Elektrische wagens

Heeft er al iemand proefgereden met een Mazda 6E?

_vdv1177.jpg

Ja, eind vorig jaar.

Pluspunten:
+ verrassend veel value for money, spotgoedkoop vergeleken met Europese merken en uitgebreide standaarduitrusting. Enkel Kia/Hyundai en Tesla komen voor mij in de buurt op dat vlak
+ binnenruimte, ook beenruimte achteraan
+ goede afwerking binnen, vond ik een aangename verrassing zeker voor die prijs; wel reviews gezien waar er zaken minder in order waren (bekleding koffer, rand van luidsprekers) dus dat is niet altijd een even sterk punt
+ voldoende grote hatchback koffer en een serieuze frunk (die je wel zoals een traditionele motorkap moet openen, dat is dan weer een nadeel)
+ reed voor mij voldoende comfortabel en toch geen te zachte vering op verkeersdrempels
+ voldoende vermogen om vlot te rijden

Minpunten:
- teveel bediening via centraal scherm (daar merk je wel de Chinese invloed, ook aan het feit dat je de temperatuur een paar graden hoger moet zetten dan bij een Europese auto) waarbij je moet zoeken in teveel menu's en soms weinig intuïtieve keuzes qua knoppen & hendels
- geen batterij voorverwarming wanneer je wil snelladen, dat is echt wel een gebrek in de winter als je dat vaker nodig hebt
- kiezen tussen een kleine 66 kWh LFP batterij die deftig snellaadt (toch bij warmer weer) of een grotere 80 kWh NMC batterij waarbij je niet echt van snelladen kan spreken. Geen idee waarom, maar Australië krijgt wel een grotere 78 kWh LFP batterij wat een stuk praktischer is voor lange ritten
- software kan wel eens vreemd doen (bv. auto voor je wordt getoond op de instrumentencluster en om onbekende reden verspringt dat beeld van rijvak); ik vond dat lane assist, adaptive cruise control e.d. best goed werkten maar sommige mensen klagen over teveel ingrijpen van de software, cruise control die teveel zou afremmen in bochten,...
- hogere zit vooraan zodat je een beetje het gevoel hebt dat je hoger zit dan je zou willen, zelfs op de laagste stand van de zetel - en dat is een verschil met veel andere EV sedans waarbij dat niet zo is
- verzonken deurgrepen
- niet zoveel stuurgevoel als bv. een BYD Seal of BMW i4 terwijl de auto dankzij RWD volgens mij even vlot stuurt

2de stop ook weinig volk. Bij Elektra geladen tegen 215kW. Amper volk op de baan ook. Super vlot gereden.

Meer geluk dan ons. Wij zijn gisteren na school vertrokken. Uiteindelijk deze ochtend om 9u aangekomen. 16u gereden op 975km en 5 laadstops met de skikoffer, 24kwh gemiddeld verbruik.

Laatst bewerkt:
Meer geluk dan ons. Wij zijn gisteren na school vertrokken. Uiteindelijk deze ochtend om 9u aangekomen. 16u gereden en 5 laadstops met de skikoffer, 24kwh gemiddeld verbruik.
Hoe gereden dan?
Wij via Aken, frankfurt, wurzburg. Nu overnachten in Ingolstadt. Aan hotel laden en morgen nog 2,5 uurtjes.

Tijdens het laden kwam er op een bepaald moment een EV9 naast me staan, dat zijn al enorme lange auto's en deze had zo een trekhaak koffer staan waardoor er nog es meer dan een meter bijkwam. Stond met zijn snoet mooi in de doorgang.

Tijdens het laden kwam er op een bepaald moment een EV9 naast me staan, dat zijn al enorme lange auto's en deze had zo een trekhaak koffer staan waardoor er nog es meer dan een meter bijkwam. Stond met zijn snoet mooi in de doorgang.
De Stormtrooper heeft de tocht weer magistraal doorstaan. Echt weer een paar keer gedacht hoe een goede auto dat echt is.

Ja de EV6 heeft dat ook uitmuntend gedaan. ALS ik aan de laadpaal stond was ik er na 10-12min weer weg.
Hoe zorgde je ervoor dat uw verwarming van de batterij niet stopt ?
Bij mij zodra ik de locatie oprijd stopt die met voorverwarmen. Ik had gehoopt dat die zou wachten met het stoppen met voorverwarmen zodra je de laadsessie start.

Daarnaast stopt die soms ook met voorverwarmen als ik er een paar km van af ben als die zogezegd zijn temperatuur dan al gehaald heeft. Terwijl ik zou verwachten dat die dan toch nog aan upkeep doet.

Naast het feit dat je met >19% moet toekomen, want anders stopt die ook met voorverwarmen :(.

Hoe zorgde je ervoor dat uw verwarming van de batterij niet stopt ?
Bij mij zodra ik de locatie oprijd stopt die met voorverwarmen. Ik had gehoopt dat die zou wachten met het stoppen met voorverwarmen zodra je de laadsessie start.

Daarnaast stopt die soms ook met voorverwarmen als ik er een paar km van af ben als die zogezegd zijn temperatuur dan al gehaald heeft. Terwijl ik zou verwachten dat die dan toch nog aan upkeep doet.

Naast het feit dat je met >19% moet toekomen, want anders stopt die ook met voorverwarmen :(.

Hij stopte vaak al met voorverwarmen een paar km voor de laadpaal. Maar ondanks het wachten altijd +200kw vermogen getrokken.

Normaal zou dat niet zo’n grote impact mogen hebben op je laadsnelheid. En batterij is zeer veel massa om op te warmen. Eenmaal op temperatuur gaat die ook niet in 1-2-3 koud worden.

Hij stopte vaak al met voorverwarmen een paar km voor de laadpaal. Maar ondanks het wachten altijd +200kw vermogen getrokken.
Meerdere keren voorgehad dat die dan maar aan 150 - 170kw laadt. Daarom dat ik de bemerking maakte. Maar het blijft natuurlijk ook iets waar je niet 100% een conclusie kan baseren dat het aan de wagen ligt.

Kan aan andere zaken ook liggen.

Terug
Bovenaan