Elektrische wagens

Volkswagen hier. Gebeurd inderdaad wel meer bij het achteruit rijden, gelukkig niet wekelijks hier.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat het uitmaakt hoe je precies achteruit rijdt: als je dat doet terwijl je het rempedaal lichtjes indrukt, heb ik de indruk dat de wagen nooit een noodstop doet.

Ik heb zo een kruisend-verkeer-stop bij het achteruit rijden. Van zodra de camera iets ziet bewegen smijt ie alles dicht. Nadeel is als iemand vertraagt om mij eruit te laten maar zelf niet tot stilstand komt: kia says no. Ik moet in settings gaan om dat dan tijdelijk uit te schakelen. Hatelijke functie. Nuttig, maar hatelijk. Op een drukke steenweg of zo geraak ik niet weg. Een voetganger aan de overkant en spel gaat in lock.

Dat fenomeen doet zich bij wel meer moderne auto's voor. Bij de mijne altijd wat spannend als ik een bepaalde rotonde met twee rijvakken (de naam "Albatros" zal bij sommigen wel een belletje doen rinkelen) moet oprijden tijdens de spits. Tot nu toe daar nog geen remactie gehad, wel al verschillende keren een waarschuwingssignaal.

Wekelijks? Oh my god. Dit was bij mij nu de eerste keer sinds ik de auto heb.

Doet die dat ook als je gewoon aan't rijden bent? Mag hopen van niet toch. Nu kwam ik traag van oprit.
Nee, in het half jaar dat ik mijn Enyaq heb nog nooit een noodstop of andere rare situaties tijdens het rijden. Wel frequent bij het achteruitrijden op de oprit door een onbestaand obstakel, maar ik merk wel dat het niet voorkomt als ik trager rijd (te traag naar mijn mening...). Cross traffic alert die de noodstop triggert bij het achteruit rijden heb nog maar 1 keer gehad.

Mijn Skoda Enyaq heeft men daarstraks laten kennismaken met het fenomeen "noodstop". Was me dat verschieten... Ik rij rustig achteruit van oprit van mijn ouders en ineens slaagt die alles dicht. Ik dacht dat ik een fietser omver geknald had ofzo, maar er was niet eens iets.
Oprit met een beetje hellingsgraad? Mijn baas heeft met zijn Enyaq soms dat hij achteruit zijn oprit af rijdt dat die ineens de grond aanziet als muur ofzo en dan alles dicht smijt. Hij heeft zo eens een tas warme koffie over zijn eigen schoot gekapt.

Oprit met een beetje hellingsgraad? Mijn baas heeft met zijn Enyaq soms dat hij achteruit zijn oprit af rijdt dat die ineens de grond aanziet als muur ofzo en dan alles dicht smijt. Hij heeft zo eens een tas warme koffie over zijn eigen schoot gekapt.
De oprit gaat heel lichtjes bergaf.

Wat ik ook heb:
In het begin van onze straat zijn is er een slalomparcours tussen de geparkeerde auto's, telkens 3-4 parkeerplaatsen wisselend. Als ik daar iets te vlot doorkom dan gaat ie actief melden en meeremmen omdat hij denkt dat ik de tegenligger ga raken 🤦‍♂️

Vind het jammer dat de EX60 nog zo lang wachten is, anders had ik daar graag verder op doorgegaan.
Zal binnenkort moeten kiezen, maar weet echt niet of er nog veel alternatieven zijn.

1. Momenteel denk ik aan Audi Q6 perf. (50k excl) of de A6 Avant (52k excl)
2. BMW IX3 & Mercedes EQE zit stuk boven de prijs en ben minder fan van het dashboard.
3. Skoda met zelfde WLTP specs & optie pakket, kom ik ook duurder uit.
4. De volkswagens moet ik nog eens bekijken..
5. Tesla , misschien. Ben daar ietwat weigerachtig tegenover, don't know why.
6. Andere aziaten om in overweging te nemen ?

Laatst bewerkt:
Vind het jammer dat de EX60 nog zo lang wachten is, anders had ik daar graag verder op doorgegaan.
Zal binnenkort moeten kiezen, maar weet echt niet of er nog veel alternatieven zijn.

2. BMW IX3 & Mercedes EQE zit stuk boven de prijs en ben minder fan van het dashboard.
3. Skoda met zelfde WPLT specs & optie pakket, kom ik ook duurder uit.
Ga eens kijken bij Xpeng, BYD en ZEEKR.

In het segment van de EX60 en iX3 is er veel keuze bij die merken. Alternatief voor de A6 Avant is dan weer de ZEEKR 7GT.

Laatst bewerkt:
Xpeng G9 valt te overwegen. Komt ook net iets duurder uit precies, mindere WLTP maar wel pak meer opties nog (zoals verwarmde achterzetels).
Nuja, weet niet of ik dat zou missen.

Laatst bewerkt:

ID.7 Tourer, BMW i5 touring?

Op stockwagens vaak nog serieuze kortingen te krijgen, zal ook wel impact hebben op uw budget (zie ook mijn post hoger).

Wat ik ook heb:
In het begin van onze straat zijn is er een slalomparcours tussen de geparkeerde auto's, telkens 3-4 parkeerplaatsen wisselend. Als ik daar iets te vlot doorkom dan gaat ie actief melden en meeremmen omdat hij denkt dat ik de tegenligger ga raken 🤦‍♂️
Echt? Dat heb ik nog niet meegemaakt daar. Dan moet je er toch al redelijk dicht bij rijden? 🤔😝

Echt? Dat heb ik nog niet meegemaakt daar. Dan moet je er toch al redelijk dicht bij rijden? 🤔😝

Uiteindelijk wel want het is best een smalle straat he. Maar het is nu niet dat ik daar tegen 60 of 70 doorvlam. Rij daar altijd tussen de 40 en 50 per uur en bij de laatste keer zwenken van linkervak naar rechtervak vlak voor de spoorweg moet ik me laten zakken tot onder de 30 als ik het systeem niet wil laten afgaan.

3. Skoda met zelfde WLTP specs & optie pakket, kom ik ook duurder uit.
Als je fan bent van Volvo, dan mss een Polestar? De 3 of 4 mss?

Ik heb zo een kruisend-verkeer-stop bij het achteruit rijden. Van zodra de camera iets ziet bewegen smijt ie alles dicht. Nadeel is als iemand vertraagt om mij eruit te laten maar zelf niet tot stilstand komt: kia says no. Ik moet in settings gaan om dat dan tijdelijk uit te schakelen. Hatelijke functie. Nuttig, maar hatelijk. Op een drukke steenweg of zo geraak ik niet weg. Een voetganger aan de overkant en spel gaat in lock.
geen idee of dat hetzelfde is als bij mijn ev9 maar als je in "ralanti" dus gwn gas los en het begin van de rem lichtjes inhouden achteruit bolt dan mag het wel, logisch ook want zo heb je veel meer controler. Mijn Id4 deed denk ik hetzelfde.

Er wordt hier veel geklaagd over rijhulpsystemen, en soms (of regelmatig) kunnen ze inderdaad ergerlijk zijn.

Maar feit is wel dat ze een grote economische (en deels maatschappelijke) besparing zijn, ze vermijden effectief veel kleine en soms grote ongevallen.
De grootste tegenstanders zullen beweren dat ze meer ongevallen creëren, bijvoorbeeld door ongepaste noodstops, maar de nettobalans is veruit zeer positief.

En als je dat niet wil geloven, verzekeringspremies zijn 10 to soms 20% goedkoper voor wagens met zulke systemen.
En als er één sector is die exact weet wat die systemen waard zijn, dan zijn het net verzekeringen!
Die hebben echt niet de "gewoonte" geld weg te geven, dus als zij korting geven, ga er dan maar van uit dat die systemen nog 3 keer beter werken dan wat die korting jou oplevert als chauffeur!

Gisteren de iX3 in ontvangst genomen. Prachtig ding, maar voorlopig minpunt is toch de 3D headupdisplay… wordt er echt misselijk van 🤢
Panoramic vision wel fantastisch!

Gisteren de iX3 in ontvangst genomen. Prachtig ding, maar voorlopig minpunt is toch de 3D headupdisplay… wordt er echt misselijk van 🤢
Panoramic vision wel fantastisch!
Was dinsdag voor de wielwissel bij BMW en heb me er dan eens ingezet. In het echt is het wel beter te smaken dan op foto. Interieur is ook wel ok hoewel ik geen fan van ben het ontbreken van het scherm achter het stuur. Panaromic vision is mooi ingewerkt maar lijkt me super nutteloos vermits zo ongeveer alles wat daar staat ook op je scherm staat. Behalve dan het stukje net voor de chauffeur.

Maar die verzonken klinken en dat stuur vond ik een serieuze tegenvaller!

Was dinsdag voor de wielwissel bij BMW en heb me er dan eens ingezet. In het echt is het wel beter te smaken dan op foto. Interieur is ook wel ok hoewel ik geen fan van ben het ontbreken van het scherm achter het stuur. Panaromic vision is mooi ingewerkt maar lijkt me super nutteloos vermits zo ongeveer alles wat daar staat ook op je scherm staat. Behalve dan het stukje net voor de chauffeur.

Maar die verzonken klinken en dat stuur vond ik een serieuze tegenvaller!

Ik vond die klinken eigenlijk vrij cool (maar misschien niet meteen het meest praktische). Het stuur is qua looks natuurlijk persoonlijk, maar ik vond dat erg prettig rijden en ben wel fan van die haptic knoppen.

Panoramic vision vind ik daarentegen echt waardeloos. Op het eerste zicht een leuke gimmick, maar bij nader inzien vrij nutteloos + too much in combo met HUD en grote scherm.

@-TC- : misschien is de HUD wat wennen, want vind dat doorgaans echt een meerwaarde.

Terug
Bovenaan