Elektrische wagens

Als je 800km afficheert, moet het geen 490km zijn op 90%. Daar heb ik ernstige problemen mee. Maar ik ben al blij dat we 250km minder dan de WLTP aanvaarden in de winter. Zolang dat duidelijk is voor iedere koper ben ik tevreden. Zoals iemand hier zei: dat is algemeen bekend.
Mijn hybride zegt 1,6L/100km, ik zit aan 9L...
Bij ICE heb ik ook nooit de geafficieerde afstand of verbruik gehaald hoor.

Als je 800km afficheert, moet het geen 490km zijn op 90%. Daar heb ik ernstige problemen mee. Maar ik ben al blij dat we 250km minder dan de WLTP aanvaarden in de winter. Zolang dat duidelijk is voor iedere koper ben ik tevreden. Zoals iemand hier zei: dat is algemeen bekend.
De WLTP van @poeperman zijn Polestar 3 is 706km, geen 800.

Vorige week moest ik ook tanken met mijn diesel Passat aan 820km terwijl ik in de zomer 1100km kan halen.

820/1100 =0,745
706 x 0,9 x 0,745 =473,373km

De prestaties in de winter zijn dus gelijkaardig.

Ah sorry ik dacht dat hij zijn oude ix3 had omgeruild voor de nieuwe ix3 - ik vond het al een beetje raar

Zeker omdat het nog bijlange niet vriest

Das niet echt een probleem van EV’s. Das een probleem met WLTP testing. Mijn Audi A3 zou 3.8l verbruiken. In werkelijkheid was dat 5.6l.

De EPA cijfers liggen al dichter bij de werkelijkheid dan WLTP. Dat kon ik op mijn model 3 RWD halen in de zomer.

Das niet echt een probleem van EV’s. Das een probleem met WLTP testing. Mijn Audi A3 zou 3.8l verbruiken. In werkelijkheid was dat 5.6l.

De EPA cijfers liggen al dichter bij de werkelijkheid dan WLTP. Dat kon ik op mijn model 3 RWD halen in de zomer.
Probleem daarbij is dat EV’s in kilometer worden uitgedrukt en ICE in verbruik. Die kilometers vallen natuurlijk veel meer op dan dat verbruik.

Probleem daarbij is dat EV’s in kilometer worden uitgedrukt en ICE in verbruik. Die kilometers vallen natuurlijk veel meer op dan dat verbruik.

Goh ja, bij mijn diesels wist ik ook wel hoeveel range ik gemiddeld had. Alleen haalde zelf een simpele Golf in realiteit 900 - 1000 km, terwijl je bij EVs al blij bent als je de helft haalt (en dat is dan niet in de prijsklasse van een Golf)

Ah sorry ik dacht dat hij zijn oude ix3 had omgeruild voor de nieuwe ix3 - ik vond het al een beetje raar

Zeker omdat het nog bijlange niet vriest
Dat was wel in de koudste week die we al hadden, en toen vroor het wel. Incl. 40min cockpit opwarmen vanaf 0715 ‘s ochtends (op batterij), ik steek Emma’s (💍) 330e in de lader tegenwoordig. Dan geraakt ze elektrisch heen en terug naar het werk (nipt, 30km totaal :))

Dat was wel in de koudste week die we al hadden, en toen vroor het wel. Incl. 40min cockpit opwarmen vanaf 0715 ‘s ochtends (op batterij), ik steek Emma’s (💍) 330e in de lader tegenwoordig. Dan geraakt ze elektrisch heen en terug naar het werk (nipt, 30km totaal :))
40min voorverwarmen is nu ook wel overdreven 😱, hier is deze ontdooit en doenbaar warm in +/-5min.

Ik wou het net zeggen, 40min?? Ik doe dat ook max 5min en dat is perfect :tongue: ofwel is Tesla daarin veel sneller maar dat zou me verbazen.
Hier is dat ook 5min(e-Golf), na 40min is dat al lang weer uitgeschakeld.
Mijn verbruik ligt toch heel dicht bij de opgegeven waardes.
Ook mijn vorige diesel zat eigenlijk heel dicht bij de opgegeven NEDC waarde.

Het is duidelijk dat jij zelf de elektriciteit niet moet betalen, 40min voorverwarmen zal wel een klein fortuintje kosten :biglaugh:

Da’s gewoon de standaard instelling in de Polestar 🤣

Maar ik zal mijn ecologische tweelingsbroer eens aan het werk zetten en dat inkorten.

In de iX3 is dat ook 30 minuten, maar deze ochtend heeft die 10 minuten staan verwarmen voor ik instapte. Die is dan bij deze (4,5 graden) temps wel warm. Gemiddeld verbruik deze ochtend was 19,5kWh/100km. (50% autosnelweg, 50% gewone weg, totale afstand 75km). Als ik niet voor verwarm is dat gevoelig meer.

In de iX3 is dat ook 30 minuten, maar deze ochtend heeft die 10 minuten staan verwarmen voor ik instapte. Die is dan bij deze (4,5 graden) temps wel warm. Gemiddeld verbruik deze ochtend was 19,5kWh/100km. (50% autosnelweg, 50% gewone weg, totale afstand 75km). Als ik niet voor verwarm is dat gevoelig meer.
Voorverwarmen moet je doen als je het comfort wilt van in een warme auto te stappen, of als bereik van groot belang is.
Want onderaan de streep verbruik je meer als je voorverwarmt. Het lagere verbruik tijdens het rijden compenseert dat niet volledig.

Voorverwarmen moet je doen als je het comfort wilt van in een warme auto te stappen, of als bereik van groot belang is.
Want onderaan de streep verbruik je meer als je voorverwarmt. Het lagere verbruik tijdens het rijden compenseert dat niet volledig.

Natuurlijk, maar waarom zou je in een koude auto stappen als de werkgever betaald...
Range is geen issue, auto was 100%, vandaag gaat daar 45% uit en vrijdag als ik die nog eens nodig heb is die terug 100%, waarna die rustig kan laden tot volgende dinsdag...

Ze zouden mij beter met de bus komen halen ipv een bedrijfswagen te geven :p.

3~10°C buiten is niks, het vriest niet eens!? Hoef je toch ook niet voor te verwarmen? Wat een luxebeesten zijn we toch allen...

'k Was afgelopen weken in Wit-Rusland, daar was het maar liefst -5°C op enkele ochtenden, binnenkort -10~ -15°C.
Gelukkig al terug want dat wil ik niet meemaken 🥶
Alleen jammer dat ik daar niet met de app manueel het voorverwarmen kan opstarten, want geen connectiviteit (roaming).
Wel voor de geplande tripjes in de auto zelf, manueel ingepland.

3~10°C buiten is niks, het vriest niet eens!? Hoef je toch ook niet voor te verwarmen? Wat een luxebeesten zijn we toch allen...

Ik verwarm voor onder de 5 graden buitentemp. Anders duurt het me te lang eer het interieur warm wordt, ik draag immers nooit een jas, tenzij het echt vriest. Maar draag die nooit in de auto, ik vind dat dat je bewegingsvrijheid belemmert.
In de zomer koel ik de wagen ook voor, mijn zetels/stuur worden makkelijk 60+ graden. Ga voor een paar centen mij niet verbranden.

En natuurlijk zijn wel luxebeesten, de werkgever faciliteert dat toch ook. Die had wettelijk gerust nog een diesel/benzine kunnen geven, maar het moest en zou een EV zijn, waarvan de voordelen waren:
- Weinig VAA
- Stil
- Voorverwarmen/koelen aan de laadpaal thuis
- Vlot kunnen optrekken en nog ergens tussendoor te rijden

Wie ben ik om mijn werkgever tegen te spreken...

Ik redeneer niet zo.

Ik rij niet meer dan ik met een eigen auto zou doen (rij nog te veel naar mijn zin), maar ik maak uiteraard wel gebruik van alle aangeboden comfort. Het heeft geen zin een full option auto te rijden en er dan geen gebruik van te maken. Ik heb ook geen HK audio erop zitten om dan de radio af te zetten omdat dat stroom verbruikt...

Laatst bewerkt:
Meestal verwarm ik 2 of 3 minuten op voorhand zodat de kilte al uit de wagen is.
10+ minuten voorverwarmen is gewoonweg warmte en energie weggooien.

Meestal verwarm ik 2 of 3 minuten op voorhand zodat de kilte al uit de wagen is.
10+ minuten voorverwarmen is gewoonweg warmte en energie weggooien.
wijsneuzen zijn geen leuke mensen, schrijf dat in je dagboek.

1764679094289.png

Dat je er geen last van hebt is een ander verhaal, maar op 2 minuten is die auto echt niet opgewarmd.

Terug
Bovenaan