Elektrische wagens

Kan ik van dromen zelfs bij deze temperaturen. Sta gemiddeld op 23 met de ex30 performance.
Dat is wel echt veel.
Met de Model Y zit ik op 2 jaar op 16,5 (wel veel binnenwegen, niet zoveel snelweg doorheen het jaar).
Met de Model 3 sinds september op 15,5 (voornamelijk snelweg a 110-120 per uur, enkel nog maar winterbanden gehad)
En die zijn toch allebei AWD met 514 en 500pk.

Dat is wel echt veel.
Met de Model Y zit ik op 2 jaar op 16,5 (wel veel binnenwegen, niet zoveel snelweg doorheen het jaar).
Met de Model 3 sinds september op 15,5 (voornamelijk snelweg a 110-120 per uur, enkel nog maar winterbanden gehad)
Mja een collega van mij met de xc40 twin zit eveneens aan dit verbruik. Als ik zie op volvo forums is dit spijtig genoeg quasi normaal met die performance twin motoren. Men andere elektrische wagen zat na 3 jaar ook op maar 15,5 (Kia). Die er intussen niet meer maar aan mij zal het ni liggen of de vrouw.
Al moet ik wel zeggen dat als het kan ik wel vlotter rij op de autostrade maar niet buitensporig natuurlijk (130-135). Dit is wel nefast voor verbruik.

Mja een collega van mij met de xc40 twin zit eveneens aan dit verbruik. Als ik zie op volvo forums is dit spijtig genoeg quasi normaal met die performance twin motoren. Men andere elektrische wagen zat na 3 jaar ook op maar 15,5 (Kia). Die er intussen niet meer maar aan mij zal het ni liggen of de vrouw.
Al moet ik wel zeggen dat als het kan ik wel vlotter rij op de autostrade maar niet buitensporig natuurlijk (130-135). Dit is wel nefast voor verbruik.
Mijn model 3 RWD deed 142Wh/km. Mijn Model 3 Performance 195Wh/km sinds september. Zal misschien nog een beetje zakken, maar er liggen nog geen winterbanden op.

Dat is wel echt veel.
De afstand die je aflegt is ook van heel groot belang. Ik heb een route van zo'n 20km waarvan het grootste deel autostrade is en mijn verbruik ligt daar zeer hoog.
Terwijl als ik een andere route pak van 60km waarvan ook het grootste deel autostrade is, dan ligt mijn verbruik een heel stuk lager.

Jazeker!
Nu in de winter merk ik dat ook een EV meer verbruikt bij korte ritten.
Door het opwarmen van het interieur, maar waarschijnlijk ook opwarmen of koelen van de batterij.

Jazeker!
Nu in de winter merk ik dat ook een EV meer verbruikt bij korte ritten.
Door het opwarmen van het interieur, maar waarschijnlijk ook opwarmen of koelen van de batterij.
Beter om je zetel en stuur verwarming aan te zetten als je alleen in de wagen zit bij deze temperaturen? Zou minder verbruiken dan de cabine op te warmen dacht ik?

Vrijdag naar Oostenrijk gereden en gisteren terug naar België met de Polestar 3.
Volgepakt, 4 volwassen mannen, vaak onder 0°C.

In het doorgaan gedaan wat de meesten doen met een EV, rijden aan 110km/u en op die manier het verbruik drukken.

Op terugweg mijn goesting gedaan, en ook mijn rationeel denkvermogen aangesproken. En gereden aan +/- 135km/u.

Dat laatste is gigantisch veel sneller. Aangezien die wagen zo snel laadt (ik heb nooit de geafficheerde 250kw aangetikt, maar telkens de 180 gezien en quasi nooit onder de 100kw gedoken aan de lader) maak je dat verlies meteen goed aan de paal. Op 4u rijtijd sta je 100km verder op die manier en dat extra batterijverlies maak je goed op minder dan 10 min aan de paal.

Vertrokken in Oostenrijk met 94% batterij, eerste laadstop aan 10%. 32 min geladen. Tweede laadstop 45 min geladen en in Gent aangekomen met meer dan 35%. Dus eigenlijk kan je +1000km doen met 2*35 min laden in de slechtst mogelijke condities (kou, lading, sneeuw, bergen), dus ik ben benieuwd wat dat doet op een zonnige lentedag richting Frankrijk maar ik maak mij alleszins nooit meer zorgen.

Laatst bewerkt:
Vrijdag naar Oostenrijk gereden en gisteren terug naar België met de Polestar 3.
Volgepakt, 4 volwassen mannen, vaak onder 0°C.

In het doorgaan gedaan wat de meesten doen met een EV, rijden aan 110km/u en op die manier het verbruik drukken.

Op terugweg mijn goesting gedaan, en ook mijn rationeel denkvermogen aangesproken. En gereden aan +/- 135km/u.

Dat laatste is gigantisch veel sneller. Aangezien die wagen zo snel laadt (ik heb nooit de geafficheerde 250kw aangetikt, maar telkens de 180 gezien en quasi nooit onder de 100kw gedoken aan de lader) maak je dat verlies meteen goed aan de paal. Op 4u rijtijd sta je 100km verder op die manier en dat extra batterijverlies maak je goed op minder dan 10 min aan de paal.

Vertrokken in Oostenrijk met 94% batterij, eerste laadstop aan 10%. 32 min geladen. Tweede laadstop 45 min geladen en in Gent aangekomen met meer dan 35%. Dus eigenlijk kan je +1000km doen met 2*35 min laden.
En dat bij vriestemperaturen en een wagen die er niet om bekend staat extreem zuinig te zijn. Eigenlijk wel top.

Met de Skoda Enyaq, vanmorgen m'n ouders gevoerd naar Zaventem Airport.
Met 96% vertrokken uit Poperinge, dan via Diksmuide (mensen ophalen) en dan via E40 naar Zaventem en terug naar Poperinge.
Poperinge-Diksmuide-Zaventem, daar met 40% aangekomen. Wel vlot gereden, 125km op cc.
Teruggekeerd aan 100-110km/h en aangekomen met 6% in Poperinge :D kon nog 17km.

Gemiddeld verbruik voor die rit was 20,4kWh/100km. 332km had ik gereden.

Zeer realistisch op een dag als vandaag. Je had wel meer gehad als je constant 100km/u zou gereden hebben, wat qua tijd echt weinig verschil maakt. Maar je was waarschijnlijk wel thuisgekomen met nog 90km op de teller.

ps: als je onder de 30km duikt kan je altijd de airco uit zetten, bij mij komt er dan altijd 20km bij :)

Doeme, mijn ruitenwisser is stuk. Kan ik deze zelf online kopen en makkelijk zelf vervangen?
Zijn er daar verschillende modellen of is er slechts één die past op mijn bmw ix3? Via google kwam ik uit op deze:

Gewoon online kopen & zelf vervangen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Doeme, mijn ruitenwisser is stuk. Kan ik deze zelf online kopen en makkelijk zelf vervangen?
Zijn er daar verschillende modellen of is er slechts één die past op mijn bmw ix3? Via google kwam ik uit op deze:
Site is niet te vertrouwen. heb deze weggedaan.

Je kan dat perfect zelf kopen en zelf vervangen.
Om het juiste type te weten, ofwel bij fabrikant, ofwel site zoals autodoc opzoeken. Dan kun je deze ofwel daar kopen, ofwel elders, maar weet je wel het juiste type.

Wat moet ik nu doen?

https://www.autodoc.be/auto-onderdelen/ruitenwissers-10233/bmw/ix3/ix3-g08/141225-electric?criteria[203][]=650&supplier[]=30

of

Is die lengte 650mm? Geen flauw idee
Het is dezelfde set (A322S) bij beide websites en de ene is goedkoper dan de andere... Hoe het met de verzendkosten zit, weet ik niet. Aangezien het beide betrouwbare websites zijn, kan je misschien gewoon bij de goedkoopste bestellen?

De lengte van het ruitenwisserblad is trouwens snel nagemeten met behulp van een rolmeter, lintmeter, of een simpele meetlat

Gewoon online kopen & zelf vervangen?
Je least die auto toch? Ga gewoon naar de garage :D

ps: dat is poepsimpel zelf te doen, maar wees zeker dat je de arm helemaal "uitklikt". Ik heb ooit eens de voorruit van een Polo 6N (interimcar van de grootmoeder) naar de knoppen geholpen omdat ik die arm - op dat moment zonder ruitewisser - terug heb laten veren op de ruit.

Je least die auto toch? Ga gewoon naar de garage :D
Ik heb deze besteld voor €28, dat is zowat de prijs per minuut dat ze werken in een bmw garage. Leasing wil niet zeggen dat ze alles gratis doen nadien. Mijn garage is trouwens 80km van huis (wagen was echt een koopje)

Morgen heb ik ze al #modernetijden #gekketijden

Terug
Bovenaan