Elektrische wagens

Het kan wel. Je moet de snellader in uw gps intikken en er laadpunt achter typen. Dan gaat hij voorverwarmen.
Whut? Zal eens enkele YT videos moeten bekijken eer ik het begrijp...

Heb het hier al gezegd. Uw wagen verwarmen kan tot 3kwh in een kwartier kosten, dat is bijna 4% van uw batterij.
En dan? Als die nog aan de lader hangt en je een vast schema hebt, gaat het via de laadpaal en niet de batterij. Voor mij zou het niet uitmaken, liever comfort en voorverwarmen, en 4% verliezen, dan zonder.

Whut? Zal eens enkele YT videos moeten bekijken eer ik het begrijp...

En dan? Als die nog aan de lader hangt en je een vast schema hebt, gaat het via de laadpaal en niet de batterij. Voor mij zou het niet uitmaken, liever comfort en voorverwarmen, en 4% verliezen, dan zonder.
Tuurlijk, helemaal akkoord. Maar ik begreep uit zijn post dat hij deze keer had voorgewarmd aan de kabel, en dat dat dus een groot verschil was.

Tuurlijk, helemaal akkoord. Maar ik begreep uit zijn post dat hij deze keer had voorgewarmd aan de kabel, en dat dat dus een groot verschil was.
Er kan natuurlijk nog altijd echt iets mis zijn met z’n batterij of iets die zorgt dat er meer verbruik is. In een Tesla lan je het zelf testen, in een BMW, geen idee.

Hoe we het draaien of keren, koude temperatuur is een range killer, en zal dat (voorlopig) altijd zijn. Laten we hopen dat elektriciteit goedkoop blijft.

Er kan natuurlijk nog altijd echt iets mis zijn met z’n batterij of iets die zorgt dat er meer verbruik is. In een Tesla lan je het zelf testen, in een BMW, geen idee.

Hoe we het draaien of keren, koude temperatuur is een range killer, en zal dat (voorlopig) altijd zijn. Laten we hopen dat elektriciteit goedkoop blijft.
Solid state batterij zou die impact veel minder hebben. Wel nog niet volledig immuun aan het effect. Dit omdat bij de huidige batterijen die chemische processen door die koude langzamer zouden verlopen.

Eerste solid state batterij zou voor 2027 zijn. (al zou mogelijks een eerste al voor 2026 zijn, maar dat is nog onduidelijkheid naar de reële haalbaarheid en prijszetting)
Laat ons nog zeggen dat tegen 2035-2040 die batterijen beter beschikbaar zal zijn in betaalbare wagens.

Laatst bewerkt:
Exact 1 jaar EV ('18 VW e-Golf) en kom op een gemiddeld verbruik van 13.7kWh/100km over net geen 18k km.
99% daarvan is gewoon thuis geladen en grotendeels van de zonnepanelen.
Goedkoopste wagen op vlak van running costs die ik op 20 jaar autorijden heb gehad.

En wat ik er zelf het leukste aan vind, je ziet eigenlijk niet dat het een EV is.

Exact 1 jaar EV ('18 VW e-Golf) en kom op een gemiddeld verbruik van 13.7kWh/100km over net geen 18k km.
99% daarvan is gewoon thuis geladen en grotendeels van de zonnepanelen.
Goedkoopste wagen op vlak van running costs die ik op 20 jaar autorijden heb gehad.

En wat ik er zelf het leukste aan vind, je ziet eigenlijk niet dat het een EV is.
damn dat is wel een zot laag verbruik

damn dat is wel een zot laag verbruik
Komt doordat ik eigenlijk zeer weinig autosnelweg doe, enkel een klein stukje op de brusselse ring.
En doordat ik in ploegen werk, heb ik amper verkeer van en naar mijn werk dus veel minder optrekken en afremmen.
Een e-Golf weegt ook "maar" 1500kg, wat voor EV's toch aan de lange kant is, denk ik.

Nu het kouder wordt en ik vorige week de dakdragers er voor de eerste keer heb opgezet (deze week de dakkoffer nodig), merk ik toch een significant hoger verbruik met de Q6. Ik zou eigenlijk de dakdragers er eens moeten afhalen om te testen wat dan het verschil is, het zijn de Thule Squarebars die ik heb, zonder dakkoffer erop zorgen die voor heel wat extra lawaai (wat in een EV nog meer opvalt), maar dus ook voor extra verbruik, ik gok met de dakkoffer erop, nog meer extra verbruik.

mja, sowieso in de winter is het verbruik hoger, ik zat deze zomer aan 16,5kWh/100km, nu zit ik aan 21,5kWh/100km. wel nu met winterbanden ook. dat lijkt ook wel voor een stijging te zorgen.

Nu het kouder wordt en ik vorige week de dakdragers er voor de eerste keer heb opgezet (deze week de dakkoffer nodig), merk ik toch een significant hoger verbruik met de Q6. Ik zou eigenlijk de dakdragers er eens moeten afhalen om te testen wat dan het verschil is, het zijn de Thule Squarebars die ik heb, zonder dakkoffer erop zorgen die voor heel wat extra lawaai (wat in een EV nog meer opvalt), maar dus ook voor extra verbruik, ik gok met de dakkoffer erop, nog meer extra verbruik.

Ooit eens een praktijktest gelezen waarbij enkel dakdragers voor 5% extra verbruik zorgden; met dakkoffer erbij werd dat ~15%. Eigenlijk minder dan ik verwacht had.

Vorige week mijn eerste EV als aanloopwagen gekregen: Skoda Enyaq 85 Corporate (MY25).

Op het soccermom-imago na op zich wel deftige wagen, maar dat snelladen valt mij wel tegen. Was van plan daarmee op skitrip te gaan eind januari, maar met 2 kinderen zie ik dat precies niet zo goed zitten. Of doe ik iets verkeerd?

Wat meer info:
Lader adverteert 300Kw en ik was de enige die aan het laden was. Batterij via warmtepomp voorverwarmd (duurde op zich al 40').
Zat op 40% batterij en hoogste dat die ging was 92Kw (8km/u) terwijl ev-database aangeeft dat ik gemiddeld 120Kw mag verwachten.
Nu - op zich sowieso wel wat aan de trage kant precies.

Geen idee of de koude temperatuur daar zoveel mee te maken heeft als mijn batterij zogezegd verwarmd zou zijn?

Vorige week mijn eerste EV als aanloopwagen gekregen: Skoda Enyaq 85 Corporate (MY25).

Op het soccermom-imago na op zich wel deftige wagen, maar dat snelladen valt mij wel tegen. Was van plan daarmee op skitrip te gaan eind januari, maar met 2 kinderen zie ik dat precies niet zo goed zitten. Of doe ik iets verkeerd?

Wat meer info:
Lader adverteert 300Kw en ik was de enige die aan het laden was. Batterij via warmtepomp voorverwarmd (duurde op zich al 40').
Zat op 40% batterij en hoogste dat die ging was 92Kw (8km/u) terwijl ev-database aangeeft dat ik gemiddeld 120Kw mag verwachten.

Geen idee of de koude temperatuur daar zoveel mee te maken heeft als mijn batterij zogezegd verwarmd zou zijn?
Je auto kan geen 300kW laadsnelheid aan. Bijna geen enkele auto kan dat op dit moment.

Even mezelf citeren uit het bedrijfswagen topic:
Ik zou persoonlijk to-taal niet naar kijken. Die verschillen in laadtijd op lange afstand zijn quasi irrelevant. Uw kind moet maar 1x overgeven onderweg en dat valt allemaal in het niets.

En soccermom imago???

Even mezelf citeren uit het bedrijfswagen topic:

En soccermom imago???
Bekeken over het hele traject heb je uiteraard volledig gelijk dat die 5x10'-20' extra verbleken in de totaliteit (ergens onverwachte file en je bent minstens even veel kwijt). Maar ik vertrek eind januari naar Italië om te skiën en volgens de Skoda-app moet ik daarvoor 5x stoppen voor een totaliteit van 1u41 oftewel ±20% van mijn traject van 900km. Met twee klein mannen op de achterbank is dat eind januari wel anders dan wanneer je met 2 even de benen wilt strekken langs de autoroute du soleil. En dan moet je, om je analogie door te trekken, nog hopen dat die kleine kotst wanneer je toevallig net gestopt bent om te laden.

Ben ook iemand die graag 's nachts door rijdt wanneer iedereen slaapt. Maar goed, wil hier geen eindeloze ICE<>EV-discussie voeren die zelfs hier wellicht al tig keer is gevoerd en die ik hier natuurlijk niet probeer te starten. Ik wil alleen maar zeggen dat 8km/min beneden mijn verwachting is, terwijl ik minstens 12 à 13 had verwacht omdat de geadverteerde laadsnelheid van mijn wagen dit aangeeft. En het vermogen van de laadpaal gaf ik enkel mee om de bottleneck daar niet aan te wijten.

En soccermom imago: smaken en kleuren wellicht. Vind de sportback wel een knappe bak, maar ik zit met een volledig basic exterieur, zwart met een grijze plastic onderkant waardoor hij wel wat Opel Zafira-vibekezz afgeeft.

Ik was een heel betoog aan het schrijven dat de gemiddelde snelheid van 10% tot 80€ is, niet bij 40%.
Laadsnelheden pieken bij 10% en zakken dan in.
Maar volgens deze laadcurve valt dat bij de Enyaq 85 nog goed mee.
chart

Vanaf de 60% begint de snelheid in te zakken.
Maar de Enyaq zou bij 40% inderdaad nog momenteel 120kW moeten kunnen halen.
Misschien de lader die toch niet zo snel was, ook al adverteert hij 300kW?

Anyway, voor lange ritten is het het beste om:
- met 100% te vertrekken (niet lang op 100% laten staan voor vertrek)
- dan telkens pas beginnen laden onder de 10-15% tot 60%, max 70%.
- stop je ergens om te eten, dan kan je misschien weer wel boven de 80% laden.
Iedere laadcurve is anders, maar de grootste laadsnelheid zit bij de laagste percentages.
Maar het hangt ook wel af van drukte aan de laders en mogelijke wachttijd bij laders waardoor je misschien toch nog wel langer wil laden.
En soccermom imago???
Dochter van de buurman heeft een Enyaq. Ja toch wel soccermom image vind ik.
Maar goed, dat is allemaal subjectief.

Een 300kW lader geeft in de meeste gevallen max 200kW op een 400V auto want ze zijn gelimiteerd tot 500A. Allen in praktijk is dat nog lager, want bij lage SOC is het voltage lager en bij 500A haal je dan nog 185-190kW ofzo.

Tijdens road trips kan je best gewoon diep gaan. Laden starten bij 5% SOC en afkoppelen op 60-70% wanneer de laadcurve begint in te kakken.
Als je een stop maakt om te eten ofzo, dan maakt het niet veel uit. Dan hang je meestal toch minstens 30min aan de lader.

Wat meer info:

Hier ook dezelfde wagen, ook MY25 (wel geen warmtepomp), 2 weken terug nog geladen van 10 naar 40% en dat ging continu aan 134kW. was toen zo koud nog niet wel.
Lijkt mij dat de batterij nog niet helemaal op temperatuur was dan. ofwel heeft de temperatuur meer invloed. Wat zei de wagen op het scherm van verwachte snelheid te laden?

Terug
Bovenaan