud is, we op weg naar een snellader zijn, en daar dan uiteraard zo snel mogelijk willen laden.
Dat "voorverwarmen" doen zonder dat je effectief gaat snelladen gaat je waarschijnlijk geen extra bereik opleveren, omdat dit zelf veel elektriciteit verbruikt die evengoed uit je batterij komt.

Maar er is natuurlijk nog een ander voorverwarmen, namelijk wanneer het koud is (zoals nu, rond het vriespunt), je wageninterieur, terwijl hij thuis aan de lader hangt, al op temperatuur brengen. Bij BMW in de app op dat ventilatortje klikken dus.
Wanneer je wagen zo koud als nu, staat verbruikt dat verwarmen al snel meerdere kWh, dus dit kan snel oplopen an 10 km tot een paar tientallen km rijbereik wanneer je je wagen opwarmt wanneer hij niet aan de lader hangt. Hangt die wel aan de lader, dan komt heel die verwarming uit je stopcontact ipv de batterij hiervoor leeg te trekken.

Wat misschien ook wel mogelijk is (geen idee of dit effectief gebeurt bij BMW), is dat wanneer je het interieur voorverwarmt, hij ook gelijk de batterij wat opwarmt, niet noodzakelijk naar een temperatuur voor maximum laadvermogen, maar wel naar betere efficiëntie toe.
Moet ik eens opzoeken!

Laatst bewerkt:
FYI, gisteren heb ik eens voorverwarmd zonder dat de wagen aan de lader hing (vrijdagavond en zondagavond laad ik zelden daar ik in het weekend weinig bol).
Was net na 07:00, ramen bevroren, net op het vriespunt.
Normaal doe ik dit een kwartiertje op voorhand, nu zal dat eerder 20 à 25 minuten geweest zijn daar de echtgenote plots nog wat "taken" had voor ik vertrok :coolbrows::coolbrows:
Heeft exact 4% uit mijn batterij getrokken!

Batterij is 81 kWh, dus vertaalt naar pakweg 3.2 kWh.
Ik verbruik bij dit weer rond de 21 kWh/100km, komt er dus op neer dat ik pakweg 15km rijbereik kwijt was zonder 1 meter te hebben gereden!

Temperatuur staat ingesteld op 20°C in mijn wagen.

OK, Wat ik na een snelle Google zoektocht heb gevonden is dat BMW effectief wanneer je je interieur voorverwarmt, deze ook met de stroom uit je lader de batterij gaat opwarmen voor maximum efficiëntie tijdens het rijden.
Dit wil dus zeggen dat de winst groter gaat zijn dan het uitgespaarde vermogen om je interieur op te warmen, de batterij gaat dan ook nog eens efficiënter werken!

What is pre-conditioning, and why is it important?​

Pre-conditioning in electric vehicles is crucial for optimizing the vehicle's performance, efficiency, and comfort, as well as extending the battery's lifespan. Pre-conditioning in electric vehicles (EVs) refers to the process of preparing the vehicle's various systems before the driver sets off on a journey. This is an important feature in EVs as it helps optimize the vehicle's performance and efficiency.

Importance of Pre-conditioning
  • Improved Range: Pre-conditioning the vehicle's cabin and battery helps maintain the optimal operating temperature, which can significantly improve the vehicle's range and efficiency.

Bron:

Bijkomend nog gevonden, tijdens het voorverwarmen van de cabine wordt de batterij geconditioneerd voor optimale werking, niet optimaal DC laden! Dus gewoon zorgen dat er zo weinig mogelijk verliezen in de batterij zouden zijn wegens te koud.

Heb het hier al gezegd. Uw wagen verwarmen kan tot 3kwh in een kwartier kosten, dat is bijna 4% van uw batterij.

Terug
Bovenaan