Elektrische wagens

Wat bedoel je met efficiënter? Voorverwarmen is niet efficiënt, je wint er bereik mee maar ten koste van extra elektriciteit die je verbruikt aan de laadpaal.
Netto ga je meer verbruikt hebben met voorverwarmen.

En ik denk ook dat de winst in bereik zeer klein zal zijn als je al van 12 graden komt.
Inderdaad, alleen rijbereik wordt wat langer, ik denk niet dat de kost van het verwarmen gecompenseerd wordt door de kleinere verliezen in de batterij.

Voorverwarmen, dan bedoel je gewoon het interieur met de app?
Staat jou auto buiten? Mijne staat binnen en is momenteel toch een 12-13°, zou het efficiënter zijn om die ook nog voor te verwarmen?

Wat bedoel je met efficiënter? Voorverwarmen is niet efficiënt, je wint er bereik mee maar ten koste van extra elektriciteit die je verbruikt aan de laadpaal.
Netto ga je meer verbruikt hebben met voorverwarmen.

En ik denk ook dat de winst in bereik zeer klein zal zijn als je al van 12 graden komt.
Als je warmtepomp hebt zal het mss wel efficiënter zijn? Die gaat beter renderen bij 12°

Als je warmtepomp hebt zal het mss wel efficiënter zijn? Die gaat beter renderen bij 12°
Bij 12C is het niet echt de moeite.
Zelfs gisteren bij -2C heb ik de batterij niet voorverwarmd. Dat kost bakken energie om zo’n blok van 500kg op te warmen. Daarna kan de interieur verwarming dan warmte uit de batterij halen.

Als ik voorverwarm is het max 5min om de cabine maar 20C te brengen zodat ik niet verkleumd achter het stuur moet kruipen.
En dan hang ik meestal niet aan een laadpaal als ik dat doe.

Ik merk trouwens wel dat mij ritten efficiënter zijn als ik op het werk uit de ondergrondse parking vertrek dan morgens vanaf mijn oprit. Het scheelt zo’n 1kwh/100km.
Die ritten zijn wel maar 35min, dus geen idee hoe zich dat gaat verhouden bij lange ritten.

Eerste test met de ioniq 5 84kWh
Voorlopig nog geen laadpaal hier want met de honda E is dat niet nodig.

Bij de ioniq Gisterenavond 68% de granny ingestoken om na 11 uur maar op 85% te zitten aan 10A (ik moet dit nog inschatten ,de honda E is met 11 uur denk ik 70% bijgeladen 😅🤣)

Tripje naar breda met verwarming op 20 graden en 130 km verder zit ik nog op 55% rond 21kWh verbruik en let wel dat ik 20" en 255 band heb.
De terugweg levert straks zeker geen stress op.
Deze wagen als 1e wagen is ruim voldoende in tegenstelling tot de honda E .

Man man, gisteren op kerstdiner met de familie weer uitspraken gehoord over elektrische wagens:
"50% batterij capaciteit verloren na 2 jaar! Ja, de buurman zei dat, een BMW."
De buurman heeft een klein IT bedrijf dat het kennelijk goed doet, maar hij heeft echt geen succes met elektrische wagens van hemzelf en zijn personeel. Ieder jaar lijken die het slechter te doen!
Hij rijdt veel liever met zijn Ford Mustang met V8. Dat mag he, ik heb ook sportwagens met verbrandingsmotor die ik niet weg doe. Maar om nu zo'n kolder over EV's te gaan verkondigen.
Ik zeg: "dat lijkt me heel straf, maar als dat echt zo is krijgt hij toch zonder discussie een nieuwe batterij onder garantie, want normaal is het iets van 70% capaciteit na 8 jaar of 160.000km"
Dan was het stil.

En nog wat geklaag over het slechte rijden van EV's, maar rijdt zelf met een Toyota hybride met CVT.
Betrouwbare wagens daar niet van, maar dat is toch ook geen Freude An Fahren...

Het was gisteren nog op het nieuws dat die 2dehands electrische auto's hun batterie nog zo goed is na 3j rond 95% etc...
Die zakken wel hard in prijs die electrische wagens...

Man man, gisteren op kerstdiner met de familie weer uitspraken gehoord over elektrische wagens:
"50% batterij capaciteit verloren na 2 jaar! Ja, de buurman zei dat, een BMW."
De buurman heeft een klein IT bedrijf dat het kennelijk goed doet, maar hij heeft echt geen succes met elektrische wagens van hemzelf en zijn personeel. Ieder jaar lijken die het slechter te doen!
Hij rijdt veel liever met zijn Ford Mustang met V8. Dat mag he, ik heb ook sportwagens met verbrandingsmotor die ik niet weg doe. Maar om nu zo'n kolder over EV's te gaan verkondigen.
Ik zeg: "dat lijkt me heel straf, maar als dat echt zo is krijgt hij toch zonder discussie een nieuwe batterij onder garantie, want normaal is het iets van 70% capaciteit na 8 jaar of 160.000km"
Dan was het stil.

En nog wat geklaag over het slechte rijden van EV's, maar rijdt zelf met een Toyota hybride met CVT.
Betrouwbare wagens daar niet van, maar dat is toch ook geen Freude An Fahren...
Dezelfde zever die ge altijd hoort. Nog zo'n klassiekers:

"Oh, met een elektrische auto hebt ge toch geen beleving"

"Ik zou het geluid te veel missen"

"Allez, zoveel geld en ge kunt er in de winter nog geen 500 km mee rijden"

"Elektrisch rijden doe ik op de kermis"

En dan zelf rondrijden met iets als een VW Touran diesel met de volle 140 pk en zo goed als nooit grotere afstanden moeten afleggen dan die 50 km per dag woon- werkverkeer. Bitch please

Ik heb wel de indruk dat als het over bereik gaan, dat veel mensen zo hun beste situatie gebruiken als referentie.
Sites zoals ev-database.org vind ik best goed om daar wat nuchtere cijfers uit te halen om je op te baseren.
En ik denk dat degenen die hier klagen ook wel hun best doen om worst case scenario's boven te halen.
Als je dan wat doorvraagt dan blijkt die X aantal range dat ze "maar" halen te bestaan uit 70 ritjes van 3 km, in de winter, en telkens met voldoende tijd tussen om de wagen helemaal te laten afkoelen...

's morgens in de winter zijn elektrische wagens de hel, laatste beurt zou mijn iX3 amper 270km rijden (wat neerkomt op laden na 230km), ik reed dan nog 150km autostrade aan 90km/u - elke 500 meter zag je hem een kilometer zakken
Dat zou 27 kWh/100 km zijn waarvan meer dan de helft in één lange rit aan 90 km/h.
Onmogelijk, tenzij 150 km aan één stuk bergop ;-)
Ofwel:
  • Batterij inderdaad kapot en véél minder capaciteit dan de 74kWh bruikbaar dat het zou moeten zijn
  • Of we krijgen niet het volledige verhaal (veel korte ritten)
  • Of je hebt geen 270 km gereden tot de batterij echt leeg was (of 250 km tot er nog 10% in zat) maar je ging enkel af op wat je wagen je vertelde dat je zou kunnen halen (zeer onbetrouwbaar).
Worst case met een iX3 (de oude natuurlijk) is een bereik van 275 km.
Dat is aan 110 km/h en bij -10°C
Aan 90 km/h en rond het vriespunt moet (en zal) dat een stuk hoger liggen (vooral door die 90 km/h).

En dan zelf rondrijden met iets als een VW Touran diesel met de volle 140 pk en zo goed als nooit grotere afstanden moeten afleggen dan die 50 km per dag woon- werkverkeer. Bitch please
Dat is gewoon pure jaloezie.

Hier ook...eigen vader die al met 14 jaar met een V60 plug-in rijdt en echt zware issues krijgt en het normaal vindt dat de rembekrachtiging het plots opgeeft en dan weer niet/wel/niet/wel.
Daarnaast wekt die jaarlijks +18.000Kwh via de zonnepanelen.

Ik "zou gij eens niet rap elektrisch rijden? Ge hebt gratis stroom in overvloed"
Hij (rijdt mss 15-20k km/jr) "daar kan ik een elektrische wagen belange niet mee laden. + Een collega van mij kan met en Tesla niet eens van Brussel-kust op en neer zonder bij te laden. Da moet ik niet hebben"
Constant dat elektrisch rijden als iets negatief afschilderen alsof die 15 jaar in de tijd is blijven steken.

Ik "alé bizarre verhalen van uw collega. Ik doe 70k km/jr en ben super blij dat ik binnenkort elektrisch mag rijden"... Grote stilte

Andere generatie.

Wij dronken en rookten ieder weekend, en nog andere zaken ook.
De jeugd van vandaag zit op TikTok in het weekend. Ook in deze situatie snapt de ene generatie niet wat de andere doet / gedaan heeft.

Achja, ik hoor het ook bij familie op kerst sinds ik elektrisch rij. Hoever kunt ge daarmee rijden, hebt ge wel over dit en dat nagedacht, ...
En dan die verhalen dat een batterij 20000euro kost, maar als ge spreekt over 8j of 192000km garantie vallen ze uit de lucht. Of een kennis heeft een EV en die is er totaal niet tevreden van. Dan blijkt het grootste brol EV te zijn die er bestaat en die je nooit zou kopen als je wat opgezocht had.

Gisteren nacht na Xander de Rycke ben ik aan 140km/h naar huis gereden op een verlaten autostrade bij 4°C zonder voorverwarmen. Verbruik was gemiddeld 241wh/km. Dat is echt worst case voor mij en nog steeds 320km.

Toen ik eerder deze week naar Plopsaland reed bij -2°C, was ons verbruik maar gemiddeld 212Wh/km bij 120-125km/h.

Over range zal ik niet rap klagen. Ik steek dat spel 's avonds in de stekker en 's morgens is die weer vol. En alst echt moet, zal ik wel eens stoppen om 20min te laden. Maar dat zal te vroegste maar na 3h rijden zijn, dus dat stoort me niet.

Mensen projecteren graag hun eigen situatie. In beide richtingen.
En overdreven verhalen of dingen van horen zeggen die niet of half kloppen doen ook in beide richtingen de ronde.

Als ik zeg dat ik niet direct elektrisch wil rijden is het ook tegenspruttelen van de elektrische rijders dat het allemaal geen probleem is.
Als ik dan uitleg waarom (geen firmawagen, rijhuis zonder garage, amper publieke laadpalen in mijn gemeente, mijn rijgewoontes, ...) en zeg dat het voor mij pas haalbaar is wanneer er meer (en betaalbaardere) publieke laadpunten zijn en/of de wagens met grote batterij goedkoper worden; dan snappen de meeste het wel.

Het is niet omdat een EV wel of niet bij uw situatie past dat het bij anderen ook zo is.

En overdreven verhalen of dingen van horen zeggen die niet of half kloppen doen ook in beide richtingen de ronde.

Als ik zeg dat ik niet direct elektrisch wil rijden is het ook tegenspruttelen van de elektrische rijders dat het allemaal geen probleem is.
Als ik dan uitleg waarom (geen firmawagen, rijhuis zonder garage, amper publieke laadpalen in mijn gemeente, mijn rijgewoontes, ...) en zeg dat het voor mij pas haalbaar is wanneer er meer (en betaalbaardere) publieke laadpunten zijn en/of de wagens met grote batterij goedkoper worden; dan snappen de meeste het wel.

Het is niet omdat een EV wel of niet bij uw situatie past dat het bij anderen ook zo is.
Voor mij is het allerbelangrijkste thuis kunnen laden, zodat je 's morgens altijd aan 80% (of 100% als je weet dat je ver moet) kan vertrekken.

Af moeten hangen van publieke palen zou voor mij inderdaad een absolute dealbreker zijn.

Als ik zeg dat ik niet direct elektrisch wil rijden is het ook tegenpruttelen van de elektrische rijders dat het allemaal geen probleem is.

Voila.

Los daarvan zijn er zoals anderen al zeiden veel "van horen zeggen" horrorverhalen. Dat was in de jaren '90 of zo niet anders toen er mensen van benzines naar diesels overstapten.

Zonder oprit zou ik ook geen EV moeten hebben.

Voor mij is het allerbelangrijkste thuis kunnen laden, zodat je 's morgens altijd aan 80% (of 100% als je weet dat je ver moet) kan vertrekken.

Af moeten hangen van publieke palen zou voor mij inderdaad een absolute dealbreker zijn.
Zonder oprit zou ik ook geen EV moeten hebben.
Agreed. Ik rijd nu bijna een jaar elektrisch en ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik nooit meer terug ga naar een auto met verbrandingsmotor. Daar moet ik wel bij vertellen dat ik 95% van de tijd op mijn oprit oplaad.

Moest ik geen mogelijkheid hebben om thuis op te laden, dan zou ik inderdaad ook geen EV moeten hebben. Bijna alle voordelen worden dan geniet gedaan; om nog te zwijgen van de onbetrouwbaarheid van openbare laadpalen en de onduidelijke (en veelal overdreven hoge) prijzen.

Goh ja, ik heb geen eigen oprit en toen ik vorig jaar een nieuwe wagen kocht, mocht het zeker elektrisch zijn. Ik doe maar 7k km of zo per jaar met de wagen en kan laden op het werk. Dus met een lading zou ik zeker een week moeten toe komen.
Maar het aanbod 2de hands begin vorig jaar scheelt toch sterk met het aanbod van nu.

En had ik toen hetgeen geweten wat ik een paar maanden later wel wist, had het waarschijnlijk nooit een personenwagen geweest maar een bestelwagen om om te bouwen tot camper. In dat segment moet je zeker niet elektrisch en 2de hands kopen als je km's wilt doen :)

Terug
Bovenaan